Waarom een router?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 18:09
Soms de meest simpele vragen, het moeilijkst te beantwoorden. Zo ook mijn vraag: Waarom een router?

Mij wordt verteld als ik een netwerk thuis wil gaan aanleggen, dat ik daarvoor nadat de lijn via de modem binnenkomt (waarop overigens geen router zit) een router nodig heb als startpunt voor het netwerk.

Zodoende ook mijn vraag, is een router wel/niet noodzakelijk? Alles binnen het netwerk heeft standalone een eigen Firewall (software) en een antivirusprogramma. Waarom niet (gewoon) vanuit de modem een gigabit switch plaatsen waarop alles wordt aangesloten? Wat is of zijn de voordelen om met een router te werken ipv alleen een switch.

Misschien is mijn idee wel erg kort door de bocht en zie ik hoop zaken over het hoofd. Maar veronderstel dat er vast wel iemand is die meer verstand van zaken heeft, dan ik op dit moment kan bedenken. Graag jouw reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 19:52

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Je hebt niet perse een router nodig als je modem netjes dhcp enzo uitdeelt, dan zou een switch idd voldoende zijn.

Provider -----> modem/router ----> Switch ----> Client

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 08:38
CrankyGamerOG schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:30:
Je hebt niet perse een router nodig als je modem netjes dhcp enzo uitdeelt, dan zou een switch idd voldoende zijn.

Provider -----> modem/router ----> Switch ----> Client
Welke IP adressen gaat het modem dan uitdelen als er een DHCP server op zit?

Je netwerk zonder router inrichten gaat alleen als je provider jou meerdere IP adressen geeft. Had laatst iets gelezen dat Casema dit doet, maar weet dat niet zeker.

Met een router komt, zoals je zelf al suggereert, ook een stukje extra veiligheid. Bespaar niet op die 30e (Linsys WRT54G) en zet gewoon die router neer ;)

En je wilt een gigabit switch plaatsen. Neem aan dat je je PC`s onderling bestanden e.d. wil laten uitwisselen.
Stel dat elke PC een IP van je provider krijgt, die niet in het zelfde subnet liggen. Dan gaat PC1, om verbinding te maken met PC2, dit naar zijn default gateway sturen, dus over de internetverbinding, en weer terug over de internetverbinding naar PC2. Zo hef je het hele effect van je gigabit switch op, tenzij je een gigabit internetverbinding hebt ;)
Met een router creeer je een eigen netwerk, waarin PC`s de gateway niet gebruiken als ze verbinding willen maken met een andere PC in hetzelfde netwerk. Hier ga je dus wel je gigabit snelheden halen.

[ Voor 32% gewijzigd door magiel op 01-06-2008 10:39 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 10:44

shades

huh ?

Bij mijn weten is een modem altijd een router

Je routeert immers van je locale netwerk (ook al is dat 1 pc) naar een ander netwerk, dat van de ISP. Als er ook een switch in zit (4 extra netwerk poortjes ofzo) is dat je eigenlijke interne netwerk en dus je startpunt. Heeft je modem (router dus) geen extra poortjes (maar 1tje dus) dan moet je die een crosscable aan een (extra) switch hangen. Als er op die switch een uplink zit kan je daar een normale cable aan hangen naar je modem

[ Voor 52% gewijzigd door shades op 01-06-2008 10:37 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 19:35

-ET-

Phone Home

Je krijgt maar 1 publiek IP adres van je provider. Deze kan dus maar aan 1 pc in je thuis netwerk toegewezen worden. De rest van de pc's krijgt geen IP en dus geen internet.

Met behulp van een router zorg je ervoor dat je router het enige beschikbare publieke IP adres krijgt. En dat je pc's de prive adressen krijgen vanuit je router. Je router dient er dan voor om het verkeer wat op je publieke IP van je provider binnenkomt door te zetten naar het goede prive adres van je thuisnetwerk.
shades schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:34:

Je routeert immers van je locale netwerk (ook al is dat 1 pc) naar een ander netwerk, dat van de ISP.
Je modem hoeft geen router te zijn. Cable modems fungeren namelijk als bridge. En daar wordt verder niets in gerouteerd. Je pc krijgt ook je public IP adres

[ Voor 29% gewijzigd door -ET- op 01-06-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

- meerdere PC's = meedere IP's. Jij hebt waarschijnlijk maar één IP.

- een (extra) hardware firewall is een extra verdediging. 't Prijsverschil tussen een router en een switch is minimaal volgens mij

- als je een server hebt is het handig om op een router die 'boven' alle PC's staat in te kunnen stellen welke poorten naar die server geforward moeten worden.

En zo is er denk ik nog wel meer te bedenken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het grote verschil tussen een router en een switch is dat een router als extra functionaliteit heeft dat hij alle achterliggende apparaten als 1 aparaat het internet op laat gaan.

Vaak krijg je van je provider maar 1 ip adres. Dat zou betekenen dat je maar met 1 apparaat online kunt komen.

Een router heeft wat software ingebouwd waardoor hij kan achterhalen welk bericht voor welk achterliggend apparaat is. Ondanks dat al die berichten naar hetzelfde ip adres gestuurd worden, kan de router het vervolgens doorgeven aan het juiste achterliggende apparaat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 10:44

shades

huh ?

-ET- schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:35:
Je krijgt maar 1 publiek IP adres van je provider. Deze kan dus maar aan 1 pc in je thuis netwerk toegewezen worden. De rest van de pc's krijgt geen IP en dus geen internet.

Met behulp van een router zorg je ervoor dat je router het enige beschikbare publieke IP adres krijgt. En dat je pc's de prive adressen krijgen vanuit je router. Je router dient er dan voor om het verkeer wat op je publieke IP van je provider binnenkomt door te zetten naar het goede prive adres van je thuisnetwerk.

[...]

Je modem hoeft geen router te zijn. Cable modems fungeren namelijk als bridge. En daar wordt verder niets in gerouteerd. Je pc krijgt ook je public IP adres
Oja - was ik ff vergeten... Ging er al vanuit dat er daar meestal al router/switch functionaliteiten in zaten..

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 16:00
Een router zorgt dat meerdere computers van buitenaf 1 pc lijken. Aangezien de meeste providers je maar 1 internet ip uitdelen heb je meestal een router nodig als je meer pc's het internet op wil.

Op het moment dat je internet modem al een router heeft kan je de router functionaliteit in huis gewoon met een swtich uit breiden.

Daarnaast zijn er enkele providers (meestal zakelijk) die meerdere ip adressen uit delen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gebruuk dan op zijn minst NAT/PAT router.. Een gewone router 'doet zich niet voor als 1 device'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

LieveNiels

On Fire

Hier ligt:

Speedtouch 546 --->Switch ---> 4 computers met internet

Geen centje pijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 19:52

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

nogmaals, bijna elke modem kan routeren naar meerdere clients naar binnen toe, voor buiten heb je dan maar 1 ip, is toch zo normaal als wat ?

ik kan me modem ook direct op me switch gooien, geen probleem.
alleen doe ik dat niet, me server is te belangrijk :P

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
Beslist niet. Zowel mijn huidige Zyxel als de Copperjet ervoor kun je in router mode zetten (dus modem plus router er achter) of in bridge mode (puur en alleen modem functionaliteit) en dan kun je daarachter degewenst een router zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een router is niet persee nodig.

Het enige wat een router doet, zijn 2 netwerken met elkaar verbinden. Het internet is een netwerk, en je thuisnetwerk is een netwerk. Door er een router tussen te zetten, koppel je als het ware je hele thuisnetwerk aan het internet.

Zoals Lordy al aangeeft. Je hebt maar 1 WAN IP adres. Dat houd in dat er fysiek maar 1 apparaat in contact staat met internet. Als je de router de internet verbinding laat regelen, kan deze die verbinding binnen je thuisnetwerk beschikbaar maken.

De meeste modems hebben een routerfunctie ingebouwd zitten. Het kan dus zijn dat je modem al over een router functie beschikt. Speedtouch modems zijn 4-in-1 apparaten bijvoorbeeld. Modem + Router + AccessPoint + Switch.

Wat betreft de beveiliging icm een router. De router is het enige fysieke apparaat aan je internet verbinding, en dient dus tevens als firewall. Standaard zit ie potdicht, al het inkomende verkeer komt eerst bij de router, en die bepaald (adhv je instellingen) waar pakketjes heen gaan (zie hiervoor de NT FAQ voor het portmapping verhaal).

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 20:28
het komt er eigenlijk hierop neer. Er zijn twee voorwaarden te voldoen om geen router te hoeven gebruiken.
1. je moet meer dan een IP adres krijgen van je provider.
2. je mag geen data rechtstreeks willen uitwisselen tussen de pc's in het netwerk vermits die rechstreeks op het internet hangen en je dus gaten moet maken in je firewall om dat te bereiken.

Zoals Fractal al aanhaalde zijn vele modems ook een router. Kwestie van die functionaliteit aan te zetten. Zie de handleiding.

[ Voor 15% gewijzigd door redfox314 op 01-06-2008 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

LieveNiels schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:42:
Hier ligt:

Speedtouch 546 --->Switch ---> 4 computers met internet

Geen centje pijn
Wat moeten we met die informatie? Jij hebt een router en daarachter zit een switch. Gefeliciteerd.
CrankyGamerOG schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:42:
nogmaals, bijna elke modem kan routeren naar meerdere clients naar binnen toe, voor buiten heb je dan maar 1 ip, is toch zo normaal als wat ?

ik kan me modem ook direct op me switch gooien, geen probleem.
alleen doe ik dat niet, me server is te belangrijk :P
Nee, kabelmodems bijvoorbeeld worden nog steeds niet geleverd met een ingebouwde router.

"me": :')

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toch nog even een aanvulling. Het juiste antwoord is al gegeven, met een router, al of niet ingebouwd in de modem, kun je met meerdere PC's het internet op. Dáárvoor is hij nodig.
De voornaamste definitie is dat hij de verbinding is tussen twee netwerken, het lokale en het internet. Elke PC heeft dan een lokaal IP-adres, de router ook, maar daarnaast ook het nodige IP-adres van de internetprovider. Hij vormt dan wat men noemt de gateway tussen die twee. Elke lokale PC communiceert met zijn lokale IP-adres met dit eveneens lokale gateway-adres van de router, en die vertaalt dit naar het internet IP-adres. Dat is de voornaamste functie, alle andere dingen zoals firewall etc. zijn (overigens zeker belangrijke) neventaken.
Bij mijn weten is een modem altijd een router.
En daar wringt nou juist de schoen, dat is lang niet altijd het geval. Geldt b.v. wel voor veel ADSL-, maar bijna nooit voor kabelmodems.
Je routeert immers van je locale netwerk (ook al is dat 1 pc) naar een ander netwerk, dat van de ISP. Als er ook een switch in zit (4 extra netwerk poortjes ofzo) is dat je eigenlijke interne netwerk en dus je startpunt. Heeft je modem (router dus) geen extra poortjes (maar 1tje dus) dan moet je die een crosscable aan een (extra) switch hangen. Als er op die switch een uplink zit kan je daar een normale cable aan hangen naar je modem
Zelfde antwoord, als de modem geen routerfunctie aan boord heeft, krijg je met een switch alleen maar een lokaal netwerk, tenzij je een internetsharing-programma installeert, in dat geval heb je een softwarematige router. Maar wel met de consequentie dat één van de PC's (de host) twee netwerkkaarten moet hebben, en altijd aan moet staan om de andere internettoegang te verlenen.

Het verhaal over uplinkpoort en crosscable geldt al jaren niet meer, elke moderne switch is in alle opzichten autosensing. Een switch wordt alleen toegepast als je alleen maar een lokaal netwerk wilt, of als de router te weinig poorten heeft, of als je b.v. met één netwerkkabel naar een hogere verdieping gaat en daar weer een splitsing maakt naar meerdere PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 18:09
-ET- schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:35:

Bedankt voor jullie reactie's. Vooral dit antwoord is mij het meest duidelijk.

Dus kan ik op zoek naar een router. Heb al bij pricewatch zitten kijken en denk dat het een Netgear FSV124G zal gaan worden. Wifi gebruik ik niet en deze Netgear is volledig gigabit WAN en LAN. Daar zal ik wel even mee vooruit kunnen, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Daarnaast is een hardwarematige firewall altijd beter dan software versies, al is het alleen maar omdat je het weer een stuk (wellicht CPU intensieve) software scheelt.

Je hebt tevens centraal beheer, en hoeft niet alle PC's na te hobbelen als je bijv. voor alles 1 poort open wilt zetten.
Last but not least, maar dat heeft iedereen al genoemd : essentieël als je modem niét routeert, dan kun je maar met 1 PC op Internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Niet volledig mee eens. Hardwarematige firewalls in routers keren alleen verkeer van buiten naar binnen, maar niet andersom. Er kan altijd een stukje spyware meeliften op een enigszins dubieuze download, en eenmaal geïnstalleerd kan dit dan ongehinderd de onheil aanrichten waarvoor het is gemaakt. Elke router heeft er een aan boord, maar daarnaast nog een goede softwarematige is beslist niet overbodig. Naar verluidt is de bij Vista geleverde firewall eindelijk wel goed in dit opzicht, dit in tegenstelling tot die bij Windows XP (SP1 en SP2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Techneut schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:31:
Niet volledig mee eens. Hardwarematige firewalls in routers keren alleen verkeer van buiten naar binnen, maar niet andersom. Er kan altijd een stukje spyware meeliften op een enigszins dubieuze download, en eenmaal geïnstalleerd kan dit dan ongehinderd de onheil aanrichten waarvoor het is gemaakt. Elke router heeft er een aan boord, maar daarnaast nog een goede softwarematige is beslist niet overbodig. Naar verluidt is de bij Vista geleverde firewall eindelijk wel goed in dit opzicht, dit in tegenstelling tot die bij Windows XP (SP1 en SP2).
Ja, volledig veilig is niets. Maar de meeste spyware vangt een beetje virusscanner ook nog wel af. Heb het ook niet op de interne firewall van Windows XP/Vista, maar is zeker wel handig voor de meeste gebruikers die wat sneller overal op klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Techneut schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:31:
....Hardwarematige firewalls in routers keren alleen verkeer van buiten naar binnen, maar niet andersom....
Niet volledig mee eens (;)), een goede firewall doet aan inbound én outbound inspectie.
De betere huis, tuin & keuken routers zoals zyxel hebben een hele goede rulebased firewall. lan<->wan en zelfs lan<->modem/router.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1