Online backup software ( in eigen beheer )

Pagina: 1
Acties:

• nickbear
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-01 02:04
Goedemorgen,

Ik zoek software wat mogelijk maakt meerdere server online te back-uppen bij ons op de hoofdvestiging.

We hebben 3 nevenvestigingen. Als ik deze alle 3 zelf laat backuppen en / of online backuppen word dit een kostbaar / omslachtig proces. Ik wil graag dat deze vestigingen geheel geautomatiseerd naar de hoofdvestiging backuppen zodat daar tapes gedraaid kunnen worden.

Weet iemand of er software op de markt is die dit mogelijk maakt?

Bij voorbaat dank

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Via Ftp en zoiets als synctoyen pakketten zoals back-up exec kunnen dacht ik ook gewoon back-uppen naar ftp

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Hoe groot is het budget, moet het gratis, moet het open source.

Goed gratis programma is Cobian Back-up.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:22
Indien Unix: Rsync, of Rsync-backup

Daarmee kun je gewoon synchroniseren, en de gesynchroniseerde gegevens kun je weer backuppen (of snapshots van maken, wat op hetzelfde neerkomt).

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 19:41
en voor windows heb je daar RoboCopy voor.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het doel van backups is toch het kunnen restoren van data bij problemen? Hoe wil je dat doen als er bijvoorbeeld internetproblemen zijn? Verder wil je hopelijk wel aan encryptie denken bij het versturen van de data, en gaat het mogelijk om een stevige hoeveelheid dataverkeer. Verder is een centrale opslag van je backups ook gevaarlijk in geval van brand of diefstal.

Je loopt hier erg het risico van verkeerde zuinigheid :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ja of windows 2003 r2 (of 2008) zodat je met dfs-r replicatie kan syncen.

A wise man's life is based around fuck you

• nickbear
Goedemiddag,

Sorry voor mijn late reactie.

Het is bedoeld als "extra" veiligheidsvoorziening. Budget laat ik even in het midden omdat er redelijk wat geld voor handen ligt.

Het gaat om Windows server 2003 SBS + Windows 2003 servers.

Ik ga de aangeboden mogelijkheden even bekijken en zal hier mijn bevindingen daarover doen.
Alvast bedankt!

edit: cobian ziet er goed uit, Gaat via ftp, incrementeel backuppen etc etc...

Mijn vraag is alleen (heb het nu niet nodig) maar zijn er zulke programma's beschikbaar die ook exchange kunnen backuppen!?!?

[ Voor 22% gewijzigd door nickbear op 03-06-2008 17:12 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 01 juni 2008 @ 18:11:
Het doel van backups is toch het kunnen restoren van data bij problemen? Hoe wil je dat doen als er bijvoorbeeld internetproblemen zijn? Verder wil je hopelijk wel aan encryptie denken bij het versturen van de data, en gaat het mogelijk om een stevige hoeveelheid dataverkeer. Verder is een centrale opslag van je backups ook gevaarlijk in geval van brand of diefstal.

Je loopt hier erg het risico van verkeerde zuinigheid :)
Dit kan je natuurlijk wel weer afvangen door op de hoofdlocatie wel tapes te draaien, ook van de data van de andere vestigingen.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wie backupt dan de hoofdvestiging? :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• nickbear
ik222 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:12:
[...]

Dit kan je natuurlijk wel weer afvangen door op de hoofdlocatie wel tapes te draaien, ook van de data van de andere vestigingen.
Dat was ook de bedoeling inderdaad. Maar als je 4 vestigingen handmatig moet backuppen met tape word dat 'te onoverzichtelijk'.

• nickbear
spone schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 18:06:
Wie backupt dan de hoofdvestiging? :)
De persoon die dat nu ook doet. Dat gaat al jaren prima. Volgens mij is dat geen discussiepunt, toch?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
nickbear schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 18:07:
[...]

De persoon die dat nu ook doet. Dat gaat al jaren prima. Volgens mij is dat geen discussiepunt, toch?
Even een hersenkronkel van mij :$

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat voor internetlijnen heb je liggen?

- Met een IPSec tunneltje kan je een encrypted tunnel opzetten tussen de hoofd- en bijlocaties.
- Met backup software kun je file naar de hoofdlocatie backuppen.

Doe je het backuppen 's nachts, dan hebben users overdag geen last dat de internet lijn wordt dichtgetrokken. ( Met name als je regelmatig full backups draait. )
Wanneer de backup window zo lang wordt dat je users overdag hier mee moet lastig vallen heb je een probleem. Backup verkeer als FTP of CIFS is redelijk chatty en eigenlijk niet geschikt voor het WAN.

Met WAFS / WAAS producten kun je dit ondervangen. Dit zorgt ervoor dat bulk backup verkeer efficiënt over het WAN netwerk loopt. (D.m.v. compressie en caching technieken.)
Voorbeelden zijn Cisco WAFS / WAAS, Packeteer iShared, of iets van Riverbed.

Daarnaast kan je kijken of je QoS wil inregelen, waarmee je backup verkeer een lagere prio geeft dan standaard verkeer van users. ( Maar dit geldt alleen als je overdag wil backupppen. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 11:21
wij hebben 14 vestigingen... elke kantoor heeft zijn eigen server, AD, distrubutie server. DFS

Anyway... de Office manager of haar vervanger haalt smorgens de tape uit de robot en doet er weer een nieuwe in.

Dit is alleen de locale data, deze data wordt gesynct dmv DFS. ook nog wat lokale data user profiles e.d. worden hier op gebackuped..

Waarom zo moeilijk en omslachtig. nog niet eens te spreken over de beveiliging!!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• scarface18
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Wij gebruiken hier AHsay OBM voor http://www.ahsay.com/en/b...usinesses_comparison.html

Meerdere servers of zelfs meerdere klanten. verker word encrypt en via https gekopieerd, makkelijk door firewalls heen. en door de in-file delta upload hij alleen de wijzigingen.

Clients voor windows, linux, mac, en connectors voor diverse databases, exchange enz

Helaas niet gratis, maar de licentie is gebaseerd op het aantal accounts en niet hoeveelheid data (bij eigen server), in theorie zou 1 account genoeg zijn voor alle servers.

[ Voor 22% gewijzigd door scarface18 op 04-06-2008 00:12 ]

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Gebruiken wij hier ook. Werkt als een tierelier.

Let wel goed op dat je alle hotfixes netjes installeerd: http://www.heise-online.c...ervices-insecure--/110771

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• nickbear
Scarface,

Ziet er goed uit. Zal binnenkort even de trial versie uitproberen. Het ziet er in iedergeval professioneel uit!!

Thnx!

• vdscheur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-02 12:04
T.a.v. Ahsay wilde ik graag het volgende opmerken:

1. Ahsay is niet schaalbaar.
2. Vergeleken met bijvoorbeeld Bacula is het traag (op een machine met dezelfde specs).
3. Ondoorzichtig.
4. Zodra je de support niet verlengd krijgt je OBS 'opeens' kuren. Raar.

Een goed alternatief is Bacula, wel vrij complex om op te zetten. Bacula heeft 1 groot nadeel: het kan geen files mergen.

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Wat is er niet schaalbaar en ondoorzichtig aan?

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• pimssi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:06
Ik ben momenteel ook opzoek naar een dergelijke oplossing, omdat dit met het huidige glasvezel aanbod hier wel erg interessant wordt.

Daarom ben ik erg benieuwd of de bovenstaande oplossingen nog zijn geprobeerd, of dat er misschien inmiddels andere oplossingen op de markt zijn gekomen die ik nog niet via google heb kunnen bespeuren.

Klein addertje is wel dat wij voornamelijk met Mac OS werken (reclame)

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
pimssi schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 18:20:
Ik ben momenteel ook opzoek naar een dergelijke oplossing, omdat dit met het huidige glasvezel aanbod hier wel erg interessant wordt.

Daarom ben ik erg benieuwd of de bovenstaande oplossingen nog zijn geprobeerd, of dat er misschien inmiddels andere oplossingen op de markt zijn gekomen die ik nog niet via google heb kunnen bespeuren.

Klein addertje is wel dat wij voornamelijk met Mac OS werken (reclame)
Ik neem aan dat je fileserver en dergelijk niet op Mac OS loopt dus dat lijkt me geen probleem. Verder werken dan bovenstaande mogelijkheden gewoon, je zult het alleen door iemand aan moeten laten leggen als je er zelf weinig verstand van hebt.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
To_Tall schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:49:
wij hebben 14 vestigingen... elke kantoor heeft zijn eigen server, AD, distrubutie server. DFS

Anyway... de Office manager of haar vervanger haalt smorgens de tape uit de robot en doet er weer een nieuwe in.

Dit is alleen de locale data, deze data wordt gesynct dmv DFS. ook nog wat lokale data user profiles e.d. worden hier op gebackuped..

Waarom zo moeilijk en omslachtig. nog niet eens te spreken over de beveiliging!!!
Maar niet iedereen wil zijn data zomaar over het internet slingeren en niet iedereen laat een officemanager in z'n serverruimte komen.

Dus wij synchroniseren ook alles via een private lijn met behulp van Microsoft disaster recovery en laten dat 's nachts naar een echte tape robot schrijven met een stuk of 16 tapes erin geloof ik. Eens in de zoveel tijd gaat iemand daar naar toe van ons team om nieuwe tapes erin te doen.

Dit disaster plan zorgt er ook voor dat alle servers als Citrix, DC's, Exchange, file en database richting een ESX server wordt gemirrored zodat we in geval van brand een live backup hebben.

Maar ik denk dat die oplossing vrij prijzig is voor de TS.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Pagina: 1