Toon posts:

Hoe zit het nou met dat geheugen? Ik snap het niet meer.

Pagina: 1
Acties:
  • 740 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb wat vragen over geheugen. Ik heb een Q6600, deze wil ik overclocken naar 3,6ghz( als ik geluk heb lukt het). Maar ik moet nieuw geheugen hebben en ik ben helemaal de weg kwijt. Hoe zit het daar nou mee? Loopt DDR2 overclock geheugen nou standaard op de snelheid die aangegeven wordt? Is het wel goed om PC8500 1066mhz te kopen als je met PC6400 al tot 3,6ghz kan overclocken? Loopt dit PC8500 1066mhz geheugen dan standaard wel 1066mhz of is dat pas als ik de processor ook ga overclocken met behulp van de FSB? En is het slechter voor de prestaties van je computer om dit geheugen te nemen in plaats van een PC6400?

Is het zo dat als je dat PC8500 1066mhz erin doet, hij dan trager gaat dan als je een PC6400 800mhz?

Ik begrijp nog een hele hoop niet maar ik lees graag eerst wat reacties.

Verwijderd

Voor zover ik er iets van snap, moet je kijken naar je RAM/FSB ratio.

Je FSB is de front-side-bus van je processor, je RAM draait ook op een bepaalde klok. Het beste is dat deze ratio gelijk is aan 1.
Stel, je FSB (meestal bepaald door je moederbord) is 1066Mhz, dan ben je het beste af met geheugen met een klok van 1066Mhz

Zo had ik bij mij laptop de keuze om geheugen van 1066Mhz te kopen, maar dit was nutteloos omdat dit toch werdt teruggeklokt naar 800Mhz (max FSB van men moederbord)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Je geheugen clocked vanzelf naar de juiste snelheid als je dit zo instelt in de BIOS. Je kunt in jouw geval beter voor pc6400 gaan dus, omdat hoger alleen maar terug geclocked gaat worden. Bij de nieuwere processors, met een hogere FSB, heb je wel sneller geheugen nodig. (als je 1:1 wil draaien)

[ Voor 4% gewijzigd door jdm8 op 01-06-2008 09:45 ]

Verwijderd

Maar het is dom om geheugen te kopen van 20miljard Mhz, en dit te laten terugklokken. Als je er over denkt om in het komende jaar een processor (en / of moedernord) upgrade te doen, koop je wat sneller geheugen, anders laat het zo.

(maarja, ze smijten nu toch met geheugen naar je hoofd, dus waarom niet 10€ extra uitgeven en voor de toekomst verzekerd zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Dus hoe zal ik mijn FSB in moeten stellen om het maximale uit mijn geheugen te halen? Want als ik hem op 400 zet, (400x9=3600mhz) dan loopt mijn geheugen dus op 800mhz?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:04:
Maar het is dom om geheugen te kopen van 20miljard Mhz, en dit te laten terugklokken. Als je er over denkt om in het komende jaar een processor (en / of moedernord) upgrade te doen, koop je wat sneller geheugen, anders laat het zo.
Tja, nu nog een DDR2 setup kopen met het idee van upgraden is niet het meest levensvatbare idee. De Intel P45 chipset die nu uit gaat komen is de laatste DDR2 chipset die er komt, vanaf de volgende chipset is het DDR3 only en ook nog eens een andere socket :)

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik heb hier een Q6600 op 3.6 Ghz lopen.
Fsb staan inderdaad op 400x9 met een voltage van 1.4.
Heb gewoon ddr2 geheugen pc 6400 (400 Mhz) 1:1 draaien.
Niet overclocked dus.
Moest alleen de timings ff forcen in me bios.
Loopt als een zonnetje :P

Verwijderd

Topicstarter
Dus hoe snel loopt jouw geheugen nu?

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Gewoon op 400Mhz.
Bus speed van de cpu is 400Mhz en geheugen staat 1:1
Je kan de mp op 8 zetten en dan je Bus speed omhoog gooien
waarmee je het geheugen ook hoger zet.
Bijv 450x8=3600 waar je geheugen ook op 450 zal draaien (1:1).

Verwijderd

Topicstarter
Maar je effectieve geheugensnelheid is dus 2x 400= 800?

Als ik dat laatste doe, dan wordt mn processor toch ongelooflijk warm?

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:44:
Maar je effectieve geheugensnelheid is dus 2x 400= 800?

Als ik dat laatste doe, dan wordt mn processor toch ongelooflijk warm?
Tja, als jij je cpu op 3600mhz wil laten lopen, dan zul je hem echt wel goed moeten koelen.
Het is nog maar de vraag of het wel haalbaar is, en met welk voltage. Cpu,s onderling zit nogal veel verschil in.

Gewoon gaan proberen , en de temps in de gaten houden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door pcgek op 01-06-2008 10:53 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde meer dat als je de multplier lager zet je processor toch nog warmer wordt dan normaal?

Ik heb een scythe infinity en als case heb ik de NZXT Zero, dus dat moet wel lukken. Alleen is mn mobo raar ingedeeld en zit mijn geheugen overdreven dicht bij mn CPU, maakt dit wat uit?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:54:

Ik bedoelde meer dat als je de multplier lager zet je processor toch nog warmer wordt dan normaal?
Nee, want dan is de uiteindelijke kloksnelheid van de processor ook lager. De multiplier is slechts een vermenigvuldiging van de FSB om zo de processorsnelheid te bepalen. Een lagere multiplier betekent zodoende dus een lagere kloksnelheid voor de processor, waardoor hij dan in feite juist iets koeler is.
Ik heb een scythe infinity en als case heb ik de NZXT Zero, dus dat moet wel lukken. Alleen is mn mobo raar ingedeeld en zit mijn geheugen overdreven dicht bij mn CPU, maakt dit wat uit?
Als je te allen tijde voor een goede airflow zorgt verwacht ik geen problemen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 17:48
je kan ook pc 8000/8500 kopen en zet je de fsb op 7*500 is 3500 mhz .
mits je mobo die fsb van 500 kan draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door jejeh op 01-06-2008 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:59:
[...]

Nee, want dan is de uiteindelijke kloksnelheid van de processor ook lager. De multiplier is slechts een vermenigvuldiging van de FSB om zo de processorsnelheid te bepalen. Een lagere multiplier betekent zodoende dus een lagere kloksnelheid voor de processor, waardoor hij dan in feite juist iets koeler is.

[...]

Als je te allen tijde voor een goede airflow zorgt verwacht ik geen problemen.
ik bedoelde meer, dat als je de multiplier op 8 zet en de FSB op 450 dat het dan warmer wordt dan 9 x 400.
jejeh schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:29:
je kan ook pc 8000/8500 kopen en zet je de fsb op 7*500 is 3500 mhz .
mits je mobo die fsb van 500 kan draaien.
Wat zijn hier precies de voordelen van?

Verwijderd

@TS: je snapt hopelijk wel dat zo'n brute overclock voor zeer veel hitte zorgt en dat de CPU veel sneller fouten zal genereren en sterven aan electromigratie.
Let ook op de electriciteitskosten, die kunnen fors omhoog gaan. Elke watt die je gebruikt gedurende 8 uur per dag kost je 66 cent per jaar ofwel een gloeilamp van 100 watt die 8 uur per dag brand kost je 66 euro per jaar extra. Een zo zwaar overgeklokte CPU kan al vlug 50 watt meer nodig hebben en daarbij de inefficiëntie van je voeding van 30% en je zit op 65 watt extra.

Ik reken altijd met 8 uur omdat dat het gemiddelde is van een computerhobbieïst.
Volgens hardware.info is daar een heele simpel sommetje voor.
Elke watt die je 24/365 gebruikt kost 2 euro per jaar extra. Ga nu maar eens alle standby apparaten na en de PC kost alleen al een stand-by 40 euro per jaar volgens mijn wattmeter ofwel 20,6 watt consumptie terwijl hij uit staat.

Laptop vreet 3,3 watt in stand-by, bij forummen 21,7 watt en tijdens gamen 34,2 watt uit het net.
Ik heb de laptop al bijna een week en ik heb nu al 17 kWh bespaard! Dus mijn desktop PC nam dus 50% van het totale stroomverbruik voor zijn rekening en die was ook opgefokt, maar niet daaraan overleden (ik heb hem gemaakt door solderen).
17 kWh is genoeg voor 17 uur airco of 2 uur lang douchen!

De bedragne klinken klein, maar een week is voor mijn gevoel verdamt vlug voorbij :)

Ik gun je de overklok natuurlijk van harte! Mijn CPU is altijd 20% overklokt geweest.

3,6 GHz, als je dat haalt heb ik respect voor je ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik snap het. Het zal waarschijnlijk niet eens lukken om zo hoog te gaan. Ik wil er echter wel naar streven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:41:
Ja ik snap het. Het zal waarschijnlijk niet eens lukken om zo hoog te gaan. Ik wil er echter wel naar streven.
Ach kerel, het is een leuke hobbie en ik begin wel over stroomkosten want in mijn situatie wel belangrijk want alles betaal ik zelf, maar een hobbie kost eenmaal geld en doe het voorzichtig aan. 3,2 GHz moet te halen zijn met een 6600. Dan is ie echt heel vlug en of je veel verschil merkt tussen 3,2 en 3,6 GHz betwijfel ik. Ik zou wel overklokken, maar matig zijn. Dat verschil kan het verschil zijn tussen veel ellende en helemaal geen ellende. Een CPU die fouten gaat maken geeft heel geniepige fouten in Windows of een kernel panic in Linux. Deze fouten zijn vaak totale bevriezing en CRC fouten. Windows hoeft niet te crashen!, maar vaak wel.

Mijn oude AMD64 3800+ op 2400 MHz liep nog op 3000 MHz goed, maar ik heb hem altijd op 2880 MHz gehad = 20%.

Succes ;)

edit: download Orthos en Memtest86+ (Vista heeft een eigen, net zo goede, memtest)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel, ik kan woensdag gaan beginnen. Ik heb ook al besloten wat voor geuheugen ik neem.

Verwijderd

Met PC6400 kom je idd toe om de cpu te gaan overklokken tot 3.6GHz.
Je zet FSB:RAM op 1:1, speedstep en zulkse zaken disablen, MP op 9x, en gaat vervolgens de FSB geleidelijk aan opschroeven van 266 tot 400, en tussendoor testen. Met een beetje geluk geraakt de CPU dan aan 3.6GHz (400*9) en op die snelheid loopt je geheugen op 400*2=DDR2-800 PC6400 snelheid, dus net hetgeen waarvoor het gemaakt is, nog zonder overklok.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 09:27:
Hallo,

Ik heb wat vragen over geheugen. Ik heb een Q6600, deze wil ik overclocken naar 3,6ghz( als ik geluk heb lukt het).
Overclocken hoort niet in Processors, Moederborden en Geheugen, maar in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen.
Maar ik moet nieuw geheugen hebben en ik ben helemaal de weg kwijt. Hoe zit het daar nou mee? Loopt DDR2 overclock geheugen nou standaard op de snelheid die aangegeven wordt?
DDR2 loopt evenals elk ander type geheugen exact even snel als dat het vanaf het moederbord aangestuurd wordt. Zie ook de RAM FAQ

De aanduiding is puur de maximumsnelheid tot waar goed functioneren gegarandeerd wordt (bij gebruik van de aanbevolen timings).
Is het wel goed om PC8500 1066mhz te kopen als je met PC6400 al tot 3,6ghz kan overclocken?
Dat is geheel je eigen keuze.
Loopt dit PC8500 1066mhz geheugen dan standaard wel 1066mhz of is dat pas als ik de processor ook ga overclocken met behulp van de FSB?
Het loopt, zoals eerder gezegd, exact zo snel als dat je het zelf instelt. Wat je mogelijkheden zijn om in te stellen hangen af van je moederbordchipset (die je niet noemt...) en de BIOS van je moederbord (waar je ook al niets over meldt).
En is het slechter voor de prestaties van je computer om dit geheugen te nemen in plaats van een PC6400?
Zeker niet, omdat PC8500 en PC6400 exact hetzelfde presteren bij dezelfde settings, PC8500 is alleen gegarandeerd tot hogere snelheden.
Is het zo dat als je dat PC8500 1066mhz erin doet, hij dan trager gaat dan als je een PC6400 800mhz?
Dit is een andere vraag. Het hangt af van hoe snel je FSB is en hoe het met de dividers zit. Lees je in over Async Latency, of pak gewoon een goede review erbij van jouw moederbordchipset icm verschillende geheugensnelheden.
Ik begrijp nog een hele hoop niet maar ik lees graag eerst wat reacties.
Jouw probleem is dat je een grote vraag "wat moet ik kopen om m'n CPU te overclocken?" niet genoeg in kleine stukjes opknipt. De deelvragen die je hierboven stelt kun je namelijk elk ook opknippen en apart opzoeken. Begin daar eens mee.

Ik snap goed dat als je je nog niet zo verdiept hebt in de materie het allemaal erg veel kan lijken, maar dat geldt voor alles. Je rijlessen doe je ook niet in een Ferrari, en je leert niet zwemmen door gelijk het Kanaal over te steken bij Calais. Allicht is het een beter idee om eerst eens te beginnen met een simpeler setup en die te begrijpen (en op gegeven moment tot z'n grenzen te tweaken, zonder dat je bang hoeft te zijn dat dat een dure grap gaat worden als je iets door beginnersfouten sloopt), voordat je veel geld gaat steken in een OC-monster.

In ieder geval is er vooral veel dat je zelf kunt doen en lezen, en daarom gaat ook dit topic van je op slot. Op GoT verwachten we niet dat je alles al weet, maar wel dat je zelf op zoek gaat naar oplossingen en niet alsof het een helpdesk is een reeks vragen neerplempt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.