Cat 5 of cat 6?

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hey allemaal,

Ben hier nou nieuw! Maar ben door een monteur gevraagd of ik Cat 5 kabels wil hebben of Cat 6. Kan iemand mij die even helder uitleggen wat het verschil hiertussen is?

Gegroet,

J. Brunink

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025

Verwijderd

Cat6 natuurlijk

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Cat5 is een verouderde standaard (voor netwerken iig), Cat5e is de op dit moment nog meest voorkomende standaard, Cat6 is de daarop volgende. Elke variant is steeds voor hogere doorvoersnelheden gecertificeerd.

Aangezien het prijsverschil tussen Cat5(e) en Cat6 verwaarloosbaar is, zou ik op dit moment altijd voor cat6 gaan.

Verwijderd

De voorstanders van CAT5e zullen zeggen dat ze allebei (CAT5 en CAT6) 1 gigabit per seconde kunnen leveren.

Maar zoals net gezegd, het kostprijsverschil mag hier geen rol meer spelen... de marge die CAT6 biedt tov CAT5e is meestal groot en kan het verschil maken tussen : "een verbinding" en "een netwerkverbinding".
Tussen "Hé, ik dacht dat ik een gigabit verbinding had, maar het gaat toch traag" of "Is die al file al doorgezonden?"

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Welkom,

Helaas is je topci gesloten. Op GoT / NT kun je over veel dingen discussieren, echter op deze manier niet.
Zie ook : Het algemeen beleid #topicplaatsen

Als je monteur vraagt of je smaakje A of B wilt, en je weet het verschil niet, lijkt het me zaak om aan de monteur te vragen wat het beste voor jou situatie is.

Verder had je het e.e.a. in de FAQ kunnen vinden : FAQ - Netwerken

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.