Toon posts:

Winroute op studentenkot, User traffic telt niet...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat we regelmatig problemen met de bandbreedte en overschrijding van het maandelijkse datalimiet van het internet hier op men studentenkot, heeft men "den baas" gevraagd als het mogelijk was eventueel iedereen apart te controleren en zonodig de bandbreedte van de persoon toe te knijpen.
(Het gaat over een studentenkot met 15 studenten...)

Dus ik beginnen rommelen en een 1GHz server in elkaar gerommeld 512MB RAM, 2 NIC's, windows 2000 server hierop. (<-- Via de msdnaa van mn school verkregen), trial versie van Kerio WinRoute Firewall 6 afgehaald en succesvol geïnstalleerd.

Om deze opstelling te testen en te configureren had ik deze Server nog niet direct na de ADSL modem ingestoken, maar het oude systeem (Linksys router) gewoon laten draaien zodat andere studenten geen hinder ondervonden, en de server alleen in mijn kamer laten testdraaien.

De instelwizard bij het eerstemaal opstarten van winroute gevolgd. DHCP geconfigureerd, DNS Servers ingesteld. Dit werkte perfect.

Maar omdat het verkeer per gebruiker moet geteld worden, heb ik dus testgebruikers aangemaakt en een captive portal van Winroute ingesteld, zodat je verplicht moet inloggen als je internet wilt.
Dit werkte ook perfect..., je pluggde je netwerkkabel in, je "vroeg" internet, je werd omgeleid naar het winroute captive portal, gaf je gebruikersnaam en passwoord en en indien correct ging men door naar de gevraagde webpagina.

Als men nu in de configuratie van Winroute (bij Active hosts) kijkt, ziet men dat op die bepaalde PC die gebruiker is aangemeld... Dat werkt dus ook al perfect.

Alleen zou de datateller naast die PC dus ook moeten beginnen tellen maar deze blijft helaas altijd op 0. Alle trafiek wordt bij de unrecognized users gerekend? (<< Hij ziet het verkeer dus wel werkelijk)
Maar toch "ziet" hij dat er op die pc die bepaalde gebruiker is aangemeld...

Ik zou dus zoiets willen krijgen maar dit krijg ik niet...
Afbeeldingslocatie: http://www.kerio.com/manual/kwf/en/img/hosts-users.png

Waar zit ik dus ergens fout?
Heb al zitten googelen en op het forum van kerio zelf geken maar geen nuttige reacties gevonden...

Hier iemand ervaring mee? Als er nog ergens verduidelijking nodig is help ik graag...
Alvast bedankt

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
is zoiets niet gekoppeld via de AD?
bij de inlog dat die zich dan bekent maakt via het domein.

Verwijderd

Topicstarter
Heb toch nergens gelezen dat dit moet moet gekoppeld worden aan een AD...

Er is inderdaad wel een mogelijkheid om dit te koppelen aan een domein, maar er was ook een keuze dat je de "internal user database" van winroute kan gebruiken.
Ik heb gekozen voor het laatste omdat ik geen domein heb staan.

Is het verplicht om een domein op te stellen?
Vind het dan toch maar een beetje stom... :9 (Elke bezoeker aanmelden op het domein :? )

Is er nog andere software die hetzelfde kan als Winroute?
Heb u al M0n0Wall, Smootwall, Clarckconnect Community, ... maar geen hiervan voldoet volledig aan mijn wensen.

Alvast bedankt voor de reply.

PS. Als er geen antwoord uit de bus komt zal ik na men examens eens een domeintje opzetten, maar toch blijf ik het dom vinden.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Een domein hoeft niet!

Je kijkt op het verkeerde stats scherm volgens mij, je kan beter op de Statistics pagina kijken, hier staat als het goed is per gebruiker precies hoeveel hij/zij gebruikt heeft vandaag, deze week, etc.

Overigens kan je ook gebruikers op basis van IP, 'automatisch' laten inloggen, alleen moet je er dan wel zeker van zijn dat niemand IP's van andere gaat "jatten".

EDIT:
Tevens heeft winroute op https op poort 4081, dus https://server:4081 een webinterface met de statistieken

[ Voor 13% gewijzigd door Robinski op 02-06-2008 14:45 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
Okee, een domein is dus al niet van toepassing...

Je bedoeld KerioStar, weet ervan en duid helaas hetzelfde aan, overal 0kB achter elke gebruiker...

Automatisch inloggen doormiddel van IP's gebruik ik niet omdat dit gemakkelijk te bypassen is...

Webinterface heb ik ook al zitten uitpluizen...

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Staat accounting wel ingeschakeld?

En staan er geen Exceptions in de weg?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1