Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ik mag meedoen met de Rijtesten.nl Fuel Economy Challenge!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 15:16 ]

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Bij het vertrekken eerst aanzetten door je deur open te doen en je met je voeten voort te duwen, doe ik ook in de drive-in :+.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Banden oppompen ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Bij stoplichten motor uit?

Verwijderd

Laten uitrollen, snelheid zo constant mogelijk houden (niet te vlug maar ook niet te traag), relatief lage toeren aanhouden. Indien mogelijk zonder dat dit meegerekend wordt in verbruik: vertrekken met reeds warme motor. Bij rode lichten of andere oorzaak van lange stilstand motor stilleggen.
Mogelijheid tot het loskoppelen van de alternator van de accu ?

>
blauw zwaailicht + sirene aanzetten
bumperkleven om zo in het zog van iemand anders te rijden
uitlaat half dichttapen
tijdens het optrekken scheet laten (extra stuwkracht)
bij wind in de rug je onderbroek als windzeil gebruiken (wordt ook ineens uitgelucht met betrekking tot die scheetgeur)
O-)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2008 23:51 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:51
Radio uit, gebruikt ook stroom

Verwijderd

Je zei al: A/C uit, maar helaas ook raampjes dichthouden, ramen open is namelijk slecht voor je luchtweerstand. Bij stoplichten motor uit kan, maar dan zou ik even kijken wanneer (bij hoeveel tijd stilstaan) dat nuttig wordt. Het is namelijk zo dat een startmotor behoorlijk wat stroom vreet, en die accu moet ook weer opgeladen worden.

En natuurlijk altijd afremmen op de motor, en zo laat mogelijk de koppeling intrappen. Als je de koppeling intrapt gaat de motor stationair draaien, en dat kost bezine, terwijl als je op de motor afremt het verbruik veel lager is omdat de snelheid voor een groot deel de motor draaiende houdt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2008 23:51 ]

Verwijderd

Ik rij niet zuinig, de benzine kost al duur genoeg dus ik zoveel mogelijk fun uit een liter halen.

maar voor zo'n wedstrijd komt de winnaarsmentaliteit bovendrijven.
Zuinig rijden wil niet zeggen als een nattekrant rijden maar als het moet gewoon met de maximale snelheid welke het voertuig kan handellen een bocht ingaan met een adviessnelheid.
Zorgen dat je zo min mogelijk afremt, in zijn vrij een rood stoplicht naderen. bumperkleven achter een vrachtwagen.
Voor een stoplicht motor uit alles wat overbodig electrisch is uitzetten, af en toe vergeten richting aan te geven.
Slick 50 door je motorolie gooien, met ducttape de auto stroomlijnen dwz alle naden dichttapen.

Etc etc, ik denk dat ik zou winnen als ik mee mocht doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 23:53:
in zijn vrij een rood stoplicht naderen.
Bzzt, fout, zie mijn post boven je. :)

Verwijderd

Door in zijn vrij een stoplicht te naderen?
Is dat dan met motor draaiende of motor uit?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik rij niet zuinig, de benzine kost al duur genoeg dus ik zoveel mogelijk fun uit een liter halen.

maar voor zo'n wedstrijd komt de winnaarsmentaliteit bovendrijven.
Zuinig rijden wil niet zeggen als een nattekrant rijden maar als het moet gewoon met de maximale snelheid welke het voertuig kan handellen een bocht ingaan met een adviessnelheid.
Zorgen dat je zo min mogelijk afremt, in zijn vrij een rood stoplicht naderen. bumperkleven achter een vrachtwagen.
Voor een stoplicht motor uit alles wat overbodig electrisch is uitzetten, af en toe vergeten richting aan te geven.
Slick 50 door je motorolie gooien, met ducttape de auto stroomlijnen dwz alle naden dichttapen.

Ik denk het niet, in zijn vrij uitdrijvend naar een stoplicht verbruik je juist meer benzine. In een auto is het verbruik 0 als je af remt op de motor.

[edit]Spuit elf enzo :P

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Marzman schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 23:59:
In een auto is het verbruik 0 als je af remt op de motor.
Ho, niet nul he. Als je afremt op de motor, wordt hij dan fluisterstil? Volgens mij niet. Maw: hij is nog steeds netjes brandstof aan het verwerken, ook al is dat minder/niet nodig op dat moment. Dus ja, het verbruik is minder, maar zeker niet nul.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13

Nik

Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 23:57:
[...]

Door in zijn vrij een stoplicht te naderen?
Is dat dan met motor draaiende of motor uit?
Als ik mijn motor uit zet tijdens het rijden springt ie ook meteen in stuurslot 8)7 Geen idee of meer auto's dat doen, of dat 'ie van mij gewoon stuk is... Maar zo ja: dan vooral niet de motor uitzetten!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:06:
[...]

Ho, niet nul he. Als je afremt op de motor, wordt hij dan fluisterstil? Volgens mij niet. Maw: hij is nog steeds netjes brandstof aan het verwerken, ook al is dat minder/niet nodig op dat moment. Dus ja, het verbruik is minder, maar zeker niet nul.
Injectors spuiten niet meer in en dan verbruikt ie zeg maar niks meer ;)

leeg

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Mja, je remt ook harder af op de motor. De om even ver te komen als wanneer je in zijn vrij uitrolt moet je later het gas loslaten of het gas tussentijds even indrukken.

Verwijderd

Nik schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:07:
[...]

Als ik mijn motor uit zet tijdens het rijden springt ie ook meteen in stuurslot 8)7 Geen idee of meer auto's dat doen, of dat 'ie van mij gewoon stuk is... Maar zo ja: dan vooral niet de motor uitzetten!
Ook een leuke is dan dat alles uitgaat, dus OOK je rembekrachtiger vaak, en je pomp van de stuurbekrachtiging
Merk je ineens dat je wel ERG hard aan je stuur moet gaan sjouwen, en wel ERG hard op je rem moet staan wilt ie stoppen :P

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
4x2 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:57:
Injectors spuiten niet meer in en dan verbruikt ie zeg maar niks meer ;)
Inderdaad. Oude auto's kun je het beste in z'n vrij laten uitrollen omdat de motor dan de minste toeren maakt en er dus minder brandstof verbruikt wordt. Bij nieuwere auto's (met injectiemotor dus, zeg maar de meeste auto's jonger dan 10 jaar) wordt er inderdaad helemaal geen brandstof meer ingespoten als je remt op de motor.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:06:
[...]

Alsof brandstof verbranding het enige is dat voor lawaai zorgt. Een auto die niets verbrand is dus helemaal niet fluisterstil. Jouw conclusie klopt dan ook niet.
Stamgastje schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:53:
[...]

Inderdaad. Oude auto's kun je het beste in z'n vrij laten uitrollen omdat de motor dan de minste toeren maakt en er dus minder brandstof verbruikt wordt. Bij nieuwere auto's (met injectiemotor dus, zeg maar de meeste auto's jonger dan 10 jaar) wordt er inderdaad helemaal geen brandstof meer ingespoten als je remt op de motor.
Maak van die 10 maar 20. Mijn auto van 19 jaar oud heeft al een injectiemotor namelijk, en dat is geen uitzondering.

[ Voor 35% gewijzigd door argro op 01-06-2008 11:36 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Als ik probeer af te remmen op mijn motor, dan vliegt mijn toerental in hoge cijfertjes.. hij remt dus bijna helemaal niet af.. doe ik iets verkeerd? (lichte auto/motor wel en rij nog maar een 2-tal jaar)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

[...]

Zeg maar jonger dan 15 jaar inmiddels hoor. Injectie is voor benzineauto's verplicht vanaf 1993 en zijn al op veel autos van na 1990 te vinden.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Het belangrijkste, wat boven al staat, zo weinig mogelijk remmen. Al de energie die je verbruikt bij het remmen is eigenlijk energie die je teveel hebt "toegevoegd" tijdens het rijden. Dit dus niet in z'n vrij doen, want dan blijft hij gewoon verbruiken wat hij stationair verbruikt. Als je met een recente auto het gas helemaal lost sluit hij ook de toevoer van benzine af. Als je een boordcomputer hebt kan je dat mooi zien. M'n boordcomputer geeft nog altijd 0,5l/100km aan als ik met de koppeling in uitrol. Op de motor remmen lever 0 op. Als ik me niet vergist is het zuiniger om je motor uit te zetten zodra het langer duurt dan 15-20s (als je net voor rood staat bvb).

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Mijn huurauto met brandstofverbruikmeter gaf dan ook leuk 99 mijl/liter aan bij afremmen op de motor :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind 'afremmen op de motor' maar een rare term voor gas loslaten bij een normaal toerental wanneer rol- en luchtweerstand voor de meeste vertraging zorgen. Het is niet de bedoeling dat je naar 6000 toeren terugschakeld om de meeste weerstand te krijgen zoals je bijv. bij afdalingen zou doen.

Het uitzetten van elektrische voorzieningen zal een beetje helpen. Het grootste verschil maakt je rijstijl. Anticiperend rijden is erg belangrijk. Je wilt in principe niet de remmen gebruiken, niet onnodige hoge en onnodige lage snelheden rijden, weinig toeren maken en slipstreamen op (grote) voertuigen voor je (heeft uiteraard pas zin bij hogere constante snelheden dus niet in stadsverkeer). Dat betekent dus ook sportief bochtenwerk. De basisprincipes kun je leren in je eigen auto. Als deze auto veel lichter is dan de Jeep zal de vertraging bij gas loslaten waarschijnlijk veel groter zijn, hoewel dit verschil wellicht wordt beperkt door de luchtweerstand van de Jeep. Ik zou proberen zo snel mogelijk gevoel te krijgen voor de vertraging bij het uitrollen van de Jeep.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Tofu schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:43:
Als ik probeer af te remmen op mijn motor, dan vliegt mijn toerental in hoge cijfertjes.. hij remt dus bijna helemaal niet af.. doe ik iets verkeerd? (lichte auto/motor wel en rij nog maar een 2-tal jaar)
Dan is je versnelling te laag. Ik schakel altijd 1 versnelling terug om af te remmen op de motor. Als ik dus voor een stoplicht aan kom rijden met 50kmph in de 3de versnelling dan schakel ik terug naar de 2de versnelling en laat de koppeling opkomen zonder gas te geven. Hierdoor zal de auto vertragen. Eventueel kun je later ook nog terugschakelen naar de 1ste versnelling om verder af te remmen. Als je dit een beetje goed doet hoef je de voetrem bijna niet meer te gebruiken.
Femme schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:56:
Ik vind 'afremmen op de motor' maar een rare term voor gas loslaten bij een normaal toerental wanneer rol- en luchtweerstand voor de meeste vertraging zorgen. Het is niet de bedoeling dat je naar 6000 toeren terugschakeld om de meeste weerstand te krijgen zoals je bijv. bij afdalingen zou doen.
Afremmen op de motor zou inderdaad een rare term zijn voor louter het gas loslaten. Afremmen op de motor doe je door terug te schakelen. Wanneer je dat doet dan rem je wel degelijk af door wrijving van de motor, versnellingsbak e.d.. Dit effect is vele malen groter dan het snelheidsverlies als gevolg van rol- en luchtweerstand.

[ Voor 31% gewijzigd door argro op 01-06-2008 12:18 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Als het een diesel is, kan je er tweetaktolie (het spul dat je in oude grasmaaiers gooit) bij je diesel doen. Op het internet lopen er veel verhalen over mensen die er positieve ervaringen mee hebben. Het zou de motor stiller en efficienter doen lopen.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:48
Tofu schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:43:
Leg eens wat beter uit wat voor handelingen je doe? Want ik volg je niet helemaal :P

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
argro schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:10:
[...]
Dan is je versnelling te laag. Ik schakel altijd 1 versnelling terug om af te remmen op de motor. Als ik dus voor een stoplicht aan kom rijden met 50kmph in de 3de versnelling dan schakel ik terug naar de 2de versnelling en laat de koppeling opkomen zonder gas te geven. Hierdoor zal de auto vertragen. Eventueel kun je later ook nog terugschakelen naar de 1ste versnelling om verder af te remmen. Als je dit een beetje goed doet hoef je de voetrem bijna niet meer te gebruiken.

[...]
Afremmen op de motor zou inderdaad een rare term zijn voor louter het gas loslaten. Afremmen op de motor doe je door terug te schakelen. Wanneer je dat doet dan rem je wel degelijk af door wrijving van de motor, versnellingsbak e.d.. Dit effect is vele malen groter dan het snelheidsverlies als gevolg van rol- en luchtweerstand.
Ik rem ook altijd af op de motor alleen krijg ik hem bijna niet in de 1ste versnelling als hij nog rolt. Volgens mij is mijn 1ste versnelling niet gesynchroniseerd ofzo. Niet iedere auto gaat even makkelijk rollend in zijn 1.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Bartjeee schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:20:
[...]

Ik rem ook altijd af op de motor alleen krijg ik hem bijna niet in de 1ste versnelling als hij nog rolt. Volgens mij is mijn 1ste versnelling niet gesynchroniseerd ofzo. Niet iedere auto gaat even makkelijk rollend in zijn 1.
Dat is bij de meeste wagens ook niet echt nodig. De meeste wagens kunne perfect is 2e versnelling 'kruipen'. Je kan beter goed anticiperen en in 2e voortkruipen dan naar 1 terug te schakellen.

Als je echt naar 1 wilt terugschakellen kan je in neutraal even je gas aantikken (kopelling los) en dan naar 1 gaan. Of je kan hem er ook zachtjes 'induwen' (niet echt gezond)

Verwijderd

Femme schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:56:
Hoe weet je nou precies wat voor de meeste vertraging zorgt? Feit blijft dat je met het gas loslaten sneller afremt dan als je de koppeling intrapt. Stel dat je dat niet gelooft, doe eens een kleine test: derde versnelling, 50 km/u, laat gas los, kijk hoelang het duurt voordat je 30 rijdt. Volgende test: derde versnelling, 50 km/u, laat gas los en trap tegelijkertijd de koppeling in (waardoor de link motor - aandrijving dus verbroken wordt), en kijk hoelang het nu duurt voordat je 30 rijdt. Ik wil wel een wedje leggen dat het in het eerste geval sneller gaat dan in het tweede. Heeft de motor dan geholpen met afremmen, of niet? :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 17:02:
[...]

Hoe weet je nou precies wat voor de meeste vertraging zorgt? Feit blijft dat je met het gas loslaten sneller afremt dan als je de koppeling intrapt. Stel dat je dat niet gelooft, doe eens een kleine test: derde versnelling, 50 km/u, laat gas los, kijk hoelang het duurt voordat je 30 rijdt. Volgende test: derde versnelling, 50 km/u, laat gas los en trap tegelijkertijd de koppeling in (waardoor de link motor - aandrijving dus verbroken wordt), en kijk hoelang het nu duurt voordat je 30 rijdt. Ik wil wel een wedje leggen dat het in het eerste geval sneller gaat dan in het tweede. Heeft de motor dan geholpen met afremmen, of niet? :)
dat de motor maar voor relatief weinig afremming zorgt kun je op de zelfde manier uitzoeken, als de motor de meeste vertraging levert (dus meer dan 50%) zou je dus met koppeling in de meer dan de dubbele afstand moeten af leggen voor je 30 rijd van de 50 af, simpel
dat is dus niet 't geval :+

verder snel optrekken moet je juist niet doen lijkt mij? met je kleine teen gas geven en idd snel schakelen maar wel zorgen dat je niet de motor zwaar belast bij weinig toeren (kun je beter lichter belasten bij meer toeren). Dus steeds een streepje gas lijkt mij.
Verder zou ik sowieso als laatste gaan, eerst ff kijken wat anderen allemaal doen ;) en sowieso al niet als eerste want later op de dag is de motor een stuk warmer en dan is ie vaak wat zuiniger geloof ik?
En als je dan als laatste bent inderdaad alles extreem gaan aftapen :P
Neem die rollen ducttape en stukken karton maar mee ;)

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 01-06-2008 17:12 ]

Verwijderd

GoldenSample schreef op zondag 01 juni 2008 @ 17:07:
dat de motor maar voor relatief weinig afremming zorgt kun je op de zelfde manier uitzoeken, als de motor de meeste vertraging levert (dus meer dan 50%) zou je dus met koppeling in de meer dan de dubbele afstand moeten af leggen voor je 30 rijd van de 50 af, simpel
Helemaal waar natuurlijk, ik bedoelde daar meer mee te zeggen: hoe weet je dat nu al? Ik denk namelijk dat hij dat nog niet geprobeerd heeft. Maar dan nog, als je "remt" dan zal niemand tegenspreken dat de rem voor de vertraging zorgt, en dat terwijl een deel van de vertraging nog steeds van luchtweerstand afkomstig is. Mijn punt dus: afremmen op de motor is wel degelijk een valide term, onafhankelijk van welke percentage van de vertraging daadwerkelijk afkomstig is van de motor.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Bij gas los laten zal de motor altijd meer afremmen dan bij koppeling in. Bij snelheden van boven de 20 oid is het imho dom om de koppeling te gebruiken of in vrij te zetten als je niet aan het schakelen bent. Voor het behoud van je versnellings bak, is het aan te raden om pas terug te gaan naar de 1e als je helemaal stil staat.

Verder allemaal leuk natuurlijk maar de kans dat de TS temaken krijgt met een automaat lijkt me zeer groot.

.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Grappig dat een fabrikant van alleen maar zuipende auto's zo'n challenge organiseert. 8)7 (luchtweerstand wegens zeecontainerstyling en groot formaat, grote motoren, hier en daar antieke techniek)

Hoezo marketingcampagne. :P

[ Voor 10% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-06-2008 17:38 ]

Aannames zijn fataal.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 143% gewijzigd door Ruudjah op 02-12-2009 00:15 ]

TweakBlog

Verwijderd

Topicstarter
Nogal logisch ;)

Verwijderd

AkroBatik schreef op zondag 01 juni 2008 @ 17:24:
Verder allemaal leuk natuurlijk maar de kans dat de TS temaken krijgt met een automaat lijkt me zeer groot.
Zou wel afdoen aan het concept van die challenge...

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Spons onder je gaspedaal leggen.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Op de rijtesten.nl:

Afbeeldingslocatie: http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/283/big/jeep_patriot_03.jpg

Jaja, een handbak in een Amerikaan. Ook Jeep past zich aan aan de Europeanen. :P Dus eigenlijk gewoon 50% kans op een van de 2 transmissiesystemen.

Oh ja, gebruik zoveel mogelijk de Cruise Control (zal eigenlijk wel zeker op zo'n wagen zitten).

[ Voor 16% gewijzigd door S_Chief op 01-06-2008 20:51 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

Ik heb me ingeschreven voor de challenge van 28 juni in Leiden :) Ik ben benieuwd of ik word ingeloot :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

Ik heb op 28 juni meegedaan aan deze contest :) Na afloop van de rit door en om Leiden, liet de boordcomputer een gemiddeld verbruik zien van 6,9l/100km, op dat moment goed voor een tweede plaats in het deelnemersvel voor Leiden :) Mijn persoonlijke doelstelling was in ieder geval gehaald, want ik streefde naar 7,0l/100km.

Toch leuk om te zien dat ik uiteindelijk als derde geëindigd ben in het klassement van Leiden :P Heb ik het dus helemaal niet slecht gedaan, aangezien ik mijn normale rijstijl aanhield op het parcours.

Ik deed eigenlijk alleen maar mee om weer eens te kunnen rijden in een andere auto :D Tijdens de rit ook wat ideeën uitgewisseld met de bijrijder over rijtesten.nl, omdat ik zelf ook actief ben bij een autogerelateerde vereniging.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1