• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Topicstarter
Ben dus nieuw met dslr en heb deze dus gisteren gekocht en tot daarjuist de hele handleiding gelezen vooraleer de camera zelfs maar uit te pakken >:) Nu begrijp ik het meeste wel; maar een functie van de camera begrijp ik niet : Op het draaiwiel bovenaan de camera staan de volgende letters : A V P M en AUTO + nog een aantal voorgrprogrameerde instellingen zoals landschap, portret enz.

Mijn vraag gaat dus over de stand P; De handleiding zegt hierover het volgende :

Deze functie is geschikt voor:
-U kunt bij het gebruik van de
automatische belichting uw eigen
instellingen behouden voor ISO-
gevoeligheid, instellingen,
dynamische bereikoptimalisatie, enz.

-U kunt de door de camera gemeten
belichtingscompensatie behouden,
maar de combinatie van sluitertijd en
diafragma wijzigen afhankelijk van
uw onderwerp
(programmaverschuiving).

Wat is het verschil dan met M 8)7

Religion is Opium for the Masses

• Jiriki
  • Laatst online: 09:26
M is Manual, daar moet je alles zelf instellen.

P is program, die doet alles voor je, alleen kun je daarna shiften, dus diafragma of sluitertijd aanpassen, waarbij de camera de andere aan zal passen zodat de belichting blijft kloppen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Hoholi

Hoholi

The only one

Topicstarter
Dus eigenlijk een beetje zoals A of V Alleen dat je ze nu beide tegelijk kan aanpassen ? Met als gevolg dat de camera dan de ISO aanpast of kan slechts 1 van beide ?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17
Je zet hem op P, de camera rekent voor jou 1/30 op F4 uit.
Dan kan jij het aanpassen. Of wel verander je het diafragma naar bvb. F5.6, dan wordt je sluitertijd automatisch 1/15. Of omgekeerd.
Bij M moet je alles zelf doen. Verander je je diagragma, dan blijft je sluitertijd gewoon staan.

[edit]
Je kan ze dus niet beide aanpassen, dat kan je alleen in M.
Bij P pas je 1 aan en je cam past de andere automatisch aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Fire69 op 31-05-2008 23:16 ]

• Hoholi

Hoholi

The only one

Topicstarter
OK bedankt ;) heb het nu begrepen. Heb ondertussen ook linkje gevonden die een en ander verduidelijkt :

http://lifehacker.com/sof...1-program-mode-323605.php

Verwijderd

Je kreeg toch een extragraties cursus twv 150E bij een a3x0?

• Hoholi

Hoholi

The only one

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 23:50:
Je kreeg toch een extragraties cursus twv 150E bij een a3x0?
Denk dat dit alleen voor Nederlanders geldt O-)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gewoon meteen op M zetten, leer je het meeste van :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Hoholi schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 22:47:Mijn vraag gaat dus over de stand P; De handleiding zegt hierover het volgende :
........
Wat is het verschil dan met M 8)7
P doet practisch het zelfde als Auto alleen worden je instellingen onthouden en kan je zelf de combinatie diafragma en sluitertijd kiezen (met het instelwiel, dat noemen ze programshift of programma verschuiving). Voor belichtings compensatie de ± knop indrukken als je een foto lichter of donkerder wil (of als je het streven van de lichtmeter naar 19% grijs begint te snappen) en gaan met die banaan.
sOid schreef op maandag 02 juni 2008 @ 11:26:
Gewoon meteen op M zetten, leer je het meeste van :)
Waarom zit er ook alweer een lichtmeter op je camera?

Op A, S of zelfs P(met program shift) kan je alles instellen (icm belichtings compensatie) en ben je nog flexibeler ook.

M is leuk voor situatie's dat er geen land te bezeilen is met de lichtmeter. (beviel me erg goed voor een egaal bewolkte dag sport schieten, veel consistentere resultaten als spot of mulitsegment meting, maar met mooi weer is de lichtmeter nouwelijks verslaanbaar)

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 02-06-2008 11:52 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Op Manual krijg je veel consequentere resultaten imo. Ik schiet echt zelden in Av of Tv (Canon dus). Zeker als je gaat flitsen is het anders gigantisch irritant.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
sOid schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:55:
Op Manual krijg je veel consequentere resultaten imo. Ik schiet echt zelden in Av of Tv (Canon dus).
In sommige situatie's kan M heel handig zijn, flits fotografie is er daar 1 van, maar rondrennen op een atletieg baan op een egaal licht bewolkte middag is er daar ook een van. Maar onder andere omstandigheden op de zelfde locatie hoeft het niet perse de makkelijkste aanpak te zijn.

Omdat de belichting op een egaal bewolkte middag super constant is was het in dit geval een kwestie van op M eenmalig instellen en gaan met die banaan. Wekt super, integenstelling tot de lichtmeting die door de scherpe lucht van slag raakt en dus of het gras correct gaat belichten (uitgebeten lucht) of de lucht gaat belichten (onderbelicht gras). Zelf eenmalig er voor zorgen dat de lucht net niet uitgebeten is maar dat het gras ook voldoende belicht is is dan de trick.

Op een zonnige dag (de lucht is dan lang niet zo fel maar je hebt andere problemen) of bij een ondergaande zon gaat dit niet omdat de belichting dan mede afhankelijk is van welke kant je op schiet en hoe laat het is ivm schaduwen en veranderende licht omstandigheden. Lichtmeting gebruiken (op Auto, P, A of S schieten en compenseren afhankelijk van het atletiek onderdeel) is dan makkelijker, de lichtmeter vangt veranderingen van standpunt wel op zo lang ik zelf maar zorg dat bijvoorbeeld de witte hoogspring mat wit blijft met behoud van detail (dus ik stel 1 malig de belichtingscompensatie in per onderdeel, inpplaats van dat ik per standpunt of per minuut ergens aan moet lopen draaien).

Dus nee er is niet 1 uber methode, als flexibel fotograaf is de kans groot dat je onder verschillende omstandigheden verschillende mogenlijkheden van je camera aan spreekt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1