• sbuter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 22:21

sbuter

...dus...

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem en kan hierover geen eerder topics vinden. Ook google heeft met niet kunnen helpen.

Ik heb een Panasonic TX-32LX70 met Samsung 9401 SD decoder. Aangesloten via een goldplated SCART kabel.
Bij nagenoeg alle zenders via ZIGGO (voormalig TV Home) heb ik slecht beeld. Ook geeft mijn ontvanger een schaduw bij menu's.

Zie de volgende voorbeelden (excuus voor de slechte kwaliteit):
Artifacts / verfrommeld beeld rond de persoon, op deze foto vooral zichtbaar bij het voorhoofd.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbuter/artifacts1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbuter/artifacts2.JPG

En de volgende foto's geven de (gele) schaduw aan die ik niet op m'n vorige CRT scherm had:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbuter/schaduw1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbuter/schaduw2.JPG

Ik gebruik ook een XBOX als mediacenter: xvid films en series geven deze problemen niet. Ook games op m'n X360 zien er strak uit. (XBOX via component aangesloten op 720p en X360 via scart)

M'n gevoel zegt dat de decoder de oorzaak is, of misschien het signaal wat mogelijk niet sterk genoeg is. (ik woon in een flat op 4 hoog)
Daarnaast las ik ergens op dit forum dat SCART bijna niet meer voldoende is voor een groter LCD scherm (32" en hoger) en je bijna genoodzaakt bent om een component kabel of decoder met HDMI te gebruiken.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Heb je hem wel op RGB staan?

Een slecht signaal zorgt voor blokjes, niet voor ghosting.

Als je ergens zo'n samsung H360 op de kop kan tikken moet je het doen, die geeft ook met de gewone kanalen zo'n veel betere beeldkwaliteit.

[ Voor 96% gewijzigd door mace op 31-05-2008 18:59 ]

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Decoder staat op Composiet + RGB. Enige andere optie is Composiet alleen...

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:49
sbuter schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 19:08:
Decoder staat op Composiet + RGB. Enige andere optie is Composiet alleen...
De stand Composiet + RGB is goed.
Van belang is dat je SCART ingang van de TV ook overweg kan met het RGB signaal!
Als dit niet zo is zit je dus naar composiet te kijken.
( zo lijkt het ook aan de hand van je foto's)

Je kunt het makkelijk testen door de decoder te schakelen tussen RGB of composiet.
Normaal gesproken moet je dan een duidelijk verschil op je TV kunnen waarnemen, speciaal goed te zien aan de menu/text die door de decoder zelf wordt gegenereerd.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Check ook dat de SCART volledig bemand is (een draad of 19 geloof ik). Er zijn nogal wat dunnere kabeltjes die je zo her en der krijgt waar slechts een deel van de draden bezet is. Zoals Doman zegt: Check ook de SCART ingang. Vaak is er maar 1 ingang die RGB pikt. En loop als laatste de settings in je TV langs. Misschien iets over het hoofd gezien qua RGB instellingen op de SCART.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• mace

mace

Sapere Aude

Hij moet op de TV aansluiting, die samsung heeft er 2, en 1 is voor de videorecorder, die heeft geen RGB. (Ze zijn ook als dusdanig gemarkeerd, TV en VCR.)

Scart is 21 pins btw. :)

[ Voor 16% gewijzigd door mace op 31-05-2008 20:49 ]

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Ik heb ff snel een Samsung H360 met HDMI kabel opgehaald bij de MM. Lijkt iets beter maar nog niet overtuigend. Morgen maar ff kijken of het bij voetbalwedstrijden ook beter is, ben benieuwd.

• mace

mace

Sapere Aude

Wel op 720p gezet? :)

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
volgens mij op 756p nu. Kon ook 1080i maar dacht dat p toch betere kwaliteit levert?

Is het trouwens bij digitale TV zo dat, indien het signaal niet heel sterk is, je wel of geen beeld hebt? Bij analoog had je bv bij een zwak signaal veel "sneeuw" in beeld, is dit bij digitale TV ook zo? Maw, zou een signaal versterker helpen?

[ Voor 59% gewijzigd door sbuter op 31-05-2008 23:03 ]

• mace

mace

Sapere Aude

sbuter schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 23:01:
volgens mij op 756p nu. Kon ook 1080i maar dacht dat p toch betere kwaliteit levert?

Is het trouwens bij digitale TV zo dat, indien het signaal niet heel sterk is, je wel of geen beeld hebt? Bij analoog had je bv bij een zwak signaal veel "sneeuw" in beeld, is dit bij digitale TV ook zo? Maw, zou een signaal versterker helpen?
756p bestaat niet, dan bedoel je denk ik 576p, en er is ook nog 720p en 1080i

Je kan een paar keer op info drukken om de BER te bekijken, die zou 0e0 moeten zijn.

Als het meer is dan zou je wel een versterker kunnen proberen, alhoewel ik meer een voorstander ben van kwalitatief goede kabels. (hirschmann koka 799 met volledig metale hirschmann stekkers.)

[ Voor 13% gewijzigd door mace op 31-05-2008 23:14 ]

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Hoe is je analoge signaal? Wanneer dat namelijk matig/slecht is krijg je veel blokjes/BER's

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Ik heb de BER waarden bekeken en die zijn overal 0. Met de HD decoder is het wel beter maar nog steeds de "blokjes" rondom bewegende, kleinere objecten, voornamelijk bij sporters zichtbaar. De signaalsterkte is bij alle zenders ongeveer 70%.
Ik heb een standaard coax kabel van de praxis. Ik zal morgen eens het analoge en digitale signaal gaan vergelijken, mogelijk dat een duurdere coax kabel verschil gaat geven.

[ Voor 6% gewijzigd door sbuter op 01-06-2008 20:09 ]

Verwijderd

sbuter schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:01:
Ik heb de BER waarden bekeken en die zijn overal 0. Met de HD decoder is het wel beter maar nog steeds de "blokjes" rondom bewegende, kleinere objecten, voornamelijk bij sporters zichtbaar. De signaalsterkte is bij alle zenders ongeveer 70%.
Ik heb een standaard coax kabel van de praxis. Ik zal morgen eens het analoge en digitale signaal gaan vergelijken, mogelijk dat een duurdere coax kabel verschil gaat geven.
Ik heb vandaag een betere coaxkabel gehaald voor vanaf de antenneaansluiting naar de digitale tv decoder.
Heb een kabel gekocht van het merk profigold met vergulde connectoren en dubbele afscherming enz. ook heb ik er gelijk een scartkabel van dit merk bijgekocht.
Moet zeggen dat ik wel verschil in beeldkwaliteit zie dus betere kabels maken zeker wel verschil.

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Ik begin nu toch te twijfelen aan m'n TV (Panasonic TX-32LX70).
Er zijn zelfs schaduws in logo's van zenders zichtbaar via analoog (heb een goldplated kabel gekocht, geen effect)
Heb getest met een 35cm CRT TV: super strak via SCART/RGB. Uiteraard snap ik dat het beeld veel kleiner is en dus sowieso veel strakker lijkt, maar zag geen enkele schaduw, blokjes, etc.

Nu blijft er één vraag over:
Films/series via m'n XBOX mediacenter (XBMC) zien er superstrak uit (gebruik component kabel)
Games op X360 ook superstrak. (SCART)
Kan het zo zijn dat de TV alleen zenders slecht kan "omzetten"? Las iets over deinterlacing wat mogelijk niet goed zou gaan.
Kortom: is het mogelijk dat de TV de ene bron goed ontvangt en de ander slecht?

EDIT: De verkoper van de MM zei trouwens dat het ook kon liggen aan de hoge compressie van de zenders om zoveel mogelijk zenders te kunnen leveren. Maar als dit zo is, dan zouden toch veel meer gebruikers dit probleem moeten hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door sbuter op 02-06-2008 22:01 ]

Pagina: 1