Toon posts:

Q9450 + Zalman 8700NT temp issue

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn Q9450 binnen gekregen samen met een Zalman 8700NT koeler.

Ik had eerder een Asus P5N32 SLI bord, maar door compatabilitiet problemen ben ik op advies van de winkel overgestapt op een Asus P5K pro. Ik had toch al geen SLI behoeftes, en de P5k pro bezat alle functies wel die ik nodig was.

Direct toen alles binnen was bleek al dat de 8700nt vrij laag was, en ik vreesde bij voorbaat al voor clearance problemen. Echter omdat ik geen 14cm hoge coolers in me kast kwijt kan (zalman 9700 nt) besloot ik toch maar een poging te wagen.

Met veel gehannes kreeg ik de heatsink ongeveer op de plek waar hij moest zijn (ik ben absoluut geen fan van dat nieuwe mounting systeem). Na het instaleren van windows en de Asus Probe kwam de leuke verassing. Op idle loopt het systeem zown 40 - 42 graden, en bij 70% - 100% vliegt de tempratuur omhoog tot zown 62 graden. Dit verbaast mij zeer omdat deze heatsink in een groot aantal reviews erg goed scored op de hetere dual cores :S Sterker nog, mijn OC'ed Athlon 2000+ kwam zelfs niet boven de 55 graden uit :S

Mijn vermoeden is dat de koeler toch niet goed op de core beland is doordat de heatsinks van de P5K pro in de weg zitten. Zijn er koelers die wel op dit bord passen, en die ook in mijn Chieftech Matrix kast passen kwa hoogte, en die de stilte van deze Zalman kunnen evenaren?

Wat pics om te laten zien hoe close het zit:

http://i10.photobucket.com/albums/a103/ThaTyger/P1010665.jpg
Heatsink plaatjes beetje verbogen

http://i10.photobucket.com/albums/a103/ThaTyger/P1010666.jpg
Orientatie pennetje op de heatsink zit er net iets naast

http://i10.photobucket.com/albums/a103/ThaTyger/P1010667.jpg
Klein overzicht plaatje, links zitten twee 80mm fans als exhaust met fancontrolers op 50%, boven de 120mm intake van de voeding

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik had pas voor een maatje een pc gebouwd met een q9450 met een Artic Freezer 7 PRO.
Daar haalde ik ongeveer dezelfde temps mee.
Ik vond het niet echt een probleem omdat een q6600 ook al snel heel warm word.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Meet eens met RealTemp ;)

[ Voor 55% gewijzigd door -The_Mask- op 31-05-2008 18:38 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Wat is de maximale hoogte in je kast? Misschien is een Noctua tower cooelr wat voor je (maar 12 cm hoog). Dan kun je er zelf een stille fan bij kopen, of de versie kopen waar al een stille noctua bij zit.

Kijk bij je huidige koeler eens hoe de koelpasta verspreid is op je koeler. Als er een afdruk van de hele IHS op zit maakt hij goed contact, anders niet. Overigens genereren 4 cores natuurlijk meer warmte als 2, misschien kan deze koeler dat gewoon niet aan.

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 31-05-2008 20:17 ]

Verwijderd

Realtemp er op gegooid, zit zowiezo een 10 graden verschil tussen wat RealTemp meet en wat Asus probe meet O_o nouja met 40 graden idle valt de schade wel mee =) Zal idd eens kijken hoe het contact is, ben erg benieuw of het zo een beetje optimaal werkt.

Kast heeft ongeveer 14cm clearance, ik lees op meer plekken dat de 9700 NT wel in een standaard case past, maar dan wel heel net. Zal eens gaan kijken naar de Noctua tower cooler, mss wel interesant inderdaad!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Kijk eens in de BIOS wat de temperaturen daar zijn. Asus probe klopt idd meestal van geen kant. De 8700NT heeft toch pwm control? Dan vond de BIOS dat je CPU nog niet warm genoeg wordt, als het warmer wordt zal de fan dan wel harder gaan draaien ;) Je hoeft je geen zorgen te maken dus :)

[ Voor 51% gewijzigd door jdm8 op 01-06-2008 08:10 ]

Pagina: 1