HD 3850 agp BSOD problemen bij spellen

Pagina: 1
Acties:

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:15

RmanX

Mario pizza!

Topicstarter
Ik heb laatst de knoop doorgehakt en heb nog eenmalig geinvesteerd in een nieuwe videokaart voor mijn systeem, in de hoop de spellen die ik veel speel (o.a. C&C 3, Tomb raider Legend etc.) voluit te kunnen draaien. Ik heb gekozen voor de Sapphire HD3850 AGP 512 MB.

Helaas heb ik vrij veel problemen met deze kaart en ik zit te twijfelen of ik mijn 7600gt niet gewoon er weer in moet steken. Het probleem is dat ik (heel) veel BSOD's krijg tijdens het spelen van spellen :'( .
Probleem
  • ik met bijvoorbeeld Tomb Raider Legend op dx9 met AA aan krijg ik na een poosje een BSOD met stop error. C&C 3 met 4xAA soms wel soms niet een bsod. Serious Sam 2 met AA, BSOD. Zonder AA nog niet gehad. Alle demo's van fear krijg ik bijna meteen een bsod. 3Dmark 2003, bij de 2e test een BSOD. 3Dmark 2005 en 2006 werken wel naar behoren (7.5K en 4.8K punten).
  • Doom3 levert met 4xAA geen problemen op 8)7
  • gewone mpeg2 video's in windows media player 9 spelen niet goed af, ik krijg allemaal vrolijke kleurtjes, in winamp 5 werkt dit wel normaal
Wat ik heb geprobeerd tot nu toe:
  • Schone windows XP install met service pack 2, Nforce drivers (5.11)
  • Zowel meegeleverde driver CD (geloof cat 8.2) als versies 8.4 en 8.5 geprobeerd, allen zelfde probleem
  • Fast writes uitgezet, geen resultaat
  • Omega drivers geven bij laden van windows direct een BSOD
  • Ik heb gescand op artifacts met atitool, maar niets gevonden.
  • Geheugen getest door ram bankjes te verwisselen
  • Voltage van de voeding gemeten op 12V lijnen onder load met een voltmeter, deze geeft 12.05 volt, schommelt naar de 11.97 onder videokaart belasting (lager als mijn harde schijf wordt aangesproken: 11.93 V)
  • Gezocht op dit forum, niets vergelijkbaars gevonden
  • Google search, kwam wat tegen over installatie van windows updates >> gedaan werkte niet
  • Minidump file van BSOD uitgelezen met Windbg, deze geeft aan dat er 'iets' is met ati3duag.dll :?
  • Een oud Via KT400 plank gepakt en daarop alles geinstalleerd, geen resultaat: zelfde BSOD's
Mijn systeem is:
  • Athlonx XP 3000+ (Barton, 2166 Mhz), 1024 MB Ram
  • Nvidia Nforce2 plank (Asrock K7NF2 raid) met laatste bios
  • 2x 7200 RPM IDE Hd, 1x 5400 RPM IDE Hd
  • Soundblaster live!
  • 1x DVD Rom, 1x DVD/RW
  • PCI IDE kaartje
  • Coolermaster 380W voeding, met 2 12V lijnen (10A en 15A, combined load max 300W)
Afgezien van het video afspeelprobleem, verdenk ik op dit moment eigenlijk toch nog een beetje de voeding aangezien het probleem meestal optreedt als ik die kaart maximaal lijk te belasten (oude spellen, oude 3Dmark. Ik heb geen betere voeding liggen) of de videokaart zelf of natuurlijk de drivers (stiekem verdenk ik die nog het meest).

Iemand nog ideeën? of een soortgelijk 'antiek' systeem goed werkend met dit type videokaart?! 8)

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Verwijderd

Het zal denk ik niet de voeding zijn want dan zou je systeem gewoon uitvallen ipv een BSOD (toch?)

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

Topicstarter
Daar heb je denk ik gelijk in, ik heb in het verleden een ontoerijkende voeding gehad en die gaf weleens spontane resets (vandaar die Coolermaster 380W).

Als ik voorzichtig de voeding uitsluit dan blijft over een driver of videokaart probleem.

Ik heb nog wat testjes uitgevoerd net en de BSOD's in alle fear demo's en 3mark 2k3 blijven ook als ik AGP op 4X zet. Ook heb ik nog wat demootjes geprobeerd:
  • Crysis demo, geen BSOD's (geen AA ook, het gaat al zo langzaam)
  • Timeshift demo, alles op max geen BSOD's (geen AA instelling gevonden in het menu, btw dit speelt heerlijk in vergelijking met die 7600gt :P )
  • Jericho demo, geen BSOD's met alles max en 4xAA
  • Bioschock demo, geen BSOD's
Ik krijg een ernstig vemoeden dat er iets in de driver zit wat in oudere spellen nog weleens wil crashen maar ben niet helemaal zeker. Misschien ligt het aan die oude spellen icm ondersteuning in die nieuwe driver. Ik ben er wel uit dat die ati3duag.dll er iets mee te maken moet hebben..

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• boostermeijer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-02 15:23
Heb je de AGP hot-fix driver die op de site van ATI staat geinstalleerd? Ik kreeg de kaart met de standaard ATI drivers ook niet stabiel aan de praat onder XP. Ben nu helemaal overgegaan naar Vista en dat helpt ( nog steeds met de aangepaste drivers, maar dan dus voor Vista).

When Von_Fraghausen smiles...RUN LIKE HELL!!!!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Een driver probleem dus, probeer eens hele oude drivers? Natuurlijk eerst even de hotfix, kijken of dat helpt.

Wil je toevallig je oude kaart ook kwijt? Een vriend van me is namelijk op zoek naar zoiets

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 14:16

Pietertje

The Rock

Als je een BSOD krijgt staat er altijd een foutcode in, en soms ook de dll die gecrashed is. Wat staat er in de BSOD? Hier kun je meestal goed op googelen.

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

Topicstarter
@ Boostermeijer: Ik heb de catalyst 8.5 hotfix driver van Sapphire gedownload en geinstalleerd, ik kan hem eigenlijk niet eens vinden op de amd site als ik bij alle drivers kijk.. Heb jij het ook onder XP geprobeerd met deze versie? Tot nu toe blijven mijn problemen met Tomb raider, Serious Sam 2 en Fear bestaan. Vista is denk ik voor mij niet echt een optie gezien het geheugengebruik.

@ Jdm8, ik heb dus de laatste hotfix van Sapphire draaien (heb de andere oudere hotfixes ook geprobeerd) ik merk weinig verschil. Die omega drivers die ik heb geprobeerd zijn een soort mix van diverse oude drivers die beweren de 3850 te ondersteunen. Bij mij gaf dit direct een BSOD bij het opstarten van windows. Zou ik dan Cat. 7.12 moeten proberen?

Ik heb die 7600gt eigenlijk al beloofd aan een vriend van me, maar eerst moet dit ding naar tevredenheid werken. Er zijn nog wel webshops die hem nieuw hebben.

@ Pietertje, ik heb hem Windbg die bsod uitgelezen en die wees naar het bestand: ati3duag.dll. Verder werd ik niet echt wijs uit die debugger. Ik kan eventueel wel de hele dump hier posten, misschien dat iemand anders er meer mee kan?!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:51

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 18:52:
Het zal denk ik niet de voeding zijn want dan zou je systeem gewoon uitvallen ipv een BSOD (toch?)
Meestal wel inderdaad. Maar het hoeft niet per sé zo te zijn. Als de spanning net niet toereikend is voor bijvoorbeeld de videokaart heb je goed kans dat die gewoon vastslaat op het moment dat er prestaties van hem worden gevraagd. Waarna wordt opgemerkt dat de kaart niet reageert, deze mogelijk wordt gereset en voila een BSOD.
Als je kunt proberen met een krachtigere voeding dan zou ik dat vooral doen. 380W zou net toereikend moeten zijn voor je PC, maar met leeftijd en gebruik neemt het vermogen dat zo'n ding kan leveren af.
Geheugen getest door ram bankjes te verwisselen
Heb je het ook al getest met Memtest86+?
Zo nee, zou ik dat eens doen. Defect geheugen kan voor de meest rare fouten zorgen.
Een paar uur memtest86+ draaien zonder fouten en je kunt je geheugen zo goed als uitsluiten.
Gewoon doen, laatst ook een PC binnengekregen die allerlei vreemde dingen deed en na 5 minuten was ik er achter wat er mee was, namelijk als eerste even memtest gedraaid ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

Topicstarter
Mijn voeding is niet zo heel oud (half jaar ofzo), maar misschien kan ik van de week een andere regelen.

Ik heb een uurtje memtest86+ laten draaien, die vond na 1 pass geen errors. Toch wel raar dat ik na een zoektocht op google niet meer mensen tegenkom met die specifieke bsod's.. Ik hoop dat een andere voeding uitkomst biedt, anders weet ik het ook niet meer. |:(

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:51

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Had je deze hotfix, ATI Catalyst 8.5 hotfix voor agp ook al gehad?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-05 09:48

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

iets beter lezen ultraman :9
RmanX schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:49:
@ Boostermeijer: Ik heb de catalyst 8.5 hotfix driver van Sapphire gedownload en geinstalleerd

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• boostermeijer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-02 15:23
RmanX schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:49:
@ Boostermeijer: Ik heb de catalyst 8.5 hotfix driver van Sapphire gedownload en geinstalleerd, ik kan hem eigenlijk niet eens vinden op de amd site als ik bij alle drivers kijk.. Heb jij het ook onder XP geprobeerd met deze versie? Tot nu toe blijven mijn problemen met Tomb raider, Serious Sam 2 en Fear bestaan. Vista is denk ik voor mij niet echt een optie gezien het geheugengebruik.
Ik heb de 8.5 versie voor XP niet geprobeerd. Met 8.4 werd het systeem al dusdanig instabiel dat ik er de brui aan gegeven heb en overgestapt ben op Vista. Ik had geen BSOD's, maar wel problemen als er van user account gewisseld werd ( witte strepen, systeem kwam niet uit power saving mode en bleef hangen in 3dmark2005 en 2006).
Overigens heb ik een 500 watt voeding met voldoende amperes op de 12v lijnen (20A elk) dus die sluit ik bij mezelf uit als boosdoener. Onder Vista draaide alles meteen goed. Ook met mijn Gecube x1950XT had ik onder Vista nooit problemen en onder XP wel. Zal toch geen toeval zijn??[

[ Voor 31% gewijzigd door boostermeijer op 02-06-2008 20:18 ]

When Von_Fraghausen smiles...RUN LIKE HELL!!!!

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

Topicstarter
Hmm dat klinkt ook wel aardig vervelend. Wel raar dat ze het onder Vista blijkbaar wel goed kunnen laten werken (vooral met een lange historie van agp kaarten onder wXP bij Amd).. Had je wel die system scan patch voor 3dmark2005/2006 gebruikt? daarop bleef hij bij mij ook eerst hangen, maar met een futuremark patch was dat weer verholpen.

Ik heb de gekke kleurtjes in de video's met windows media player op weten te lossen door versie 10 te downloaden (was blijkbaar iets met hardware overlay, als ik dat uitzette werkte het in versie 9 ook normaal). :P. Nu nog proberen die Avivo aan de gang te krijgen, dat is een project opzich geloof ik.. :X

Ik ga van de week proberen een andere voeding te regelen voor mijn BSOD problemen, maar ik zit wat krap in de tijd. Ik post wel iets zodra ik resultaat heb..

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

Topicstarter
Ik heb ondertussen resultaten met een Corsair 520 W voeding. Het resultaat is dat ik er uit ben dat de voeding er niets mee te maken heeft. Het komt neer op een of ander driver probleem |:( . 3Dmark 2003 klapt er nog steeds uit evenals fear. Met Serious Sam 2 en C&C3 heb ik geen problemen als ik de AA uit laat staan.

Ik heb nog wat spellen getest en het lijkt erop dat de volgende allemaal stabiel zijn met de Catalyst 8.5 agp fix:
  • Call of Duty 2 (alles max)
  • Need for speed most wanted (alles max)
  • Prey (alles max)
  • Call of Juarez demo (alles max, geen AA)
De "oplossing" is dus wachten op driverupdates. Ondertussen de settings tunen zodat de boel stabiel blijft en geen Fear en 3dmark03 draaien.

Ik heb wat pogingen gedaan Avivo aan de praat te krijgen, maar krijg het niet voorelkaar. Ik heb gelezen dat dit vermoedelijk is vanwege het feit dat mijn proc geen SSE2 ondersteund.. Nooit geweten dat dit nodig is voor hardware versnelling van high-def content.. 8)7 (purevideo kreeg ik voorheen ook niet voorelkaar vanwege vermoedelijk hetzelfde probleem).

Verwijderd

Ik heb een Sapphire 3850 AGP 512mb kaart gekocht en heb volop problemen met games . De enigste die het doet zonder problemen is "Grid" ( oja Trackmania doet het ook), verder heb ik Silent hunter 3 ,Company of Heroes Opposing Fronts,Call of Duty 4,etc geprobeerd , niks nada njente,alleen maar blue screens en andere ongein, ..... Ik heb de aangeraden driver met hotfix geinstalleerd, het is tijd dat Ati met een goede driver uitkomt!!
Ik had zelfs problemen met de 2003 en 2006 3D benchmarks ,2003 deed helemaal niets en bij 2006 een foutmelding (welke weet ik niet meer , ik had hem weer deinstald)
Het heeft mij al mijn Asus p4p800deluxe Mobo gekost, na installatie van videokaart kreeg ik na 2 seconden de melding dat mijn bios corrupt was, Ai van Asus fixed dat, maar het probleem bleef.
Nieuw Asrock boardje gekocht(de Msi en Biostar pentium 4 met 478 processor en een Pci-e 16 boardjes waren nog niet uit of nog niet verkrijgbaar, het Msi boardje is nu voor €50 te koop bij Alternate oa) voor mijn p4 3.0ht , 2 x1 gb dual ram Geil 400mhz erbij, nieuwe Ocz voeding van 450Watt(lekkerstil dat ding!! Een aanrader)gekocht, mijn mediacenter doet het weer, maar ik ben ruim 300 euries armer EN een videolat die niet lekker presteert(Ik was zo blij met een top Agp kaart als Zwanenzang voor het AGP gebeuren). Achteraf had ik de upgrade met Quad , board en 2 gb ddr2 voor 299,= moeten nemen 150 erbij voor een goede pci-e16 kaart en voeding en je kunt er weer jaren tegen.

Maarja mijn Opa zei altijd al: "Achteraf kijk je een koe in z'n hol"

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2008 23:15 ]

Pagina: 1