Ik heb laatst de knoop doorgehakt en heb nog eenmalig geinvesteerd in een nieuwe videokaart voor mijn systeem, in de hoop de spellen die ik veel speel (o.a. C&C 3, Tomb raider Legend etc.) voluit te kunnen draaien. Ik heb gekozen voor de Sapphire HD3850 AGP 512 MB.
Helaas heb ik vrij veel problemen met deze kaart en ik zit te twijfelen of ik mijn 7600gt niet gewoon er weer in moet steken. Het probleem is dat ik (heel) veel BSOD's krijg tijdens het spelen van spellen
.
Probleem
Iemand nog ideeën? of een soortgelijk 'antiek' systeem goed werkend met dit type videokaart?!
Helaas heb ik vrij veel problemen met deze kaart en ik zit te twijfelen of ik mijn 7600gt niet gewoon er weer in moet steken. Het probleem is dat ik (heel) veel BSOD's krijg tijdens het spelen van spellen
Probleem
- ik met bijvoorbeeld Tomb Raider Legend op dx9 met AA aan krijg ik na een poosje een BSOD met stop error. C&C 3 met 4xAA soms wel soms niet een bsod. Serious Sam 2 met AA, BSOD. Zonder AA nog niet gehad. Alle demo's van fear krijg ik bijna meteen een bsod. 3Dmark 2003, bij de 2e test een BSOD. 3Dmark 2005 en 2006 werken wel naar behoren (7.5K en 4.8K punten).
- Doom3 levert met 4xAA geen problemen op

- gewone mpeg2 video's in windows media player 9 spelen niet goed af, ik krijg allemaal vrolijke kleurtjes, in winamp 5 werkt dit wel normaal
- Schone windows XP install met service pack 2, Nforce drivers (5.11)
- Zowel meegeleverde driver CD (geloof cat 8.2) als versies 8.4 en 8.5 geprobeerd, allen zelfde probleem
- Fast writes uitgezet, geen resultaat
- Omega drivers geven bij laden van windows direct een BSOD
- Ik heb gescand op artifacts met atitool, maar niets gevonden.
- Geheugen getest door ram bankjes te verwisselen
- Voltage van de voeding gemeten op 12V lijnen onder load met een voltmeter, deze geeft 12.05 volt, schommelt naar de 11.97 onder videokaart belasting (lager als mijn harde schijf wordt aangesproken: 11.93 V)
- Gezocht op dit forum, niets vergelijkbaars gevonden
- Google search, kwam wat tegen over installatie van windows updates >> gedaan werkte niet
- Minidump file van BSOD uitgelezen met Windbg, deze geeft aan dat er 'iets' is met ati3duag.dll
- Een oud Via KT400 plank gepakt en daarop alles geinstalleerd, geen resultaat: zelfde BSOD's
- Athlonx XP 3000+ (Barton, 2166 Mhz), 1024 MB Ram
- Nvidia Nforce2 plank (Asrock K7NF2 raid) met laatste bios
- 2x 7200 RPM IDE Hd, 1x 5400 RPM IDE Hd
- Soundblaster live!
- 1x DVD Rom, 1x DVD/RW
- PCI IDE kaartje
- Coolermaster 380W voeding, met 2 12V lijnen (10A en 15A, combined load max 300W)
Iemand nog ideeën? of een soortgelijk 'antiek' systeem goed werkend met dit type videokaart?!
AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K