Toon posts:

Thuisnetwerk, hoe beste indeling wat betreft toestellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Thuis hebben we enkele jaren geleden de volgende situatie zelf geïnstalleerd voor met meerdere pc op internet te kunnen (Scarlet ADSL (België) over PSTN lijn):

In de garage waar de lijn binnenkomt hebben we een "vaste" splitter tegen de muur gezet (Alcatel 1000 ADSL LP), hier gaat dus de originele belgacom kabel met gemengd signaal in en komt het gesplit ADSL en telefoon signaal uit. Het ADSL signaal gaat over UTP5e van de garage naar het bovenverdiep (toch een dikke 20m kabel) waar de kabel met het binnenwerk van een wandcontactdoos is aangesloten. Vanuit deze wandcontactdoos gaat er dan een korte RJ11 kabel naar de WAN poort (RJ11) van ons ADSL modem/router toestel (US Robotics 9107A). Van de LAN poortjes (RJ45) van dit toestel, gaat er een UTP kabel naar elk van de pc's (die allen op het bovenverdiep staan) dewelke zo van internet voorzien worden en onderling in en netwerk zitten.

Nu met het binnenkort ter beschikking komen van het ADSL2+ netwerk van Belgacom voor andere providers, hebben we bij Scarlet de upgrade van ons huidig abonnement naar ADSL2+ 20Mbit aangevraagd.
Om een leuke snelheid ook in praktijk te kunnen krijgen is het dan wel vereist dat de lijn van het Belgacom verdeelstation tot aan de modem van goede kwaliteit is, en hierop dus niet te veel signaalverlies.

De splitter die op het benedenverdiep in de garage staat is een passief component, hier is dus geen herversterking van het signaal (en gezien de functie van het toestel veronderstel ik dat er ook wel wat verlies van signaalsterkte in optreedt), vervolgens is er wat kabel en enkele overgangsconnecties vooraleer het signaal aan de modem/router komt, in dit stuk is er dus ook signaalsterkteverlies. In welke mate weet ik echter niet.

Pas als we wel degelijk op het ADSL+2 20Mbit aangesloten worden, kunnen we zien wat er met de huidige situatie aan snelheid te bekomen valt. Gaat het gedeelte tussen splitter en modem/router voor aanzienlijk verlies zorgen, of is dit verwaarloosbaar t.o.v. de X km tussen huis en Belgacomcentrale?

Indien dat stuk wel degelijk voor aanzienlijk verlies kan zorgen had ik aan het volgende gedacht:
De modem/router vlakbij de splitter beneden in de garage plaatsen, hierdoor treedt er quasi vlak na het splitten terug signaalversterking op door de modem. Op 1 vd LAN-poortjes sluiten we dan de huidige UTP kabel aan (eerst RJ45 blokje op knijpen) die tot het bovenverdiep gaat, en daar wordt een switch (of router die als switch gebrukt wordt) geplaatst als verdeelpunt voor alle pc's dus aldus boven staan.
Is dit mogelijk en kan dat voor een aanzienlijke verbetering zorgen, verliezen we hierdoor iets van de huidige functionaliteit? Ons huidige toestel is 100Mbit, indien de switch 1Gbit wordt gekozen, gaan alle pc's die aan de switch hangen dan ook op 1Gbit in netwerk zitten?

Huidige opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/2383/huidigeopstellinghl8.png

Opstelling verbeterd, om minder signaalverlies te hebben, met verdeelpunt voor pc's bovenverdiep:
Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/8950/opstelling1zu1.png

Opstelling verbeterd, om minder signaalverlies te hebben, met verdeelpunt voor pc's bovenverdiep en verdeelpunt pc's bendenverdiep (router benendenverdiep wordt dan Gbit router):
Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/162/opstelling2qh6.png

Zijn dit juiste opstellingen? Kan het beter? Gaat door de verbetering in praktijk minder signaalverlies zijn, en kan dit relevant zijn m.b.t. de haalbare ADSL2+ snelheid?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als jij je kabel tussen je modem en je splitter kort houd (10 cm) dan heb je het minst signaal verlies. de rest maakt dan niet zoveel uit.

En voor lokaal bestanden delen, alles gaat nu over de switch eerst dus je router heeft er niks mee te maken,zolang je kabels maar cat5e/cat6 zijn(voor gbit.)(en natuurlijk je netwerkkaartjes moeten het wel ondersteunen.).

Signaal verlies over utp is eigenlijk te verwaarlozen pas >100 meter treed er signaal verlies op.

[ Voor 21% gewijzigd door LuckY op 31-05-2008 10:15 ]

Verwijderd

ik heb hier een soortgelijke situatie, mij leek het het handigst om vanuit israpunt maximaal 50 cm telefoon kabel te hebben richting modem.
Hierna wordt het een ander soort signaal en kun je zonder problemen alles aansluiten zonder merkbaar signaalverlies, gewoon kijken wat het handigst is.

p.s. kijk ook even wat je afstand tot de wijkcentrale is, en of het annex a of annex b is, voor je maximaal behaalbare snelheid via adsl2+ zie: Wikipedia: ADSL2

suc6!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 10:41
Zoals je al opmerkte, die splitter is een passief component, en daar ga je dus verlies hebben. Ik zou dus opteren voor de modem/router (meestal 1 box) dicht bij die splitter te zetten, bij jou in de garage dus.
Dan 20m utp kabel naar je switch en van je switch naar de toestellen. Signaalverlies over UTP moet je niet zo mee inzitten. Dus je 2de tekening lijkt mij goed

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:19:
p.s. kijk ook even wat je afstand tot de wijkcentrale is, en of het annex a of annex b is
Afstand tot wijkcentrale weet ik eigenlijk niet. Geen idee op welke centrale we zitten en waar die zich zou bevinden. Ik zal eens proberen dit te achterhalen.

Annex A.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb hier zelf ongeveer 15 meter aan R-11 liggen ook over een wandcontactdoos, werkt prima. Maar haal sowieso geen hoge snelheden dus misschien ga ik pas merken als de verbinding zelf sneller wordt. Heb ook adsl2 maar haal maar 4mbit.
Pagina: 1