Stroomverbruik HP Proliant DL100 NAS 3.2Ghz

Pagina: 1
Acties:

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 20:59
Ik heb mijn zinnen gezet op een NAS, nu zie ik op eBay ook wel eens oude professionele NASsen. Mijn vraag is eigenlijk wat het daadwerkelijke stroomverbuik is: werkend en in 'rust'.
Is er ergens een website waar een aantal van deze apparaten getest is, of heb jij zelf informatie hierover. Ik vaak niet verder dan het maximale wattage wat een voeding kan afgeven.
Ik ben bijvoorbeeld een HP Proliant DL100 NAS 3.2Ghz tegen gekomen.
Een ander alternatief voor mij is dan bijvoorbeeld een QNAP of Synology (meer voor de thuis/SOHO markt.
PS vermeld bij je gegevens ook even het soort en aantal hardeschijven dat je gebruikt. Ben benieuwd

Verwijderd

Kijk hoe de koeling geregeld is. Als er ventilators op zitten is dat een teken dat er veel hitte wordt opgewekt. Daarnaast de grootte van de heatsinks en de aanwezigheid van heatpipes kan ook verklappen dat het niet om een energiezuinig servertje gaat.

Een moderne NAS op basis van AMD 780G microATX moederbord verbruikt zo'n 40-45W aan het stopcontact, ex. schijven en toebehoor. Als dat teveel is, kijk dan eens naar VIA's nieuwe Isaiah processors, die doen 0,1W in idle mode wat natuurlijk geweldig is. Dat de 1.6GHz versie dan een 17W TDP heeft doet er dan niet toe; voor de stroomrekening en het milieu is alleen het idle verbruik relevant. TDP heeft meer betrekking op de koeling omdat deze tot 17W aan continu warmteopwekking moet kunnen verwerken zonder de lucht direct onder de heatsink te warm te laten worden.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

...en als aanvulling op Enlightenment, de NAS waar jij het over hebt gebruikt zeker een factor 10 meer energie. Verder is bij die NAS apparaten niet alleen het verbruik maar ook het lawaai van belang, in de meest gevallen is een Proliant, een Qnap of een (oude) NetApp te vergelijken met de bekende opstijgende vliegtuigen. Let daarop als (geen) lawaai belangrijk voor je is.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• tinus73
ok een factor 10 is dus te veel, maar dat kan haast niet aangezien de voeding slechts 200W levert ook voor de hd's, dus dat zal wel meevallen. geluid is geen probleem. Maar mijn vraag heeft dus betrekking op de gebruikers ervaring. Van de QNAP's Synology's etc zijn netjes de verbruiken in idle en gebruikstoestand vermeld. Van de oude aparaatjes niet dus.
Het voordeel zie ik een een profi NAS dat de power/kracht wat beter is en ondersteuning van RAID 5, zie ook de andere topics (van Enlightenment) over zelfbouw NAS. oke dat kost wat meer energy, maar het idle verbruik moet niet te gek worden. Een HP Proliant kan je voor niet te veel geld vinden op internet; goedkoper dan bijv. een QNAP

Verwijderd

Is een zelfbouw NAS dan niks voor je? Heb je in het DIY RAID NAS een setup gezien die bij je past?

Het is meer moeite om zelf te bouwen en alles uit te zoeken, maar je krijgt dan wel precies wat je wilt en doet er waardevolle ervaring mee op. Over het algemeen krijg je ook beter resultaat. RAID5 kan met FreeBSD en FreeNAS prima en veel sneller dan gigabit. Met 6x onboard SATA en WD Cavair GP schijven moet je een eind komen in je honger naar data terwijl je het idle verbruik laag weet te houden.

Als je zo'n zelfbouw NAS wel ziet zitten, post dan in het DIY RAID NAS topic je exacte situatie en wensen, en relevante informatie. Dan zal ik kijken of ik je ergens mee kan helpen. :p

Edit: en over die voeding, dat is DC vermogen. Een 200W voeding kan dus met 50% efficiency 400W aan het stopcontact verbruiken (AC vermogen). Uiteraard worst-case want 50% is wel heel laag.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2008 16:44 ]

• tinus73
Ok ff afsluitend: toch maar gegaan voor een Synology 207+. Wat een super aparaat. Ok ik ben niet helemaal flexibel als met een DIY NAS, maar dit ding doet voorlopig prima wat ik (nu) wil. Mooi prijsje in de USA (zelfs met btw goedkoper dan in NL/EU) 6 watt idle, 25 watt in actie.
Pagina: 1