• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 22:24

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik heb een nieuwe installatie van archlinux op mijn desktop gezet. Dit keer heb ik ervoor gekozen om raid5 (3x 500gb disk) te gebruiken. Zowel swap als / als /home zijn een mdadm raid5 array. Voor de aparte /boot partitie had ik gekozen voor raid1.

De installatie zelf was goed verlopen, het installeren van grub ook, maar bij de eerste boot krijg ik 'grub error 15' te zien. Als de grub gebruik die op de arch cd staat (even editen met 'e') kan ik wel zonder probleem mijn installatie booten en gebruiken.

Hierna heb ik nog enkele keren grub proberen te installeren met behulp van de grub shell en grub-install. Na enkele pogingen heb ik dit opgegeven en van mijn raid1 /boot een 'single' partitie gemaakt en daar weer grub opgezet, maar ook dit resulteert weer in een grub error 15 bij het booten.

Mijn menu.lst is volledig juist, want ik gebruik dezelfde als ik boot via grub die op de cd staat.

In de gentoo docs staat een deel over grub errors, maar hier staat niets wat relevant is voor 'mijn' error/probleem. Voor grub error 15 staan er weinig oplossingen bij 8)7 .

Iemand nog een hint/tip om dit probleem op te kunnen lossen ? _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door DeadLock op 30-05-2008 22:59 ]

Strava

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25
Grub 15 krijg je meestal als bepaalde bestanden niet gevonden kunnen worden. Ik weet niet of het moglijk is, maar misschien is het verstandig om even geen RAID config te gebruiken en te gaan installeren op een enkele harde schijf en checken of dat goed draait. Dan kan je wel proberen om de zaak te "schalen" over meerdere disks.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 22:24

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik heb /boot nu al op een enkele harde schijf/partitie gezet, dus dat kan het probleem niet meer zijn. Ook staan alle bestanden goed (kernel, stage's, menu.lst, etc), dus daar zie ik ook niet zo direct wat er fout kan zijn.

Strava

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Indien je via " e" wel kunt opstarten dan is de vermelding in menu.lst dus verkeerd.
Dus alle mogelijkheden proberen in menu.lst, zelfs indien ze onlogisch zijn.
Dus de eerste keuze kopieeren, zodat je 10 mogelijkheden hebt, en daarbij de hd nummer wijzigen, zodat je zeker alle hd's gehad hebt.

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

blijkbaar mag mogen de "stages"-bestanden van grub dus niet op een raid-5 schijf staan.
-> http://www.gentoo.org/doc/nl/grub-error-guide.xml#doc_chap4

je zegt dat je de /boot al op een andere plaats hebt gezet. heb je daarna ook je menu.lst aangepast zodat deze verwijst naar de goede partitie? en zoja, is die partitie ook daadwerkelijk de juiste? omdat je raid-5 gebruikt hoeft het namelijk niet de naam te zijn die je verwacht.

All your base are belong to Chuck Norris