Toon posts:

Mp3's op 5.1 Afspelen. (Logitech G51)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds kort het Logitech G51 setje in de kamer staan.
En wou dus muziek afspelen met de 5.1 set nu kwam ik tot de conclusie dat deze muziek alleen de voorste 2 speakers pakt en de woofer.

Omdat stereo geluid 2.1 gebruikt heb ik me laten vertellen.
Nu zit er op mijn setje een "Music Matrix geluids knopje.) waarmee het setje zelf 5.1 naboost en dit klinkt nergens naar, je krijgt er een soort echo dwarrel iedee uit totaal niet waar ik op zat te wachten.
Heb ook "Boksen Uitvullen" gebruikt via de "Realtek HD audio manager" maar ook dit bracht niet het gewenste resultaat.

Nu vond ik na veel Googelen op het got een topic waar men refereerde naar de volgende plugin:
SRS Labs Releases Circle Surround II 5.1 Plug-In

Hiermee zou met behulp van Windows mediaplayer een mooi 5.1 geluid te maken zijn van mp3-tjes.
Na veel zoekwerk zonder bevredigend resultaat kreeg ik maar de tip op in Audio en Hifi een topic te openen.

Bij dezen dus, Hoop dat jullie me wel kunnen helpen.

Mvg, Sjorzo.

Verwijderd

Stereo muziek klinkt beter in stereo. Zeker bij Mp3s, waar eea aan informatie is weggecomprimeerd, zullen de fronts en vooral surrounds niet best klinken.

(Dolby Pro Logic II is overigens het bekendste systeem dat 2.0->5.1 verzorgd).

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb zelf 7.1 (Creative T7900) setje en gebruik hem voor MP3 surround en het klinkt erg goed (ik weet dat er veel betere speakers op de markt zijn en die zou ik maar al te graag hebben, maar voor wat ik heb klinkt het goed ;)).

Ik heb nu een Creative X-Fi XtremeGamer om de boel aan te drijven, was voorheen een SoundBlaster SE. Het is een redelijk druk karweitje om de boel zo te krijgen dat het lekker klinkt, bij beide geluidskaarten, maar het resultaat is het waard. Ik zou zeker een geluidkaart aanraden en de Creative X-Fi serie is voor zover ik weet de topper op EAX gebied, mocht je nog beetje willen gamen.

Ik weet een geluidskaart dwingt je weer tot kosten, maar je hebt veel meer mogelijkheden en de kwaliteit is sowieso beter dan die van een onboard. Ik vind zelf dat mijn X-Fi zijn geld meer dan waard is en ik beveel hem je dus aan mocht je er wat extra geld voor willen neerleggen.

Mocht je nog een programma vinden (weet hier zelf weinig vanaf) of een kaartje kopen, nog wat tips om het goed af te stellen:
- zoek een audiobestand van goede kwaliteit (CD heeft voorkeur), beste wat je kan vinden
- begin eerst je speakers in te stellen, ik zou het geluid vooral naar voren richten, zodat de andere speakers het geluid alleen maar voller laten klinken en niet het idee geven dat het geluid 2-3 herhaald wordt
- als dit helemaal naar wens is, begin je de EQ aan te passen, verzet elke slider totdat je hem het beste vindt klinken
- sla de preset op en verander deze preset nog 2-3 maal (slide voor slide) en sla hem elke keer onder een andere naam op
- kies de beste van je presets en als het goed is moet je dan een beetje knap geluid hebben

Succes!

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
DjDuivert schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 21:02:
Mocht je nog een programma vinden (weet hier zelf weinig vanaf) of een kaartje kopen, nog wat tips om het goed af te stellen:
- zoek een audiobestand van goede kwaliteit (CD heeft voorkeur), beste wat je kan vinden
- begin eerst je speakers in te stellen, ik zou het geluid vooral naar voren richten, zodat de andere speakers het geluid alleen maar voller laten klinken en niet het idee geven dat het geluid 2-3 herhaald wordt
- als dit helemaal naar wens is, begin je de EQ aan te passen, verzet elke slider totdat je hem het beste vindt klinken
- sla de preset op en verander deze preset nog 2-3 maal (slide voor slide) en sla hem elke keer onder een andere naam op
- kies de beste van je presets en als het goed is moet je dan een beetje knap geluid hebben
Ik weet niet hoe het met jou zit, maarre....met een softwarematige equalizer verneuk je echt grandioos je geluid.
Naja, als jij het beter vind klinken dan is het prima, maar ik zou zulke tips nooit geven.

Verder is de mooiste manier om stereo te 'upscalen' naar surround, gewoon 'dual/triple stereo'. Niks geen rare DSP rotzooi die m'n muziek moet "pimpen" om fatsoenlijk geluid te krijgen. Als je het standaard niets vind heb je gewoon de verkeerde speakers gekocht. :X

Pentaxiaan

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
SirNobax schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 21:50:
Ik weet niet hoe het met jou zit, maarre....met een softwarematige equalizer verneuk je echt grandioos je geluid.
Naja, als jij het beter vind klinken dan is het prima, maar ik zou zulke tips nooit geven.

Verder is de mooiste manier om stereo te 'upscalen' naar surround, gewoon 'dual/triple stereo'. Niks geen rare DSP rotzooi die m'n muziek moet "pimpen" om fatsoenlijk geluid te krijgen. Als je het standaard niets vind heb je gewoon de verkeerde speakers gekocht. :X
Wil niet veel zeggen, maar EQ aan of uit maakt toch echt verschil in het voordeel van EQ aan en ik heb EQ getweaked via Creative Drivers, that's pretty much as good as it gets voor een interne geluidskaart(anders moet je losse versterker of X-Fi Platinum hebben, met flinke meerprijs). En het zijn kleine afwijkingen hoor, ik gooi de boel niet naar +5dB ofzo. Sowieso geluid is persoonlijk, de een houdt van meer hoge tonen, de ander meer van middenfrequenties. Ik vind (en samen met mij nog wat anderen) dat het geluid met wat EQ tuning beter klinkt dan zonder, misschien zijn wij uitzonderingen of heb jij andere producten gebruikt. Ik heb er goede ervaringen mee, het meteen afschrijven als "grandioos verneuken" is misschien wat overtrokken ;) (no hard feelings btw, geef mijn mening :)).

Standaard is nooit echt goed, maar er zijn niet zo gek veel mensen met het geld en de kennis om een goede set te kopen. Iedereen met beetje verstand weet dat standaard PC setjes qua kwaliteit niets zijn. Maar het overgrote deel heeft nu eenmaal goedkope standaard setjes, inclusief mezelf totdat het budget wat beters toestaat, dus misschien handig om daar dan maar het beste van te maken.

DSP is inderdaad 3 keer niets, net alsof je in de badkamer ofzo zit, had ik er even bij moeten vermelden. Heb de boel zelf ook op stereoherhaling staan. Nu heb ik dus ingesteld dat het geluid voornamelijk uit de voorste speakers komt en de andere speakers vullen de rest van de kamer met geluid, om zo voller geluid te krijgen en niet per definitie surround muziek te geven. Surround muziek heeft mij in het verleden een "onecht" gevoel gegeven dus ben er definitief vanaf gestapt.

Mocht je toch nog wel eens een game spelen, dan zou ik evengoed een geluidskaart kopen met goede EAX ondersteuning, geeft toch een extra dimensie aan het gamen.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:41
Ik geef u dan het advies om eens tweedehans te gaan kijken. Voor 80euro. Speel je die setjes er al 10 keer uit. Voor 30euro koop je al oude B&W's (let wel op dat je geen foam koopt). Als ik bij mensen kom die met al hun 7.1 setjes hebben (vaak ook duren). Moet ik stiekem een beetje ginvelen. Als ik vergeleik wat voorn oud maar goeds ik hier heb staan (driade & B&O & audiolap & B&W). Allemaal van famielie. Ja soms ruilen mensen hun audioLap zuiltjes om voor een alles in een geval....

Loont echt om eens op marktplaats te gaan kijken. Met versterkers moet je opasen voor krakende potmeters en schakelaars
Pagina: 1