Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

voip op zyxel p2602h-d1a, via glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

nou ik had dus het volgende idee:
sinds kort heb ik een 100/100 mbit glasvezelverbinding met op dit modem 2 sip accounts (extern ip speciaal voor sip in glasmodem)

natuurlijk een snelle router + snelle switch om zo min mogelijk verlies te hebben.

maar... nu wil ik een sip account gaan gebruiken op een adsl modem/router/firewall/sipclient/voip2pots apparaat.

probleem is een beetje dat de internet verbinding via de adsl poort binnen lijkt te moeten komen.

het gaat hier om de zyxel 2602h-d1a.

voor de verbinding met het internet vanaf dit modem heb ik het op het moment als volgt zitten:

glasmodem
|
linksys wrt350n
|
3com 8 poorts gigabit switch
|
zyxel

het lukt natuurlijk gewoon om sip accout in het modem te krijgen, enige probleem is internet op de zyxel.
ik dacht hiervoor gebruik te maken van de wan backup functie.

Als internet niet werkt via de zyxel maakt hij gebruik van een andere gateway... hier het ip adres van mn router ingevuld (192.168.0.1)

ip adres van zyxel heb ik even veranderd naar 10.0.0.1 voor de makkelijkheid.

iemand ideeën over hoe ik de zyxel op internet kan krijgen?

p.s. bandbreedte zal het probleem niet zijn O-)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
DNS heb je in principe niet nodig, als je je sip-server op IP connect.

Gateway blijft wel lastig idd, je kan je zyxel natuurlijk wel een IP geven enz, maar gateway kun je niet configgen als je m wilt misbruiken als ata.

Kun je niet handmatig de routetabel configureren van die zyxel zodat je het doelip (sip-server) forceerd via een andere gateway? Vaak kun je wel handmatig routing entrys toevoegen.

edit: http://dl01.zyxel.com/Dow...ide/P-2602RL-D1A_3.40.pdf , pagina 184

Kortom: Route toevoegen, bij een enkel IP dus mask 255.255.255.255, en daar je gateway opgeven (=ip van je linksys), ervanuitgaand dat je lan-IP van je zyxel in dezelfde range ligt als je linksys

[ Voor 40% gewijzigd door DJSmiley op 31-05-2008 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus nat uitzetten... dan zyxel als gewone node in het netwerk zetten en routering naar ip van zyxel laten lopen voor sipdiensten?

zyxel configgen op bijv 3
192.168.0.88?

dan vindt het sip gebeuren toch nog steeds niet zijn internetverbinding, het lijkt er namelijk op dat het wan gedeelte apart binnen komt op het systeem.

de wan backup functie lijkt de koppeling te kunnen maken tussen lan en wan, zou niet weten hoe de wan backup anders zou moeten werken...

maar ik zal het zo ff proberen, ziet er aardig positief uit!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Backup wan werkt met die zyxel maar moet je hem wel in dezelfde range opnemen zoals jezelf aangeeft. met 100mbit zul je wel neit snel in de knoop komen met bandbreedte anders moet je ook qos instellen. Iets wat wel handig is om te kijken of de nat tabel van je glas router wel veel udp sessies aan kan, anders heb je kans dat wanneer bijv. torrent draait er geen sip verbinding kan worden opgezet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 16:32:
Backup wan werkt met die zyxel maar moet je hem wel in dezelfde range opnemen zoals jezelf aangeeft. met 100mbit zul je wel neit snel in de knoop komen met bandbreedte anders moet je ook qos instellen. Iets wat wel handig is om te kijken of de nat tabel van je glas router wel veel udp sessies aan kan, anders heb je kans dat wanneer bijv. torrent draait er geen sip verbinding kan worden opgezet.
linksys wrt 350n is de router heeft geen problemen meer met torrents (ook veel connections dus verwacht wel dat het gaat lukken) en het modem heeft hier volgens mij vrij weinig mee te maken..

Verwijderd

Dit gaat niet werken. Je hebt hiervoor een ATA adapter(b.v. 2002/L) voor nodig en de modem ervoor moet SIP ALG ondersteunen of je dient STUN te gebruiken.
Het VoIP gedeelte van de ZyXEL CPE modellen hebben altijd het modem-gedeelte(ofwel publiek ip-adres) nodig.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:37:
Dit gaat niet werken. Je hebt hiervoor een ATA adapter(b.v. 2002/L) voor nodig en de modem ervoor moet SIP ALG ondersteunen of je dient STUN te gebruiken.
Het VoIP gedeelte van de ZyXEL CPE modellen hebben altijd het modem-gedeelte(ofwel publiek ip-adres) nodig.
Alleen als je VoIP to VoiP doet, niet voor SIP.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1