Video, audio, dual boot & WiFi problemen - Debian

Pagina: 1
Acties:

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nadat ik Debian een paar dagen virtueel heb ervaart heb ik de stap genomen om Debian als hoofd OS te draaien...

Opzich heb ik er geen spijt van maar er zitten een aantal dingen mij wat tegen... Mijn hardware wordt allemaal gezien, maar ik zie niet dezelfde performance onder Debian in vergelijking met XP...

-Zo heb ik bijvoorbeeld niet mijn Creative menu waarin ik het geluid kan finetunen op bepaalde muziek... En ik kan ook zo even geen Creative Debian software voor vinden... Ik heb een Creative Audigy 4

-Verder is de resulutie niet helemaal naar wens dus wil ik mijn nVidia drivers installeren (dit is niet echt een groot struikelbrok, omdat ik hier denk ik wel uit kan komen)... Ik heb een nVidia EN7900GS TOP

En mijn twee grootste problemen zijn:

-Dual boot werkt niet met mijn Windows HD, hij laad gelijk GRUB (Ik verwissel dus steeds handmatig van HD)
-EN MIJN WIFI WERKT NIET :'( :'(

WiFi is mijn grootste ellende, ik heb een Asus P5b Deluxe WiFi moederbord... Mijn WiFi adapter wordt wel gezien in mijn System Profiler, maar niet tussen mijn netwerken... Ik heb al wat tutorials gevonden en geprobeerd uit te voeren... Maar ik ben pas begonnen met Debian, en ik snap er nog maar weinig van... Mijn WiFi adapter is trouwens en RTL8187

Dit heb ik voor mijn WiFi geprobeerd in /etc/network/

#loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

#Wifi
auto lo
iface lo inet static
address 10.0.0.160
netmask 255.255.255.0
network 10.0.0.0
broadcast 10.255.255.255
gateway 10.0.0.138
wireless_essid SpeedTouchC350
wireless_mode managed
wireless_channel 11
wireless_key XXXXXXXXXXXXX

Ik weet niet precies hoe ik de versie van mijn Debian moet uitdrukken, maar ik denk dat de screenshot hieronder genoeg zegt...

Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/1897/screenshotms0.th.png

Als iemand mij please kan helpen, want ik wil Debian heel graag als vervanging voor XP/Vista _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door UPPERKEES op 30-05-2008 19:29 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:35
1) Of er iets is als creative menu voor Linux weet ik niet.

2) nvidia drivers zijn een kwestie van een bepaald nvidia-glx* pakket installeren. Welke dat is, is afhankelijk van je videokaart. Uit je screenshot kan ik niet opmaken of je Debian Lenny (testing) of Sid (Unstable) draait. In Lenny zitten op het moment nog niet (of niet meer) de nvidia drivers.

2) Je kunt vanuit GRUB ook Windows booten. In /boot/grub/menu.lst moet je dat doen. In dat bestand staat ook een voorbeeld van hoe dat moet.

3) Met betrekking tot Wifi heb ik nog een paar vragen. Is er een driver voor, is die geïnstalleerd en werkt die? Want als je geen driver hebt, dan helpt het niet als je /etc/network/interfaces aanpast, dan werkt het gewoon nog niet. Als je het commando 'dmesg' uitvoert in een terminal, kun je dan regels vinden met betrekking tot je Wifi- kaart? In plaats van handmatig een netwerk configureren in /etc/network/interfaces zou ik trouwens het pakket network-manager-gnome installeren. Daarmee kun je verbinden met je draadloze netwerk via de GUI. Je krijgt er een icoontje bij en als je daar op klikt en je ziet draadloze netwerken, dan weet je dat de drivers werken en zijn geïnstalleerd.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Volgens mij is het makkelijker voor jou om Ubuntu te installeren. :)

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• UPPERKEES
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 19:32:
1) Of er iets is als creative menu voor Linux weet ik niet.

2) nvidia drivers zijn een kwestie van een bepaald nvidia-glx* pakket installeren. Welke dat is, is afhankelijk van je videokaart. Uit je screenshot kan ik niet opmaken of je Debian Lenny (testing) of Sid (Unstable) draait. In Lenny zitten op het moment nog niet (of niet meer) de nvidia drivers.

2) Je kunt vanuit GRUB ook Windows booten. In /boot/grub/menu.lst moet je dat doen. In dat bestand staat ook een voorbeeld van hoe dat moet.

3) Met betrekking tot Wifi heb ik nog een paar vragen. Is er een driver voor, is die geïnstalleerd en werkt die? Want als je geen driver hebt, dan helpt het niet als je /etc/network/interfaces aanpast, dan werkt het gewoon nog niet. Als je het commando 'dmesg' uitvoert in een terminal, kun je dan regels vinden met betrekking tot je Wifi- kaart? In plaats van handmatig een netwerk configureren in /etc/network/interfaces zou ik trouwens het pakket network-manager-gnome installeren. Daarmee kun je verbinden met je draadloze netwerk via de GUI. Je krijgt er een icoontje bij en als je daar op klikt en je ziet draadloze netwerken, dan weet je dat de drivers werken en zijn geïnstalleerd.
Ik draai Lenny testing denk ik.

Ik moet inderdaad eerste een driver installeren voor mijn WiFi. Ik heb daarvoor deze tutorial gevolgt:
http://rtl-wifi.sourceforge.net/wiki/Installing

Het is niet echt goed gegaan aangezien ik internet nodig had om de driver te downloaden. En aangezien het een driver is voor internet wou dat niet helemaal. De driver eerst downloaden op een andere machine ging ook niet helemaal aangezien het allemaal losse links zijn. Ik sleep dus vandaag of morgen mijn pc naar de directe internet aansluiting.

De dual boot wou ook niet helemaal, ik heb dit ingevoerd bij mijn menu.lst:

title Windows XP x64
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Debian draait op hd0,0 en die staat ook op een andere schijf. Ik neem aan dat het zo zou moeten werken? Toch kreeg ik een zwart scherm met alleen de bovenstaande gegevens.

De rest zoek ik later nog uit. Internet en dual boot is mijn hoogste prioriteit :*)

Als er nog tips zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag _/-\o_

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mafkeesdejong schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 19:14:
Nadat ik Debian een paar dagen virtueel heb ervaart heb ik de stap genomen om Debian als hoofd OS te draaien...

Opzich heb ik er geen spijt van maar er zitten een aantal dingen mij wat tegen... Mijn hardware wordt allemaal gezien, maar ik zie niet dezelfde performance onder Debian in vergelijking met XP...

-Zo heb ik bijvoorbeeld niet mijn Creative menu waarin ik het geluid kan finetunen op bepaalde muziek... En ik kan ook zo even geen Creative Debian software voor vinden... Ik heb een Creative Audigy 4

-Verder is de resulutie niet helemaal naar wens dus wil ik mijn nVidia drivers installeren (dit is niet echt een groot struikelbrok, omdat ik hier denk ik wel uit kan komen)... Ik heb een nVidia EN7900GS TOP

En mijn twee grootste problemen zijn:

-Dual boot werkt niet met mijn Windows HD, hij laad gelijk GRUB (Ik verwissel dus steeds handmatig van HD)
-EN MIJN WIFI WERKT NIET :'( :'(

WiFi is mijn grootste ellende, ik heb een Asus P5b Deluxe WiFi moederbord... Mijn WiFi adapter wordt wel gezien in mijn System Profiler, maar niet tussen mijn netwerken... Ik heb al wat tutorials gevonden en geprobeerd uit te voeren... Maar ik ben pas begonnen met Debian, en ik snap er nog maar weinig van... Mijn WiFi adapter is trouwens en RTL8187

Dit heb ik voor mijn WiFi geprobeerd in /etc/network/

#loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

#Wifi
auto lo
iface lo inet static
address 10.0.0.160
netmask 255.255.255.0
network 10.0.0.0
broadcast 10.255.255.255
gateway 10.0.0.138
wireless_essid SpeedTouchC350
wireless_mode managed
wireless_channel 11
wireless_key XXXXXXXXXXXXX

Ik weet niet precies hoe ik de versie van mijn Debian moet uitdrukken, maar ik denk dat de screenshot hieronder genoeg zegt...

[afbeelding]

Als iemand mij please kan helpen, want ik wil Debian heel graag als vervanging voor XP/Vista _/-\o_
Sowieso bega je een vrij grote fout bij de instellingen van je netwerk die je hier opgeeft. Je maakt hier tweekeer een loopback netwerk aan ' LO'. Je moet de tweede LO wijzigen in eth0 of wlan0. Je kunt natuurlijk niet twee keer hetzelfde netwerk configureren.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Mafkeesdejong schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 19:14:
Welke resolutie wil je draaien, en welke draai je nu? Welke driver wordt er nu gebruikt?

Het kan zijn dat de juiste resolutie toevoegen aan /etc/X11/xorg.conf al genoeg is. Als je die file gaat editen, maak er eerst even een backup van.
WiFi is mijn grootste ellende, ik heb een Asus P5b Deluxe WiFi moederbord... Mijn WiFi adapter wordt wel gezien in mijn System Profiler, maar niet tussen mijn netwerken...
Wat bedoel je precies met System Profiler? Wat zegt
ifconfig -a

Als ik deze Gentoo wiki mag geloven, dan zit een driver voor die kaart sinds 2.6.23 in de kernel, maar jij draait een oudere.
In /etc/apt/sources.list staat of je testing of unstable volgt.

Hoe heb je precies geinstalleerd? In die screenshot is te zien dat je Linux 2.6.22 hebt, maar testing bevat op dit moment 2.6.24 en unstable 2.6.25.
Mafkeesdejong schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:39:
De dual boot wou ook niet helemaal, ik heb dit ingevoerd bij mijn menu.lst:

title Windows XP x64
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Is (hd1,0) inderdaad correct? In /etc/grub/device.map staat wat grub denkt over welke schijf welke schijf is. Als sdb je Windows schijf is dan kan het volgende ook verhelderend zijn:
fdisk -l /dev/hdb

(toont de partitietabel van /dev/hdb)

Was de Windows schijf toevallig de enige schijf in het systeem toen je installeerde? Dan stond Windows eerst op de eerste schijf in je eysteem, en nu de tweede schijf. Het zou kunnen dat Windows dat niet zo tof vindt, en onder andere hier is te vinden dat je dat kunt oplossen met
code:
1
2
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)

• UPPERKEES
  • Niet online
deadinspace schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:31:
[...]

Welke resolutie wil je draaien, en welke draai je nu? Welke driver wordt er nu gebruikt?

Het kan zijn dat de juiste resolutie toevoegen aan /etc/X11/xorg.conf al genoeg is. Als je die file gaat editen, maak er eerst even een backup van.

[...]

Wat bedoel je precies met System Profiler? Wat zegt
ifconfig -a

Als ik deze Gentoo wiki mag geloven, dan zit een driver voor die kaart sinds 2.6.23 in de kernel, maar jij draait een oudere.

[...]

In /etc/apt/sources.list staat of je testing of unstable volgt.

Hoe heb je precies geinstalleerd? In die screenshot is te zien dat je Linux 2.6.22 hebt, maar testing bevat op dit moment 2.6.24 en unstable 2.6.25.

[...]

Is (hd1,0) inderdaad correct? In /etc/grub/device.map staat wat grub denkt over welke schijf welke schijf is. Als sdb je Windows schijf is dan kan het volgende ook verhelderend zijn:
fdisk -l /dev/hdb

(toont de partitietabel van /dev/hdb)

Was de Windows schijf toevallig de enige schijf in het systeem toen je installeerde? Dan stond Windows eerst op de eerste schijf in je eysteem, en nu de tweede schijf. Het zou kunnen dat Windows dat niet zo tof vindt, en onder andere hier is te vinden dat je dat kunt oplossen met
code:
1
2
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
Mijn dank is groot! :9~

Ik ga het vanavond gelijk allemaal proberen... Ondertussen download ik even de nieuwste Debian testing :X

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Je kunt ook gewoon upgraden met apt-get hoor, lijkt me een stuk handiger. Je zou ook naar Ubuntu kunnen gaan, aan je wensen en vaardigheden te zien lijkt me dat nog een betere optie eigenlijk.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• deadinspace
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

smokalot schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 01:05:
Je kunt ook gewoon upgraden met apt-get hoor, lijkt me een stuk handiger.
Zonder netwerk? ;)
(tuurlijk, het kan, maar of het dan nog handiger is?)

• UPPERKEES
  • Niet online
smokalot schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 01:05:
Je zou ook naar Ubuntu kunnen gaan, aan je wensen en vaardigheden te zien lijkt me dat nog een betere optie eigenlijk.
Naahhh ik heb FreeBSD onder de knie gekregen doormiddel van gewoon proberen. En dat ga ik nou ook doen met Debian. Maar goed FreeBSD wou ik niet gebruiken als OS voor het kijken van films, websites programmeren, muziek afspelen, downloaden enz. Dus komt er wat meer gezeik bij kijken met het configureren van de GUI en de drivers en zo. Maar als ik dat eenmaal weet dan weet ik dat gewoon, ik ga niet wachten tot ik het vanzelf snap ;)

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

deadinspace schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 01:22:
[...]

Zonder netwerk? ;)
(tuurlijk, het kan, maar of het dan nog handiger is?)
Even een kabeltje opzoeken vind ik makkelijker dan een CD downloaden, branden en installeren.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1