Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 12:19
Beste boeren, burgers en buitenlui,

ik zit met hetvolgende:
Ik heb twee harde schijven in mijn computer hangen; schijf C:\ en schijf F:\
Eerst draaide ik altijd op schijf C:\ maar onlangs heb ik een nieuwe, betere schijf aangeschaft, erbij in gelegd en daar ook weer WinXP Pro op gezet. Ik wil nu de C:\ schijf formatteren en daar een opslag schijf van maken.

Wat ik zelf heb lopen uitzoeken
- Website's op internet zeggen doodleuk gewoon formatteren. Maar de C:\ schijf is bij mij ook gelijk de primaire schijf wat inhoud dat het boot menu daarop staat. Als ik em dan dus formatteer kan ik de windows op de F:\ schijf niet meer booten.

Mijn vraag is dan ook;
Kan ik de C:\ schijf gewoon doodleuk formatteren? Of moet ik andere acties ondernemen?

Alvast bedankt,
DevGuru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[search=XP bootsector herstellen] zou dan mijn eerste zet zijn als je in het achterhoofd houdt dat die C:\ schijf je bootfiles bevat.
Daarnaast zitten er ongetwijfeld verwijzingen naar F:\ in je systeem die niet zomaar te wijzigen zijn zonder bokken.

Wat heb je zelf al gevonden als mogelijke opties?

Ik zet gelijk even XP in de titel - wel even op letten, zeker als je alle andere topics hier ziet staan met OS aangegeven lijkt me dat dat wel moet opvallen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je van de nieuwe installatie op de nieuwe schijf opstart, welke letter heeft je systeempartitie (waar xp opstaat die je op dat moment draait) dan? Is dat C: of F: ?

Als dit 'gewoon' C: is, is het niet zo'n probleem.

- systeempartitie op de nieuwe schijf actief maken (bv via disk management van windows, of eoa partitioneer programma)
- ntldr, ntdetect.com en boot.ini in de root van de oude schijf kopieeren naar de root van de nieuwe schijf
- boot.ini op de nieuwe schijf aanpassen (entry van de oude xp installatie verwijderen, ws staat bij deze disk(0), en de entry van de nieuwe xp installatie wijzigen, zodat deze disk(0) aangeeft.
- de boot sequence in de bios aanpassen zodat deze probeert op te starten van je nieuwe hd.

Als het F: is, kan het zijn dat bovenstaande niet werkt, en dat windows niet goed opstart. Het komt namelijk wel eens voor dat een nieuwe installatie de pagefile op de oude schijf zet. (Kan je controleren bij my computer > properties > advanced > performance settings > advanced > virtual memory change en dan even kijken op welke partities een pagefile wordt bijgehouden. Dit dan aanpassen zodat de pagefile op F: staat. )
Kan zijn dat er ook nog andere verwijzingen zijn waar rekening mee gehouden moet worden, maar deze weet ik zo 1-2-3 niet.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.