Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22
Dit is een verhaaltje waar ik liever niet mee te koop loop, maar goed. Het moet. Hierbij wou ik graag vragen niet met "oh stommeling"-reacties of zo te komen. Daar heb ik gewoon niks aan. Alsjeblieft.

Goed, mijn vriendin en ik (samenwonend, 1.5 jaar, zij vaste baan - onbepaalde tijd al 4 jaar. Ik uitzendkrachtrondklotert - helaas, wordt HARD aan gewerkt) hadden ooit een lening genomen bij de DSB bank. Ja, we wisten waar wij aan begonnen.

Kwamen later met het idee om een bouwhypotheek te nemen om de keuken te verbouwen en voor een nieuwe vloer. De hyptheek (bouwdepot dus) konden wij niet nemen vanwege de BKR-Registratie. Nu heb ik mij laten vertellen (en ook door de postbank!) dat een doorlopend krediet niet BKR-geregistreerd wordt, of althans, alleen diegene die de boel betaald. Het gaat hier om 5000 Euro. Goed, ik betaal de DSB-bank af en wat andere kleine minimale schuldjes zoals rood staan.

In de veronderstelling dat wij dus geen last hebben van die BKR-registratie meer (door afbetaling DSB-bank), gaan wij een keuken bestellen en de boel ondertekenen met de bouwdepot aanvraag in werking. Let wel: op dit moment gaan wij, omdat ons dit verteld is, voldoende kunnen krijgen ZONDER problemen.

Paar weken verder, mijn vriendin kreeg dus net te horen dat de bouwdepot niet doorgaat vanwege de BKR-registratie (ik weet niet of dit sowieso negatief is) op haar naam en die van mij. Gezellig.... :(

Nu is dus het volgende, men wil gaan nakijken of de bank moeilijk gaat doen vanwege die registratie. Want ik betaal alles van het krediet en dit lukt heel erg prima. Mijn cashflow, ahw., is aantoonbaar constant. Mijn vriendin kan de bouwhypotheek en de gewone hyptoheek makkelijk betalen omdat ik de rest van de vaste lasten voor mijn zorg neem.

De vragen zijn:

* Wat is nu precies die BKR-registratie
* Gaat dit nog lukken?
* Wat is eventueel mijn recht als consument om het contract van de keuken te laten ontbinden
* Is het handiger om naar de stadsbank toe te gaan, realistisch gezien. Gewoon meteen vanaf punt 1 eerlijk te zijn en hopen dat hun iets kunnen betekenen, zo snel mogelijk?

Alle vragen zijn belangrijk voor ons, ik hoop dat jullie iets weten.

Echt handig is mijn recht als consument komen te weten, mocht de boel in de soep draaien. Ik moet weten met welke wetsartikelen ik moet gaan strooien, eventueel.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-07 09:01

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Allereerst: ik ben geen expert, alleen maar iemand met wat ervaring in dit soort dingen.

Alle soorten leningen worden aangemeld bij het BKR, dus ook een doorlopend krediet. Ik vind het heel vreemd dat de Postbank verteld dat dit niet zo is, bankmedewerkers horen dit te weten (BKR = Bureau Krediet Registratie, wat zouden ze daar anders doen?)

Er is echter één ding waar je op moet letten, en misschien dat er daar nog een kans voor je ligt.

Het afbetalen van je doorlopend krediet alleen is niet voldoende om de BKR registratie te laten vervallen. De bank laat de kredietruimte, in jouw geval dus € 5000,- wel openstaan zodat je hier eventueel nog gebruik van kunt maken. Bij het BKR wordt niet gerigistreerd hoeveel geld je hebt geleend, alleen hoeveel je kunt lenen. Een doorlopend krediet is een BKR registratie, ook al is het saldo op je krediet € 0,-

In mijn geval had ik een doorlopend krediet lopen bij de Rabobank. Daar laten ze een afbetaald doorlopend krediet standaard nog 6 maanden beschikbaar, pas daarna wordt de mogelijkheid tot het nemen van krediet verwijderd en vervalt je registratie bij het BKR.

Toevallig hebben mijn vriendin en ik een aantal weken geleden ook een bouwdepot aangevraagd op onze hypotheek. Onze geldverstrekker nam genoegen met een brief van de Rabobank waarin de Rabobank verklaarde dat het krediet was afgelost en dat de BKR registratie binnen enkele dagen zou vervallen.

Wat ik je wil adviseren: ga naar je bank en vraag of zij je krediet ook compleet hebben afgesloten. Waarschijnlijk hebben ze dit nog niet gedaan, want er is nog steeds een BKR registratie. Vraag je bank om dit dan alsnog te doen en laat ze een brief opstellen waarin ze verklaren dat het krediet is afgelost en de BKR registratie binnenkort vervalt. Misschien dat ook jouw geldverstekker dit voldoende vind om alsnog het bouwdepot goed te keuren. Eventueel zou je bij het BKR een spoedafmelding kunnen aanvragen, maar dat is wat moeilijk te regelen.

Wat je rechten zijn om het contract van de keuken te laten ontbinden weet ik niet. Als je een overeenkomst hebt getekend, zal daarin wellicht hier iets over staan. Een bezoek naar de stadsbank zou ik nog even mee wachten.

Hopelijk heb je hier wat aan, ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat dit een behoorlijke k*t situatie voor jullie is.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Het hoeft niet eens dat krediet te zijn, als je ooit een keer (5 jaar max vaak) terug iets met een telefoon bijvoorbeeld hebt gehad, dan krijg je ook al een BKR registratie en dat kan ook al het probleem veroorzaken, maar een uitdraai kost je 5 euro bij je bank geloof ik gewoon doen, kan je zien wat er allemaal op staat en wat voor problemen zorgt (Niet alle registraties zijn erg, je telefoon abbonement staat ook geregistreed bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik snap het probleem ook niet helemaal. Nou is de Ts ook niet heel duidelijk.

Zoals ik het vertaal. Je hebt een hypotheek en wilt een tweede voor een verbouwing.

Je hebt ook een doorlopend krediet maar die heb je afgelost.

Nu krijg je geen hypotheek vanwege de bkr inschrijving.

Voor zover dit klopt is dit totaal logisch. Zoals boven ook vermeld je moet opdracht geven het krediet ook werkelijk uit te laten schrijven / stoppen.

Met dat briefje in de hand naar de hypotheek verstrekker en klaar. Dit is gewoon dagelijkse kost voor een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Nee, dat doorlopend krediet (postbank) heeft een andere lening (DSB Bank) afbetaald. Omdat mij door de postbank ZELF werd verteld dat dit niet ongunstig bij het BKR gemeld zou worden. Domme klojo die ik dus aan de foon heb gehad. Feit is ook dat een zogeheten "expert" bij de hypotheek shop ons heeft verteld dat het niet van heel veel invloed zo zijn op de bouwhypotheek. Het is dus van heel veel invloed.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-06 16:10

Eijkb

Zo.

Vraag dat BKR overzicht aan! Wie weet staat DSB nog vermeld, of je creditcard (staat er ook standaard bij) waardoor je met een te hoog bedrag vermeld staat.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-07 22:39
Mijn hypotheek adviseur zei ook hetzelfde hoor, dat een doorlopend krediet (rood staan) niet van belang was. Het gaat echt om leningen waarop je moet aflossen, die zijn van belang. Dus wat dat betreft heeft de Postbank je niks voorgelogen lijkt me.

Je spreekt over de BKR-registratie. Heb je wel gevraagd wat de BKR registratie inhoudt? Zoals iemand anders al terecht opmerkte kan het ook een niet betaalde telefoonrekening zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 22:50
SkyStreaker schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:39:
Het probleem is niet de lening, maar dat er kennelijk geregistreerd staat dat er enige vorm van achterstand is (geweest) in de betaling.

Dat kun je niet corrigeren door de lening af te betalen.

Het systeem van de BKR registratie is er om bij te houden of iemand altijd aan zijn verplichtingen heeft voldaan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252036

* Wat is eventueel mijn recht als consument om het contract van de keuken te laten ontbinden
Dit kan je volgens mij alleen in overleg oplossen. Hier geldt het principe van redelijkheid. Heb je je probleem al voorgelegd aan je keukenleverancier? Die heeft 2 mogelijkheden.

a) Je contract ontbinden. Misschien tegen een kleine administratieve boete.

b) De keuken leveren terwijl ze weten dat je niet kan betalen. Gevolg: incassoburo, deurwaarder, beslaglegging op spullen die ze tegen beter weten in hebben geleverd en gemonteerd?

Ik mag toch aannemen dat de keukenboer eieren voor zijn geld zal kiezen. Van een kale kip kan je niet plukken. Ik vermoed dat de keukenleverancier uit puur eigenbelang het enig logische zal doen en je contract ontbinden.

Alles schriftelijk doen. Aaangetekend met bericht van ontvangst. Van alle correspondentie een kopie bewaren. Telefonische toezeggingen van helpdesk-idioten hebben in de praktijk geen enkele juridische waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Hangt volledig af wat voor keuken hij heeft besteld. Een op maat gemaakte keuken zijn de kosten reeds gemaakt voor het leveren bij de fabrikant en kan hij deze uiterst moeilijk elders verkopen. Annuleren is voor de leverancier net zo goed geen optie in zo'n geval. Als het een straight ahead keuken is zou het inderdaad geen probleem mogen zijn om deze te annuleren tegen een kleine boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Vatt schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 07:55:
Mijn hypotheek adviseur zei ook hetzelfde hoor, dat een doorlopend krediet (rood staan) niet van belang was. Het gaat echt om leningen waarop je moet aflossen, die zijn van belang. Dus wat dat betreft heeft de Postbank je niks voorgelogen lijkt me.

Je spreekt over de BKR-registratie. Heb je wel gevraagd wat de BKR registratie inhoudt? Zoals iemand anders al terecht opmerkte kan het ook een niet betaalde telefoonrekening zijn geweest.
Ik weet niet waar jouw adviseur dat vandaan haalt, maar dat klopt niet helemaal. Als je een hypotheek wil nemen, dan telt ook een doorlopend krediet mee bij de berekening. Ze rekenen dan met het bedrag wat je maximaal rood mag staan. Wil je een hypotheek die wat onder het maximaal mogelijke op je salaris ligt, dan is een doorlopend kredietje meestal niet zo'n probleem. Wil je het maximaal haalbare, dan zul je bij het BKR helemaal "schoon" moeten zijn.

De Postbank heeft echter niet gelogen. Want een BKR-registratie hoeft helemaal niet negatief te zijn. De registratie van een doorlopend krediet is ook helemaal geen "negatieve registratie". Het wordt echter wel geregistreerd en een hypotheekverstrekker gebruikt deze gegevens dus wel voor de zogenaamde inkomenstoets.

Enige manier om dit te omzeilen, is door een lening te nemen bij een particulier (ouders ofzo) en daarmee het doorlopend krediet aflossen. Vervolgens kan de Postbank het doorlopend krediet afmelden bij het BKR en zal de hypotheekverstrekker waarschijnlijk niet meer zeuren.
StevenK schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 08:37:
[...]

Het probleem is niet de lening, maar dat er kennelijk geregistreerd staat dat er enige vorm van achterstand is (geweest) in de betaling.

Dat kun je niet corrigeren door de lening af te betalen.

Het systeem van de BKR registratie is er om bij te houden of iemand altijd aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
De lening kan best het probleem zijn. Ik heb een paar jaar geleden ook een maximale hypotheek afgesloten en mijn hypotheekverstrekker stelde ook als eis dat mijn doorlopend krediet (niet in gebruik op dat moment) afgemeld werd bij het BKR. Omdat ik toen haast had, heb ik een briefje bij de Rabobank opgehaald waarin ze verklaarden dat het doorlopend krediet was opgeheven en zou worden afgemeld bij BKR.

Het BKR registreert niet alleen betalingsproblemen, maar ook "het hebben" van een lening (de meeste dan).

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-05-2008 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:43
http://www.goedfinancieeladvies.nl/hypotheken.html
en dan onder het stukkie "Nationale Hypotheek Garantie (NHG)"
Daar staat een stukje over de verschillende notaties die je bij het bkr kan hebben en ook is de rest van de pagina erg informatief!
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

SkyStreaker schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 04:59:
Nee, dat doorlopend krediet (postbank) heeft een andere lening (DSB Bank) afbetaald. Omdat mij door de postbank ZELF werd verteld dat dit niet ongunstig bij het BKR gemeld zou worden. Domme klojo die ik dus aan de foon heb gehad. Feit is ook dat een zogeheten "expert" bij de hypotheek shop ons heeft verteld dat het niet van heel veel invloed zo zijn op de bouwhypotheek. Het is dus van heel veel invloed.
aha, dus je hebt gewoon gewisseld en nu blijkt dat met lening je inkomen gewoon niet voldoende is om ook de hypotheek op te kunnen nemen.

Afhankelijk vd waarde vd woning kan je dan toch gewoon de lening meenemen in de hypotheek zelf. dan heb je een compleet andere lasten toets en wellicht past het dan wel.

Nogmaals dit is gewoon standaard en elke normaal denkende adviseur kan je dit uitleggen en toetsen. Dit moet met een kwartier op te lossen zijn (mits natuurlijk inkomen en waarde woning voldoende zijn)
Is dat niet het geval dan kan je inderdaad proberen via familie tijdelijk geld te lenen om te lening af te lossen. Op het moment dat de bouwhypotheek rond is kan je een uur later het krediet weer activeren en je familie terug betalen.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 13:44
[...]
De vragen zijn:

* Gaat dit nog lukken?
* Is het handiger om naar de stadsbank toe te gaan, realistisch gezien. Gewoon meteen vanaf punt 1 eerlijk te zijn en hopen dat hun iets kunnen betekenen, zo snel mogelijk?

Alle vragen zijn belangrijk voor ons, ik hoop dat jullie iets weten.
Lastige situatie, maar op zich wel op te lossen lijkt me.

1. Een BKR registratie is een registratie in de landelijke databank van het Bureau Krediet Registratie in Tiel. In deze databank worden consumptieve kredieten (persoonlijke lening, autofinanciering, doorlopend krediet etc), maar ook creditcards, roodstand-faciliteiten, postorder-kredieten en nog wat meer gemeld. Bij mijn weten de studieschuld bij de IBG niet, en ook hypotheken schijnen er buiten te vallen (behalve dan sommige soorten tweede hypotheken die als een soort consumptief krediet worden verleend, zeg maar een autofinanciering met je huis als onderpand).

Als een bank meedoet met het BKR, en dat doen ze volgens mij allemaal, dan verplichten zij zich om alle kredieten van meer dan 250 euro te melden, evenals beeindiging van het krediet, achterstand, inlossen van een achterstand moeten worden gemeld.

De meeste Nederlanders zijn wel bekend bij het BKR. Een creditcard, een lening (ook al is deze alweer ingelost), kopen op afbetaling bij een postorderhuis. Betaalrekening met limiet >250 euro.

Niet elke registratie is een probleem. Er zijn maar twee soorten problemen:
a. problematische codering, zoals "achterstand" of ook een recent ingeloste achterstand (pas vijf jaar na het volledig afbetalen van de achterstand is die codering weg). Een blijvende probleem-codering ismogelijk, als je een achterstand niet volledig inlost maar geeeltelijk d.m.v. een betalingsregeling. Dan hoeft de kredietverlener de codering niet weg te halen na 5 jaar.

b. maandlasten te hoog.
Als je bijvoorbeeld een doorlopend krediet hebt met een limiet van 10.000 euro, dan zal een bank 2% van dat bedrag tellen als netto aflossingsverplichting. Daarmee heb je een daling van 200 euro netto p.m. te pakken, die behoorlijk zwaar meetelt in de hoeveelheid hypotheek die je kan krijgen. 200 netto is net zoiets als 350 minder brutoloon, tel uit je verlies.
Voor verschillende producten zijn er verschillende regels. Een financiering met een vaste rente en vaste maandlasten over de hele periode zal je bank waarschijnlijk niet tegen 2% tellen maar tegen de werkelijke maandlasten.
Dit wordt niet door het BKR bepaald, het is aan je bank om hun risico-inschatting te maken. BKR verzorgt slechts de gegevens en niet het oordeel.

2. "Gaat dit nog lukken?"
Ik heb geen volledig beeld van jullie situatie, dus kan alleen maar een algemeen antwoord geven.
In termen van hypotheken is 5000 euro niet veel. Misschien is het niet eens 5000 euro wat er nog openstaat, dat vermeldt je post niet.
Is het niet mogelijk om je hypotheek-aanvraag te verhogen, om met dat geld in 1 keer je krediet in te lossen en af te sluiten? Natuurlijk heeft je bank regels m.b.t. de maximale hypotheek in relatie tot je inkomen en in relatie tot het onderpand, maar die zijn niet altijd in beton gegoten.
Meestal wil een bank alleen maar inkomen uit vast dienstverband meetellen voor een hypotheek. In dat geval zou de hypotheekaanvraag gebaseerd zijn op alleen het inkomen van je vriendin. Wat jij verdient met uitzendwerk is nog niet meegeteld...is dat inkomen voor een bank niet genoeg extra zekerheid om een luttele 5000 euro extra te lenen?

3. Ontbinden aankoop keuken
Alleen mogelijk als je een voorbehoud voor het verkrijgen van financiering in het koopcontract hebt gemaakt. Dit is gangbaar bij de koopakte van een huis, bij een keuken volgens mij niet.
Zo niet, dan moet je kijken naar de algemene voorwaarden van de leverancier. Misschien staat er een boetebeding in bij contractbreuk. Zo niet, dan zit je echt vast aan de keuken, of moet je op individuele basis onderhandelen over een afkoopsom. Mijn eerste keuze zou dit niet zijn: je betaalt al gauw een kwart van een keuken die je nooit zult krijgen.

4. Stadsbank
Met de stadsbank bellen kan geen kwaad, maar ik betwijfel of ze je zullen helpen. Er zijn toch geen problematische schulden? (ik vermoed dat de stadsbanken het al erg druk hebben met mensen die dieper in de put zitten).
Misschien moet je eens met je ouders en/of schoonouders om tafel. Twee mogelijkheden:
- herfinanciering van de 5000 euro in een onderhandse lening
- laten meetekenen voor hypotheek doet wonderen bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Lees ook dit artikel even: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1412765

Slaat eigenlijk nergens op, want je kunt toch ook zelf aantonen met creditcard- en bankafschriften dat je niet of nauwelijks rood staat. Nu moet je dus allerlei doorlopende kredieten opheffen op die later weer opnieuw aan te vragen.

Enfin, ben nu zelf ook bezig met voorbereiden vóór een evt hypotheek. Bleek dat ING Card de registratie van een ooit als gestolen opgegeven creditcard nooit had opgeheven, bijv. |:( Zie verder www.bkr.nl

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:07
Toen ik mijn hypotheek ging aanvragen kwam er ook een melding van de verstrekker dat ik een BKR registratie had. Na even nadenken bleek het ook om een doorlopend krediet te gaan bij de bank, welke overigens al enkele jaren op 0,0 euro stond. Daarop heb ik even de bank bezocht, aldaar het krediet laten stopzetten en meteen een schrijven daarvan meegekregen. Dit doorgespeelt aan de hypotheekverstrekker en vervolgens was er geen probleem meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Mijn dank voor jullie wijsheid. Aangezien het BKR alleen coderingen registreert, is dit op adres of op naam? Als dit het adres betreft, dan voorzie ik inderdaad grote problemen. Echter, het kan allemaal prima betaald worden.

Kan ik anders het contract doorlopend krediet laten overzetten op naam? Dan betaal ik gewoon de rekenening door te storten op de rekening van de ander.

Het komt in wezen dus neer op wat schrijven van bkr-meldingen die afgemeld worden en bemiddelen via de hyptheekshop.

Gaat dit nog allemaal niet lukken en die keukenzooi gaat moeilijk doen. Dan moeten wij toch een riskantere oplossing zoeken zoals de hyptheekverstrekkers ELQ, SPARC of BKRDIRECT. Maar dat is het paardemiddel, de laatste optie - ga er vanuit dat wij er wel alles aan doen om die shit te voorkomen. Je moet begrijpen dat ik geen zin heb aan een deurwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Overigens. Ga zowiezo even bij je bank praten als je geen idee hebt waarvoor en hoeveel BKR noteringen je hebt. Deze kunnen inloggen bij het BKR en zo je wat meer gegevens toespelen....:) (mag officieel niet geloof ik, maar een beetje bankmedewerker kan je zo verder helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

SkyStreaker schreef op zondag 01 juni 2008 @ 08:24:
Mijn dank voor jullie wijsheid. Aangezien het BKR alleen coderingen registreert, is dit op adres of op naam? Als dit het adres betreft, dan voorzie ik inderdaad grote problemen. Echter, het kan allemaal prima betaald worden.

Kan ik anders het contract doorlopend krediet laten overzetten op naam? Dan betaal ik gewoon de rekenening door te storten op de rekening van de ander.

Het komt in wezen dus neer op wat schrijven van bkr-meldingen die afgemeld worden en bemiddelen via de hyptheekshop.
Nee, die staat op naam, dus leningen e.d. op andere naam zetten helpt niet. Wat je nog kan proberen is in overleg gaan met de financier: "Ik heb een registratie bij het BKR omdat ik toen en toen een betaling (vaak overigens t/m laatste sommatie om te betalen aan toe) niet heb kunnen voldoen om die en die reden" Dan zullen zij kijken wanneer dat was en of dat nog steeds een risico is..

* Jaspertje had heb nog 4 jaar ook het probleem, maar mijn tussenpersoon heeft dat opgelost gelukkig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Gaat dit nog allemaal niet lukken en die keukenzooi gaat moeilijk doen. Dan moeten wij toch een riskantere oplossing zoeken zoals de hyptheekverstrekkers ELQ, SPARC of BKRDIRECT. Maar dat is het paardemiddel, de laatste optie - ga er vanuit dat wij er wel alles aan doen om die shit te voorkomen. Je moet begrijpen dat ik geen zin heb aan een deurwaarder.
volgens mij snap het je het nog steeds niet. Ga nu gewoon eens praten met iemand die er wel verstand van heeft.

Of leg het ons nou een duidelijk uit.

Heb je nu enkel een bkr inschrijving van het krediet > niets aan de hand
Heb je echter achterstand of ergere codering > mogelijk probleem

de partijen die jij aanhaalt zijn alleen voor situatie 2 van toepassing. Geen enkele bank gaat over financieren omdat je inschrijving er voor zorgt dat je niet kan lenen. Dat moet je op een andere manier oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Ga gewoon naar je bank, vul een BKR-registratie-inzageformulier in, betaal daar 6 euro voor ofzo en binnen een dag of vier heb je je overzicht in de bus. Hierop staat precies hetzelfde als wat andere leningverstrekkers over jouw te zien krijgen.

In ieder geval weet je dan wat het is en hoef je niet zinloos te speculeren over codes en adressen, etc. Meeste vragen had je zowieso kunnen beantwoorden door even op www.bkr.nl te kijken.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58294

Dit is op naam postcode en geboorte datum en eventuele aliassen. Als er dus een controle op adres is gedaan en je woont hier nog niet zo lang kun je dit altijd nog verder controleren. Het is altijd verstandig de BKR check waarop je bent afgewezen verdere informatie te vragen. Maar het zal bij jullie geval inderdaad op adres zijn. Jij zal vinden dat je het makkelijk kan betalen maar een bepaalde bank zal er anders over denken. Daarbij zijn er genoeg andere banken of krediet verstrekkers die je het geld wel geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 58294 op 02-06-2008 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Idd, neem je ID-bewijs, ga naar 'n willekeurige bank, leg € 4,50 neer en vraag je BRK-toets op. Dan zie je precies welke kredietverstrekker wat heeft geregistreerd en of daar nog bijzondere codes bij staan.

Verder: in de meeste gevallen is de BKR er ter bescherming van de consument. Als kredietverstrekkers dus op basis van een correcte BKR beslissen dat het voor jou niet verstandig is om 'n extra lening te nemen, zou ik daar persoonlijk naar luisteren. Ik zou zeker niet met vage kredietverstrekkers in zee gaan...

Je aanmelden bij 'n Stadsbank is niet slim, zij kunnen helemaal niets met je op dit moment. Zowel om het feit dat je geen problematische schulden hebt (zou je die wel hebben, dan zou je al helemaal geen extra lening moeten willen afsluiten), als om 't feit dat je voldoende vermogen (eigen huis) hebt om je schulden af te betalen (voor het grootste deel in ieder geval).

Bij 't afsluiten van 't contract voor die keuken, heb je toen de kleine lettertjes gelezen? Zo niet: altijd eerst doen, en ergens hoop ik dat dit 'n dure les voor je wordt... hoewel ik dat uiteraard niemand gun, maar goed.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:52
Het krediet zal niet van belang zijn. Daarin had de adviseur gelijk... gedeeltelijk.

Je kunt echter maar een bepaalde hoeveelheid geld lenen, afhankelijk van het inkomen. Om dit te berekenen zal wel degelijk naar andere kredieten gekeken worden. Het bedrag wat je kunt opnemen van een doorlopend krediet, het bedrag wat je kunt roodstaan, max bedrag van krediet op creditcards enzovoort. Als je op een van deze ooit te laat geweest bent met betalen (dus als je negatief geregistreerd staat), niets aan de hand, echter.. deze bedragen bepalen wel mee hoeveel je verder nog kan lenen. Het zijn immers maandlasten (ofwel mogelijke maandlasten) en dus risico's voor de bank.

Schriftelijk opzeggen de kredieten en je zult zien dat je wel een extra hypo kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Ardana schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:30:
Idd, neem je ID-bewijs, ga naar 'n willekeurige bank, leg € 4,50 neer en vraag je BRK-toets op. Dan zie je precies welke kredietverstrekker wat heeft geregistreerd en of daar nog bijzondere codes bij staan.
Gaat dat niet via het postkantoor?
Besef je dan wel dat de rente variabel is en dat die stijgt, en dat kan hard gaan. Je moet een renteverdubbeling (minimaal) makkelijk kunnen dragen.

Ik zou in eerste instantie eens kijken wat nou precies het probleem is: heb je "te veel" BKR-registraties (d.w.z. met de huidige leningen kan je zoveel lenen dat een bank een nieuwe lening niet honoreert) of heb je een negatieve codering (dan heb je een groter probleem, want dat duurt een tijdje voordat je er vanaf bent).
Zoals ook al gezegd, tellen creditcards e.d. ook mee. Vaak kan je die tijdelijk op nul laten zetten, zodat deze niet meetellen bij de BKR.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
MrSleeves schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:35:
[...]

Gaat dat niet via het postkantoor?
[...]
Nope, elke willekeurige bank. Je mag dan een formulier invullen, de kosten betalen (€ 4,50) en een paar dagen later ontvang je van het BKR een overzicht van geregistreerde kredieten (hypothecair, consumptief etc.). Let wel op, roodstand mogelijkheid bij een bank wordt vermeld als doorlopend krediet.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Gadgeteer schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:06:
Het krediet zal niet van belang zijn. Daarin had de adviseur gelijk... gedeeltelijk.

Je kunt echter maar een bepaalde hoeveelheid geld lenen, afhankelijk van het inkomen. Om dit te berekenen zal wel degelijk naar andere kredieten gekeken worden. Het bedrag wat je kunt opnemen van een doorlopend krediet, het bedrag wat je kunt roodstaan, max bedrag van krediet op creditcards enzovoort. Als je op een van deze ooit te laat geweest bent met betalen (dus als je negatief geregistreerd staat), niets aan de hand, echter.. deze bedragen bepalen wel mee hoeveel je verder nog kan lenen. Het zijn immers maandlasten (ofwel mogelijke maandlasten) en dus risico's voor de bank.

Schriftelijk opzeggen de kredieten en je zult zien dat je wel een extra hypo kunt krijgen.
Logisch ook. Niks mis met de mogelijkheid een lening aan te gaan, alleen de nieuwe kredietverstrekker wil daar wel zicht op hebben. Volgens mij heeft elke normale Nederlander met een goed inkomen wel een creditcard en de mogelijkheid rood te staan. Is geen enkel probleem maar de kredietverstrekker moet het risico kunnen inschatten. Daarbij gaat hij naturlijk altijd uit van het worst-casescenario, dus dat jij nádat de hypotheekverstrekker is instapt, ineens gek wordt en al je kredieten helemaal maxed out trekt. Dan moet je nóg de hypotheeklasten kunnen trekken, anders is het risico voor de kredietverstrekker te groot en daar wil men vantevoren niet aan.

Om deze reden zal het dan ook geen zin hebben om je al bestaande kredieten af te lossen met een andere lening (en al helemaal niet met een lening van de shady 'last minute' krediethonden zoals die TS noemde). Dan ben je letterlijk het ene gat met het andere aan het vullen. Je krijgt dan wel geld op je rekening maar 'op de balans' om het even zo uit te drukken zie je gewoon een nieuwe schuldeiser ontstaan, en dat trekt eeen hypotheekverstrekker niet goed.

Dus inderdaad zoals meermaals gezegd: BKR-registratie opvragen, checken welke negatieve vermeldingen er staan, alle kredieten indien niet strikt noodzakelijk schriftelijk opzeggen (kopietje opzegbrief bewaren, aangetekend versturen, bewijs van ontvangst, gewoon dossier bijhouden dus). Dan zal het wel lukken. Het is niet dat je die hypotheek niet krijtg omdat je te weinig geld hebt of omdat er te weinig gaat binnenkomen, maar omdat er de mogelijkheid bestaat dat je ineens grote druk op je schuldenpositie gaat krijgen (een doorlopend krediet is immers een wilsrecht, je hoeft niets te doen behalve op de knop te drukken en er ontstaat een schuld).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Met zo'n geval heb ik mijn broer en vriendin een keer geholpen.

Ze wouden een woning in groningen aanhouden voor verhuur en een nieuw huis kopen. Allemaal geen probleem behalve het feit dat de bestaande hypotheek een van DSB bank was. Weet de exacte oorzaak niet, maar dat gecombineerd met een openstaande lening maakte het lastig. Terwijl de bank na uitleg over de bronnen van de registraties AANGAF dat het geen probleem was geweest als ze een andere registratie voor de hypotheek hadden. Het had iets te maken met de soort hypotheek van DSB bank en hoe deze geregistreerd wordt.

Kortom, ze moesten "even" van die lening af. Ik heb ze dat geld geleend. Had het toch op de bank staan onder voorwaarde dat ik vergoed zou worden in mijn rendements verlies. Ik heb ze dus een onderhandse lening gegeven met een best wel leuke rente voor mij. Vonden ze prima, gezien de korte looptijd.

Die ene lening hebben ze verwijderd. Ze zijn de tweede hypotheek aangegaan en hebben een maand later weer een lening genomen om mij terug te betalen. Niks aan de hand. De lasten zijn allemaal geen probleem en blijkbaar was voor een nieuwe lening een tweede hypotheek geen probleem.

(Ik weet dat dit een oud topic is, maar het leek me nuttig om dit toe te voegen voor mensen die hier uitkomen via de search.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wat ik me ook afvraag is hoe dit nu afgelopen is ? Helaas zie ik heel veel topic in deze stijl, er worden goede antwoorden gegeven en tips maar helaas is er geen duidelijk van de TS over het verloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Diabolical schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:40:
[...]

Nope, elke willekeurige bank. Je mag dan een formulier invullen, de kosten betalen (€ 4,50) en een paar dagen later ontvang je van het BKR een overzicht van geregistreerde kredieten (hypothecair, consumptief etc.). Let wel op, roodstand mogelijkheid bij een bank wordt vermeld als doorlopend krediet.
Bij mij ging het nog simpeler.... Gewoon de bank binnen lopen, ik werd even meegenomen naar een kantoortje en daar toetste mijn naam even in op een terminal. Voila, alle BKR registraties die ik en mijn naamgenoten (nog 5 in nederland blijkbaar) op onze naam hadden staan. OK, niet helemaal volgens de regels denk ik (privacy? ;) ) Maar een beetje bank kan je zo op weg helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dominator schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 18:56:
[...]

Bij mij ging het nog simpeler.... Gewoon de bank binnen lopen, ik werd even meegenomen naar een kantoortje en daar toetste mijn naam even in op een terminal. Voila, alle BKR registraties die ik en mijn naamgenoten (nog 5 in nederland blijkbaar) op onze naam hadden staan. OK, niet helemaal volgens de regels denk ik (privacy? ;) ) Maar een beetje bank kan je zo op weg helpen....
yepz alleen is dat een eerste laags toetsing. Je ziet wel de inschrijvingen maar niet wie ze er ingezet heeft.

dus stel er staat nog RK 1000 (bv roodstand op oude bankrekening) dan weet je nog niet veel. Vraag je een bkr uitdraai op bij bkr krijg je ook de contract nummers en inschrijver erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mijn situatie was niet al te complex gelukkig, op deze manier kwam ik er in ieder geval achter dat die miereneukers bij aegon mijn bankrekening met een limiet van 1000 euro rood staan als een lening zagen...... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:31
Exact hetzelfde gehad met Aegon, mijn vriendin moest haar mogelijkheid tot rood staan bij de Rabo beeindigen. Ik kan ook rood staan bij de PB maar daar was weer geen melding van te vinden in het BKR. Zelfde gold voor mijn vriendin's Rabocard vs. mijn creditcard van de ANWB. 8)7

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dat van die creditcards is waarschijnlijk te verklaren doordat je van de Rabobank een mastercard hebt waarvan het openstaand saldo elke maand van je betaalrekening word geincasseerd terwijl je van de ANWB een VISA hebt gekregen welke je zelf op gezette tijden dient af te lossen (anders moet je ook rente gaan betalen enz enz).... En die VISA word dus wel als een krediet op je conto gezet.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Cobb schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 20:59:
Exact hetzelfde gehad met Aegon, mijn vriendin moest haar mogelijkheid tot rood staan bij de Rabo beeindigen. Ik kan ook rood staan bij de PB maar daar was weer geen melding van te vinden in het BKR. Zelfde gold voor mijn vriendin's Rabocard vs. mijn creditcard van de ANWB. 8)7
heel simpel uit te leggen. Alle roodstanden op priverekeningen staan in het bkr mits ze minder zijn dan 983 euro of voor een bepaalde datum ingegaan zijn.
Daarnaast maakt het bij de creditcard uit of die direct afgeschreven wordt of dat er sprake kan zijn van gespreide betaling

Roodstanden en gespreide betaling worden terecht gezien als een lening. Immers al maak je er geen gebruik van het KAN wel. En de geldverstrekker houdt daar rekening mee. Is trouwens ook een standaard NHG regel
Pagina: 1