Filter 3-weg speaker kapot ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb hier 2 boxen staan, die alletwee nog dagelijks goed hun werk doen:
Heco Precision 200

Probleem is dat bij de éne box de speaker voor de middelste tonen niet meer werkt.
Als tweaker zijnde heb ik eerst de speaker vervangen door een exemplaar met dezelfde diameter, en zelfde weerstand. ... niets, dan heb ik de regelbare weerstand kortgesloten ... nog altyd geen geluid :(

Dus kom ik hier maar eens raad vragen; in de box zit een filter (denk ik toch dat het is) met een aantal componenten, waar er waarschijnlijk één van kapot is, aangezien het niet aan de luidspreker ligt.

Weet er iemand wat de componenten zijn onder de vraagtekens ?!
thx :)
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/319378297.jpg

Overzicht: 3 speakers en filter (?)(vertikaal):
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/319378296.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Ward Vr schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:03:
Ik heb hier 2 boxen staan, die alletwee nog dagelijks goed hun werk doen:
Heco Precision 200

Als tweaker zijnde heb ik eerst de speaker vervangen door een exemplaar met dezelfde diameter, en zelfde weerstand. ... niets, dan heb ik de regelbare weerstand kortgesloten ... nog altyd geen geluid
[afbeelding]

Overzicht: 3 speakers en filter (?)(vertikaal):
[afbeelding]
ahum, je hebt dus enkel naar doorsnee en weerstand gekeken. los van het feit dat het even niet werkt nog is dat natuurlijk totaal geen oplossing om weer hetzelfde geluid te krijgen...........

brug simpel weg de componenten op de print terwijl je op een laag volume speelt, als je speaker geluid geeft heb je het defecte onderdeel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die zwarte ronde dingen zijn spoelen, samen met die elco's vormen ze de filters. Heb je die mid-speaker al doorgemeten? (de nieuwe ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Ray schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:10:
[...]
ahum, je hebt dus enkel naar doorsnee en weerstand gekeken. los van het feit dat het even niet werkt nog is dat natuurlijk totaal geen oplossing om weer hetzelfde geluid te krijgen...........
Hmm, zoveel kan het toch niet verschillen ? Wat had ik dan moeten doen ?
JER00N schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:11:
Die zwarte ronde dingen zijn spoelen, samen met die elco's vormen ze de filters. Heb je die mid-speaker al doorgemeten? (de nieuwe ook)
Wat bedoel je met doormeten ?! Weerstand meten ? Voltage ?

Hmm, dat vroeg ik my ook nog af, als ik met mn multimeter het voltage probeer te meten (op alle standen geprobeerd @ DCV) dan meet ik niets ?! (enkel op de kleinste stand, maar is verwaarloosbaar) Zelfs op de speakers die werken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:10

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

je moet deze Afbeeldingslocatie: http://eightprime.net/wp-content/uploads/2007/06/omega8.gif stand hebben op je multimeter, de kleinste eenheid daarvan.

als je een diodetester erop hebt zitten die piept als ie geleidt kun je die ook gebruiken.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Weerstand dus :)

Grote speaker: 3.4 Ohm
Middel speaker: 1 Ohm
Kleine speaker: 1.3 Ohm

Ik weet niet of dit kan kloppen, omdat de 3 speakers parrallel 2Ohm weerstand geven.
(1/R = 1/3.4 +1 + 1/1.3) en in serie 5.7 Ohm (3.4 + 1 +1.3) ... ?!

Achteraan de box kan ik kiezen tussen 8 Ohm en 4 Ohm, de aansluiting zit al altijd in de 4Ohm...
Wat dus niet gelijk is aan die 5.7 of 2Ohm, waarschijnlijk zit dat filter er voor iets tussen ?

[ Voor 12% gewijzigd door Ward Vr op 30-05-2008 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Ward Vr schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 19:06:
Weerstand dus :)

Grote speaker: 3.4 Ohm
Middel speaker: 1 Ohm
Kleine speaker: 1.3 Ohm

Ik weet niet of dit kan kloppen, omdat de 3 speakers parrallel 2Ohm weerstand geven.
(1/R = 1/3.4 +1 + 1/1.3) en in serie 5.7 Ohm (3.4 + 1 +1.3) ... ?!

Achteraan de box kan ik kiezen tussen 8 Ohm en 4 Ohm, de aansluiting zit al altijd in de 4Ohm...
dat is wel apart laag. heb je wel gemeten zonder dat ze aan de filter zaten?

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
8)7 Ai, ze gingen dus nog aan het filter |:(
Nieuwe waarden:
Grote speaker: 3.5 Ohm
Middel speaker: 3.2 Ohm
Kleine speaker: 3.6 Ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

duidelijk: die speakers zijn in ieder geval niet 'open' dus geluid moet er gewoon uit te krijgen zijn (tenzij de spoel zit vastgeroest ofzo, maar dat is onwaarschijnlijk).

filters gaan ook niet bepaald zomaar stuk dus dan zou je zeggen dat het die regelbare weerstand moet zijn, maar aangezien je die gebypassed hebt en hij nog steeds niet werkt..

heb je de luidsprekers alle 3 los al eens aan een bron gehangen? (eigenlijk heb je dit al uitgesloten met de multimeter..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Hmm, ik ga ze morgen eens apart (en zonder filter) aan een versterker hangen.
Bij het testen met de multimeter kwam er een zacht gekraak uit de kleinste speaker, maar uit de 2 andere (bijna?) niets ... nuja batterij is bijna leeg, dus is het wel te begrijpen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

als je hem op de ohm stand hebt kan er helemaal geen geluid uit de speaker komen als je hem meet dus dat is al vreemd.

Zoals gezegd brug gewoon de componenten die na de middenspeaker lopen terwijl je op laag volume speelt. Brug net zolang tot er geluid uit komt. Alle onderdelen op de print zitten gewoon in de signaalweg dus als die 'weg' zijn is de speaker feitelijk direct aangesloten en moet er gewoon geluid uit komen.
Test natuurlijk de midden speaker eerst voor de zekerheid even direct op de versterker OP LAAG VOLUME

het kan natuurlijk simpeler met de multimeter maar schijnbaar moet je daar eerst nog wat ervaring mee opdoen :P

Een speaker heeft naast doorsnee en waarde nog behoorlijk veel andere kenmerken. Een erg belangrijke is het rendement. dat wil zeggen met hoeveel input > hoeveel output. Als die niet gelijk zijn met het origineel zal het dus mogelijk veel harder / zachter gaan klinken. Ok in deze opzet kan je met de potmeter nog wat bijstellen.
Daarnaast is natuurlijk het belangrijkste dat de ene speaker gewoon anders klinkt dan de ander. Echter zal je dat bij dit type speaker niet op gaan vallen waarschijnlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50

kraats

Ik rol

Ray schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 21:13:
als je hem op de ohm stand hebt kan er helemaal geen geluid uit de speaker komen als je hem meet dus dat is al vreemd.
Dat kan dan juist wel. Want om de weerstand te meten zet 'ie een kleine spanning op de speaker en meet de stroom die er door gaat.
Maar het feit dat je nog weerstand meet betekent waarschijnlijk dat je luidspreker nog oké is. Dan is de kans inderdaad groot dat het aan het filter ligt. Het is echter moeilijk een vervangende spoel te vinden als je de waarde ervan niet weet

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Speakers werken nog :z Ik heb de grote en de middel rechtstreeks aangesloten ... en jawel :p er komt geluid uit ... dat wordt het filter bypassen, ga ik zometeen eens doen :/

edit: alles eens kortgesloten met een paperclip en het blijkt de grootste (grijze) spoel te zijn die de boosdoener is :(
En volgende vraag ... hoe een vervanger vinden :o

edit2:
Elektrisch filter @ wikipedia
Spoel @ wikipedia
"Door z'n constructie heeft een spoel een zelfinductie, wat inhoudt dat iedere stroomverandering wordt tegengewerkt door een geïnduceerde elektrische spanning" :?
Welke zin/functie heeft dat in een filter ?

[ Voor 95% gewijzigd door Ward Vr op 31-05-2008 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

Als de spoelen sec ohms doormeten, dan zijn die niet de boosdoeners.
Bottleneck zijn de bipolaire elco's in het filter--> die rode dingen in je plaatje.
Helaas kun je die niet testen met een Ohmmeter, tenzij ze intern sluiting maken, maar
dan zou er geluid uit betreffende speaker moeten komen. Het ligt voor de hand, dat 1
van die elco's onderbroken is> ik gok op de kleinste.
Overbrug die maar eens en test op laag volume.
Als je die gaat vervangen, moet er wel 1 BIPOLAIR exemplaar gebruikt worden.
Hier alvast ter oriëntatie 1 linkje:
http://www.hmk.nl/list_ca...oor%20luidspreker%20boxen

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 64547 op 31-05-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Enkel als ik die dikke grijze spoel linksonder (met de gele sticker op) overbrug komt er geluid uit de middelste speaker.
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/319378297.jpg

edit: ik heb net eens de spoel losgesoldeerd en uit de behuizing gehaald...maar ik zie daar niets kapot aan ... wat kan daar nu kapot aan zijn ? Ik meet een weerstand van 0.7Ohm ... De spoel uit de filter van de andere box heeft ook een weerstand van 0.7Ohm, dus volgens mij is er niets verkeerd met die spoel.
Nochtans, enkel als ik de spoel kortsluit, komt er klank uit de speaker :? :? Anders helemaal niets.
Ik krijg er kop nog staart van.

edit2: als ik zonder de dikke spoel speel dan geeft enkel de kleine speaker klank :)
Die spoel is dus niet enkel nodig voor de middelspeaker, maar ook voor de grote speaker.

[ Voor 160% gewijzigd door Ward Vr op 31-05-2008 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:07
Probeer de elco's van de boxen eens te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom dat?
Ik vind die spoel interessanter; sowieso heeft die een andere weerstand voor wisselstroom dan voor DC (zoals je MM meet), te weten impedantie (kort door de bocht ja :P).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

yepz die (grote) spoelen zijn meestal voor de laag filtering.....

het ligt er ook aan of je filter parallel of in serie opgebouwd is. Je kan in het tweede geval niet zo maar een onderdeel weghalen zonder dat de rest er ook door beïnvloed wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Dus toch die grote spoel eens verwisselen met die uit het andere (werkende) filter ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bijvoorbeeld :).
Daaraan meten met een DMM zegt niet alles namelijk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Elco´s kun je wel doormeten mits ze enige capaciteit hebben. een analoge universeelmeter is het handigst
Gebruik de universeelmeter in de ohm stand voor hoge weerstandswaarden.
Sluit de elco aan, de wijzer zal snel uitslaan en daarna weer teruglopen. de elco is opgeladen.
Het truukje is te herhalen door de aansluitingen te verwisselen, de elco ontlaadt dan eerst en laadt weer op.
Blijft de wijzer op 0 dan is de elco kortgesloten.
Bij niet op 0 geeft de universeelmeter de weerstand als gevolg van de lekstroom aan.

Mijn ervaring, elco´s gaan op de duur stuk, spoelen fikken uit door overbelasting.
Nog een ervaring, 3weg systemen klinken bagger. :)

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
De 3 elcos werken dus nog, de weerstand gaat van oneindig naar 0 om dan weer naar oneindig te gaan, alles ok dus ...
Echter het kleine,vuilwitte componentje dat tussen de gele elco en de dikste spoel zit, heeft 0 weerstand. Het lijkt van een soort keramiek gemaakt te zijn, ik weet niet wat het is...

Morgen test ik verder, eens de 2 spoelen uit beide filters verwisselen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Ward Vr schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:03:
De 3 elcos werken dus nog, de weerstand gaat van oneindig naar 0 om dan weer naar oneindig te gaan, alles ok dus ...
Echter het kleine,vuilwitte componentje dat tussen de gele elco en de dikste spoel zit, heeft 0 weerstand. Het lijkt van een soort keramiek gemaakt te zijn, ik weet niet wat het is...

Morgen test ik verder, eens de 2 spoelen uit beide filters verwisselen. :/
Lijkt op een draadgewonden hoogvermogen weerstand. Doormeten met de ohmmeter in de allerlaagste stand, waarschijnlijk is de weerstand maar een paar ohm.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 20:09

Part

Helemaal niets.....

Het kan ook een kabel breuk zijn.
Meet met de ohm meter even alle kabels door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Pfff ik weet het niet meer, ik heb alle elco's, kabels, en spoelen uitgemeten, en juist teruggesoldeerd (vergeleken met het andere filter of alles wel juist zat).
En nu lukt het zelfs niet meer om de speaker te doen werken door de grote spoel te bypassen.
Ik weet niet waar de fout zit ... iemand nog ideeen ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Pfff ik zit met de handen in het haar :N Zonet eens de filters verwisseld, en net hetzelfde fenomeen natuurlijk :(
Ondertussen heeft de kleinste speaker het ook al begeven :( :( :( Geen flauw idee hoe het komt, alles is proper teruggesoldeerd, identiek als het filter uit de andere box.
Het laatste wat ik nog kan doen is eens de elco's en de spoelen apart vervangen (lossolderen uit het slechte filter en in het goede filter plaatsen).
Maar eigenlijk ben ik daar niet gerust in, ik wil niet dat het 2e, nog goede filter ook plots kuren begint te tonen.

Oja, ook nog alle draden doorgemeten, allemaal 0.5Ohm, lijkt mij in orde.
Wat ik nog wou vragen, de elektriciteit die uit de versterker komt, is dat wisselspanning of gelijkspanning, en hoe hoog is die ongeveer?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:07
wisselspanning, en bij maximaal volume iets van 30V ofzo geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Met de versterker half open (is al loeihard :9~ ) meet ik amper 3V AC parallel over de versterkeruitgang.
Multimeter staat op ACV-750, correct lijkt mij ?!.
edit: :( :o 7(8)7 Aaaaah, net tot de vaststelling gekomen dat de grote luidspreker van de grote box, die nog volledig werkte, er ook het loodje bij heeft gelegd :(
Waarschijnlijk daarnet toen ik de amp half opendraaide ... (ze hebben al zoveel op 3/4 gestaan, en de boxen zijn zeker zwaar genoeg voor de amp).
Wss weer componentje gesneuveld ?! :o

[ Voor 53% gewijzigd door Ward Vr op 07-06-2008 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Ha, ondertussen terug bij af :) De goeie box is weer gemaakt, het soldeertin van de grote spoel was losgekomen, tis te zeggen, er zat een klein barstje in, nauwlijks te zien.

Ook de kleine speaker van de ander box werkt weer (mijn fout, had condensator in het gaatje 0.5cm verder geprikt :X ).

Dus nu nog de middelste speaker :)
Wat er ook in het filter zit is dit (is minder duidelijk te zien op de vorige foto's) : weet iemand wat het is ?
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/320518139.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Een lamp. Een goedkope vermogensweerstand en/of zekering. Maar deze lijkt nog oké te zijn. Wat meet je als je 'm doormeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
0.6 Ohm. Lijkt ok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Jep. Als 'ie kapot is, meet je een oneindig hoge weerstand.

Pagina: 1