[Ubuntu 8.04] Start-up optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
Om mijn bootproces wat te kunnen optimaliseren, heb ik op mijn main box bootchart geinstalleerd. Met die tool kan je het bootproces visualiseren, en zien wat er eventueel de boel vertraagt.

Klik hier voor de bootchart van mijn laatste boot-up.

Nu heb ik 2 problemen die ik niet kan oplossen:
1) Rond de 22e seconde is er een zombie FSCK-proces, dat helemaal niks doet (0 CPU), en helemaal niet van mijn disk leest, en de start-up dus gewoon 5 seconden ophoudt. Heeft iemand een idee waar die fsck zou kunnen zitten? checkfs.sh is reeds uitgeschakeld (controleert niet-kritieke partities @ start-up), dus ik gok dat het probleem zich situeert in checkroot.fs. Mijn root filesystem is reiserfs geformatteerd, en het reiserfsck-proces dat gecalled wordt door het fsck-proces in kwestie, doet zijn werk goed en sluit correct af na enkele seconden. Maar waarom blijft het parent fsck proces dan nog vrolijk 5 seconden niks doen :s

2) Na 34 seconden zie ik een kernel driver, cx25840_fw, die wel heel enthousiast van mijn harde schijf leest. Probleem is, de cx25840 module heb ik helemaal niet nodig, en wordt ook niet gebruikt! (wel de cx2341x, maar die twee staan lost van elkaar, getuigt lsmod). Ik heb geprobeerd om de cx25840 module te blacklisten, maar de firmware werd nog altijd geladen (en mijn tuner kaartje werkte nog even goed als tevoren). Nutteloze IO dus, kan iemand me helpen om deze weg te krijgen?

Alvast bedankt!
maleadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58
Heb je deze vragen ook al gesteld of opgezocht op het Ubuntuforum of Launchpad?
Als je dit soort vragen op het ubuntuforum stelt is de kans groot dat een dev of linux-guru er wel een antwoord op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Will do, ik vroeg het hier eerst aangezien het imho wat meer "general linux" is dan Ubuntu specifiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
MALEADt schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 12:32:
Will do, ik vroeg het hier eerst aangezien het imho wat meer "general linux" is dan Ubuntu specifiek :)
Het is wel degelijk Ubuntu specifiek, Ubuntu gebruikt namelijk Upstart voor het init-process terwijl de meeste andere distro's nog System V Init gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
I see :P ik verhuis mijn vraag hierbij dus naar de Ubuntu Forums.
Geen slotje aub, zo kan ik een mogelijke oplossing hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Kun je een link naar je Ubuntu forum topic posten? Opstarten mag hier ook wel wat sneller. Hoewel 43 s na init nou niet echt om te huilen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Juist mijn verhaal uitgetikt in het Hardware gedeelte van de Ubuntu forums. En toegegeven, 43 seconden valt nog best mee, zeker als ik vergelijk met het functioneel min of meer evenwaardige Windows Vista (had soms een volle minuut nodig). Maar toch, hoe minder hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ik heb de specifieke pagina bij Launchpad voor je gevonden, je kunt daar meer informatie vinden en lezen.

https://launchpad.net/upstart

De bugs lijst kun je ook even afgaan en kijken of jouw specifieke probleem er ook tussen zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 31-05-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had ik maar rond de 40-50 seconde boot tijd. Bij mij doet hij er zeker anderhalve minuut over, en vooral een seconde of 20 stil staan bij 'interupt recieved, switching to interrupt mode'. Google heeft ook niet echt veel nuttigs hierover. Misschien is dit Ubuntu specifiek, maar ik lees wel dat elke distro het zo'n beetje heeft. Iemand misschien een ideetje?

Ik probeer geen topichack te doen, vroeg het mij gewoon af. Maak desnoods een op UF aan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1