UPS voor 14 servers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161641

Topicstarter
hallo tweakers,

Wij zitten met het volgende probleem.

we hebben 14 servers die willen we betrouwbaarder maken door met een ups te verbinden maar nu de vraag welke ups kan ik het beste nemen.

server rack 1 server rack 2
1x 1U 4x 2U
2x 2U 3x3U
4x 3U

in iedere server zitten 2 PSU,s

Ik zat te denken aan
2x APC Smart-UPS 5000VA (SUA5000RMI5U)
http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=23400

voor iedere server rack eentje kwa vermogen is het wel genoeg

Iemand ervaringen mee waar op te letten
1. onderhoud accu,s vervangen na aantal jaren enz
2. Hoe zit het met de servers met 2 PSU,s kunnen beide PSU,s op 1 UPS of verdelen over de 2 UPS?
(We hebben 4 stroomgroepen in de server ruimte)
3. Is het makkelijk aan te sluiten en krijgt iedere server bericht van de ups door middel van COM poort of USB?

4. Is het goedkoper iedere server 1 kleine ups te geven(ga ik niet vanuit)

De UPS is meer bedoelt voor storingen pieken enz uit de lijn te filteren maar is ook wel handig voor veilig afsluiten van de servers bij stroomuitval.

Iemand die mij tips kan geven of ervaringen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Bij ons is het zo dat we 1 voeding op de ups zetten en 1 rechtstreeks op het net. Dan zit je altijd wel goed voor stroomuitval. Bovendien scheelt het in de load op je ups'sen en gaan ze dus langer mee als de stroom uitvalt.

Als je alle pieken ook wil opvangen moet je dus alle voedingen aansluiten. Dan zou ik ze inderdaad verdelen over de 2 ups'sen.

Wat voor servers hebben we het over trouwens? Dat wil nog wel eens uitmaken voor het vebruik. Onze hp's zijn echt hongerbeestjes naar stroom...

edit

4000 watt is echt te weinig voor 7 servers denk ik. Je wil daar toch wel wat ruimte in hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door WhizzCat op 30-05-2008 11:03 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

bedenk je wel dat alles groter dan ongeveer 3200 VA niet op een gewoon stopcontact aangesloten kan worden.
Een gewoon stopcontact/groep mag 16 A hebben, en die UPS die je noemt heeft met zijn 5000 VA meer honger. Dat betekent aparte groep met hogere zekering, en nieuwe kabel vanaf daar met dikkere aders, die direct in/op de UPS aangesloten wordt. (en dat per ups)

Neem je bijvoorbeeld 4x 3000 VA dan kun je ze wel gewoon aansluiten op de 4 groepen die je al hebt. Of dat dan voldoende is voor al je servers zul je toch even moeten uitrekenen. Bij de fabrikant van de ups kunnen ze je helpen te vertellen wat je zou kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:28
Hangt heel erg van je servers af. Zelf heb ik 4 machines aan een 1500VA UPS hangen:
- IBM P2 400, 256MB, oud beestje als internetrouter (wordt hopelijk binnenkort vervangen door iets beters)
- Dell PowerEdge 420SC (P4 3GHz 2GB 2x80GB)
- Dell PowerEdge 1420SC (Xeon 2.4, 3GB, 3x73GB 10K RPM, Ultrium tape)
- Dell PowerEdge 840 (Xeon Quadcore, 2GB, 2x160GB SATA)

Met al deze machines aangesloten begint net het 2e load lampje op de UPS te branden (zitten 5 of 6 op dat ding). Bij stroomuitval zullen die machines het niet heel erg lang uithouden, maar iig lang genoeg om fatsoenlijk af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161641

Topicstarter
550Watt gebruikt 1 server heb de power calulator op de asus site gedaan

4 servers per UPS = 2200Watt dus nog genoeg over.

Het zijn asus servers.

Ik neem 4x deze UPS had niet aan gedacht dat er maar max 16A op 1 stopcontact mag.

http://www.apc.com/resour...u=SUA3000RMI2U&tab=models

Maar 1 vraagje hoe zit dat met automatich afsluiten van de servers moet je daar weer een apparte module voor kopen?

Hoe weten de servers dat de UPS op accu draait en de stroom weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 20:17
Normaal kan je een server via de com poort aansluiten op de ups. Ga je op batterij stroom dan zal de server een melding krijgen van de ups dat de batterij actief is. Dan kan dmv de software op de server die verbonden is met de ups een signaal over lan richting andere pc's en servers gezonden worden die zich dan ook uitzetten.
De gekozen ups heeft ook een usb verbinding dus daarmee kan je ook uw server aansluiten. Is misschien iets makkelijker dan een RS-232 verbinding.

[ Voor 20% gewijzigd door 601jean op 30-05-2008 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Meestal zit er 1 seriele aansluiting op een UPS, en tegenwoordig ook vaak een USB poort.
Wat ik zou doen is per UPS een NIC installeren en dan een server op 2 UPSen aansluiten. Met de APC PowerChute Network Shutdown kun je dan 2 ip-adressen opgeven van de aangesloten UPSen, zodat de server pas gaat afsluiten als beide UPSen down zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Hoeveel budget heb je? Ik had in mijn oude datacenter alles achter 1 14 kW UPS hangen en in mijn nieuwe datacenter heb ik een 40 kW UPS waarbij alles waar stroom uit komt achter de UPS zit (incl de helft van mijn TL balken).

Heb je echter maar paar duizend euro dan is 2x 5000 VA misschien handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

5183 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 23:43:
Hoeveel budget heb je? Ik had in mijn oude datacenter alles achter 1 14 kW UPS hangen en in mijn nieuwe datacenter heb ik een 40 kW UPS waarbij alles waar stroom uit komt achter de UPS zit (incl de helft van mijn TL balken).

Heb je echter maar paar duizend euro dan is 2x 5000 VA misschien handiger.
40 kW ?? hoe ga je dat doen ? dus achter de meterkast die op 3 x 63 ampere gezekerd is een halve kamer vol met accu's ?

of reken is nu verkeerd ? 40.000 watt / 220 volt = 182 ampere > over 3 fase is dus zekeren op 63 amp (max voor een normale meterkast)
Pagina: 1