[VU] Laptopproject 2008 / 2009

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 22:04
Afbeeldingslocatie: http://img162.imageshack.us/img162/5148/vulogonc3.jpg

Welkom in het topic "VU Laptopproject 2008 / 2009"!

Dit topic is bedoeld om te discussieren over de laptops die de Vrije Universiteit van Amsterdam in het collegejaar 2008/2009 aanbied, en om ervaringen/advies uit te wisselen. Deze laptops worden aangeboden aan alle studenten van de VU, maar alleen de eerste ~500 eerstejaars bachelorstudenten krijgen korting.

Voor wie is het VU Laptopproject interessant?
Ga je in het studiejaar 2008/2009 een eerstejaars bachelorstudie volgen aan de VU? Dan kom je in aanmerking voor een subsidie van € 200 bij de aanschaf van een VU-notebook. Het aantal te verstrekken subsidies is beperkt, er zijn totaal 500 subsidies beschikbaar. De volgorde van binnenkomst van de bestelaanvragen is bepalend.
Een aantal faculteiten stelt bovenop deze subsidie een aanvullende subsidie beschikbaar of geeft een subsidiegarantie aan haar eerstejaars bachelorstudenten (zie hieronder).

Subsidievoorwaarden VU-notebook

Aanvullende subsidies
De volgende faculteiten bieden een aanvullende subsidie voor de genoemde opleidingen:

Faculteit Exacte Wetenschappen
  • € 50: Eerstejaars studenten van de bacheloropleidingen Wiskunde, Scheikunde, Farmaceutische Wetenschappen en Medische Natuurwetenschappen en Science, Business en Innovation
  • € 200: Eerstejaars studenten van de bacheloropleidingen Natuurkunde, Informatica, Bedrijfswiskunde en Informatica, Kunstmatige Intelligentie, en Informatie, Multimedia en Management.
Let op: Eerstejaars studenten van de bacheloropleidingen Natuurkunde zijn verplicht een notebook aan te schaffen! Ook zij ontvangen een extra subsidie van € 200.
Let op: Eerstejaars studenten van de faculteit der Exacte Wetenschappen die een VU-notebook aanschaffen, ontvangen van de faculteit anti-RSI accessoires (notebookhouder, muis en toetsenbord) (geschattewaarde: 80 euro)

Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
De Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde biedt een subsidiegarantie. Dit betekent dat je gegarandeerd een subsidie ontvangt als je voor 1 december 2008 een notebook bestelt. Je hoeft dus niet bij de eerste 500 bestellers te behoren om voor de subsidie in aanmerking te komen. De subsidiegarantie geldt voor eerstejaars studenten van alle bacheloropleidingen van FEWEB.

En wat zijn de kleine lettertjes dan?
Alleen eerstejaars studenten die voor de eerste keer een bacheloropleiding aan de VU gaan volgen komen in aanmerking voor subsidie. De subsidies worden direct verrekend met de aanschafprijs.
De subsidie wordt teruggevorderd als je niet binnen vier jaar, na eerste inschrijving, met goed gevolg het afsluitend examen van de bacheloropleiding aan de VU hebt gehaald (voor deeltijdstudenten geldt een periode van acht jaar).

Ook als je tussentijds je studie staakt en de VU verlaat moet je het subsidiebedrag aan de VU terugbetalen. Bij de bestelling van het VU-notebook teken je een schuldbekentenis en overeenkomst van geldlening.

Om wat voor soort laptops gaat het dan?
Dit jaar zijn er maar liefst 4 modellen, alle van Fujitsu Siemens, waarvan de prijzen en specificaties zeer uiteen lopen (fouten voorbehouden).

AMILO Li 2727AMILO Li 2727AMILO Pi 2540AMILO Xa 2528
Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/i1767964_AMILOLi2727thumbnail.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/i1767964_AMILOLi2727thumbnail.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/i1767962_AMILOLi2540thumbnail.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/i1767966_AMILOXa2528thumbnail.jpg
OSMicrosoft Vista® Home BasicMicrosoft Vista® Home Premium Microsoft Vista® Home PremiumMicrosoft Vista® Home Premium
CPUIntel® Pentium Celeron M540Intel® Pentium Dual Core T2390Intel® Pentium Core 2 Duo T5750 processorAMD Turion™ 64 X2 TL-60
Memory1024MB DDR 6672048MB DDR 6673GB3GB
HDD120GB SATA 5400rpm250GB SATA 5400rpm320GB SATA 5400rpm 250GB SATA 5400rpm
OpticalMulti Format DL Burner SATAMulti Format DL Burner SATAMulti Format DL BurnerMulti Format DL Burner
Screen15.4” TFT WXGA BrilliantView 1280 x 80015.4” TFT WXGA BrilliantView 1280 x 80015.4” TFT WXGA Brilliantview 1280 x 80017.0” TFT WXGA+ Brilliantview 1440 x 900
VideoIntel® Graphic Media Accelerator X3100 up to 358MB SharedIntel® Graphic Media Accelerator X3100 up to 358MB SharedATI Mobile Radeon 2400HD (DX10) NVIDIA® GeForce® 8600M GS
256MB dedicated up to 1535MB256MB dedicated & up to 1535MB
Connections4x USB 2.0 ports4x USB 2.0 ports3x USB 2.0 ports3x USB 2.0 ports, 1x IEEE1394
1x CRT, 1x LAN, 1x S-Video-Out1x CRT, 1x LAN, 1x S-Video-Out1x Modem, 1x LAN, 1x VGA1x Modem, 1x LAN, 1x DVI-I
1x microphone in1x microphone in1x Express Card slot (34/54 mm)1x Express Card slot (34/54 mm)
1x headphone out1x headphone out1x line in shared with microphone in1x microphone in, 1x line in
1x headphone out shared with SP/DIF1x headphone out shared with SP/DIF
Card Readern.v.t.n.v.t.4-in-1 flash card port SD/MS/MMC/MSPRO4-in-1 flash card port SD/MS/MMC/MSPRO
Connectivity56K, V.92 modem, 10/100Mbps LAN56K, V.92 modem, 10/100/1000Mbps LAN
Integrated Wireless LAN (IEEE 802.11b/g)Integrated Wireless LAN (IEEE 802.11b/g)Intel 3945 WLAN (IEEE 802.11 b/g)Integrated WLAN (IEEE 802.11b/g) & Bluetooth® 2.0
SpeakersHigh quality built-in speakerHigh quality built-in speakerHigh quality built-in speakerHigh quality built-in speaker
Mouse functionTouchpadTouchpadTouchpadTouchpad
Webcam/Microphonen.v.t.n.v.t.1.3 Megapixel1.3 Megapixel
BatteryLi-Ion battery, 6 cells, 11.1V / 4400mAhLi-Ion battery, 6 cells, 11.1V / 4400mAhLi-Ion battery, 6 cells, 11.1V / 4400mAhLi-Ion battery, 6 cells, 11.1V / 4400mAh
Dimensions355mm (W) x 255.8mm (D) x 24/34mm (H)355mm (W) x 255.8mm (D) x 24/34mm (H)360mm (W) x 272mm (D) x 24/37,2mm (H)399mm (W) x 299mm (D) x 39.5mm (H)
Weight2,7kg2,7kg2,8kg4,0kg
Extra'sAfstandbediening
SoftwareMS WorksMS WorksMS WorksMS Works
Nero 7 S-VersionNero 7 S-VersionNero 7 S-VersionNero 7 S-Version
Norman AVP (90 dagen)Norman AVP (90 dagen)Norman AVP (90 dagen)Norman AVP (90 dagen)
Garantie2 Jaar Zorgeloos Leren2 Jaar Zorgeloos Leren2 Jaar Zorgeloos Leren2 Jaar Zorgeloos Leren
Prijs incl. btw1€ 399.00 € 519.00 679.00€ 699.00
Prijs incl. btw met subsidie€ 199.00 € 319.00 479.00€ 499.00
Prijs incl. btw met subsidie + extra 50 / 200 euro subsidie€ 149.00 / € -1.00 € 269.00 / € 119.00 € 429.00 / € 279.00 € 449.00 / € 299.00

1 exclusief subsidie!

Bronnen en handige links. :?
VU Digidesk - zoek op 'VU-Notebooks'.

Extra info
Op de gehele campus van de Vrije Universiteit is draadloos internet aanwezig, met de VUnet-id die je aan het begin van het college jaar krijgt toegestuurd kun je inloggen.

DISCLAIMER
Aan de informatie in deze post kunnen geen rechten worden ontleend. Ik ben niet verantwoordelijk voor fouten in de specificaties van de laptops, hoogte of garantie van de subsidies of aanverwanten.

[ Voor 14% gewijzigd door Pruts0r op 01-06-2008 02:08 . Reden: spellingzfouten + opmaak + plaatjes + links + prijzen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126062

Ik ga BWI doen aan de VU, en de laptops vallen toch een beetje tegen, als je kijkt naar TUe/TU Delft.. :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruts0r
-Daniël- schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:29:
Ik ga BWI doen aan de VU, en de laptops vallen toch een beetje tegen, als je kijkt naar TUe/TU Delft.. :{.
Tja ik heb de configuraties niet bedacht. Toch vind ik het wel meevallen hoor. Kijk ook naar de prijs he! En houd er rekening mee dat je als 1st jaars student nog 200 + 200 = 400 euro subsidie kan krijgen. Aanvullend betekent in mijn woorden boek, wel aanvullend :).

Even ter vergelijking:
TU Delft Laptop
  • Processor: Intel Penryn Pro T9300
  • Geheugen: 2 Gb intern
  • Harde schijf: 200 Gb (7200 rpm)
  • Optisch station: DVD+/- RW met Lightscribe
  • Scherm: 15.4" WSXGA+
  • Grafische kaart: NVIDIA FX570M-256 MB
  • Prijs: 885 euro
Als je het vergelijkt met het 3e model van de VU zit het verschil 'm voornamelijk in de CPU (T9300 vs T5750) en de harde schijf. Wel een nieuwe 7200rpm harde schijf heb je er zo ingestopt, die dingen zijn bijna hot swappable (en dan gebruik je de oude als externe schijf). Voor 80 euro heb je al een goeie. De CPU, wel voor een studie als BWI zou ik mij daar niet druk om maken :). In een spel als Crisis maakt het zo'n 6-8 fps uit (schatting op basis van bron) En daarbij heb je wel 1GB extra geheugen, dat zal (zeker met Vista) toch een slok op een borrel schelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Pruts0r op 29-05-2008 22:59 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat mij er ook niet om enkel de laptop voor de studie te gebruiken, het zou mooi zijn als een een leuke Penryn en 8600M GT ofzo in zat. En al is 'ie zo goedkoop, dan steek ik liever geld in een andere laptop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
-Daniël- schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:16:
[...]

Het gaat mij ook niet om enkel de laptop voor de studie te gebruiken, het zou mooi zijn als een een Penryn en 8600M GT ofzo in zat. En al is 'ie zo goedkoop, dan steek ik liever geld in een andere laptop :).
't waren toch studentlaptops :?
Als je dan een gamelaptop wil, koop je toch gewwon zelf een andere? Het lijkt me logisch dat ze jouw vrije tijd niet gaan subsidiëren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

the_stickie schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:20:
[...]

't waren toch studentlaptops :?
Als je dan een gamelaptop wil, koop je toch gewwon zelf een andere? Het lijkt me logisch dat ze jouw vrije tijd niet gaan subsidiëren ;)
Dus? Omdat het een studentenlaptop is, zit er geen goede GPU in? KIjk naar TU Delft/TUe, beide met 570M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruts0r
-Daniël- schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:16:
[...]

Het gaat mij er ook niet om enkel de laptop voor de studie te gebruiken, het zou mooi zijn als een een leuke Penryn en 8600M GT ofzo in zat. En al is 'ie zo goedkoop, dan steek ik liever geld in een andere laptop :).
Prima! Dat moet je vooral doen. Deze laptops zijn vooral bedoeld voor studenten op een beperkt budget (omdat ze op kamers gaan bijvoorbeeld) en een laptop nodig hebben voor hun studie. Voor die mensen, die geen behoefte hebben om Crysis op 60+ fps te draaien lijkt me dit een prima keuze. Jij moet vooral een Dell XPS of een Alienware laptop kopen :)

Just for the record, omdat ik ook een veeleisende gebruiker ben (niet voor games maar voor wetenschappelijke berekeningen) heb ik mijn laptop ook niet via de VU gekocht. Om ongeveer dezelfde redenen als jij aangeeft. Maar dat neemt niet weg dat voor de meeste mensen dit een prima aanbieding is, niet dan? (daar moeten we juist over discussieren)
-Daniël- schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:27:
[...]
Dus? Omdat het een studentenlaptop is, zit er geen goede GPU in? KIjk naar TU Delft/TUe, beide met 570M.
Omdat het een studenten laptop is willen ze de laptops gunstig geprijsd houden, inderdaad met het idee dat iemand die een echte game laptop wil hebben z'n laptop toch niet bij de universiteit aanschaft. De laptops worden zo samengesteld dat hij voor 99% van de gebruikers ervan prima voldoet en voor 100% van de studenten betaalbaar is. Niet iedereen heeft een budget van 1000 euro, er zijn ook studenten die heel blij zijn dat ze voor 300 euro een laptop kunnen kopen.

[ Voor 42% gewijzigd door Pruts0r op 30-05-2008 10:45 . Reden: extra quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 20:41

MaDLiVe

.-Observer-.

^ Wat een onzin, je kunt toch het assortiment gewoon breder maken. Dat is een criterium dat ik tijdens onze aanbetseding (Wageningen) ook gewoon heb gebruikt.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruts0r
MaDLiVe schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:39:
^ Wat een onzin, je kunt toch het assortiment gewoon breder maken. Dat is een criterium dat ik tijdens onze aanbetseding (Wageningen) ook gewoon heb gebruikt.
Zoals ik al zei, ik ben ook maar een student en verder niet betrokken geweest in de aanbesteding (misschien dat ze mij, na het lezen van dit draadje voortaan wel betrekken, wie weet). Echter, wat ik mij alleen wel kan voorstellen is dat ze:

1) omdat ze waarschijnlijk in bulk bestellen (om gunstige prijzen te realiseren) geen laptop willen hebben die maar door 20 mensen wordt gekocht.
2) in het top segment het een stuk moeilijker wordt te concurreren met andere aanbiedingen op de markt

Klinkt toch niet heel onlogisch, of wel?

[ Voor 14% gewijzigd door Pruts0r op 30-05-2008 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

2 wel ja, alleen 3 niet, want juist in het topsegment zijn er grotere marges dus valt er meer van de prijs af te halen. Op een laptop van 400 euro bespaar je misschien twee tientjes bij wijze van spreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:24
Gezien de opleidingen snap ik het verschil in hardware wel. In Delft wordt bijvoorbeeld bij bouwkunde en industrieel ontwerpen veel gebruik gemaakt van 3D programma's en moet er flink gerenderd worden. Vandaar te zware grafische kaart en Pernyn processor. Blijft echter jammer dat de VU niet iets vergelijkbaars brengt voor de studenten die daar behoefte aan hebben.

Daarnaast zou je je kunnen afvragen of ze de keuze niet wat hadden moeten beperken. Zo'n celeron machine hadden ze in mijn optiek achterwege kunnen laten. De gemiddelde student multitasked bij het leven. Word, Excel, Powerpoint, MSN, muziekje, internet een plaatjes editor tegelijk open is geen uitzondering. Dat wil je echt niet op een Celeron met 1 GB werkgeheugen draaien. Daarnaast zit optie 4 zo dicht tegen optie 3 aan dat ie net zo goed achterwegegelaten had kunnen worden.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica