[J2EE] Ervaringen met Netweaver

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Netweaver is het integratie en applicatie platform van SAP, vergelijkbaar met IBM WebSphere, BEA Weblogic of JBoss. Netweaver zal ingezet worden als gestandaardiseerd platform, ook voor de huidige J2EE applicaties.

Ik weet wel dat Netweaver een JEE 5 compliant server is, dus in theorie weinig tot geen problemen zou moeten opleveren wat betreft de migratie van de ene naar de andere applicatie server. De praktijk heeft me in het verleden wel andere dingen geleerd :)

Het gaat hier om de migratie van een J2EE Webapplicatie (Spring, Hibernate stack), dus in principe ook appserver onafhankelijk, van Tomcat (dev) naar Netweaver (prod).

Echter wordt Netweaver nog niet echt veel gebruikt in de Java wereld, ten opzichte van de anderen (JBoss, WebSphere, WebLogic, .. Tomcat). Dus is het ook erg lastig om vooraf goed te kunnen inschatten hoeveel "extra" werk ons dit zal opleveren.

Vandaar dat ik eens even wou polsen naar andere ervaringen ermee. Welke problemen mag je verwachten met dergelijke migratie? Wat houdt dit in voor de developers? Want deze zullen gebruik moeten gaan maken van de SAP Netweaver Developer Studio...

Welke argumenten kunnen er gebruikt worden om het NIET te gaan gebruiken?
En omdat Tomcat voldoende is, is geen goed antwoord... misschien wel mogelijk voor dit project, maar andere projecten zitten redelijk "vast" aan WebSphere.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Is er niemand die ervaringen kan delen met SAP Netweaver?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
*schop*

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Tja ik heb de cursus netweaver gedaan echter wij werkten zelf altijd met de SAP business connector (Web Methods) en zijn nooit echt overgegaan naar netweaver. Wat ik gehoord heb van netweaver is dat je vooral naar de performance moet kijken. Alle het berichten verkeer (voorzover ik weet) gaat via xml opdrachten. Echter bij vele requests zou dat wat met de performance kunnen doen.

Is het niet slim om via VM ware een DEV TST op te zetten zodat je het gewoon kunt uitproberen?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Het probleem is dat we het niet echt gaan gebruiken voor SAP connectie, maar puur als application server. De reden hiervoor is simpel: zo kunnen de license gratis krijgen.

Ik ga zeker een testcase opzetten, maar gebruikerservaringen of meningen zijn altijd welkom!