Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelfbouw LED-display thermometer

Pagina: 1
Acties:

• TotalRoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
Over ongeveer een maand heb ik een weer een opblaasbad a 4m3 in de tuin staan. Ook dit jaar gaat het water weer lekker verwarmd worden tot ongeveer 40 graden 8)

Aangezien ik geen zin meer heb om steeds naar buiten te lopen om te kijken hoe warm het water is, wil ik graag een soort van LED lichtkrant in mijn tuin hebben hangen met daarop de water temperatuur...

Enkele eisen ;)
- een 2 of 3 cijferig led display ( cijferhoogte rond de 60 mm)
- weergave temperatuur op hele graden of met één decimaal
- liefst een kostenplaatje onder de 100 euro..

Nu is het probleem dus dat ik bij diverse shops geen kant en klare oplossing kan vinden.
Ik ben zelf niet vies van wat knutsel/soldeer werk. Maar het één of ander programmeren gaat mij waarschijnlijk iets te ver.

Mijn eerste ideetje..
Kan ik één van deze thermometers gebruiken?
http://www.display.nl/ind...com_virtuemart&Itemid=116
in combinatie met

Nu hoop ik maar dat ik niet een al te ingewikkeld idee in mijn hoofd heb :P
Alvast bedankt voor de info,

[ Voor 4% gewijzigd door TotalRoef op 29-05-2008 14:36 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Links werken niet (bij mij in ieder geval niet), hij vraagt om een .php bestand op te slaan :s

Voor je probleem:
Je kan eventueel zoeken naar een volt meter of iets dergelijks en daar een temp sensor aanhangen.
Een temp meter met een klein 7seg display is ook makkelijk omgezet naar een groot display, die 7seg displays zijn ook maar aparte leds.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:02
TotalRoef schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:35:
Over ongeveer een maand heb ik een weer een opblaasbad a 4m3 in de tuin staan. Ook dit jaar gaat het water weer lekker verwarmd worden tot ongeveer 40 graden 8)

Aangezien ik geen zin meer heb om steeds naar buiten te lopen om te kijken hoe warm het water is, wil ik graag een soort van LED lichtkrant in mijn tuin hebben hangen met daarop de water temperatuur...

Enkele eisen ;)
- een 2 of 3 cijferig led display ( cijferhoogte rond de 60 mm)
- weergave temperatuur op hele graden of met één decimaal
- liefst een kostenplaatje onder de 100 euro..

Nu is het probleem dus dat ik bij diverse shops geen kant en klare oplossing kan vinden.
Ik ben zelf niet vies van wat knutsel/soldeer werk. Maar het één of ander programmeren gaat mij waarschijnlijk iets te ver.

Mijn eerste ideetje..
Kan ik één van deze thermometers gebruiken?
in combinatie met

Nu hoop ik maar dat ik niet een al te ingewikkeld idee in mijn hoofd heb :P
Alvast bedankt voor de info,
Zonder verstand van microcontrollers kun je dit niet makkelijk aansluiten. Er is wel een andere oplossing maar dan heb je nog meer verstand van electronica nodig.

Wat eventuweel ook zou kunnen is gebruik maken van een 3 led segment voltage IC, en dan je temeratuur meter als weerstands deler schakelen.

• TotalRoef
Zoiets dergelijjks als dit http://www.conrad.nl/goto/?product=192139 lijkt mij een beetje de basis, al zijn deze cijfers te klein..

@kluyze, kan jammer genoeg geen directe link op die site vinden..

• kluyze
  • Niet online
Als je dat kitje van conrad gebruikt kan je met een klein beetje logica die kleine 7seg displays ombouwen tot grote display, met eventueel gloeilampen als segmenten.

zoek maar eens op hoe een 7seg display is opgebouwd, dan wordt alles duidelijk. het enige wat je gaat moeten doen is een transistor of zo er tussen duwen om grotere segmenten te maken

[ Voor 36% gewijzigd door kluyze op 29-05-2008 15:25 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Lezen welke temp in bad?
Kan heel goedkoop. Neem bijvoorbeeld deze:
http://www.conrad.nl/goto/?product=646373
Kost maar 23 Euro incl buitensensor.

De buitensensor pas je zo aan dat tempsensor op print eruit gehaald wordt, en via lange draad naar de bad loopt. Je pakt indien nodig andere sensor met dezelfde eigenschappen zodat het goed meet in water. En dat is alles.

Je hoeft niet groot bord boven bad buiten hangen, en dat vind ik eigenlijk suf, met zoveel electronica buiten alleen maar om temp af te lezen. Bovendien, zo'n groot display verbruikt meer stroom en dat kan je niet hele dag mee draaien. Een lichtkrant buiten hangen? Wat is dat? Als het buiten regen valt, ben je de klos. Lichtkranten zijn niet waterdicht.

Met temp sensor van weerstation kan je wel hele dag buiten laten staan omdat het weinig verbruikt, en meestal spatwaterdicht is.
Van dezelfde station kun je tweede buitensensor erbij kopen voor buitentemperatuur voor 10 Euro.

Makkelijker en minder geklooi. En goedkoop. En het is draadloos over radio, dus station plaats je gewoon in de huiskamer. Daar is toch niks mis mee? Of je neemt gewoon luxere weerstation, maar dan moet ie wel meerdere buiten tempsensoren kunnen werken. Aan je de keus.

Verwijderd

Die thermokoppels van Fluke kosten nog al wat en zijn overkill voor iets simpels als 1 buitenthermometer. Tempsensor als KTY10 komt meer in de richting.......
Dat tempmetermoduletje van Conrad lijkt wel iets, maar kan niet rechtstreeks LTS23805HRB
aansturen, omdat ie op 5Volt moet werken. Er zitten in dat display n.l. per segment 4 LED's in serie, maar met 10mA segmentstroom heb je dan wel volop licht.
Je hebt dan 12V en 1 tussenbuffer nodig (b.v ULN2003) en begrenzingsweerstandjes (330Ohm)
Elk segment wordt apart aangestuurd vanuit de ICL7107. (geen multiplexing)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb niet over aanleggen van extra display....
Hier hebben we met een apparaat dat helemaal klaar is voor gebruik! Niet meer verder solderen van huge led displays, maar gewoon direct lezen daarop.
Omdat station gewoon in kamer voor je neus staat, is LED display niet meer nodig. Je hoeft niet meer ver kijken, want hij staat hier. Over draadloze verbinding krijg je informatie binnen.

Je koopt gewoon conrad ding, modificeert externe temp sensor, de sensor moet eruit om water te kunnen meten. Apparaat kan niet in water, daar gaat ie stuk van.
Je maakt dan lange kabel met sensor eraan, en die gaat in water. De externe behuizing blijft dan buiten bij de badkuip.

Wat nog meer? Niet meer. Je hebt wat je nodig hebt: temperatuur aflezen op afstand!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je echt zelf wat wilt bouwen, kan ik je de LM35 temperatuursensor aanraden, in combinatie met een ICL7107/TCL7107 voltmeter IC. Met wat extra transistortjes moet het lukken om een big-ass LED display aan te sturen.

• TotalRoef
@ MrDummy
Jouw idee is wel het makkelijkste uit te voeren, functioneel en goedkoop..
Ik hou het zeker in gedachten als alternatief

Maar het lijkt me gewoon mooi om een groot led display in de tuin te zien hangen met de temp :P
Wat betreft waterdichtheid en stroomverbruik verzin ik nog wel iets

@ de rest
bedankt voor de info tot nu toe, ik ga even uitzoeken hoe ik het één en ander kan combineren..

• TotalRoef
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 23:19:
Die thermokoppels van Fluke kosten nog al wat en zijn overkill voor iets simpels als 1 buitenthermometer. Tempsensor als KTY10 komt meer in de richting.......
Dat tempmetermoduletje van Conrad lijkt wel iets, maar kan niet rechtstreeks LTS23805HRB
aansturen, omdat ie op 5Volt moet werken. Er zitten in dat display n.l. per segment 4 LED's in serie, maar met 10mA segmentstroom heb je dan wel volop licht.
Je hebt dan 12V en 1 tussenbuffer nodig (b.v ULN2003) en begrenzingsweerstandjes (330Ohm)
Elk segment wordt apart aangestuurd vanuit de ICL7107. (geen multiplexing)
Even simpel gezegd heb ik dan nodig:
- die module van de Conrad
- temp meter KTY10 bv.
- LED's LTS23805HRB
- voeding a 12v

Vraag ik me alleen af,
Wat doet zo'n tussenbuffer?
En geeft het problemen dat elk segment apart wordt aangestuurd?

• kluyze
  • Niet online
De tussenbuffer is om het grotere vermogen van de 'nieuwe' led displays aan te sturen.

Omdat die module gemaakt is om de kleine 7seg displays aan te sturen op ongeveer 5-10mA gaat die moeite hebben (en zelfs stuk gaan) als je een groot display eraan hangt dat misschien 100-200mA nodig heeft. Daarom steek je er een buffer tussen dat zelf maar 5-10mA nodig heeft om aan te sturen maar dat 100-200mA displays kan aansturen.

Zie het als een kleine 12V schakelaar die je aan een relais hangt om 230V of hoger te schakelen.

Ik zou trouwens 8 leds of zelfs meer per segment nemen, hel rode leds. 4 hoog en 2 leds dik. Met 30000mcd rode leds, ik neem dan wel aan dat je het zwembad vooral in de zomer gaat gebruiken als de zon volop schijnt en je dus alle lichtopbrengst kan gebruiken die je er kan insteken.

[ Voor 21% gewijzigd door kluyze op 30-05-2008 20:25 ]

Verwijderd

kluyze schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 20:22:
De tussenbuffer is om het grotere vermogen van de 'nieuwe' led displays aan te sturen.

Omdat die module gemaakt is om de kleine 7seg displays aan te sturen op ongeveer 5-10mA gaat die moeite hebben (en zelfs stuk gaan) als je een groot display eraan hangt dat misschien 100-200mA nodig heeft. Daarom steek je er een buffer tussen dat zelf maar 5-10mA nodig heeft om aan te sturen maar dat 100-200mA displays kan aansturen.

Zie het als een kleine 12V schakelaar die je aan een relais hangt om 230V of hoger te schakelen.

Ik zou trouwens 8 leds of zelfs meer per segment nemen, hel rode leds. 4 hoog en 2 leds dik. Met 30000mcd rode leds, ik neem dan wel aan dat je het zwembad vooral in de zomer gaat gebruiken als de zon volop schijnt en je dus alle lichtopbrengst kan gebruiken die je er kan insteken.
Je hebt niet helemaal goed gelezen/begrepen.
Die grotere displays(LTS23805HRB) hebben niet méér stroom nodig dan kleine displays.
In klein display(13mm) heb je 1 LED/segment.
In groot display zitten 4 LEDjes in serie/segment en dus heb je meer spanning nodig.
Stel je de spanningsval per ledje op 2Volt, dan zal
zo'n segment dus niet oplichten bij voedingsspanning van 5 Volt.
Daarom moet de voedingsspanning verhoogd worden om LTS23805HRB aan te sturen en is 12 Volt voor de hand liggende waarde.
De ICL7107 mag alleen 5Volt hebben, (5Volt regelaar zit al op de print), dus vandaar die extra buffers om naar 12Volt te boosten.
Dan zul je dus 21 (3x7) draadjes, 21 buffers en 21 stroombegrenzingsweerstandjes moeten gebruiken.
Werkte je voltmeter in multiplexermode, dan had je maar 10(7+3) extenders nodig.
Overigens had ik begrepen, dat 1 KTY10 al bij de moduul zat.

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 20:58:
Je hebt niet helemaal goed gelezen/begrepen.
grappig dat je zoiets zegt, ik heb het namelijk maar al te goed begrepen.
Die grotere displays(LTS23805HRB) hebben niet méér stroom nodig dan kleine displays.
In klein display(13mm) heb je 1 LED/segment.
In groot display zitten 4 LEDjes in serie/segment en dus heb je meer spanning nodig.
Stel je de spanningsval per ledje op 2Volt, dan zal
zo'n segment dus niet oplichten bij voedingsspanning van 5 Volt.
Daarom moet de voedingsspanning verhoogd worden om LTS23805HRB aan te sturen en is 12 Volt voor de hand liggende waarde.
Als ik dit lees blijkt dat jij ook niet goed gelezen hebt. Ik stel namelijk voor om felle leds te gebruiken, en 8 leds per segment. Ten eerste hebben die leds meer stroom nodig. Felle rode leds hebben een 50-100mA nodig voor 1 led. En ten 2de als je er 8 neemt zal je parallel stringen moeten maken dat geeft 100-200mA per segment als je 2 keer 4 leds parallel zet. Hoezo evenveel stroom nodig? Een klein 7seg display ligt meestal rond de 5mA per segment, dat soort lichtopbrengst ga je nooit kunnen lezen bij volle zon.

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 30-05-2008 21:15 ]

Verwijderd

Ik conformeer me aan wat TS wil, n.l. de LTS23805HRB toepassen en die mag niet eens meer dan 25 mA segmentstrrom hebben en dan is 10-15 mA een mooie gemiddelde waarde.
Overigens is het nog niet gedaan met alleen ULN2003; dat schakelt de verkeerde kant op.
Er zullen nog invertors en pulldown weerstandjes tussen ICL7107 en buffers moeten komen.
Je gaat n.l. van common Anode (sink) naar common Anode (sink) .

• kluyze
  • Niet online
Het probleem daarvan is dat dat in de volle zon niet echt leesbaar is, een 6cm display vanop 5-10m dat maar 15mA stroom krijgt ziet eruit als een witte plaat waar misschien nog een beetje een rode waas zichtbaar is van de leds.

Beter is dat de ts een gaatjesprint neemt er zelf een aantal leds op soldeert (ik raad aan om 8 of misschien zelfs 16 leds per segment te nemen) samen met wat buffers en dat via een aantal draden op het conrad bordje maakt.

Het beste is eigenlijk een aantal leds te kopen wat stroom op zetten en op een zonnige dag eens in de tuin neer te planten. Kijken hoe zeer dat de leds dan zichtbaar zijn. Daarop baseren of het duidelijk genoeg is en hoeveel er ongeveer nodig zijn.

• TotalRoef
Eerlijk gezegd had ik er nog niet bij stil gestaan dat de zon erop valt..
Dat wordt dus zoeken naar iets dat fel genoeg is.. de LTS23805HRB had ik even als voorbeeld genomen.

Welk van de oplossingen die jullie hier geven is voor mij het minst ingewikkeld?
(helaas ben ik niet erg thuis in dit alles, al gaat het me met wat moeite en hulp van hier zeker lukken ;) )

• kluyze
  • Niet online
Je kan ook een deel oplossen met een behuizing zodat de zon er niet recht op valt, maar ik zou zeker de cijfers groot genoeg maken, ik vrees dat 6cm niet echt groot gaat uitvallen op een aantal meters.

Je moet maar eens proberen om een wekker met tamelijk grote rode letters buiten te zetten. ok die zijn maar half zo groot maar dat geeft je toch een idee.

Misschien dat een andere kleur beter opvalt in zonlicht? Of misschien dat zwarte displays met rode letters een beter contrast geeft in zonlicht? Eigenlijk zou je dat soort dingen eens moeten uit testen. Het zou zonde zijn als je er een hoop geld gaat aan geven en dat dan blijkt dat je toch nog niets ziet.

Natuurlijk is het vervangen van het klein 7seg display door een groter exemplaar het meest simpele om te maken. Maar het moet natuurlijk ook voldoen aan je eerste wens. Zichtbaar zijn als je binnen bent.

-> €20 http://www.futurlec.com/Lg_LED_7_Segment.shtml Alleen moet je waarschijnlijk daar ook verzendkosten betalen en zo. Misschien dat je een samenkopen actie kan vinden van Futurlec?
Daar zit wel alles op, en kan je als ik het goed heb direct aan te sluiten op het conrad kitje, 3 (of zelfs 2 als je op 1° nauwkeurig wilt meten) zijn eigenlijk al genoeg. Het water gaat toch nooit meer dan 99° zijn.

-> iets kleiner maar ook veel goedkoper: http://www.futurlec.com/LED_7_Segment.shtml

-> deze heeft het allemaal: http://www.futurlec.com/4x7_Segment.shtml , maar dan zit je weer met de vraag of het voldoende leesbaar gaat zijn, en waarschijnlijk ga je het nog deels moeten tweaken. Aangezien dat normaal op rs-232 zit.

[ Voor 86% gewijzigd door kluyze op 30-05-2008 23:34 ]

Pagina: 1