Toon posts:

Newbie vraag: Kan ik mijn oude heatsink gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes, ik zit even met een vraag en kon niet een duidelijk antwoord vinden na het zoeken op google en tweakers;
Ik heb momenteel een AMD Athlon x2 4000 processor, met standaard fan en heatsink, ben van plan te upgraden naar een x2 6000. Kan ik een tray versie van de 6000 kopen en gewoon dezelfde heatsink en fan gebruiken als ik nu heb?
En is er iets waar ik rekening mee moet houden tijdens het vervangen?

Mobo = Winfast MCP61M2MA

Alvast bedankt voor een nuttige reactie

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zou in principe wel goed moeten gaan. Maar houd er rekening mee dat je de oude heatsink wat schoon moet maken, en er nieuwe koelpasta op moet doen.

Als het prijsverschil niet te groot is tussen box en tray, zou ik lekker de boxed cooler erop parkeren. Dan zit je sowieso veilig.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

en als het verschil toch groter is dan kan je van het verschil in prijs mooi een stillere koeler halen en evt goede koelpasta

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik me niet vergis heeft zowel de 4000+ als de 6000+ een TDP van 89W. Dat betekent dat een koeler die voldoet voor je 4000, ook moet werken op je 6000. Zoek voor de zekerheid even de TDP op adhv de cpu die je daar hebt (ik weet niet of er nog verschillende 4000+ of 6000+ uit zijn gekomen met een afwijkende TDP), maar als die 6000+ eenzelfde of lagere TDP heeft dan gaat dit geen enkel probleem geven.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:26

Sebazzz

3dp

Er zijn ook versies van de 6000+ met 125 Watt TDP.

De vraag is of het niet beter is om een goedkope processor (bijvoorbeeld de 5200+) te kopen en die dan - met de benodigde koeling - over te klokken naar 3,1 van de 6000+.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Sebazzz schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 07:58:
Er zijn ook versies van de 6000+ met 125 Watt TDP.

De vraag is of het niet beter is om een goedkope processor (bijvoorbeeld de 5200+) te kopen en die dan - met de benodigde koeling - over te klokken naar 3,1 van de 6000+.
Als je je er niet met inzit om het risico te lopen dat je je garantie verliest is dit inderdaad een optie. Ikzelf ben zo iemand niet en laat mijn CPU om stock speeds draaien, ook al kost het me misschien iets meer. Niet elke tweaker is een overclocker ;)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Hoe willen ze bewijzen dat je overclockt dan?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er is ook een 65W versie van de 4000+ dus als je die hebt en je koopt een 89W of een 125W 6000+ dan kan je dus je heatsink op je huidige proc niet gebruiken

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:07:
Hoe willen ze bewijzen dat je overclockt dan?
Lijkt me dat de stuctuur van de processor verandert met overklokken en als hij daardoor kapot gaat. (als dat tegenwoordig uberhaupt kan als je normaal overklokt)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Ik zou die paar euro niet besparen en gewoon een boxed versie kopen, dan heb je ook nog een drie jaar garantie op de processor ipv 1. En ik weet niet of de socket nog uitmaakt?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Sebazzz schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:20:
[...]
Lijkt me dat de structuur van de processor verandert met overklokken en als hij daardoor kapot gaat. (als dat tegenwoordig uberhaupt kan als je normaal overklokt)
is niet logisch, het enige wat je verandert bij het simpele overklokken is de FSB.
Die FSB keer je MultiPlier levert je processorsnelheid op. Hiermee verander je fysiek niets aan je CPU!

Waar ze wel achter kunnen komen is dat als je CPU doorgebrand is dat ze dat evt kunnen herleiden naar een mislukte overklok poging maar die kans is eigenlijk niet aanwezig
Haan schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:23:
Ik zou die paar euro niet besparen en gewoon een boxed versie kopen, dan heb je ook nog een drie jaar garantie op de processor ipv 1. En ik weet niet of de socket nog uitmaakt?
Ze zijn beide Socket AM2 omdat er geen 6000+ voor de S939 is verschenen (voor zover ik weet) (of hij is wel verschenen en zo godschristusduur dat je eigenlijk beter een nieuw AM2 systeem kan kopen (of intel S775)) en de garantie 'verlies' je sowieso zodra je gaat overklokken

[ Voor 30% gewijzigd door Wiethoofd op 29-05-2008 11:27 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Wiethoofd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:25:
[...]

is niet logisch, het enige wat je verandert bij het simpele overklokken is de FSB.
Die FSB keer je MultiPlier levert je processorsnelheid op. Hiermee verander je fysiek niets aan je CPU!

Waar ze wel achter kunnen komen is dat als je CPU doorgebrand is dat ze dat evt kunnen herleiden naar een mislukte overklok poging maar die kans is eigenlijk niet aanwezig
Is dat niet wat ik zeg? Dat er fysiek iets veranderd als hij doodgaat door overklokken?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47
Sebazzz schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:31:
[...]
Is dat niet wat ik zeg? Dat er fysiek iets veranderd als hij doodgaat door overklokken?
Wat je klopt zegt wel maar dat is niet altijd met het blote oog te zien. Ok, als de cpu echt flink door fikt wel (brandschade). Maar een overgeklockte cpu kan ook kapot gaan zonder dat er schade te zien is. Dit zou je dan met hele dure apparatuur kunnen achterhalen maar dat heeft de gemiddelde shop niet en dus kunnen ze ook niets bewijzen.

Los daarvan is het natuurlijk wel een naaistreek als je op een zelf gesloopte CPU garantie gaat claimen. :o

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mensen! :)
Wiethoofd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:54:
Er is ook een 65W versie van de 4000+ dus als je die hebt en je koopt een 89W of een 125W 6000+ dan kan je dus je heatsink op je huidige proc niet gebruiken
Dat klinkt erg aannemelijk. Even wat onderzoek gedaan, volgens cpu-z heb ik de Brisbane versie en volgens wikipedia hebben deze een TDP van 65W. De 6000 is inderdaad 89W of 125W. Redelijk groot verschil dus, ik ga het daarom er niet op wagen om mijn huidige heatsink te gebruiken.

Het prijsverschil tussen de goedkoopste tray en boxed versie van de 6000 is op pricewatch nu 24 euro. Met dat verschil en een tientje extra kan ik volgens mij wel een iets betere koeler vinden dan de standaard.

Ik ben er uit, thanks tweakers!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Sebazzz schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:31:
[...]
jij zegt dat er iets fysiek veranderd, ik heb staan dat er niets fysiek veranderd

Pagina: 1