Apache vs IIS

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik ben nu (dankzij mijn ADSL aansluiting) opeens een webserver omdat ik Win2k met IIS draai.
Nu heb ik begrepen dat IIS niet echt veilig is, maar ik wil wel Win2k blijven gebruiken als workstation.
Nu kan ik ook Apache installeren als webserver. Maar wat zijn de voordelen tov IIS. Mijn hoofdpunten zijn de beveiliging, ondersteuning voor ASP en PHP en het gemak om virtuele dirs te maken.

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

IIS is idd niet geweldig veilig... tuurlijk, je kunt elke keer de nieuwste patches eroverheen gooien, maar dan blijf je aan de gang.
Anyways, vooropgesteld: Apache voor Windows is minder goed dan Apache voor Unix. Apache is out-of-the-box wel veiliger dan IIS, ik meen dat ASP wel te doen is met Apache, maar erg makkelijk is anders. PHP is totaal geen probleem. Virtualhosts al evenmin.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Tis bullshit dat IIS niet veilig is :(

Als je hem niet goed dichtspijkert nee, maar dat is bij apache ook het geval.

Verder draait ASP beter op IIS + apache voor win32 is slechter dan de *nix versie.

PHP draait ook perfect op IIS btw :)

Er draaien zat grote sites op IIS en jij gaat me niet vertellen dat die niet veilig zijn (lees: evenveilig als apache ;))

• KMK
  • Laatst online: 07-05 11:16

KMK

Oh en even over die patches... ja je blijft ze inderdaat installen...
Maar Apche blijf je ook updaten.. maar dan noemen ze het build 1.3.x of Pre alpha.

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Wat zijn de belanrijkste dingen die ik moet dichtspijkeren voor IIS?
Het is met name om het gevaar van vreemden op mijn HD te voorkomen.
Ik heb bestands- deling voor TCP/IP uitstaan maar niet voor Netbui (oid) en IPX.
Verder staat folderbrowsing uit.
Zijn er dingen die ik nog makkelijk kan doen die eigenlijk onmisbaar zijn. Een hele firewall installeren gaat me denk ik te ver (geen idee hoeveel moeite dat is, maar lijkt me veel)

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-05 11:49
Apache voor win is een beta, maar werkt vrij aardig overigens

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 09:52
Op maandag 19 februari 2001 16:35 schreef KMK het volgende:
Maar Apche blijf je ook updaten.. maar dan noemen ze het build 1.3.x of Pre alpha.
Er zijn alweer een paar versies zonder echte beveiligingsproblemen geweest hoor. Het zijn vooral kleine bugfixes. Overigens zou apache 2.0 het een stuk beter moeten gaan doen onder Windows, maar daar zou ik voorlopig nog maar niet aan beginnen, die is nog een beetje buggy.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op maandag 19 februari 2001 16:15 schreef Bartje het volgende:
Tis bullshit dat IIS niet veilig is :(
Sure... daarom wordt er elke dag op zoveel IIS bakken ingebroken.
Als je hem niet goed dichtspijkert nee, maar dat is bij apache ook het geval.
Dat is zo. Maar de standaardconfig van apache is beter dan de standaardconfig van IIS
Verder draait ASP beter op IIS + apache voor win32 is slechter dan de *nix versie.
PHP draait ook perfect op IIS btw :)
True.
Er draaien zat grote sites op IIS en jij gaat me niet vertellen dat die niet veilig zijn (lees: evenveilig als apache ;))
Dat ga ik jou niet vertellen, zeg je? Guess again. Een groot deel daarvan is zo lek als een zeef. IIS mag je tot in de eeuwigheid blijven patchen en updaten... het is al vaak gebleken dat een ouwe, goed geconfigureerde Apache veel veiliger kan zijn dan de allernieuwste IIS. Ik mag toch hopen dat die talloze exploits in IIS het afgelopen jaar je niet ontgaan zijn.

[edit: minder lang gemaakt]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:36
[off topic]
Hier wordt ik zo moe van...
Ik ken iemand met een IT beveiligings bedrijf. En ik moet zeggen, er blijken zat brakke Apache servers.

Ik ben van mening dat IIS en Apache beide zeer goede produkten zijn. En dat de kracht en veiligheid van het produkt volledig valt of staat met de beheerder die daar achter zit.
[/off topic]

Terug naar het punt :
Als je W2k wil blijven draaien kun je net zo goed IIS behouden met ASP. Het is echter wel raadzaam om een goede firewall te installeren en je een beetje te verdiepen in 'access permissions' binnen W2k. Log bijvorbeeld zo min mogelijk in als administrator. Een binnenwandelende trojan krijgt zo minder kans. Geld ook voor Linux, werk zo min mogelijk als root.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

biobak: Apache voor win is een beta

Nee, Apache voor Windows werkt minder goed dan dezelfde Apache voor Linux door gebrek aan multi-processing support onder Windows. Vandaar dat de Apceh developers zeggen dat het het beta kwaliteit is in vergelijking.

Dit zal in Apache versie 2 rectgetrokken zijn.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Bij IIS moet je teveel servicepacks installen (en je blijft bezig) voor het echt goed is. Maarja als je gewoon de laatste fixes gedraait hebt dan is het goed hoor en heb je een hele nette webserver (en ik denk beter/makkelijker dan Apache voor Windows, die ik niet echt succesvol vindt).

Verwijderd

De configuratie van Apache is text-based, maar er zijn (iig onder Linux) wel grafische tools voor.

IMHO is Apache veel flexibeler dan IIS en kwalitatief beter.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Bdw waarom zou iemand jou hd willen bekijken? Denk niet dat beveiliging de hoogste prioriteit heeft maar gebruiks gemak. En 't lijkt me dat omdat IIS al in windows zit dat toch wel het simpelste is :)

Zal nu wel weer iemand komen met Apache is simpeler en daarna weer iemand met IIS is simpeler, maarja dat hou je...

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:36
Mwôch, je mast best groen-geel in je broek schijten als je je machine aan internet hangt. Ik heb een Chello aansluiting en daar vanaf dag 1 een firewall aanhangen.

En die loggings zijn schrikwekkend. Netbus, BO, Sub7, portscans op TCP en UDP, ICMP attacks, buffer overflow pogingen van SMTP, enz. En dat minstens 2 keer per uur.

Ik heb zelfs al een keer een mail gehad van adres 'nodexxxxx.a2000.nl' met de mededeling dat de attachment wel héél stoer was en dat ik het moest openen. Nu ben ik gelukkig nog net niet zo gek als die deur naast me... En vervolgens gaat die eikel me een week lang scannen! |:(

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1