• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 09:32
Ik heb voor mijn vader een P5KPL-VM moederbord gekocht (natuurlijk ook de rest, maar daar gaat de vraag niet over).

Zijn vorige PC had nog 2GB DDR2 533mhz geheugen (2x 1GB). Ik heb de nieuwe PC in elkaar gezet maar blijft piepen.. 1 lange, 2 korte. Kon niets vinden in het boekje maar op internet wordt er aangegeven dat het of de videokaart of het geheugen kan zijn. Ik heb de hele PC gestript en zelfs gebruik gemaakt van de onboard videokaart. Nog steeds die biepjes.

Tijdens he nalopen van alles om dingen uit te sluiten las ik de compatible list van het geheugen. Ik zie daar alleen 667mhz en 800mhz er tussen staan.

Mijn vraag is dan ook, zou die 533mhz geheugen ervoor kunnen zorgen dat de PC totaal niet boot en alleen biepjes geeft? Ik hoop dat iemand me daar een antwoord op kan geven, straks koop ik 800mhz geheugen en blijkt het een hardware storing te zijn :/

BvD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het geheugen niet compatible is dan is de kans groot dat het echt niet gaat werken. In dat geval kun je het beste even met een andere set dimmen testen en kijken of dat iets oplevert. Geheugen dat niet op de QVL staat kan ook gaan werken, maar in geval van Asus is het verstandig om je er aan te houden, daar de borden vrij kieskeurig zijn en zeker als je dit soort dingen tegenkomt is met QVL geheugen testen aan te raden.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De snelheid van het geheugen zal het probleem niet zijn. Vermoedelijk is het merk van de modules niet compatible met het moederbord. :)

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 28-05-2008 23:04 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Misschien dat je uit een andere computer even een reepje 667 of 800mhz geheugen kan trekken om te testen. Mocht het werken, dan ligt het aan het oude geheugen, mocht het niet werken, dan is dat andere geheugen niet QLV of is je mobo lijp en moet ie rma

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• maniak
Dat is nu ook het probleem, had ik maar 667 of 800mhz geheugen liggen. Ben blij dat ie biept, geeft tenminste aan dat de cpu (q6700) werkt.

Dan maar eens kijken of ik ergens dat geheugen kan lenen.. vroeger was het een stuk makkelijker allemaal 8)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

maniak schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:13:
vroeger was het een stuk makkelijker allemaal 8)
tegenwoordig een stuk goedkoper ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• maniak
Toch maar eens gekeken op de AMI site (zit een AMI bios op).

http://www.ami.com/suppor...nd_Beep_Code_List_PUB.pdf

Lijst met biepjes, blijkt dat op het internet nog oudere documenten rondzweven. Bij, 3 biepjes, zegt het document het volgende:

Base memory read/write test error

Ziet er naar uit dat het geheugen toch vervangen moet worden met een ander model.

Bedankt voor de snelle antwoorden heren.
Pagina: 1