Speedtouch st780 enkel als wlan router gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer dit kort en bondig te houden.
Sinds een weekje woon ik in een (studenten)pand waar internet direct via ethernet in mijn studio wordt aangeleverd. Van een oud kpn-abonnement heb ik nog een speedtouch st780 WLAN router/modem combinatie over.

Wat ik dus wil is om de speedtouch tussen mijn ethernetpunt en computer(s) te zetten om als wlan router te dienen. De speedtouch "herkent" internet echter alleen via de telefoonaansluiting. Is er een manier om ervoor te zorgen dat bijv. de eerste ethernet aansluiting van de speedtouch als internetpunt wordt gezien. Zoals bij een normale router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 18:59

BHQ

Not goinna happen. Je kan 'm als access point/switch inzetten, maar that's it.
DHCP uit, IP in range zetten van de voorhangende router en have fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Volgens mij bedoelt ie dat ook. Jij hoeft helemaal geen router te hebben; die staat al elders ergens in je studentenhuis.

De begrippen router en (wireless) switch worden weer eens door elkaar gegooid. Router is puur voor verbinding, in dit geval, tussen WAN en LAN.

Maar idd je netwerkaansluiting op 1 van je LAN poorten, dan heb je nog 3 poorten over denk ik en kun je je wireless ook gebruiken. Misschien wel verstandig om DHCP uit te zetten

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saab schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:03:
Volgens mij bedoelt ie dat ook. Jij hoeft helemaal geen router te hebben; die staat al elders ergens in je studentenhuis.

De begrippen router en (wireless) switch worden weer eens door elkaar gegooid. Router is puur voor verbinding, in dit geval, tussen WAN en LAN.

Maar idd je netwerkaansluiting op 1 van je LAN poorten, dan heb je nog 3 poorten over denk ik en kun je je wireless ook gebruiken. Misschien wel verstandig om DHCP uit te zetten
als dhcp uit staat zou het zonder problemen moeten werken, de verbinding wordt dan via de andere aansluiting gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Ik heb toevallig nu net weer een 780WL in m'n handen. Het lijkt er op dat het hoofd component wat je eerst moet regelen het toevoegen van een interface is. Dat kan bijvoorbeeld in het menu:

dhcp => client => ifcreate intf=LocalNetwork
ifattach intf=LocalNetwork

Ik zie nog niet dat 'Default Gateway' goed gaat, maar heb al wel gezien dat mijn sip configuratie ook met een specifieke interface kan worden gestart. Ik piel in ieder geval even door, want dit doosje blijft een kei mooie ATA :)

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om met DHCP options default-servers (en dus automatische default gw) aan de praat te krijgen. Echter het is wel gelukt om de Interface ppp interface te verwijderen. De default internet route LocalNetwork te maken (in config), en een DHCP request op m'n router te doen. Het is ook gelukt om een default route toe te voegen naar 0.0.0.0 en te pingen naar buiten.

default-servers nu ook gelukt door dhcp te detachen en rqoption dan te bewerken. Nummertje 3 er bij, en ik heb inmiddels ook servers. Zo maar eens even m'n WL-500g door de Speedtouch vervangen, dan heb ik een mooi ADSL modem achter m'n Ziggo aansluiting :P

[ Voor 40% gewijzigd door Skinkie op 23-04-2010 03:47 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik heb dit ook wel eens gedaan, je kan zelfs 1 van de LAN poortjes uit de switch halen in de user.ini en daar een eigen interface van maken. Dan kan je weer NAT draaien.

Je kan een ST780 dus prima als router op ethernet instellen, de web interface gaat er wel een beetje raar van doen ;-). Als er intresse is in die config, zal ik eens kijken of ik die nog kan vinden. Ik draai mijn 780 nu als switch+ATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Kompaan schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 11:51:
Ik heb dit ook wel eens gedaan, je kan zelfs 1 van de LAN poortjes uit de switch halen in de user.ini en daar een eigen interface van maken. Dan kan je weer NAT draaien.
Aaah! Dat truckje dus ook daarvoor gebruiken. Want in de CLI zelf kun je niets uit een bridge halen.
Je kan een ST780 dus prima als router op ethernet instellen, de web interface gaat er wel een beetje raar van doen ;-). Als er intresse is in die config, zal ik eens kijken of ik die nog kan vinden. Ik draai mijn 780 nu als switch+ATA.
Ik zou voor router+switch+wlan+ata willen gaan. Eigenlijk zou ik zelfs de SIP server functionaliteit willen gebruiken, maar die zit niet in m'n firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

configuratie gelukt, sip configuratie (althans... het als ata gebruiken... nog niet) daar krijg ik nog een oper state disabled :(

Voor mensen met interrese wat en hoe, ik denk dat ik er nog wel een manual over ga schrijven, voorlopig:
http://stefan.konink.de/speedtouch/user.ini

Pagina: 1