• kipaantspit
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-04-2025
Hallo,

Ik ben de trotse eigenaar van een canon EOS 10D, maar heb er nu wat problemen mee. In sommige foto's (vooral foto's met veel lucht) zitten zwarte vlekjes. Op andere luchtfoto's zitten er dan plots geen meer. Het kan niet aan de lens liggen, aangezien ik er al verschillende lensen op gemonteerd heb, maar toch steeds weer vlekken krijg.

Ik heb al via het menu de sensor gereinigd en met een doekje de spiegel afgekuist. Dit helpte echter niet.

Weet iemand hier een verklaring en oplossing voor?

Een voorbeeldje:

http://i301.photobucket.c...aantspit/IMG_4545edit.jpg

Bedankt

Tim

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Stof op je sensor :) Verder weet de search raad :P

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
kipaantspit schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:40:
Hallo,

Ik ben de trotse eigenaar van een canon EOS 10D, maar heb er nu wat problemen mee. In sommige foto's (vooral foto's met veel lucht) zitten zwarte vlekjes. Op andere luchtfoto's zitten er dan plots geen meer. Het kan niet aan de lens liggen, aangezien ik er al verschillende lensen op gemonteerd heb, maar toch steeds weer vlekken krijg.

Ik heb al via het menu de sensor gereinigd en met een doekje de spiegel afgekuist. Dit helpte echter niet.

Weet iemand hier een verklaring en oplossing voor?

Een voorbeeldje:

http://i301.photobucket.c...aantspit/IMG_4545edit.jpg

Bedankt

Tim
Je hebt stof op je sensor zitten. Dit zie je vooral bij een klein diafragma (zoals vaak bij een heldere lucht gebruikt word) en is op te lossen door je sensor schoon te (laten) maken.
Je kunt er van alles voor krijgen met ieder zijn voor/nadelen. Zoek maar eens op sensorscleaning hier op GoT en je kunt aan de slag. Ik weet niet hoe je de spiegel van de 10D hebt schoongemaakt met een doekje, maar ik zou daar mee oppassen. Het is en blijft een teer mechanisme en ik zou er niet aankomen zolang het niet stoort. Eventueel stof op je spiegel zie je alleen bij het maken van de foto, niet in de foto zelf.

edit: henk tikt veel kortere zinnen, da's nie eerlijk :/ ;)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Zoals Henk en FaceModder al zeggen: stof op de sensor. Als zelf schoonmaken niet lukt, even wegbrengen en voor 2 a 3 tientjes laten doen.