Toon posts:

1024/512MB chips gemixt, FAQ gelezen, toch vraagje:

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelezen dat je in principe gewoon geheugen chips kan mixen zolang het maar hetzelfde type is (DDR, DDR2, etc).
Nu heb ik een Asus P4P800-SE moederbord en lees tevens dat Asus moederborden soms nogal eens 'ruzie' maken met RAM chips.

Het volgende is het geval:
Ik had het systeem altijd draaien op 1GB Dual Channel; 2x 512MB 400Mhz PC3200 van Corsair. Nu heb ik daar 2x1024MB 400Mhz PC3200 bijgekocht, tevens van Corsair.
Mijn idee was om zo 3GB intern geheugen te krijgen, waarbij ik dus nog steeds de Dual-Channel configuratie aan kan houden omdat beide 'channels' met identieke chips werken.
Ik krijg echter een instabiel systeem met deze setup en daarbij maakt het niet uit of ik de geheugen chips omwissel. Bij elke reboot van de PC hangt hij zonder door te starten. Alleen na aanzetten, of geheel uitzetten en weer aanzetten start de PC op.

Het geheugen wordt echter wel hekend als 3GB totaal, maar raadpleeg ik een programmaatje genaamd CPU-Z dan geeft deze aan dat het geheugen draait op 156.8Mhz met een ratio van 5:4, terwijl dit altijd gewoon 200Mhz was met een ratio van 1:1.
De SPD tabel geeft tevens verchillende waardes aan (CAS, tRAS, etc) voor de 200Mhz frequentie voor beide chips, ondanks dat ze beiden van Corsair zijn en beiden PC3200 zijn. . .

Is er een manier om je systeem zo te configureren dat alle chips gewoon op 200Mhz gaan lopen en ik geen system hangs meer ondervind en toch 3GB kan draaien? Of is dit een gevolg van een Asus bord en haar 'ruzie' met RAM chips en zal ik een keuze moeten maken tussen 1GB intern of 2GB intern?
Op het moment heb ik de beide 1GB chips maar geinstalleerd en de 512MB chips eruit gehaald en heb geen problemen. Ook is de frequentie nu 200Mhz met een ratio 1:1 volgens CPU-Z (wat de twee 512MB zonder de 1024MB chips ook geven trouwens).

Misschien ten overvloedde of niet van toepassing, maar voor de volledigheid mijn systeem specs:
Asus P4P800-SE moederbord (latest available BIOS)
2x 512MB DDR 400Mhz PC3200(Corsair Value Select)
2x 1014MB DDR 400Mhz PC3200(Corsair Value Select)
P4 3.4Ghz 800MHZ FSB met HT
Creative Labs X-Fi Fatality Gamer Pro
Sapphire ATi X1950 Pro 512MB
Windows XP Pro

Vriendelijke bedankt!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:47
test alle reepjes eens apart, misschien is een van die nieuwe gewoon kapot en loopt je pc daardoor vast, tevens kun je ook het voltage van het geheugen iets verhogen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Geef het geheugen eens een beetje meer prik. 4 planken RAM trekken net wat meer stroom dan normaal. Verder kun je in het BIOS vast wel de ratio instellen. Maak ook even een Memtest86+ boot flop/cd/stick zodat je niet ieder keer naar Windows hoeft te gaan om de stabiliteit te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoellen jullie met voltage 'iets' verhogen? ;) 0.2V?
Ik ben nogal voorzichtig met dit soort dingen omdat ik bang ben mijn geheugen te beschadigen.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

DDR1 is standaard 2.5V. Ik zou het maximaal +0.2V doen. Heb je in het bios de timings handmatig ingesteld? Of staat dit op 'By SPD'? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Niemand weet op voorhand welke hoeveelheid het juist moet zijn. Je moet gewoon even proberen door telkens met de kleinst mogelijke stap die je kan nemen het voltage van de dimm's te verhogen, en telkens proberen tot je op een stabiele setting belandt. Dit kan je inderdaad best doen binnen een bepaald bereik. Als je even op de specsheets van je ramlatjes gaat kijken zal je zien staan in welk bereik die ramlatjes horen te werken. Daar kan je een pietsje bijtellen om dat als maximum te kiezen. 0.2V erbij tellen is vrij realistisch ja, al zou ik het niet aanraden om er 24/7 gebruik van te maken. Het beste blijf je nog altijd binnen het door de fabrikant vooropgesteld bereik.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Is dit niet gewoon een beperking van moederbord/chipset ? Er zijn talloze borden die niet op 200MHz kunnen lopen als je 4 bankjes gebruikt, dus dat zou kunnen verklaren waarom de divider automatisch aangepast wordt naar 5:4.

Ik zou dus even het boekje van het moederbord erbij pakken en gewoon goed kijken wat er ondersteund wordt. Wellicht is het ook handig de volgende keer als je nog eens geheugen gaat kopen om van te voren even na te gaan of het geheugen dat je gaat aanschaffen wel past op het bord (en dan bedoel ik qua merk, type chips, timings, etc.).

@DevilsProphet >>> Mijn ervaring is dat geheugenchips best wat kunnen hebben en ik denk zelf ook dat +0.2V best te doen is voor dagelijks gebruik. Mijn DDR2 krijgt ook 0,35V meer dan in de specs staat en draait al heel lang veel sneller dan de specs (PC6400 5-5-5-18 1,8V op 425MHz 4-4-4-12 op 2,15V).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

De punten in het beleid die we nodig hebben bij geheugenvragen staan er niet voor niets :o

Als je uitsluitsel wilt zul je minimaal aan moeten geven of de DIMMs single danwel double sided zijn (wat je NIET kunt zien aan hoeveel chips erop zitten/of ze aan beide kanten zitten!) en welke chips erop zitten. Dan kunnen we kijken hoe het zit met dingen als aantal datalijnen etc.

Mogelijk doet je Asus bord zoals vaker moeilijk mbt geheugen, maar het zou ook een chipset beperking kunnen zijn zoals genoemd is, al treedt die niet bij 4 maar meestal boven de 6 banken op. Met 4 DIMMs kun je 4, 6 of 8 banken hebben afhankelijk van of ze enkel- danwel dubbelzijdig zijn. Als dat het probleem is kun je kijken of zoals al voorgesteld lossere timings en/of hogere voltages helpen.

Maar kom vooral met volledige info, dan kunnen wij ook een volledig antwoord geven :)

Oslik blyat! Oslik!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

KneoK schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:08:
@DevilsProphet >>> Mijn ervaring is dat geheugenchips best wat kunnen hebben en ik denk zelf ook dat +0.2V best te doen is voor dagelijks gebruik. Mijn DDR2 krijgt ook 0,35V meer dan in de specs staat en draait al heel lang veel sneller dan de specs (PC6400 5-5-5-18 1,8V op 425MHz 4-4-4-12 op 2,15V).
Dat je ram standaard op 1,8V draait wilt niet automatisch zeggen dat 1,8V het hoogste voltage is dat wordt gegarandeerd werkend wordt geacht door de fabrikant. ;)

Bijvoorbeeld wordt er gezegd dat 2,5V het standaardvoltage is voor DDR1, terwijl de meeste latjes 2,7V garanderen, soms zelfs 2,9V of hoger. Ik gebruik mijn latjes op 2,95V, al 5 jaar lang, en nog steeds werken ze.

Infeite hangt het van veel factoren af hoe hoog je infeite kunt, namelijk hoeveel marge er op de bovengrens zit, hoe goed de kwaliteit is van je moederbord, van de ramlatjes zelfs, etc. +0,2V is dus een vrij conservatief maximum, maar meer kan mogelijks inderdaad geen kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:46:
PMG Beleid

Maar kom vooral met volledige info, dan kunnen wij ook een volledig antwoord geven :)
Zoveel verstand heb ik er niet van en ik hoopte dat ik al redelijk volledig was! ;) Heb er in ieder geval mijn best op gedaan.
De enige documentatie die bij de chipjes zit is een insteek foldertje die niets anders weergeeft dan een paar fotootjes van hoe je ram slot er op je moederbord uit ziet. . . :S
Ik heb dan ook geen enkel idee hoe ik jullie de 'volledige' informatie zou kunnen geven over de chipjes, sorry.

Over de opmerking dat het misschien handig was om vantevoren na te gaan of de chips het zouden doen, moet ik inderdaad even vermelden dat de 512MB chips mijn ' oude ' chipjes zijn.
Die draai ik al jaren en wilde mijn geheugen uitbreiden. Vandaar de twee 1GB chips om zo mijn totale RAM op te waarderen naar 3GB.
Beide setjes zijn van Corsair zoals vermeld, beiden zijn tevens van de Value Select lijn, dus er was geen enkele reden om aan te nemen dat ineens de 1GB chips niet zouden werken met de 512MB chips.

Ik vermoed dan ook dat het of een voltage probleem is, of een timing(?) probleem?
Ik begrijp uit de antwoorden hierboven dat het heel goed kan zijn dat het geheugen op een lagere frequentie gaat lopen als je ze combineerd?
Toch lijkt me van 1:1 naar 5:4 nogal een forse reductie, 20% als ik mij niet vergis. Zou dat uberhaupt het voordeel van meer RAM wel de moeite waard maken?
Misschien moet ik erbij zeggen dat de computer voornamelijk voor games wordt gebruikt.

De info die CPU-Z geeft over de 1GB chips:
Current settings:
Frequency: 199.9Mhz
FSB:DRAM 1:1
CAS Latency (CL) 2.5 clocks
RAS to CAS Delay (tRCD) 3 clocks
RAS Precharge (tRP) 3 clocks
Cycle Time (tRAS) 6 clocks

SPD info:
Type: DDR
Module size 1024 MBytes
Bandwidth PC3200 (200Mhz)
Number: VS1GB400C3
Correction: None
Registered: No
Buffered: No

Table:
166 Mhz, CAS Lat 2.5, RAS to CAS 3, RAS Precharge 3, tRAS 7
200 Mhz, CAS Lat 3.0, RAS to CAS 3, RAS Precharge 3, tRAS 8

Voltage:
2.5V

Voor de 512MB chips is dat bijna hetzelfde alleen geeft de SPD tabel enkel 200Mhz
en CAS Lat 2.5, RAS to CAS 3, RAS Precharge 3, tRAS 8

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 20:17 ]

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Je kan CPU-Z gebruiken om meer te weten te komen over je ramlatjes, zoals weergeven in de link hieronder:
http://images.tomshardwar...7p2/shuttle-am2-cpuz5.gif

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:06:
De enige documentatie die bij de chipjes zit is een insteek foldertje die niets anders weergeeft dan een paar fotootjes van hoe je ram slot er op je moederbord uit ziet. . . :S
Ik heb dan ook geen enkel idee hoe ik jullie de 'volledige' informatie zou kunnen geven over de chipjes, sorry.
Dat gaat vaak best wel goed door naar de chips zelf te kijken, dus haal ze uit de kast en kijk naar de tekst op de chips ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende staat op de 512MB chips zelf:

Op elke chip (aan elke kant van het latje zit een rij) staat:
ValueSelect
VS32M8-5 PS1300511B

Tevens zit er een heel klein chipje in de hoek aan een kant en hier staat op:
A21SC
P430

Voor de rest alleen een Corsair sticker met een steepjescode.

De 1GB chips zitten zoals gezegd nu in de PC. Dus ik moet later even een reply sturen met de info wat er op die chips staat.
Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

DevilsProphet schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:55:
[...]

Dat je ram standaard op 1,8V draait wilt niet automatisch zeggen dat 1,8V het hoogste voltage is dat wordt gegarandeerd werkend wordt geacht door de fabrikant. ;)

Bijvoorbeeld wordt er gezegd dat 2,5V het standaardvoltage is voor DDR1, terwijl de meeste latjes 2,7V garanderen, soms zelfs 2,9V of hoger. Ik gebruik mijn latjes op 2,95V, al 5 jaar lang, en nog steeds werken ze.

Infeite hangt het van veel factoren af hoe hoog je infeite kunt, namelijk hoeveel marge er op de bovengrens zit, hoe goed de kwaliteit is van je moederbord, van de ramlatjes zelfs, etc. +0,2V is dus een vrij conservatief maximum, maar meer kan mogelijks inderdaad geen kwaad.
Dat het niet automatisch zo is weet ik, maar dat 1.8V voor mijn latjes gewoon de aangeraden spanning is weet ik ook ;) Sowieso zal een fabrikant altijd wel een kleine marge inbouwen schat ik zo in, voorkomt een hoop RMA'tjes in gevallen waar de digibeet toch even kijkt waar die ene BIOS optie nu precies voor is.
Pagina: 1