Nieuwe Intel Boxed cooler bij E8xxx serie, wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 12:04
Ik heb een Intel Core2 Duo E6750 (2,66Ghz, 1333Mhz FSB, 4MB L2, 65nm) in m'n PC zitten. De cooler is in combinatie met Asus Q-Fan aan nauwelijks hoorbaar.

Nu wil ik er een E8400 (3,0Ghz, 1333Mhz FSB, 6MB L2, 45nm) in zetten, die heb ik nu voor me liggen, alleen valt mij iets op:

De cooler die bij de nieuwe processor zit is veel kleiner en heeft geen stuk koper waar hij de processor raakt! Nu maakt het mij niet zoveel uit, maar ik wil graag zo stil mogelijk koelen!

Oude cooler is hoger en heeft dus een plak koper aan de onderkant. Stroomverbuik volgens stikker is 0,2 ampere (bij 12V). De nieuwe is 0,6 ampere!

Zou intel hier aluminium en koper hebben bespaard, en een sneller draaiende (en dus meer geluid producerende) ventilator voor in de plaats hebben gezet? Of wordt de processor gewoon VEEL minder warm? De processors zijn beide 65 Watt, maar de nieuwe is wel 45nm dus geeft weer minder warmte af...

Kortom: Is er een expert die hier opheldering in kan brengen?

Eigenlijk wil ik de oude (grote) cooler op de nieuwe processor gebruiken, en de nieuwe cooler op de oude processor. Ik weet alleen niet of de laatse combinatie wel kan ivm oververhitting?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Die oude koeler zal een betere koelcapaciteit hebben.
Je kan hem inderdaad gewoon voor de nieuwe gebruiken en als de koelpasta ook goed aangebracht word zal die prima koelen.

Ik denk dat de nieuwe koeler op de oude processor ook wel gaat werken, maar de koelcapaciteit van die nieuwe koelers is wel wat kleiner, dus zal de temp wat hoger uitvallen.
Hoeveel... dat ligt allemaal aan de kast (airflow) waarin de proc. word gebruikt en het goed plaatsen van de koeler.
Hoeveel graden dit precies is, daar kom je maar op 1 manier achter.... door het te proberen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

In dat geval zou ik de oude stock cooler monteren! :)

Je geeft zelf het antwoord al
Oude cooler is hoger en heeft dus een plak koper aan de onderkant. Stroomverbuik volgens stikker is 0,2 ampere (bij 12V). De nieuwe is 0,6 ampere!

Zou intel hier aluminium en koper hebben bespaard, en een sneller draaiende (en dus meer geluid producerende) ventilator voor in de plaats hebben gezet?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De oude koeler is kleiner. Is een trucje van Intel om kosten te besparen. Sowieso komt er minder hitte van het 45nm-bakproces af. Als je betere koeling wilt zou ik die oude monteren :)

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 13:35
En dan de fan van de nieuwe koeler op het oude koelblok schroeven, die dingen slijten tenslotte wel

Als ie past tenminste

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-05 23:14
Ik heb die boxed cooler bij mijn e8400 er ook op staan en die maakt bijna geen lawaai (door de weinig warmte van 45nm). Volgens het bios draait die ook aan 1950RPM.
Nu heb ik sinds kort ook zo'n nieuwe intel cooler (dezelfde alsbij de 8400 en consoorten zit) gekocht voor een pentium 4 3,2ghz HT (640) omdat de pinnetjes afgebroken waren van de cooler tijdens het demonteren (ik wou het stof eruit halen).
Bij idl valt het nog goed mee kwa geluid, maar bij minimum CPU gebruik gaat deze harder draaien en is het wel wat lastig; ik haal overigens idl temperaturen van 55-58 graden en 70-80 graden bij belasting op die pentium 4. Redelijk veel dus met die nieuwe boxed coolers.
Dit even terzijde.
Pagina: 1