Tien vragen aan Mårten Mickos (ex-CEO MySQL, nu Sun DB-man)*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Topicstarter
Zoals het naar uitziet ga ik morgen op de koffie bij Marten Mickos. Nu kan ik mijn standaardlijstje met vragen tevoorschijn halen of kijken of jullie nog vragen hebben. Drop je vragen in dit topic en ik kijk hoever ik morgen kom. Houd er rekening mee dat individuele bugs en problemen niet besproken zullen worden en dat we niet echt de diepte in kunnen vanwege de beperkte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Ik zou wel willen weten of ie op het werk outlook en/of IE gebruikt :+
Het is hier geen HK zeg :|

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 28-05-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zou wel eens willen weten hoe hij de 'overname' van SUN ervaren heeft, hoe dat het bedrijf heeft veranderd en wat hij er van verwacht op de langere en kortere termijn. En hoe hij denkt over de software patenten die tegenwoordig zo hot zijn en hoe ze daar mee om gaan.

[ Voor 47% gewijzigd door RobIII op 28-05-2008 13:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik denk dat je het 'overgenomen door Sun' gebeuren niet *te* ver moet doorvragen, want als ie ergens de afgelopen maanden al veel vragen over gehad heeft? Anderzijds kan je er toch niet om heen.

Nog wat vragen:
MySQL is een tijd geleden begonnen met een alternatief voor InnoDB, de Falcon engine. Een stabiele en snelle storage engine ontwikkelen is echter bijzonder lastig werk. Op wat voor termijn kunnen we een stabiele release van Falcon verwachten en is het de bedoeling dat het dan direct een 'drop-in replacement' voor InnoDB is?
En daaraan gerelateerd: Er wordt wel geschreven dat MySQL zo snel door Sun is overgenomen door de dreiging dat Oracle hetzelfde van plan was. Is er bij het management wakker gelegen over een of andere reactie van Oracle met betrekking tot InnoDB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Niet echt devvraagjes, meer beleid:

Hoe ziet hij de opkomst van Postgresql? Mn de backend daarvan is de afgelopen tijd flink verbeterd en met de diverse minder vrije licenties waar Mysql zich van bedient, maken heel wat 'vrijesoftwarejongens' de overstap. LAMP zou, als deze trend zich doorzet, wel 'ns LAPP kunnen worden :P Maakt hij zich daar zorgen over en wat gaan ze d'r aan doen? In het verlengde daarvan: willen ze de kleine webservertjes houden of willen ze liever de grote bedrijven? En als hij *moet* kiezen? ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
Ik zou graag willen weten of ze de connector libraries, die nodig zijn voor allerlei platforms om verbinding te maken met MySql nu eens gaan releasen onder de LGPL ipv de GPL.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Rataplan schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:44:
Hoe ziet hij de opkomst van Postgresql?
Dit is niet slashdot, maar toch: + 1 interesting.

Uiteraard kan dit niet los gezien worden van het feit dat oracle innodb heeft overgenomen

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Wat vind hij van ontwikkelingen als LINQ ?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Ik ben heel benieuwd naar de Maria storage engine waar hij (IIRC) mee bezig is.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij nu specifiek denkt over de praktijk van 'dual licenses' of het toevoegen van 'FLOSS License Exception'-s aan hun licentie...

gaat dat niet sterk in tegen juist grondbeginselen achter de open source concepten en gelooft hij dat er daadwerkelijke direkte commerciele belangen mee beschermd worden?
Is er nu werkelijk een direkte grond, anders dan dat het een betere ruimte biedt om zich als bedrijf ook duidelijker commercieel te presenteren en hun 'merk' MySQL te beschermen (is in dat geval het ook niet handig als de Open Software Beweging ook wat bewuster wordt van zaken als merkenrecht als effectievere bescherming van intellectuerel eigendom?)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Topicstarter
Bedankt voor de input en vragen! Het resultaat is te lezen op reviews: Mysql maakt zich over Oracle en Innodb geen zorgen. Niet alles is besproken in verband met de beschikbare tijd. De vragen van RM-rf zijn helemaal niet meegenomen, aangezien deze zijn gesteld op dezelfde minuut dat ik aanschoof :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Leuk artikel Wilbert :) Leuk om de vragen hier direct terug te zien in het interview. Goede vragen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
Bedankt voor het stellen van de vraag. :) Goed artikel idd :)
Ook het vrijgeven van de connector libraries onder de soepeler lgpl is voor Mickos ondenkbaar. "Die heb je alleen nodig als je closed source wil bouwen en aan dat soort software zijn we geen verantwoording schuldig."
Was een te verwachten antwoord, alleen is het antwoord niet conform de waarheid volgens mij, want ze hebben een complete VAR business voor de closed source bouwers. Closed source software is gewoon een feit en ook consultancy firma's die in-house maatwerk leveren voor klanten moeten een commerciele licensie nemen op de mysql connectorlibs, anders overtreden ze de gpl, tenzij ze ALLE sourcecode meeleveren, maar dat is niet altijd het geval. Laten die commerciele licenses nu meer dan 250 euro per persoon kosten voor de mysql connectors.

Ik denk dat hij niet wilde toegeven dat het gewoon veel geld oplevert (ze raden iedereen aan die deze vraag hun stelt om 'VAR' te worden... tja...) Het is jammer dat ze zo kortzichtig zijn, want ik denk dat ze wel degelijk de pijn gaan voelen van bv postgresql, maar voornamelijk van gratis databases van IBM, Microsoft en Oracle, die allen een stripped down versie leveren van hun eigen database systeem en welke veelal toereikend is voor kleinere apps (het gros van de applicaties)

Bv voor bedrijven zoals de onze die alleen code schrijven tegen hun database aan maar het zelf niet gebruiken is er geen alternatief dan voor corelab's connector te gaan ipv de mysql versie, want de corelab's is stukken goedkoper. Het ironische is dat van alle databases waar we mee werken, de mysql connector de ENIGE is die geld kost. En no offence richting mysql, maar geld betalen om verbinding te maken met een database die niet eens weet wat ACID transactions zijn, mja... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door EfBe op 31-05-2008 10:18 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Pagina: 1