Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CCFL hoog voltage draad zoektocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een klein touchscreen beeldschermpje, waarvan de draden naar de CCFL verlengd moeten gaan worden. Het verlengen is zo gepiept.. alleen voor dit klusje, moet ik een hoog voltage draad (600v minimaal) hebben om te verlengen.

Conrad, DIL, nergens kan ik het vinden.
Weet iemand van jullie waar ik een metertje kan kopen?

En tot slot.. hoe kan ik als ik dit gesoldeert hebt,
het beste de soldeerplek dichtten?
Met normale krimpkous? of iets speciaals?

Bedankt!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom speciale draad? Gewoon goed isoleren en wat ruimte overhouden.

Buizenversterkers gebruiken ook gewoon geisoleerd (soms zelfs niet eens :P) draad en die werken ook op dat soort spanningen (en wss een grotere voedingsbuffer...).

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Voor hoge voltage heb je volgens mij niet echt een speciale draad nodig. Hoge amperages is een ander verhaal. Ja een goede isolatie is natuurlijk gewenst, maar 600v is nou ook weer niet extreem hoog. Ja ligt een beetje aan het totale vermogen, maar ik dacht dat een grote dikke CCFL ook maar 5W verstookt op ongeveer 1400V.

[ Voor 23% gewijzigd door Dogooder op 28-05-2008 14:11 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hoge stroom is inderdaad een dikkere draad.
Verder heb je (meen ik) 10kV per centimeter voor overslag in gewone lucht nodig.

Let wel op kruipspanning, dus houd een mm of 6-8 over. zover zitten pinnen in buisvoeten bijvoorbeeld ook uit elkaar (ik gok zelf minder bij een noval achtig ding...).

Verwijderd

Topicstarter
[quote]dus houd een mm of 6-8 over[/qoute]

waar over houden bedoel je?

Ik wil hem voor de stekker gewoon afknippen, en dan de blauwe en de roze draad verlengen.

Afbeeldingslocatie: http://greenbeauty.sytes.net/Hosting/DSC05465-640.jpg

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Aan de lampjes zelf zit standaard ook een vrij dun draadje. Je moet niet het allerdunste draad nemen wat je kan kopen, maar verder voldoet elk standaard draadje met een halve milimeter isolatie prima.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat kan dus prima.
Wel even een krimpkous eroverheen zetten :).

@RemcoDelft: ik denk niet dat er veel stroom loopt hoor (600V en toch weinig vermogen)... dus de dikte maakt niet echt uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. ik doe er een dubbele krimpkous overheen,
en dan nog een stukje isolatie tape erna.

Lijkt me goed toch?

De kabel haal ik toch voor de zekerheid maar uit een oud tft scherm.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Prima, zorg ervoor dat de isolatie heel blijft, en dan is 3x isoleren niet per se nodig.
Kan nooit kwaad natuurlijk (binnen het redelijke).

Verwijderd

Topicstarter
Beter een iets dikkere draad dan een dunnere draad toch?? right :*)
In een tft scherm zal ws een iets dikkere in zitten.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Boudewijn schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:24:
@RemcoDelft: ik denk niet dat er veel stroom loopt hoor (600V en toch weinig vermogen)... dus de dikte maakt niet echt uit.
Ik had het over de dikte van de isolatie, niet van het koper...

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij verlengen van de CCFL's zie je vaak dat de output wel afneemt. Waarom? De combinatie van hoogfrequent en hoogspanning neem ik aan. Had een keer een paar CCFL verleng kabeltjes achter elkaar gedaan, en toen bleef er maar weinig licht over.

Verwijderd

Topicstarter
@ferry

Hoeveel had je die verlengt dan dat het licht afnam?
De verlenging die ik wil maken is 10cm

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 18:33 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

10cm is geen probleem :) Ik had er 2 achter elkaar van elk 30cm ofzo.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:28:
Bij verlengen van de CCFL's zie je vaak dat de output wel afneemt. Waarom? De combinatie van hoogfrequent en hoogspanning neem ik aan. Had een keer een paar CCFL verleng kabeltjes achter elkaar gedaan, en toen bleef er maar weinig licht over.
Krijg je niet een enorm skin effect door HF? En dat met HV is dus gewoon veel verlies?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een CCFL draait doorgaans aan 40 à 60 kHz, daar krijg je zoveel skineffect niet hoor.

IVM isolatie zet je best 2 lagen krimpkous over de soldeerverbinding, bij het starten piek je gemakkelijk naar de 2.5kV. Bij aanraken zit je met een wonde die diep in je vel doorbrand en weken last kan geven, maar het lastigste is het dat je dan steeds de fuse moet vervangen :D

Die verzwakking bij lange draad kan ik niet direct verklaren, wellicht heb je door de parasitaire capaciteit van de draden extra verliezen (en/of wordt de zelfoscillerende inverter wat uit zijn normale werkpunt gebracht).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kun je daar nog wat meer info over geven?
Ik weet dat het offtopic is, maar ik vind het wel een boeiend probleem :).
Pagina: 1