Sound VU-meter: Kant-en-klaar / DIY?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-10 20:20
De laatste tijd ben ik aan het kijken of er geen kant-en-klare sound VU meters beschikbaar zijn. Bij enkele DJ gear shops vind je wel een VU meter voor een 19" rack, vanaf zo een 80 euro, maar zijn er geen eenvoudige sound VU meters, plug-and-play te vinden, voor een leuk prijsje?

Wil binnenkort beginnen met mixen (twijfel nog over de apparatuur) en een sound VU meter lijkt me wel leuk. Anderzijds zit ik eraan te denken om weer eens wat te gaan casemodden en ook in dat geval lijkt een sound VU led meter me nog steeds leuk om in de PC of Xbox te hebben.

Nou kan ik wel een beetje solderen, maar zelf een VU meter in elkaar knutselen wordt lastig. Of ik moet een goed schema met duidelijke tutorial hebben, zodat ik de juiste onderdelen en weerstanden soldeer. Probleem is dan dat je met de afwerking zit. Een kleine rij ledjes op een printplaat is niet bepaald mooi neer te zetten bij je setup.
Als laatste, hoe verbind je hem met je audio apparatuur? Moet je de meter aan je audio kabels (rood/wit tulp) gaan solderen of is er een andere mogelijkheid?

Heb wel wat oude topics gevonden, maar veelal werd er gelinkt naar dode sites.
Enerzijds lijkt het me wel leuk om het zelf te doen, maar daar heb ik dan wel de nodige hulp bij nodig. Anderzijds is een kant-en-klare VU meter met nette afwerking voor een leuk prijsje ook erg welkom. Iemand tips/suggesties etc?

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
en dan bij een-van-de-velen een mooie frontplaat laten frezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:15
Velleman heeft er een aantal, bijvoorbeeld de K4305 (25€), die is stereo (2* 10 leds), en je krijgt er een bijpassend frontje bij.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Zie het idd. Toch nog lastiger dan gedacht om het uiteindelijk compleet te krijgen, aangezien je zelf frontje erop moet bevestigen, hem met speakers moet zien te verbinden en hem dan ergens leuk te kunnen plaatsen. Zou zoiets wel los op het bureau kunnen zetten, maar dat is ook niet ideaal.
Sommige mixers hebben al een ingebouwde VU meter.
Hmm, nog maar even mee wachten dus.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Als je nog moet beginnen is het dan niet beter om je geld ergens anders aan uit te geven? Zo'n ding is vrij nutteloos, koop dan een betere mixer oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De meeste (DJ) mengpanelen hebben gewoon van zichzelf al VU-meters voor zover ik weet.

Als je er een in je PC of Xbox wil bouwen kan dat, die van Circuitsonline is vrij makkelijk. Qua afwerking is het ook niet zo moeilijk, je soldeert de aansturing (dus o.a. dat IC'tje) aan één kant van een printplaatje (experimenteerbordje) en de LED's aan de andere kant, met een vaste afstand ertussen (bijv. 1 gaatje steeds ertussen). Vervolgens boor je gewoon in je PC (in een leeg 'CD-rom-slot' bijvoorbeeld) 10 gaatjes op dezelfde afstand, LEDjes erdoor steken en klaar. Alleen de aansluiting is wat tricky, waarschijnlijk moet je dan gaan solderen op de banen die naar de output-jack gaan. Wat je anders kan doen is op de uitgang van je geluidskaart een splitter te zetten. Daar steek je weer 1 stekker in die naar je versterker/boxen gaat, en 1 die weer terug je PC in gaat, naar die VU-meter. :)

Als je per sé je VU-meter extern wil (dus niet ingebouwd in je PC) tja... dan moet je zelf even creatief zijn met het vinden van een geschikte behuizing. Bij conrad e.d. hebben ze genoeg om uit te kiezen maar je kan misschien ook wel wat maken met plexiglas. Vergeet alleen niet dat als je het extern gaat doen, ook een aparte voeding nodig hebt (een adapter dus), en dat die ook enigszins een stabiele spanning moet leveren (dus niet zo'n el-cheapo ding die 15 V uitpoept als je hem op 9 V instelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:30
En je moet je ook afvragen wat je wil met de meter. Is het decoratie of is het om je apparatuur te bewaken? In dat geval is een PPM meter zinniger (lijkt op een VU meter, maar deze is veeeeeel sneller waardoor je pieken kan zien). Een VU meter is wat trager qua opkomst en inzakken (attack en release), en dit komt weer beter over met hoe een mens de muziek ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Intern heb je op de meeste moederborden cq apparte geluidskaarten een setje jumpers op een connector voor front audio.

Op die draden staat ook het geluid, je moet alleen zorgen dat het doorgelust blijft, anders doet de aansluiting aan de achterkant het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
@ bassie: Dat idee kwam gister bij mij ook op.

@ JER00N/Thijsch: Lange tijd terug is het idee gekomen om VU meter als sfeer te gebruiken, om bij het draaien van muziek of het spelen van een game/film wat levendige sfeereffecten te hebben. Diverse video's waarin zo een VU meter in de PC of Xbox is gebouwd hebben me op dit idee gebracht.
Tijd later kwam zelfs het idee om ene grote VU meter te maken, die je netjes aan het plafond hangt op een positie achter/boven je. Als je dan een film kijkt of game speelt, heb je enige extra sfeer in de kamer die niet te overheersend is.

Heb wel eens een fanbus gemaakt en met iets meer moeite moet een VU meter in de PC (of Xbox) ook wel lukken. Externe VU meter laat ik voorlopig nog even zitten, maar naar een interne VU meter in de PC wil ik nog wel eens kijken.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 08:00

mace

Sapere Aude

Het beste kan je een LM3915 gebruiken, dat is een simpel IC waar je 10 ledjes aan kan hangen en gewoon geluid in kan. Werkt op 3 tot 25 volt en kost geen drol. Volgens mij kan je ook meerdere achter elkaar gebruiken, maar dan moet je eventjes de datasheet erbij pakken.

Afbeeldingslocatie: http://i268.photobucket.com/albums/jj7/mace1337/3915.png

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 29-05-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 21:34
Je kan ook een oud casettedeck op de kop tikken en daar de VU-meters uit slopen. Vaak is wel te achterhalen welke pinnen voor signaal en voeding zijn.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
mace schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:35:
Het beste kan je een LM3915 gebruiken, dat is een simpel IC waar je 10 ledjes aan kan hangen en gewoon geluid in kan. Werkt op 3 tot 25 volt en kost geen drol. Volgens mij kan je ook meerdere achter elkaar gebruiken, maar dan moet je eventjes de datasheet erbij pakken.

[afbeelding]
Ledjes / weerstanden solderen moet wel lukken, condensator vast ook wel, evenals audio source, maar volgens mij mis ik dan nog wat, of wat me nog niet helemaal duidelijk is (V/REF).

Gaat 1x V+ naar ledjes en 1x naar printplaat en 2x V- gaat naar dezelfde min draad.
Kan de plus niet dezelfde source/draad zijn, of klink ik nu heel erg als een leek?

Stereo gaat lastig worden, maar als enkele versie me lukt, moet stereo met het schema me denk ook wel lukken.

Eens kijken waar ik zo een printplaatje kan bestellen. Ook eens een nieuwe soldeerbout aanschaffen, wat ledjes/weerstanden en een keer proberen dit te maken.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Als je gewoon een simpele 10-led VU-meter wilt dan kun je dit schema aanhouden:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59

Voor stereo moet je het gewoon 2x maken. :)
Als je meerdere achter elkaar wilt voor een 20- of 30-led meter dan moet je de datasheet erop nalezen, daar staat in hoe je dat moet doen inclusief voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Die ziet er redelijk eenvoudig uit.
Alleen waar loop C1 en 2 naar? Lijkt me niet dat de + direct naar C1 gaat, maar er niets terugkomt. Balkje onder C1 en 2 zal wel iets betekenen dat ik me zo snel niet kan thuisbrengen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hoe kom je bij C2? Er is helemaal geen C2 in dat schema. :?
misschien bedoel je 2u2? dat is de waarde van de condensator; 2,2 microfarad.

Balkje is massa oftewel min.
Vergeet ook niet pin 9 aan de voeding te hangen als je een balkdisplay wilt, anders wordt het een dot.

[ Voor 23% gewijzigd door mace op 29-05-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Bedoelde op het schema de 2 rechtsonder op de IC1, die loopt in dat geval 2x naar de min (neem aan dat je die gewoon 1x naar de min laat lopen).

Als je dit schema 2x maakt voor stereo, zie je toch gewoon 2x hetzelfde?
In dit filmpje zie je duidelijk verschil tussen L/R: http://youtube.com/watch?v=wmzRor-thhE.

Op zich is 2x hetzelfde ook geen ramp, moet dan alleen even kijken hoe ik het mooi in mijn PC case ga verwerken.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

VincentG schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:34:
Bedoelde op het schema de 2 rechtsonder op de IC1, die loopt in dat geval 2x naar de min (neem aan dat je die gewoon 1x naar de min laat lopen).
Ah, zo.

De bedoeling van dat massapunt bij 2 is om de min aan de massa te hangen, nu is bij dit schema dat niet zo relevant aangezien je verder nog op maar bij 1 punt los van dat onderste van de massa gebruikt wordt maar je moet er dus aan denken dat overal waar zo'n dingetje staat dat dat dus allemal aan elkaar verbonden moet zijn.
Als je dit schema 2x maakt voor stereo, zie je toch gewoon 2x hetzelfde?
In dit filmpje zie je duidelijk verschil tussen L/R: http://youtube.com/watch?v=wmzRor-thhE.

Op zich is 2x hetzelfde ook geen ramp, moet dan alleen even kijken hoe ik het mooi in mijn PC case ga verwerken.
Nee, als je hem 2x maakt dan moet je op de ene L en op de andere R aansluiten, en dan is er natuurlijk ook verschil, simpel toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Duidelijk.

Is even kijken hoe ik de input eraan koppel. Als er duidelijk een L en R is, dan is stereo opzet inderdaad eenvoudig. Maar daarvoor moet ik dus even de input bekijken (op mobo, of via audio plug/out splitter).

Nou de juiste onderdelen nog eens zien te vinden in electronica zaak of webshop en dan ga ik het eens proberen. :)

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Damn, nog geen webshop kunnen vinden waar de LM 3915 verkocht wordt. :|

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

VincentG schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:25:
Damn, nog geen webshop kunnen vinden waar de LM 3915 verkocht wordt. :|
http://www.dickbest.nl

let op de minimum orderwaarde van 5 euro. :)

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 30-05-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Even een gigantische schop.
Voor een opdracht voor studie heb ik de VU meter gemaakt / gesoldeerd, maar hij werkt nog niet naar behoren.
De ledjes blijven soms branden / hangen, ook al valt muziek weg. De eerste 6 ledjes, of enkel het 7de ledje (of andere) blijft dan branden en als muziek weer start, begint ie vanaf dat punt met de erna (en soms ervoor) komende ledjes te knipperen.
Daarnaast is het meer dat een paar ledjes knipperen (de laatste 2 bijv) en de rest permanent brandt of beetje flikkert), maar krijg ik geen mooie bar of dot mode (ongeacht welke van de 2 modus ik kies). Heb het met verschillende audio kabels en connectors geprobeerd die naar de audio in (port 5) van het schema gaan, met en zonder pluggen. Vanaf mijn mixer gaat een 2de uitgang naar de schakeling toe. Wanneer ik kanaal volume of gain verander, zie ik dat meer of minder ledjes branden/knipperen, maar nog steeds geen mooi resultaat zoals in vele YT filmpjes.

Heb een filmpje gemaakt om het wat duidelijker te maken:
YouTube: VU meter test
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=T1-yv1fu0uE]

Op dit moment blijft LED10 hangen en knippert 9 een beetje mee.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein schopje maar wel waardige info.

http://sound.westhost.com/project55.htm
Er gaat natuurlijk niets boven een "echte" analoge VU-meter! Kan gewoon met een 100uA paneelmetertje en één van de schema's.

Zo heb ik het o.a. toegepast in zelfbouwradio-ontvangers.
Pagina: 1