[WIN2008] Roaming, mandatory profiles en uitzonderingen

Pagina: 1
Acties:

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik zit met een printprobleempje. Onze users gebruiken mandatory, roaming profiles. Nu zit ik dus met mijn printers te kijken. Een user kan/moet zelf zijn printer installeren. \\printserver\printername en voila, connected.

Maar bij het afmelden en opnieuw aanmelden is de printer verdwenen. Prima, want dat moet een mandatory profile doen volgens mij.

Er is een maar en dat is dat ik dat niet wil! :+ Ik wil uitzonderingen kunnen maken, zoals het "onthouden" van geinstalleerde printers. Ook de settings in IE en dan met name het "onthouden" van passwords.

Is daar een mogelijkheid voor? Of heb ik iets over het hoofd gezien.

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 14:34

BFS

Rude awakening

Mappen van printers doen wij regelmatig via het inlogscript, misschien geen oplossing voor je eerste probleem maar wel een work-around.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• BP_LOZ
BFS schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:08:
Mappen van printers doen wij regelmatig via het inlogscript, misschien geen oplossing voor je eerste probleem maar wel een work-around.
Het mappen is dus lastig. Er zijn 10-tallen werknemers die hetzelfde profiel krijgen, maar fysiek op een andere locatie zitten, dus andere printers nodig hebben.

Zelf zat ik te denken: als een user zelf eenmalig zijn printers mapt en ik lees uit het register uit welke dat zijn, dump dit lokaal op de machine en lees het bij de login weer opnieuw in.... :Y

In theorie is het mogelijk.
code:
1
regedit /e c:\PrinterFromReg.txt "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Print\Printers\"

Dat poept zoiets uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Print\Printers\]
"DefaultSpoolDirectory"="E:\\Spool"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Print\Printers\\HP LaserJet 1200 MIS]
"ChangeID"=dword:044c847b
"Status"=dword:00000280
"Name"="HP LaserJet 1200 MIS"
"Share Name"="HPLJ1200MIS"
"Print Processor"="WinPrint"
"Datatype"="RAW"
"Parameters"=""
"Action"=dword:00000000
"ObjectGUID"="{A8DBF453-23F6-4E99-82AD-B485E37FF82E}"
"DsKeyUpdate"=dword:00000000
"DsKeyUpdateForeground"=dword:00000000
"Description"="MIS"
"Printer Driver"="HP LaserJet 1200 Series PCL"

Kan ik d.m.v. kix "Share Name"="HPLJ1200MIS" uit deze txt file trekken? Dan zou ik gered zijn

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maak je toch per locatie een mandatory profile? Verder kan je met redirecten van AppData en andere shell folders wel zorgen dat er wel eea bewaard kan worden? anders misschien eens naar de Flexprofilekit kijken?
Het hele idee van mandatory profiles is juist dat al die info niet wordt meegenomen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

met 2008 kan je nu met de group policy preference extension zogenaamde preferences aanmaken via de GPMC. je kan daarmee ook printer deployen op zowel gebruikers als computer niveau. Voor windows XP, Vista en 2003 heb je een patch nodig.

En nog even wat links
De FAQ: http://technet2.microsoft...ed/gp/preferencesfaq.mspx
De Download: http://www.microsoft.com/...EE-4ADC-8BBE-9949DF77A3CF

• BP_LOZ
TG schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:05:
met 2008 kan je nu met de group policy preference extension zogenaamde preferences aanmaken via de GPMC. je kan daarmee ook printer deployen op zowel gebruikers als computer niveau. Voor windows XP, Vista en 2003 heb je een patch nodig.

En nog even wat links
De FAQ: http://technet2.microsoft...ed/gp/preferencesfaq.mspx
De Download: http://www.microsoft.com/...EE-4ADC-8BBE-9949DF77A3CF
Toch net niet wat ik bedoel. In dit geval heb ik er nog steeds beheer aan. Ik wil gewoon een user zijn printer laten installeren en dit aan het systeem te "koppelen"

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
bvandepol schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:27:
[...]

Toch net niet wat ik bedoel. In dit geval heb ik er nog steeds beheer aan. Ik wil gewoon een user zijn printer laten installeren en dit aan het systeem te "koppelen"
Maar dat heb je met KIX toch ook, want dat moet je ook eenmalig configureren wat nog veel meer tijd kost dan GPO prefs ;)
Daarnaast kan je met gpo prefs en item level targeting heel goed printers adhv subnet, mac adres, hostname whatever koppelen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bvandepol schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:27:
[...]

Maar wat is er op tegen om 'gewoon' een message naar de luser's desktop te toveren met de mededeling "u zit op een andere lokatie dan uw standaard printer, wilt u een andere instellen?" en via
control printers
de control panel applet te openen?

Laat die user dat lekker zelf doen? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:43

alm

alt-92 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:55:
Maar wat is er op tegen om 'gewoon' een message naar de luser's desktop te toveren met de mededeling "u zit op een andere lokatie dan uw standaard printer, wilt u een andere instellen?" en via
control printers
de control panel applet te openen?

Laat die user dat lekker zelf doen? :)
Die dan gaat lopen "zeuren" dat hij/zij zijn/haar printer steeds moet installeren en of het niet automatisch kan. Gelijk hebben ze wel dan.

Maar met KiX is dit heel makkelijk te doen, je kan op basis van het ip-adres een printer toewijzen, dan maakt het niet meer uit waar de gebruiker zit en kan er altijd worden geprint (tenzij papier op is ;)). Neem aan dat je ook netwerkschijven wilt kunnen toekennen enzo, dan is KiX ideaal vind ik. :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Meh.
* alt-92 prefers native VBscript.

Maar het is net hoe je het bekijkt, binnen ING mag iedereen zelf z'n printers op default zetten - als je dat ook nog eens via logon scripts zou afhandelen kan je gelijk drie keer koffie halen in plaats van één keer.

Misschien heeft bvandepol meer aan een hybrid userprofile.
http://www.msterminalserv...ngs-Flex-Profile-Kit.html

[ Voor 22% gewijzigd door alt-92 op 28-05-2008 23:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BP_LOZ
Die dan gaat lopen "zeuren" dat hij/zij zijn/haar printer steeds moet installeren en of het niet automatisch kan. Gelijk hebben ze wel dan.

Maar met KiX is dit heel makkelijk te doen, je kan op basis van het ip-adres een printer toewijzen, dan maakt het niet meer uit waar de gebruiker zit en kan er altijd worden geprint (tenzij papier op is ). Neem aan dat je ook netwerkschijven wilt kunnen toekennen enzo, dan is KiX ideaal vind ik.
Het is zo dat 1 op de 3 werkstations een andere printer heeft. Labelprinters wel te verstaan. Tussen elke 3 staat er 1. Ik kan de printers dus niet aan een user koppelen, maar aan een machine

Bij voorkeur met kix.

Maar zoiets "simpels" als wat ik in het begin aangaf is geen optie?

Onder de key[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Print\Printers\] staat immers al na het installeren alle informatie?!

In het logoff script deze key exporten en bij login importen? Het hoeft toch allemaal niet zo moeilijk te zijn..

Edit...
}:| dat werkt dus ook niet...

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 13:27
als je de printers installed als local admin op een bak dan moet ie gewoon beschikbaar zijn voor alle gebruikers.
je kan ook prima met kixtart of vbscript een printer installen op group membership, ip addy of computernaam. Ik zou in dit geval gaan voor computernaam of group membership, er vanuit gaande dat je dynamische ip adressen gebruikt.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

je kan prima een printer installeren via policies of scripts maar zorg wel dat de drivers op de werkstations staan. Anders moet je de users ook via de policy rechten geven dat ze de printerdriver mogen downloaden en installeren :) anders gaat het niet helemaal goed.

my 10 cents.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

bvandepol schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:39:
Maar zoiets "simpels" als wat ik in het begin aangaf is geen optie?

Onder de key[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Print\Printers\] staat immers al na het installeren alle informatie?!
Dat kan op zich wel, maar je zit dan er mee dat printer drivers enzo niet meer geupdate worden (of zelfs helemaal niet geinstalleerd).

Je kan dus - imho - dan beter het toevoegen ook scripten, in deze post: elevator in "\[2000>2003] Print server naam wijzigen, ..." heb ik ooit eens iets gepost wat je denk ik vrij gemakkelijk zou moeten kunnen aanpassen om te doen wat je wilt.

• BP_LOZ
Het is me gelukt *O*

Omslachtig, maar toch weinig tot geen administratieve handelingen meer!

Alle printers staan geinstalleerd op een printserver. Te benaderen door iedereen via \\printserver

Een user installeerd eenmalig zelf zijn printer \\printserver\printer -> connect

Elke printer daarna wordt weggeschreven in het register.
In het logoff script wordt dit deel van het register gedumpt op de lokale schijf naar een .ini file.

In het login script wordt naar deze .ini gezocht en de volgende regel wordt uitgelezen
code:
1
2
Voorbeeld:
"Share Name"="HPLJ1200MIS"

Verwijder "Share Name=" en zet daar \\printserver\ voor.
Spooler stoppen en starten en voila: elk werkstation installeerd de printer bij login.

Ik moest wel voor deze weg kiezen. Ik heb 200 werkstations, 75 labelprinters en 20 laserjets.
Per 3 werkstations wordt 1 labelprinter gebruikt en per 10 werkstations 1 laserjet.

Wanneer ik dit in een loginscript moet knallen O-) 7(8)7
Pagina: 1