Toon posts:

[Testcase] Fotoshoot Lindsay

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enkele weken geleden heb ik voor een project op school geprobeerd wat aan modelfotografie te doen, voor mij een geheel nieuwe vorm van fotografie. Ik heb de volgende beelden er uit gekregen, eerst een aantal sterk-bewerkte/creatieve (was onderdeel van de opdracht) en daarna nog 'gewone' foto's.

Erg graag zou ik jullie commentaar erover willen horen!

Enkele Creatieve:
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1512-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1511-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1593-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1548-Lindsay.jpg

Overig:
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1583-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1657-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1610-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1577-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1673-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1503-Lindsay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i120.photobucket.com/albums/o180/trbleeker/IMG_1586-Lindsay.jpg

Wat denken jullie er van?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 19:56
1. als je ffies fotos op goed formaat dropt scheelt dat al 15.5%
2. 40% voor de bewerking, je gaat alle kanten op, begint eerst heel simpel, veel meer dan de contrast, blacks, exposure en bw slider moet je niet gebruiken
3. 4.5% voor het ontbreken van de nummertjes

http://i120.photobucket.c...eker/IMG_1610-Lindsay.jpg

daarentegen, is een goede foto, jammer van je highlights, maar dat zijn dingen om mee door te gaan.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 09:12
Mooi model! Ik vind je bewerkte foto's niet zo, iets te nep allemaal. Let bij je gewone foto's op de belichting. Heel vaak vallen haar ogen nu weg omdat er geen licht op valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nummertjes heb ik er even bij gezet =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Volgens mij zitten er een paar fotos dubbel tussen?

\Verder, het artistieke is wel duidelijk te zien. Ik vind nummer 2 wel erg geslaagd. Op de overige fotos vind ik het volgende jammer:

• Het model kijkt continu hetzelfde. (c.q ook steeds dezelfde richting op (voor de kijker zie je steeds haar linker kant ) Heeft ze dit eerder gedaan of was dit ook een first voor haar? Beetje verschillende looks had wel wat aangenamer geweest (imo he! )
• Bij de normale fotos, vind ik de compo een beetje saai. (behalve 7 ;) ) Voornamelijk staat ze in het midden. Nu ben ik totaal niet thuis in model fotografie, maar alleen haar hoofd / boven torso laten zien is misschien wat 'plain'

Verder niet veel op aan te merken. Fotos zijn scherp dus dat is altijd fijn ;)

Wat vonden ze op je studie?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het model is een vriendin van me, die bereid was dit te doen. Voor haar was het geloof ik -net als voor mij- een nieuwe ervaring, zelf vind ik dat ze het erg mooi gedaan heeft.

Op de studie waren ze behoorlijk positief, maar dat zal vooral komen omdat mijn studie verder niets met fotografie te maken heeft, dus het kon niet beoordeeld worden door ervaren fotografen. Vandaar dat ik hier maar mijn 'leermoment' ophaal =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
#2 ondanks de rare bewerking vind ik m lekker wegkijken
#3 vind ik echt niet in de serie passen. Totaal niet in lijn met de rest
#4 erg fraai! Normaal wordt altijd de jas van het model in kleur gelaten. De bladeren zorgen voor een mooi effect.
#9 Erg jammer dat de focus niet precies op de ogen ligt, anders was dit zeker mijn favoriet.

Algemeen een mooie serie met een mooi model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-10 15:51

Sharky

Skamn Dippy!

Als dit je eerste keer is, netjes gedaan! Nummer 4 en 7 bevallen me nog het best.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt me op dat hier ook feedback wordt gegeven voor het model terwijl hier voornamelijk fotografen zitten (dacht ik).
Maar van nummer 1 voegt de bewerking niet veel toe aan de foto. Bewerking 2 vind ik wel heel erg mooi, het past bij het model. Nee nummer 3 past niet in de serie, maar maakt dat uit voor de foto? De foto opzich is niet slecht, de bewerking is zeker interessant als je ooit een meer 'ice-queen' concept zou willen gaan uitwerken. Oftewel zeker iets wat kan inspireren of waar je van kunt leren.
Voor de rest van de foto geld: prima eerste modellen shoot, ze staat er naar mijn idee prima op, ook voor haar als eerste keer. Die meerdere gezichtsuitdrukkingen komen vanzelf wel als ze vaker model wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er aardig uit,

Alleen jammer dat foto nr. 2 zo overbelicht is.
Met een beetje Photoshoppen (gebruik Adobe Image Studio) kun je er echter nog veel mooiere resultaten mee behalen omdat je dan echt hele gave belichtingeffecten kunt toepassen. Dan heb je niet van die extreme bewerkingen zoals bij de eerste paar foto's maar lijkt 't gewoon alsof je onwijs goed met belichting etc. kunt werken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het commentaar tot zo ver, @Tinkdifferent, bedankt voor die insteek..mooi genuanceerd verhaal, @ hierboven, foto 2 heb ik expres zo 'uitgebeten' belicht =P ik vond de uitsnede en die extreme belichting wel wat hebben, en we moesten voor de opdracht ook enkele dergelijke creatieve foto's ertussen laten zitten.
Wat me opvalt is dat #11 (absoluut mijn eigen favoriet) niet zo er uit springt als ik dacht =P, en van nummer 7 -al heeft het een prima compositie denk ik- twijfelde ik of ik het moest posten, omdat ik het een naar ongebalanceerd kleurenpalet vind hebben, die ik er maar niet uit kreeg ^^

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Volgend jaar ga ik naar ene universiteit naar Amerika. Daar bieden ze o.a. fotografie aan als 'course'. Als ik een soort van portfolio en omschrijving van mijn ervaring geef heb ik een kans dat ik bij de 'advanced' of zelfs 'masterclass' mag zitten, ipv de gebruikelijke introductie van fotografie te moeten volgen en nog eens de basis te horen.

Nu mijn punt: ik wil sowieso iets van deze fotoshoot in die portfolio meenemen. Welke moet ik nemen om een goede indruk te maken? zelf zat ik te denken aan #11.

Graag suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik zou #4 doen. (#7 of #11 zonder nabewerking. Ik vind #11 niet zo eigenlijk. De ogen zijn wel goed, maar de compositie vind ik iets minder. Beetje bedrukt. Compositie van #7 is op zich wel weer goed, alleen staat ze er een beetje klein op, en kijkt ze je niet aan. Misschien als je iets van dat voorgrond gras cropped.)

[ Voor 91% gewijzigd door Zoijar op 06-06-2008 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Ik denk eigenlijk dat je met de basis ook al wat leert. imo ben je niet klaar voor een masterclass maar dat zullen ze vast wel kunnen beoordelen. Laat ze 7 maar zien lijkt me :)

[ Voor 28% gewijzigd door Timo op 06-06-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Nu is het niveauverschil op Amerikaanse univerisiteiten wel heel groot, dus welk niveau course je krijgt kan ik niet inschatten, maar dit is iig vér onder het instroomniveau van HBO fotografie in Nederland. die gebruikelijke introductie op universitair (?) niveau lijkt me dus helemaal niet verkeerd voor je.

voor wat voor opleiding die niets met fotografie te maken heeft, moet je overigens zo'n project doen?

#7 biedt wat mij betreft de meeste aanknopingspunten voor een vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@hierboven.
Ter verduidelijking, ik maak van fotografie niet mijn studie. Bij die universiteiten kun je 'courses' nemen naast je opleiding. Bij wijze van spreken zou ik ook kanoën kunnen kiezen, wat niet betekent dat ik er mijn beroep van ga maken.

Om dus niet bij de 'beginners' te hoeven zitten (bla bla wat is een 'aperture' bla bla - niveau) moet ik dus wat opsturen. Daar gaat het nu om.

Nogmaals ben ik verrast dat #7 relatief goed valt en #11 blijkbaar niet opvalt. Gewoon voor het leermoment: wat moet er anders aan om wél bijzonder te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Eerst aandacht aan je compositie. poses en je licht besteden. Dan pas gaan bewerken. :)
En zoals je misschien verwacht, veel doen :P Dus hup nieuwe afspraak en opnieuw. Nog een keer :) Meedoen met een andere fotograaf in jouw buurt is ook nooit verkeerd mits je iemand kunt vinden |:(

[ Voor 57% gewijzigd door Timo op 06-06-2008 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben maar een beginner in den fotografie, maaruh; Stay off the Photshop exotische effecten. Het wordt er vrijwel altijd lelijker op EN dat is mijn persoonlijke mening. Toen ik met photosoep begon had ik 350000 plugins geinstalleerd nu gebruik ik 0 plugins. Het zit um juist in gedoseerd gebruik van een beetje blur, sharpness, curve, saturation, hue, highlights/shadows etc etc........... Kijk ook eens voor de gein naar Lightroom. Weet nie of je het gebruik ik ben er net mee begonnen. Mooi programma, wel heavy load voor mijn systeempje!

Ik vond trouwens foto 5 en, volgens mij, no. 11 het best. Ze zijn wel wat overbelicht of het is mijn laptop 8)7 :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imo:

#3 lijkt me onbewerkt een heel mooie foto, kan dat? #7 en #1 (zonder filters ook) lijken voor mij de 3 beste.

verder zitten er hier en daar wel leuke kiekjes bij, maar ik vrees dat het vooral dankzij de goede lens/camera en de schoonheid van het model komt en niet zozeer dankzij technische skills en creativiteit. :/ Ik wil gewoon eerlijk zijn... Daar zal je ook het meest aan hebben.

nu mijn tips:
*stay off the filters! levels, brightness/contrast/saturation mag altijd worden opgekrikt ;) maar filters komen imo altijd amateuristisch over.
*probeer nog wat mooier te composeren, bestudeer andere foto's en waarom je ze zelf zo goed vindt.
*Durf... Durf gewaagder, durf spannender, sexier? Meer emotie? andere emoties?

hopelijk ben je er wat mee. Veel succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Voor mij is 7 de mooiste foto. Technisch misschien niet de beste. Vind de blauwe laarsjes een beetje afleiden. En van mij mag je ook aan de onderzijde iets croppen. Maar bij deze foto geef je buitenstaander veel meer mee over wie dit meisje is / zou kunnen zijn. De foto komt op mij lekker naturel en eerlijk over. Wellicht kun je proberen hier voor latere shots meer van terug te laten komen. En of het model het er mee eens is is weer een andere vraag. Misschien ziet zij zichzelf niet als een meisje wat aan de slootrand met hooi zit te spelen, of vind ze dat dr onderbenen nog sexier hadden gekunt, maar dat moet je maar met haar uitvechten :)

En offtopic: wat je over TinkDifferent zegt sluit ik me wel bij aan, relaxte genuanceerde feedback.

Orange & Red

Pagina: 1