Nut van stikstof in je banden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik hoor nu steeds die vreselijke Kwikfit (de bendenmen ven nederlend) reclame, waarin ze zeggen dat ze je banden oppompen met stikstof, wat een serieuze besparing op het brandstofverbruik zou opleveren.

Hoe kan in godsnaam stikstof in je band ervoor zorgen dat je minder brandstof verbruikt?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een band gevuld met stikstof blijft langer op spanning, waardoor je langer zuiniger rijd. De meeste mensen schijnen rond te rijden met te zachte banden en dus hebben ze wel een beetje gelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Bertus schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:05:
Ik hoor nu steeds die vreselijke Kwikfit (de bendenmen ven nederlend) reclame, waarin ze zeggen dat ze je banden oppompen met stikstof, wat een serieuze besparing op het brandstofverbruik zou opleveren.

Hoe kan in godsnaam stikstof in je band ervoor zorgen dat je minder brandstof verbruikt?
Zachte banden zorgen voor meer brandstofverbruik.

Met stikstof blijven je banden gewoon hard, zefls na een tijdje rijden zouden de banden ook hard blijven waardoor je minder brandstofverbruik.

(ik heb geen kennis/ervaring, maar ik doe vanuit logische oogpunt)

Zie ook reactie boven mij (hij was sneller :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Silver7 op 28-05-2008 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom blijven banden met puur stikstof langer hard? De claim is dat de zuurstofmoleculen uit gewone lucht makkelijker door het rubber heen gaan. Dat is natuurlijk bullshit want ik pomp de banden toch al met 80% stikstof op, en hoe meer zuurstofmoleculen er weglekken hoe meer stikstof er in zit.

Dit is alleen maar geldklopperij. Of geef op zijn minst een linkje naar een onderzoek die de claim staaft.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 16:55
Ook ik zeg: geldklopperij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:32

BoAC

Memento mori

Hier wat meer informatie die mij vrij logisch lijkt:

http://www.smokkelhoek.nl/banden_vulllen_met_stikstof.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 14:22
Procentueel zit er dan meer stikstof dan zuurstof in de band. Daar heb je inderdaad wel gelijk in.
Maar dan ga je er wel van uit dat de zuurstof eerst weg lekt en je bandenspanning dus wel degelijk lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Maasluip schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:11:
Waarom blijven banden met puur stikstof langer hard? De claim is dat de zuurstofmoleculen uit gewone lucht makkelijker door het rubber heen gaan. Dat is natuurlijk bullshit want ik pomp de banden toch al met 80% stikstof op, en hoe meer zuurstofmoleculen er weglekken hoe meer stikstof er in zit.

Dit is alleen maar geldklopperij. Of geef op zijn minst een linkje naar een onderzoek die de claim staaft.
http://www.peterdegroot.com/stikstof.htm
Waarom minder spanning verlies? Spanningsverlies wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het diffusie-effect. Gassen hebben de eigenschap om uit een afgesloten ruimte te willen ontsnappen. Afhankelijk van het omhulsel en het gassoort zal dit met verschillende snelheden gebeuren. De "grootte" van moleculen van de verschillende gassoorten en de temperatuur zijn hierbij bepalend. Het zuurstofmolecuul is het "kleinste" gevolgd door koolzuur, argon en stikstof. Ook rubbers zijn luchtdoorlatend (diffuus) met als gevolg dat een band gevuld met lucht zijn spanning verliest. Dit proces zal onder invloed van een verhoogde temperatuur sneller gaan.
Lees anders eens het (lange) verhaal door op http://www.amt.nl/web/Vra...an-stikstof-2003-0708.htm
Antwoord: Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door de band heen als stikstof. Bedenk echter dat buitenlucht iets meer dan viermaal zoveel stikstof dan zuurstof bevat dus is het verschil in spanningsverlies niet zo groot. Een lege band is vlak voor het vullen met stikstof volledig gevuld met lucht. Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band. Kortom, de band met stikstof zal langzamer leeglopen dan een band met lucht. Maar het verschil is niet zo groot.
Een echt voordeel van het vullen stikstof is dat er geen vocht of olie in de band terechtkomt. Een slecht onderhouden luchtcompressor kan er zelfs voor zorgen dat er waterdruppeltjes in de band terechtkomen. Als de druppeltjes gaan verdampen, neemt hun volume sterk toe, dus stijgt de druk in de band. Als een band koud op 2,3 bar staat, zal de druk tijdens het rijden oplopen tot 2,7 à 2,8 bar. Als er waterdruppeltjes inzitten die verdampen kan de druk wel tot 3,1 à 3,2 bar oplopen. Reden genoeg om voor goed onderhoud van de oliefilters en vochtafscheiders te zorgen. Dat laatste speelt vooral bij lange leidingen. Een ouderwetse voetpomp voorkomt dit probleem. Vocht heeft ook invloed op het roesten of oxideren van ijzer of aluminium, het hoort dus niet in een band thuis.
Stikstof is een gas dat niet brandt. Dat is mooi als het in banden van vliegtuigen, zwaar transport of brandweerauto’s gaat. Deze banden staan onder(zeer) hoge druk, zijn zwaar belast en mogen (als ze klappen of branden) geen bijdrage aan het vuur leveren door er zuurstof aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42
Gewoon vaker je banden oppompen, bijvoorbeeld met een cheapass compressortje die je op je 12V kan gooien dan ben je er ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:55

steveman

Comfortabel ten onder

Lol, ik stond een keer ergens te wachten in de taxi... komt er een vrouw naar me toe die vroeg of ze gewoon lucht bij d'r banden in kon doen, want ze had er stikstof in zitten _O-

Maar als ik dat allemaal zo lees geloof ik best dat N2 z'n voordelen heeft, zelf had ik alleen nog maar gehoord van het minder snel leeglopen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

bendemen is trouwens van profile tyrecenter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik pomp mijn banden twee keer per jaar op. Er moet dan 0,1 bar bij, behalve bij eentje daarvan is de velg krom, daar moet 0,3 bar bij.

Mag ik vragen of het effect van stikstof groter is dan van een kromme velg? En als ik alleen met stikstof zou vullen, zou ik dan 0,08 bar bij moeten vullen (omdat al 80% van de lucht die ik nu vul stikstof is).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:49
XoReP schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:36:
Gewoon vaker je banden oppompen, bijvoorbeeld met een cheapass compressortje die je op je 12V kan gooien dan ben je er ook...
Of gewoon bij een pompstation, ik pomp elke vrijdag na het tanken automatisch mijn banden ook op dan zal je nooit problemen hebben met zachte banden. :)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 16-05 16:55

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Dit is ook nog een voordeel van stikstof: je banden houden het langer uit bij brand:
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Ferrari%20F599%20in%20vuur%20en%20vlam%20%286%29.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:25

Tjark

DON'T PANIC

Misschien even een rare redenering, maar als zuurstof sneller door de band verdwijnt dan stikstof, en je vult regelmatig gewoon je band bij met 'lucht', dan wordt het aandeel stikstof vanzelf toch veel hoger in je band? (want steeds verdwijnen de zuurstofmoleculen en je vult het gemist weer aan met lucht (80% stikstof/20% zuurstof (ongeveer))

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 09-05 00:41

Wom

Nadeel is dat je zon lelijk groen dopje op je ventiel krijgt. Dat steekt erg af.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:55

steveman

Comfortabel ten onder

Tjark Verhoeven schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:25:
Misschien even een rare redenering, maar als zuurstof sneller door de band verdwijnt dan stikstof, en je vult regelmatig gewoon je band bij met 'lucht', dan wordt het aandeel stikstof vanzelf toch veel hoger in je band? (want steeds verdwijnen de zuurstofmoleculen en je vult het gemist weer aan met lucht (80% stikstof/20% zuurstof (ongeveer))
Idd, als je langgenoeg doorgaat heb je in theorie 99.999..% N2 in je band. Echter, met gewone lucht heb je dus ook steeds wat vocht en dat is niet wenselijk.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tjark Verhoeven schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:25:
klopt echter duurt 't wel erg lang voordat je de zelfde stikstof/zuurstof verhouding hebt ivm het gelijk vullen met stikstof..

Imho is 't gewoon geld klopperij en zouden mensen gewoon vaker hun bandenspanning moeten controleren (en ook hun profiel en even het loopvlak bekijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Stikstof veroorzaakt geen lager brandstofverbruik. Een lager verbruik heb je als je je band op spanning houdt. Dat kan met stikstof, maar ook met 'lucht'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10

Sick Nick

Drop the top!

Wom schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:29:
Nadeel is dat je zon lelijk groen dopje op je ventiel krijgt. Dat steekt erg af.
Onder m'n vorige auto had ik een set nieuwe velgen gezet met nieuwe banden, daar ging 'gratis' stikstof in. Daarbij vroegen ze welke dopjes ik op het ventiel wilde hebben, die lelijke groenen dingen of gewoon dopjes die dezelfde kleur waren als de velg. Mag jij raden welke ik heb gekozen ;)

En eens per half jaar even bij die zaak langs gereden om de banden gratis op druk te laten zetten (voor zover dat nodig was, gewoon voor de zekerheid).

Heb nu overigens onder de alfa gewoon lucht in de banden en dat werkt uiteraard ook prima. Eens in de zoveel tijd even nakijken maar hoeft bijna nooit wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:01
Eens per half jaar is te weinig. Ik had ook de rare gewoonte om gewoon bij de kleine beurt of bij het wisselen van zomer/winterbanden door de garage er lucht bij te laten pompen, maar inmiddels heb ik zelf een luchtpomp en controleer ik het regelmatig zelf (iets wat je thuis kunt doen doe je over het algemeen vaker dan iets waarvoor je speciaal ergens naartoe moet rijden of geld in moet gooien).
Mijn zomerbanden hebben een halfjaar op zolder gelegen bij de automaterialenzaak, uiteraard gevuld met voldoende lucht. Toen ze weer gemonteerd werden, zat er nog maar 1,5 bar in, terwijl die dingen voor het laatst afgevuld waren met 2.2 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

_JGC_ schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:50:
Eens per half jaar is te weinig. Ik had ook de rare gewoonte om gewoon bij de kleine beurt of bij het wisselen van zomer/winterbanden door de garage er lucht bij te laten pompen, maar inmiddels heb ik zelf een luchtpomp en controleer ik het regelmatig zelf (iets wat je thuis kunt doen doe je over het algemeen vaker dan iets waarvoor je speciaal ergens naartoe moet rijden of geld in moet gooien).
Mijn zomerbanden hebben een halfjaar op zolder gelegen bij de automaterialenzaak, uiteraard gevuld met voldoende lucht. Toen ze weer gemonteerd werden, zat er nog maar 1,5 bar in, terwijl die dingen voor het laatst afgevuld waren met 2.2 bar.
Ik ag toch hopen dat als je je wintersloffen d'r onder laat gooien, of je zomersloffies, dat de garage gelijk even de bandjes op spanning brengt voor je, als deel van de service van het wieltjes wisselen? dat zou dus niet uit moeten maken. Bij een buert horen ze dat trouwens ook gewoon te doen, effe bandjes checken en eventueel oppompen. dat is dus al minstens drie keer per jaar, misschien 4 als je veel rijdt, dat je banden spanning gecheckt wordt.

Ik vind het wel best dan. Als de druk echt te laag wordt gaat m'n boordcomputer miepen, dus ik hoor het verder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Banden tijdig op spanning brengen moet al genoeg zijn... zelfde effect.

Baal er btw wel van, dat ik bij veel tankstations nu geld moet gaan betalen voor het oppompen van mijn banden. Net getankt voor €90 en dan ook nog dokken voor wat lucht..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Laatst online: 14-05 15:17

_Christiaan_

Master of SOG

Dat is idd echt triest... Ik weiger te betalen voor lucht.

Ik heb ontdekt dat juist bij de goedkope tankstations lucht gratis is.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:01
Anoniem: 399 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:44:
[...]

Ik ag toch hopen dat als je je wintersloffen d'r onder laat gooien, of je zomersloffies, dat de garage gelijk even de bandjes op spanning brengt voor je, als deel van de service van het wieltjes wisselen? dat zou dus niet uit moeten maken. Bij een buert horen ze dat trouwens ook gewoon te doen, effe bandjes checken en eventueel oppompen. dat is dus al minstens drie keer per jaar, misschien 4 als je veel rijdt, dat je banden spanning gecheckt wordt.

Ik vind het wel best dan. Als de druk echt te laag wordt gaat m'n boordcomputer miepen, dus ik hoor het verder wel.
Natuurlijk doen ze dat bij verwisselen:
- nabalanceren
- banden op spanning brengen
- andere wielen op zolder opslaan

En dat allemaal gratis omdat ik mn auto daar in onderhoud heb en er een aantal jaren zomervakantiewerk gedaan heb als verkoper en magazijnmedewerker. Overigens heb ik bij de laatste keer velgenswap het nabalanceren achterwege gelaten omdat die velgen zelf zo krom als een hoepel zijn, je kunt nog zoveel lood plakken, maar een afwijking houd je toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10

Sick Nick

Drop the top!

Eens per half jaar was meer dan genoeg met stikstof in de banden, er ging per band hooguit 0.1 bar bij (soms niet eens, was gewoon nog prima op spanning). Nu ik gewoon lucht erin heb moet het wel wat vaker ja, nu gaat er eens per maand een bakje lucht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06
Wat is eigenlijk het nut van dit topic?

stikstof in autobanden, heeft dat nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Zo zijn er nogw el meer topics van, kwestie UTFS

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 11:24
Heel dat stikstof gebeuren is een broodje aap verhaal.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Joh toch een leuke status voor de knakker die er niets vanaf weet en heilig geloofd dat het werkt? Kan die weer patsen op feestjes over z'n stikstof gevulde banden... :')

Gewoon regelmatig op peil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Dat is volgens mij precies het enige voordeel: je hoeft minder vaak je banden bij te vullen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

EvoII schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:05:
Heel dat stikstof gebeuren is een broodje aap verhaal.
Daar trekken mijn banden zich anders niets van aan. Ze blijven imo echt langer op spanning.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

MrSleeves schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 09:38:
[...]

Daar trekken mijn banden zich anders niets van aan. Ze blijven imo echt langer op spanning.
Jawel, maar de discussie is dat als je gewoon regelmatig je banden nakijkt dat dan de "brandstofbesparing" die je met stikstof hebt, hetzelfde is. Je moet er alleen even wat vaker naar kijken.

Daarom is op stikstof rijden alleen voor de luie mensen onder ons die te beroerd zijn hun bandenspanning regelmatig te checken ;) :+

Conclusie: enige nut van op stikstof gevulde banden rijden is; je hoeft minder vaak je spanning te controleren.
Topic kan dus dicht. :9

[ Voor 11% gewijzigd door Naboo op 12-06-2008 12:18 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Gewoon zomerlucht in de banden doen! :P

Nee gekheid. Maar er zijn genoeg mensen die er in geloven dat je winter/zomer lucht hebt. Me broertje werkt bij euromaster en er komen daadwerkelijk mensen om vragen.. haha.
Maar goed juist door zulke mensen lopen zulke dingen gewoon. Heel apart iig.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 20:10

DinX

Motormuis

Maasluip schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:11:

Eensch, na verloop van tijd zou je volgens die beweren ook enkel stikstof in je banden over hebben, als je elke keer je banden bij op pompt. +Want dan vervang je die zuurstof die eruit gaat door 80% stikstof. Na enkele keren bijvullen heb je dan ook bijna alleen maar stikstof in je banden.

Bij m'n motor zal ik het al helemaal niet doen. Daar wissel ik al eens af qua bandenspanning (door de week voor woon-werk meer spanning en in de zomerse weekends zachter). Dan ben ik toch bezig met bijvullen en aflaten.

Met die stikstof gaat het er enkel voor zorgen dat mensen nog minder omkijken naar hun banden en de staat ervan want "ze blijven toch goed met die stikstof".

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Pagina: 1