Toon posts:

videokaart functioneert zeer slecht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
specs;
AMD 64 X2 6400+
Asus M3N78-EH, nF730a (bios versie 3.10)
3 Gb kingston DDR2 PC2 6400, 800MHz
Asus EN8800 GS 384MB DDR3 videokaart
Nexus NX-3500 PSU
2 hardeschijven op IDE
2x DVD op S ATA

Windows XP prof, SP2

Afgelopen week heb ik een nieuw systeem gekocht, maar de grafische prestaties vallen zeer tegen. Als ik hem test met 3dmark 2006 kom ik uit +/-2000 punten.
het aantal fps begint wel goed (60fps) maar daalt daarna vrij snel naar 1fps, het grootste deel van de test blijft dit zo, met af een toe een kleine uitschieter naar boven. Zelfs als ik de resolutie op 680x480 zet doet hij dit.

Ik heb al de nieuwste Nvidia drivers geinstalleerd (175.16)
één stick RAM verwijderd ivm eventuele dual rate problemen.

Maar verder heb ik geen enkel idee waar ik moet zoeken.

Kan iemand mij hier mee helpen?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Begin eens met de FAQs en andere topics door te lezen. Heb je temperatuurproblemen, is je voeding goed, heb je je geheugen al getest, enzovoorts...

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:35
Als de kaart in het begint wel goed lijkt te werken is het wellicht een warmte probleem? De kaart wordt natuurlijk warmer als je 3Dmark gaat draaien. Houd je temps daarom eens in de gaten met rivatuner oid.

Verwijderd

Topicstarter
een temperatuursprobleem lijkt mij niet het probleem.
het gebeurd namelijk al gelijk in het begin, ook als ik de computer net aan zet.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 17:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Meten is weten. Warmte door el. spanning loopt snel op.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:10:
het gebeurd namelijk al gelijk in het begin, ook als ik de computer net aan zet.
Als de koeler van de videokaart er op de een of andere manier niet helemaal goed op zit is de idle temp van de core zeg 60 graden. Zodra ie belast wordt door 3dmark06 kan dit in een paar seconden al richting de 100 graden gaan waardoor de kaart zich terug klokt en je enorm lage fps hebt. Bij mij heeft een waterblok eens niet helemaal goed op de videokaart gezeten waardoor de temp van 50 idle binnen 30 sec al op 90 graden zat.

Nou is het bovenstaande niet heel erg waarschijnlijk maar wel mogelijk. Bekijk de temp van de core eens als je een 3d applicatie draait om te zien of het misschien zo is.

Verder is je voeding wel aan de krappe kant. 350W is niet veel voor je setup dus dat zou het misschien ook kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 27-05-2008 22:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:10:
Heb je de temp dan al gemeten?
Ook zou ik even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 22:16 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Het is leuk dat het jou het probleem niet lijkt, maar wat vindt je computer ervan? Oftewel kijk even wat je driver zegt van de temperatuur van je videokaart.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 13:51
Voeding denk ik ook aan.

Je GPU vraagt erg veel stroom bij grote bewerkingen. Als deze dit niet krijgt kan ie in een soort safe modus gaan werken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een test gedraaid van 3d mark en de temperatuur opgenomen.
cpu 51 graden
MB 35 graden
GPU 47 graden

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Ik denk dat je voeding niet de nodige A kan leveren. Wanneer (zie reactie To_Tall) de voeding dat niet kan leveren 'klokt' de VGA zich terug om je toch nog te voorzien van beeld, maar ja, wel met een lage preformance ;).

Ik raad je een A Merk voeding aan van om nabij 450W; meer dan voldoende!

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik ben helderziend, en ik kan je vertellen dat je PCI-E slot op x1 modus loopt. Check maar even CPU-Z onder het tabje 'mainboard' of 'motherboard', onderaan staat op welke modus je slot draait.

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:42:
Ik ben helderziend, en ik kan je vertellen dat je PCI-E slot op x1 modus loopt. Check maar even CPU-Z onder het tabje 'mainboard' of 'motherboard', onderaan staat op welke modus je slot draait.
je bedoelt in mijn bios?

anders zal ik toch eens een andere voeding proberen want zoals het nu gaat is het waardeloos.

• Avalaxy
leonpwner1 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:42:
Check maar even CPU-Z onder het tabje 'mainboard' of 'motherboard'

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem door.

CPU-Z geeft bij graphic interface aan;
link width. 16X

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:56:
Ik heb hem door.

CPU-Z geeft bij graphic interface aan;
link width. 16X
In beide tabs?

Verwijderd

Topicstarter
onder mainboard staat,
zowel bij link width als bij max supported 16X

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik een andere PSU gekocht, het is er één geworden van Coolermaster, 520W.
Ook heb ik de videokaart laten testen bij de winkel, Hij heeft daar 3 keer 3dmark gedraaid zonder problemen.

maar nu met mijn nieuwe voeding nog steeds hetzelfe probleem.

Ik heb geen idee in welke richting ik moet zoeken.

Is er nog iemand met suggesties?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 18:08:
Ondertussen heb ik een andere PSU gekocht, het is er één geworden van Coolermaster, 520W.
Ook heb ik de videokaart laten testen bij de winkel, Hij heeft daar 3 keer 3dmark gedraaid zonder problemen.

maar nu met mijn nieuwe voeding nog steeds hetzelfe probleem.

Ik heb geen idee in welke richting ik moet zoeken.

Is er nog iemand met suggesties?
Probeer eens 3dmark05 en een aantal spellen. Het probleem zou ook gewoon bij 3dmark06 kunnen zitten en dat andere proggies wel goed werken.

Als je bij andere spellen en 3dmark versies ook probleem hebt zou ik eens een herinstallatie doen en dan goed op alle drivers letten.
Pagina: 1