Vaststellen status PCI-express slot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:47
Beste tweakers,

Ik heb een A8N-SLI moederbord met een A8N-SLI Premium BIOS. Hoe kom ik er achter of mijn bovenste PCI-express slot daadwerkelijk op x16 snelheid draait? Er zit een Asus 6600GT PCI-e 128 MB videokaart in. Ik kan het nergens aflezen in het BIOS. Wel aanpassen natuurlijk, maar nergens aflezen. Is er een programma dat de status van mijn bovenste PCI-express slot betrouwbaar kan uitlezen? Everest Ultimate zegt: PCI Express 1.0 x16 @ x8, maar of ik dit moet vertrouwen weet ik niet. Ik heb met meerdere BIOS-settings gespeeld, maar Everest Ultimate zegt telkens hetzelfde. Uiteindelijk heb ik de Asus EZ Selector card eruit gehaald en in het BIOS EZ Card Warning uitgezet. SLI Broadcast Aperture is Enabled en SLI-Mode staat op Single Grafics Card. Ik draai Windows XP Home SP3. ForceWare 175.16 WHQL geïnstalleerd.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

gebruik GPU-Z

meuk: GPU-Z 0.2.2

[ Voor 70% gewijzigd door Wiethoofd op 27-05-2008 21:42 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-08 17:10
CPU-Z, motherboard tab ;)

Weet niet zeker of dat wel met GPU-Z kan, maar met CPU-Z zekerweten.

Oh by the way, PCI-E x8 is geen bottleneck voor je videokaart hoor, denk dat die 6600GT x2 / x4 nodig heeft ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Avalaxy op 27-05-2008 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-08 23:08
Een PCI-e bus op X16 snelheid gaat in jouw geval geen extra snelheid geven, omdat een 6600 al niet de bandbreedte van een 8x slot vult. Misschien is het wel de kaart die gewoon niet meer dan 8x vraagt.

Edit: Wat leonpwner1 zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door hugoy op 27-05-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
GPU-Z geeft ook PCI-e x16 @ x8 aan |:(

Tis dus toch waar. Maar hoe zorg ik er dan voor dat dit toch op x16 draait? Heb al op internet gezocht en in de manual gekeken, maar kan niks vinden over de optimale BIOS-settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

waarschijnlijk kan je kaart niet meer aan dan 8 lanes, je zult dan een nieuwe grafische kaart moeten kopen om volledige gebruik te kunnen maken van de volledige 16 lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Joep Stoffels schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:46:
GPU-Z geeft ook PCI-e x16 @ x8 aan |:(

Tis dus toch waar. Maar hoe zorg ik er dan voor dat dit toch op x16 draait? Heb al op internet gezocht en in de manual gekeken, maar kan niks vinden over de optimale BIOS-settings.
Ik weet niet precies hoe het bij de A8N-SLI zit, maar bij P5B (meende ik) moederborden is het vaak zo dat je de PCI-E frequentie iets moet verhogen om hem goed op 16x te krijgen. Ergens tussen de range van 103~110 MHz zou moeten werken. Dat is doorgaans een bug in het moederbord, maar het is in ieder geval het proberen waard. Dat je kaart op PCI-E x1 modus werkt in het onderste slot is normaal, zie dit topic van een vriend van mij: Zeer slechte performance nieuw systeem. Hij heeft hetzelfde moederbord als jij (de eerste revisie van de A8N-SLI).

Ik zal als je wilt zo even m'n BIOS induiken en wat foto's schieten van mijn settings, ik heb BIOS 1302 op een A8N-SLI SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Het aparte is dat op de website van asus niks vermeld staat over de snelheid waarop het PCI-e slot met mijn EN6600GT/TD/128M/A zou moeten communiceren.

In m'n BIOS PCI-e speed naar 105 MHz veranderd. Geen verschil, dus ff opnieuw proberen.

Edit: 101 MHz ook niks. Ik begin eraan te twijfelen of mijn 6600GT daadwerkelijk x16 kan draaien.
Volgens deze Poolse website zou dat wel moeten kunnen.

Edit 2: Mijn EN6600GT/TD/128M/A moet gewoon op x16 kunnen draaien. Dat doen namelijk meerdere 6600GT's. Ik sta raar te kijken als Asus dat niet geïmplementeerd heeft.

[ Voor 47% gewijzigd door Joep op 27-05-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
M'n settings, voor zover er settings zijn...

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2q80tpj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/nz0kfd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/rm92tk.jpg

Denk niet dat je er veel aan hebt though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ik ga eens een poging wagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 21:13
eehm?

waar haal jij uit die poolse site dat hij echt op 16x draait?

ik maak daar uit op dat hij op dat hij in een 16x slot moet (vanwege de fysieke grootte van de kaart....)

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hij moet sowieso in het bovenste slot. Maar hij zou prima op x16 moeten kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Japidoff schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:33:
eehm?

waar haal jij uit die poolse site dat hij echt op 16x draait?

ik maak daar uit op dat hij op dat hij in een 16x slot moet (vanwege de fysieke grootte van de kaart....)
Ik ben erg benieuwd of iemand hier op GoT GPU-Z eens zou kunnen draaien als 'ie een 6600GT PCI-e heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 21:13
hier op wikipedia.. nog niet "echt" bewezen
maar voor mij goed genoeg...

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_6#GeForce_6600_Series

mocht je m toch op 16x kunnen laten draaien lees ik t graag!!!

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Heel apart inderdaad, misschien is het werkelijk een x8 kaart. Ik ben iig blij dat ik m'n 3dmark 05 score heb zien verbeteren van 2431 naar 3865, omdat ik eerst m'n 6600GT in het onderste PCI-e slot had dat ook nog eens op PCI-e x1 liep. Nogal weinig bandbreedte, maar nu dus genoeg.

Edit: En toch wil ik x16 |:(

Edit 2: Op deze afbeelding is duidelijk te zien dat x16 wel mogelijk is. Dat betekend dus blijven proberen in het BIOS.

Edit 3: Overclock verwijderd, maar heeft geen nut.

Edit 4: Link naar afbeelding werkt niet, maar ik kan duidelijk zien dat x16 mogelijk is.

[ Voor 58% gewijzigd door Joep op 29-05-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Subtiel kickje, niemand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

probeer je kaart eens in een ander moederbord, als hij daar ook 8/16 aangeeft ligt het aan de kaart (mits het een nieuw moederbord is) en anders ligt het aan je huidige mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Goed idee. Had daar zelf helemaal niet aan gedacht. Zal het proberen in een pc van een huisgenoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:30

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En als ik het goed begrepen heb zit die Asus EZ Selector kaart, waarmee je tussen Single en Dual Card verdeling kiest ook op de Single positie in het voetje op de plank?
Want ik las dat je hem er uit gehaald had, of is dat juist omdat dat hetzelfde effect zou geven?

Verder zou ik me er overigens geen zorgen om maken, het werkt nu namelijk wel goed toch?
Van de 8x zul je met de 6600GT totaal geen hinder ondervinden. Ik vermoed dat die kaarten zelfs op 4x nog gewoon presteren zonder merkbaar verlies.
Wat ook kan is dat het door de software ergens op 8x gehouden wordt, mogelijk om de goede werking te garanderen. Zoals vroeger ook werd gedaan bij de AGP bus van de AMD Irongate (AMD751) chipset, welke problemen had om op AGP2x snelheden stabiel te blijven.
Alleen heb ik geen idee of zoiets dus hier van toepassing kan zijn.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ik heb de EZ Selector Card eruit gehaald, omdat het systeem anders niet wil booten met m'n videokaart in het bovenste PCI-e slot, welke BIOS-settings ik ook gebruik. In de manual staat niet dat het verwijderen van de EZ Selector Card niet kan en in het BIOS zijn er mogelijkheden om dit dan toch te configureren. Ik denk dat ik binnenkort eens heel uitgebreid en gestructureerd alle BIOS-settings ga proberen. x8 Biedt wel genoeg bandbreedte, toch wil ik graag het onderste uit de pan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Joep Stoffels schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:54:
x8 Biedt wel genoeg bandbreedte, toch wil ik graag het onderste uit de pan halen.
Er valt alleen niet meer uit de pan te halen, want die is al leeg. Mijn 7950GT heeft opzich al genoeg aan 4 PCI-E lanes, kun je voorstellen hoeveel jouw 6600GT nodig heeft die 10x trager is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:32
Hej mensen,

Ik zit hier met een HD3870 op een Asus A8R-MVP moederbord en ik heb hetzelfde probleem.
Heb ook al het nodige lopen zoeken in de bios en google, maar een oplossing heb ik nog niet gevonden.

De overclock truuk heb ik net ook geprobeerd, maar zonder succes.

iemand nog andere suggesties?

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

dan ligt het lijkt me aan je moederbord Mannes, ook is je 3870 PCI-e 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Mannes, draai jij ook Windows XP Home SP3? Welke ForceWare heb je geïnstalleerd? En welke instellingen heb je in het BIOS wat betreft SLI?

Edit: Ik denk dat ik de oorzaak van mijn probleem heb gevonden. Ik heb een A8N-SLI moederbord met een A8N-SLI Premium BIOS. Aangezien de non-Premium gebruik maakt van een EZ Selector Card en de Premium gebruik maakt van een schakel IC, kan dit problemen leveren als het BIOS (dat een schakel IC verwacht) en de EZ Selector Card elkaar in de weg zitten. Een van beide gaat dan de baas spelen, wat resulteert in x8. Het is dus misschien mogelijk om x16 te draaien op mijn A8N-SLI met Premium BIOS, door alle BIOS-settings uit te proberen.

Ik ga dat dus binnenkort doen, net als het installeren van m'n 6600GT op een ander mobo.

@ Mannes, nu denk ik dus dat het aan je BIOS settings ligt, wat heb je nu bij SLI ingesteld? En lees je manual eens door. Misschien staat er iets over in, bij i.i.g. wel.

[ Voor 74% gewijzigd door Joep op 30-05-2008 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 13:53
Ik denk niet dat Mannes forceware gebruikt met aan ATI chipset en een ATI GPU :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Oops 8)7 Catalyst bedoel ik ;)

Edit: Laat maar zitten. Ik krijg x16 onder een Premium Bios niet aan de praat en heb geen zin om terug te flashen naar een non-Premium Bios, omdat het Premium Bios voordelen heeft en het zal waarschijnlijk niet ontzettend veel 3dmark punten schelen. Toch bedankt voor de suggesties :)

[ Voor 81% gewijzigd door Joep op 30-05-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ik kom terug op mijn eerdere uitspraak en ga m'n mobo toch terug flashen met een normaal A8N-SLI bios. Ik las laatst in [OC-939]Asus A8N-SLI Deel 2 dat de bios-opties die je kunt unlocken door je mobo met een premium-bios te flashen niet werken. Ik ben ondertussen 100% overtuigd dat de PCI-e-lane-problemen te maken hebben met de verschillende layout van de A8N-SLI en de A8N-SLI Premium. Dat Avalaxy geen problemen heeft met zijn PCI-e-lanes, komt omdat de layout van zijn A8N-SLI SE hetzelfde is als die van de A8N-SLI Premium.

Edit: 3DMark scores met Premium bios en x8:
01: 19776
03: 8586
05: 3645
06: 1518

[ Voor 6% gewijzigd door Joep op 07-01-2009 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ik heb m'n moederbord met enige moeite terug weten te flashen naar het 1014 bios van de A8N-SLI, maar nog steeds vertikt de 6600GT om op 16 PCI-e lanes te werken. Kaart dus even in het systeem van een huisgenoot gestopt en daar liep hij zonder moeite op 16 lanes. Ik ga dus weer terug flashen naar het 1303 bios van de A8
N-SLI Premium, want ik ben bang dat de settings verkeerd stonden toen ik 'm flashte. Die settings zijn nu verdwenen met het nieuwe bios, dus ff terug en op orde zetten. En dan op allerlei manieren proberen om 'm eens eindelijk op 16 lanes te laten werken.

Edit: Ff in Everest gekeken:
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/2020/everestvm0.png
Staat dus in SLI-mode. Rare HTT-frequentie btw. HTT-multiplier staat op 4

[ Voor 13% gewijzigd door Joep op 10-01-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik vind het een interessant onderwerp aangezien ik zelf ook nog met dit type hardware loop te prutsen. Maar wat denk je te bereiken met x16? Die vraag is al meerdere malen gesteld, maar ik kan je verzekeren dat het 0% performance winst geeft. Dan toch de vraag waarom je het zo dolgraag wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Omdat het gewoon moet kunnen natuurlijk :P
Heb je na het flashen het BIOS wel naar standaard gereset? De oude instellingen zouden dan toch zeker geen invloed meer mogen uitoefenen. En als de kaart in SLI modus staat, zal het bovenste slot inderdaad maar aan 8x werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Admiral Freebee schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 12:30:
Omdat het gewoon moet kunnen natuurlijk :P
Heb je na het flashen het BIOS wel naar standaard gereset? De oude instellingen zouden dan toch zeker geen invloed meer mogen uitoefenen. En als de kaart in SLI modus staat, zal het bovenste slot inderdaad maar aan 8x werken.
Nou dat zien we... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik weet dat met 1 6600gt= 8x en met 2 sli 16x wel verbindingsbrug gebruiken( nooit waarneembaar in de bios als 16x ook niet als je de print omdraait tussen je pci-e sloten).
daarom was de optie 2x 6600gt beter2x8=16x als 1 of 2x 6800gt want een 6800gt alleen draait al 16x en je mobo kan toch niet meer aan als 16x.
Daarbij was 1 6800gt duurder als 2x6600gt.
Ik draai en game al jaren tevreden met mijn A8N-sli DeLuxe AMD X2 4200+ met 2x 6600GT 128MB in 3dmark zo rond de 4000pnt. met1024x768

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Met 2 x 6600GT, heeft elke kaart ook nog maar 8x ter zijner beschikking dus ik snap niet waarom je zegt dat het beter is. De enige reden waarom het beter is, is omdat je 2x de rekenkracht beschikbaar hebt, maar de bandbreedte heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:44:
Met 2 x 6600GT, heeft elke kaart ook nog maar 8x ter zijner beschikking dus ik snap niet waarom je zegt dat het beter is. De enige reden waarom het beter is, is omdat je 2x de rekenkracht beschikbaar hebt, maar de bandbreedte heeft daar niets mee te maken.
Snappen hoeft niet.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:12
Ik heb toevallig ook een A8N-SLI met 6600GT er in, ik zal als ik straks thuiskom ff kijken voor je.

update: ja hier draait ie ook op x16.

[ Voor 17% gewijzigd door tiguan op 08-05-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Overigens is hier ook net een A8N-SLI langsgekomen met een 7600GT, en die werkte gewoon aan 16x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-08 16:24

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Waar gaat dit sowieso allemaal over? Bandbreedte heeft geen invloed op de prestaties van je videokaart, behalve als je er te weinig van hebt, en 8x is in dit geval plenty. Ook hoef je een BIOS echt niet terug te flashen omdat je denkt dat er voor het flashen een setting verkeerd stond die je nu niet meer hebt, want als je je BIOS na het flashen reset staan alle settings weer normaal, het is niet zo dat er dan nog een verkeerde setting overblijft ofzo (sowieso moet je volgensmij voor het flashen van een BIOS altijd eerst een CMOS reset doen voor de zekerheid).

En als je dan het "probleem" toch per sé op wil lossen (wat dus echt zonde van je tijd is) dan moet je waarschijnlijk zoeken in de richting van toch ergens een SLI functie geactiveerd hebben, want in SLI krijgen beide videokaarten normaal 8 lanes (omdat je geen 2x 16 lanes ter beschikking hebt), dus dat zou het kunnen zijn.

Everybody lies

Pagina: 1