Toon posts:

[Gentoo] Heel zacht geluid met ICH7 en ALSA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn Thinkpad T60 zit een ICH7 (Intel HD Audio) chip, welke ik met behulp van ALSA graag wat geluid uit zou willen laten spugen. Momenteel wordt de geluidskaart herkent en hoor ik geluid, alleen is dit geluid heel zacht (ik moet mijn speakers voluit zetten om wat geluid te horen).

Op dit moment draai ik de 2.6.24-gentoo-r8 kernel (amd64) met de volgende configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Device drivers -->
    Sound -->
        [M] Sound card support
        Advanced Linux Sound Architecture -->
            <M> Advanced Linux Sound Architecture
            <M> Sequencer support
            <M> Sequencer dummy client
            <M> OSS Mixer API
            <M> OSS PCM (digital audio) API
            [*] OSS PCM (digital audio) API - Include plugin system   
            PCI Devices -->
                <M> Intel HD Audio
                    <*> Enable Generic HD-audio codec parser
        Open Sound System -->
            < > Open Sound System

Ik heb alsa-util geemerged (verder niks) en geconfigureerd met alsaconf. Deze vindt mijn kaart zonder verdere problemen en het laden van de drivers gaat ook goed. Hierna heb ik met alsamixer mijn controls allemaal op 100 gezet. Het vreemde is dat ik alleen de Master en PCM controls heb, normaal gesproken zijn dit er een stuk meer dacht ik.

De inhoudt van /etc/modules.d/alsa:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
# Alsa kernel modules' configuration file.

# ALSA portion
# OSS/Free portion

##
## IMPORTANT:
## You need to customise this section for your specific sound card(s)
## and then run `update-modules' command.
## Read alsa-driver's INSTALL file in /usr/share/doc for more info.
##
##  ALSA portion
## alias snd-card-0 snd-interwave
## alias snd-card-1 snd-ens1371
##  OSS/Free portion
## alias sound-slot-0 snd-card-0
## alias sound-slot-1 snd-card-1
##

# OSS/Free portion - card #1
##  OSS/Free portion - card #2
## alias sound-service-1-0 snd-mixer-oss
## alias sound-service-1-3 snd-pcm-oss
## alias sound-service-1-12 snd-pcm-oss

alias /dev/mixer snd-mixer-oss
alias /dev/dsp snd-pcm-oss
alias /dev/midi snd-seq-oss

# Set this to the correct number of cards.

# --- BEGIN: Generated by ALSACONF, do not edit. ---
# --- ALSACONF version 1.0.16 ---
alias snd-card-0 snd-hda-intel
alias sound-slot-0 snd-hda-intel
# --- END: Generated by ALSACONF, do not edit. ---

en wat lspci output:

code:
1
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)

Waarom heb ik zo weinig mixers, en waarom is mijn geluid zo zacht?

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Misschien doet je windowmanager ook nog iets met het geluid? KDE heeft bijvoorbeeld KMix.

En heb je ook nog een "softe" volumeregeling op je toetsenbord of alleen een draaiknopje aan de zijkant?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai XMonad en deze heeft zelf geen volume manager aan boort. Er zitten idd knopjes op de laptop waarmee je het geluid kunt regelen, deze worden alleen hardware matig aangestuurd en heeft het OS dus niks mee van doen.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Je kunt in XMonad wel Gnome en KDE-apps draaien, dus misschien is het een idee voor je om eens iets als KMix te emergen en te kijken of het doet wat je wilt?
Als dat namelijk geen soelaas biedt zit het probleem ergens anders dan in alsamix.

Over die knopjes op je laptop; als dat iets anders is dan een potmeter is het meer een soft- dan een hardwarematige manier om het volume aan te passen. En je OS hoeft daar idd niks mee van doen te hebben, maar ik heb wel eens gemerkt (bij een vergelijkbare hardwareconfiguratie) dat deze settings toch plotseling anders waren dan voorheen na een install.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Je kunt via een (Alsa-)switch de voorversterking uitzetten bij ICH-chipsets. Die switch zou je terug moeten kunnen vinden @ alsamixer. Ik zou daar dus nog even goed naar kijken (niet focussen op controls, maar op switches dus).

0.0

Verwijderd

Topicstarter
dragunova schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:37:
Je kunt in XMonad wel Gnome en KDE-apps draaien, dus misschien is het een idee voor je om eens iets als KMix te emergen en te kijken of het doet wat je wilt?
Als dat namelijk geen soelaas biedt zit het probleem ergens anders dan in alsamix.
Het geluid staat echt overal op maximaal, maar het blijft nog steeds erg zacht.
Over die knopjes op je laptop; als dat iets anders is dan een potmeter is het meer een soft- dan een hardwarematige manier om het volume aan te passen. En je OS hoeft daar idd niks mee van doen te hebben, maar ik heb wel eens gemerkt (bij een vergelijkbare hardwareconfiguratie) dat deze settings toch plotseling anders waren dan voorheen na een install.
Ik weet zeker dat de volume knoppen op mijn Thinkpad afzonderlijk werken van mijn OS.
Jungian schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 15:38:
Je kunt via een (Alsa-)switch de voorversterking uitzetten bij ICH-chipsets. Die switch zou je terug moeten kunnen vinden @ alsamixer. Ik zou daar dus nog even goed naar kijken (niet focussen op controls, maar op switches dus).
Ik kan dus geen switches vinden bij alsamixer. Alleen de controls Master en PCM, voor de rest staan er geen opties.

Ondertussen heb ik op aanraden van iemand de Sigmatel drivers genomen ipv de generic drivers maar ook deze boden geen solaas (deze drivers kon ALSA niks mee)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen de oplossing gevonden. Mijn geluid werkt ondertussen prima met de volgende kernel configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Device drivers -->
    Sound -->
        [M] Sound card support
        Advanced Linux Sound Architecture -->
            <M> Advanced Linux Sound Architecture
            <M> Sequencer support
            <M> Sequencer dummy client
            <M> OSS Mixer API
            <M> OSS PCM (digital audio) API
            [*] OSS PCM (digital audio) API - Include plugin system   
            PCI Devices -->
                <M> Intel HD Audio
                    <*> Build Analog Device HD-audio codec support
        Open Sound System -->
            < > Open Sound System

Misschien dat dit iemand anders in de toekomst nog kan helpen.
Pagina: 1