Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:26:
Ik woon in een UPC gebied, en wil digitale televisie ontvangen zonder losse decoders en de ingebouwde decoder van mijn TV (Bravia 40w3000) gebruiken. UPC is nu begonnen met stelselmatig versleuten van zenders die voorheen nog prima te bekijken waren, ik ben het zat en op zoek naar een structurele oplossing. Ik heb echter het idee dat er niet zo gek veel opties zijn.
- Digitenne signaal is van matige kwaliteit
- Digitale schotelontvanger, ook hier lees ik niet echt positieve ervaringen qua kwaliteit
Ben je nu echt gewoon verplicht om mee te gaan in de koppelverkoop van UPC als je een digitaal signaal wilt ontvangen, of mis ik nog een optie?
Jazco2nd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 00:52:
[...]
Digitale schotel heeft de beste tv kwaliteit (beeld en geluid) die je kan krijgen, beter ook dan alle kabelmaatschappijen. Als je digitale tv wilt en geen UPC kies je dus voor schotel (tenzij je digitenne erg goed kan ontvangen en tevreden bent met die kwaliteit).
Daarnaast heb je met schotel ook meer keuzevrijheid in je decoder, schotel en alle apparatuur die erbij hoort. Je kan het zo leuk maken als je zelf wil (meerdere lnbs. 2 schotels etc). Plus een paar honderd free to air zenders.
Hier een analoog/upc-digitaal/analoge en digitale schotelkijker (

)...
De 'kwaliteit' van digitale tv omschrijven is erg subjectief en lastig om te doen.
Ik heb de afgelopen jaren plaatsen gezien, waar UPC Digital er niet uitzag, terwijl dat een straat verderop enorm scherp beeld gaf (leek wel een verschil in bitrate).
Digitenne moet je als je voor beeldkwaliteit gaat, boycotten. Digitenne zit gewoon met een beperkte bitrate en daar moet een x aantal kanalen op. Voorlopig (tot ze mpeg4 invoeren, en dus ook wer meer zenders) gaat de kwaliteit dus niet vooruit.. Daarbij zijn de tuners ook prut; zelfs de ingebouwde digitenne tuner in mijn Bravia geeft 'mooier' (zachter/minder blokkig) beeld weer, dan de kpn tuners..
Televisie via de digitale schotel ervaar ik momenteel nog als het 'lekkerst' kijken.
Ondanks de lagere bitrate (upc levert hogere bitrates op een aantal kanalen) lijkt de encoder/decoder van Canal Digitaal beter zijn werk te doen dan die van UPC.
Apart is wel, dat ook Canal Digitaal af en toe last heeft van spontaan droppende bitrates... en dan vooral op de 'luxe' betaalzenders; discovery, national geographic en nog enkelen (waaronder de xxx-kanalen)..
Mijn persoonlijke advies; koop een leuke schotelantenne van 80cm en een of meerdere lnb`s... duur in aanschaf, maar het aanbod is een stuk groter dan bij iedere andere aanbieder. Tevens is het beeld van bijvoorbeeld onze oosterburen idoot strak (8/10+Mbit bitrate).. om maar iets te noemen.
Je kunt verder altijd nog een basispakket nemen bij canaldigitaal, waarbij je uiteindelijk minder kwijt bent dan via UPC, maar evenveel of zelfs meer plezier aan zult beleven (zeker lettend op de prijsverschillen).
Iets anders... denk niet, dat er nu opeens wèl iets op tv te bekijken valt, want met 350+ zenders is dat meestal nog steeds niet het geval