Hee, hier kun je zelfs nog een zinnige discussie over voeren ook-
De vraag is hoeveel geld je hebt. Heb je net een bank overvallen, dan kun je grotendeels op eigen smaak kiezen tussen een P4 of een supergeOCde Tbird (zie Tweakers van vanmiddag).
Heb je aardig wat, maar niet zo astronomisch veel, dan ben je volgens mij met AMD net iets beter af, niet omdat de chips beter zijn (vrijwel gelijk gemiddeld genomen) maar omdat ze wel per MHz een stuk goedkoper zijn (de helft ofzo, meestal), en high-end mobo's elkaar niet echt ontlopen (prijs ABIT SA6-R=prijs ABIT KT7A-R).
Heb je een wat beperkter budget, maar nog altijd iets van 2000,-, begint het flink af te hangen wat je prioriteiten zijn. Games zijn het zwaarst, maar misschien moet je wel kiezen tussen bijv. een betere VGA kaart en een CDRW... denk dat je hier toch wel bij een Duron uitkomt, omdat die wel VEEL beter performt dan de Celeron (zelfs op 100MHz FSB), en stukken goedkoper is dan Tbird/P3.
Het wordt pas weer spannen als je echt een minibudget hebt (1500 incl. monitor ofzo). Dan wordt Cyrix misschien wel een optie, omdat je kunt gaan voor een ultragoedkope So370 mobo met alles geintegreerd, en een chip die goed een slak imiteert, maar wel draait. Als performance je lief is zit je niet in deze prijsklasse. Celeron is m.i. een beetje duur geworden, en Duron kan het qua chipprijs wel redden, maar totdat ik SiS730/ VIA KM133 mobo's voor bodemprijzen zie, ben je nog steeds met een Cyrix goedkoper uit.
Goed, dan de onvermijdelijke vraag: waarom heb ik nergens Intel aangeraden?
Antwoord: 1 reden- PRIJS:(
De Celeron rent rondjes rond de Cyrix, de PIII kan een Duron eruitknallen en een P4, hoewel langzamer op gelijke kloksnelheid, kan door pure GHz de Tbird meester worden. Wat is er mis mee? Ze kosten in alle segmenten zowat het dubbele van de concurrent. Doe daar wat aan en ik zit direkt weer aan de Intel:P
Oslik, blyat! Oslik!