Toon posts:

Wifi internet vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon op kamers en heb hier zelf internet aangesloten, omdat dat er nog niet was. Inmiddels bijna een jaartje geleden. (Casema overigens)

De huisbaas beloofde steeds draadloos (wifi) internet voor alle huisbewoners, maar na eindeloze beloftes/uitstellingen is dat nu gerealiseerd.

Ik gebruik nu een desktop pc maar wil deze vervangen door een macbook. Met de macbook wil via de wifi verbinding van de huisbaas internetten en dan zeg ik meteen mijn Casema op.

Maar ik heb vragen over dat internet van mijn huisbaas.

Allereerst wil ik duidelijk maken dat wij daar als huisbewoners recht op hebben dus niet dat ik onrechtmatig gebruik maak van zijn wifi.

Vraagjes:

Kan de huisbaas zien dat mijn macbook verbonden is aan de wifi?
Zoja, wat kan hij dan allemaal zien?
Kan hij mijn internet geschiedenis lezen?
Als ik bijv een torrent download en ik download/upload veel kan hij dan zien dat ik iets download?

Als dit het geval is, wat kan ik hier tegen doen?

Ik stel graag prijs op mijn anonimiteit en wil dat graag zo houden :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:49:
Allereerst wil ik duidelijk maken dat wij daar als huisbewoners recht op hebben dus niet dat ik onrechtmatig gebruik maak van zijn wifi.
Waarom dan die angst dat de huisbaas het ziet?
Als ik bijv een torrent download en ik download/upload veel kan hij dan zien dat ik iets download?

Als je anonimiteit wilt, dan zul je je eigen internetverbinding moeten blijven gebruiken. De huisbaas kan niet zomaar van alles inzien, maar de internetverbinding is zijn verantwoordelijkheid, dus als jij illegale content gaat uitwisselen zou hij verantwoordelijk zijn. Doe het openlijk of doe het niet, is het advies.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:44
De huisbaas ziet dat er een extra host gebruik maakt van zijn accespoint

Hangt ervan af hoe open alles staan bij jou. Meestal bij Macbooks staat hij vrij dicht. De pcnaam is het vaak en niet meer.

Niet uit jou pc maar als het bijvoorbeeld een wat betere router is met logfunctes enzo dan kan hij wel vanalles loggen en aan de hand daarvan zien van wat er zoal bezocht is.

Als ik bijv een torrent download en ik download/upload veel kan hij dan zien dat ik iets download? Aan de hand van de router logs indien dat aanstaat en het router dit aankan.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ga er maar vanuit dat hij alles kan lezen wat jij over de verbinding stuurt. Hij dóet het waarschijnlijk niet, maar je hoeft maar een béétje uitgebreide router te hebben en je kunt logs laten vastleggen over welke sites er zijn bezocht.

Als je wil dat er niemand binnen je huis je netwerkverkeer kan bekijken moet je de lijn tot aan je provider volledig onder eigen beheer hebben :) Ieder tussenstation kan 'afgetapt' worden, en zelfs zonder dat heb je nog steeds geen privacy, en anonimiteit op internet is sowieso vrijwel onmogelijk.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Vraagjes:

- Kan de huisbaas zien dat mijn macbook verbonden is aan de wifi?
- Zoja, wat kan hij dan allemaal zien?
- Kan hij mijn internet geschiedenis lezen?
- Als ik bijv een torrent download en ik download/upload veel kan hij dan zien dat ik iets download?
Van boven naar beneden:
- Ja dat kan je veel routers ja
- Afhankelijk van de router, niets.. tot welke host je bezoekt (bijvoorbeeld hotmail.com)
- Hij kan niet zomaar in jouw pc kijken als je dat bedoeld
- Afhankelijk van de router

Je eigen verbinding houden.

Verwijderd

Jups
Zoja, wat kan hij dan allemaal zien? Kan hij mijn internet geschiedenis lezen?
Aangezien het een netwerk is kan hij, met de juiste programma's, alles zien wat je aan het doen bent en controle over de computer nemen en zodoende als je weg bent en de PC aanlaat staan kan hij alles op je harde schijf bekijken[/quote]
Jups, hij kan zien dat je aan het downloaden bent en dat je de hele verbinding vol trekt: op die manier kan hij je ook toegang ontzeggen als dit betekend dat de overige buurtbewoners niks meer kunnen doen
Geen gebruik maken van zijn netwerk
Anonimiteit heb je niet en zul je op het internet ook nooit hebben bij gedeelde verbindingen. Doe geen dingen die je niet mag/hoort te doen en je hoeft je geen zorgen te maken, heb je wat te verbergen kan je beter een prive verbinding nemen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:56:
Aangezien het een netwerk is kan hij, met de juiste programma's, alles zien wat je aan het doen bent en controle over de computer nemen en zodoende als je weg bent en de PC aanlaat staan kan hij alles op je harde schijf bekijken[/quote]
Als de huisbaas mijn macbook wilt 'overnemen' met een bepaald programma dan moet dat programma toch ook op mijn macbook staan? Of is de technologie nu al zo geavanceerd dat dit niet nodig is? Ik kan mijn macbook toch wel beveiligen zodat deze niet 'overneembaar' is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:01:
[...]

Als de huisbaas mijn macbook wilt 'overnemen' met een bepaald programma dan moet dat programma toch ook op mijn macbook staan? Of is de technologie nu al zo geavanceerd dat dit niet nodig is? Ik kan mijn macbook toch wel beveiligen zodat deze niet 'overneembaar' is?
Geen idee, maar je huisbaas heeft vast ook wel je kamersleutel dus zou ook zo achter je PC kunnen gaan zitten ;)

Denk bij jezelf gewoon na of je iets te verbergen hebt en of hij in zijn vrije tijd van alles zal doen om erachter te komen wat je allemaal doet...

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:56:

Aangezien het een netwerk is kan hij, met de juiste programma's, alles zien wat je aan het doen bent en controle over de computer nemen en zodoende als je weg bent en de PC aanlaat staan kan hij alles op je harde schijf bekijken
Wat is dit nou weer voor bangmakerij en bullshit? 8)7 Dat je draadloos verbind met een netwerk betekend nog niet dat je gelijk een VNC op start, dat zal je nog altijd zelf moeten doen

Sowieso, TS: je moet er van uit gaan dat je huisbaas in de logs van de modem kan zien wat je doet. Dat betekend echter nog niet dat dit zo is, veel modems hebben hier helemaal geen logs over. Daarnaast vraag ik me af wat het hem kan schelen. Oh en, torrentverkeer kan door veel torrentprogramma's wel ge-encrypt worden ;)

• job

job

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:03:
[...]

Geen idee, maar je huisbaas heeft vast ook wel je kamersleutel dus zou ook zo achter je PC kunnen gaan zitten ;)
Uhm, nee dat mag de huisbaas niet eens hebben.

En daarnaast heb je een vrij grote fantasie voor wat betreft zomaar op afstand pc's overnemen en overal bijkunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 27-05-2008 19:06 ]

Verwijderd

job schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:05:
[...]
Uhm, nee dat mag de huisbaas niet eens hebben.
Ik ben hier druk bezig om een complottheorie neer te zetten, in de tussentijd kan TS op Google ook wel antwoorden op zijn vragen vinden :P

Als iemand wil kan hij/zij altijd een ander in de gaten houden en al helemaal als hij/zij zich in hetzelfde gebouw bevindt en een gedeelde verbinding heeft

Verwijderd

Topicstarter
Muthas schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:03:
[...]
Wat is dit nou weer voor bangmakerij en bullshit? 8)7 Dat je draadloos verbind met een netwerk betekend nog niet dat je gelijk een VNC op start, dat zal je nog altijd zelf moeten doen

Sowieso, TS: je moet er van uit gaan dat je huisbaas in de logs van de modem kan zien wat je doet. Dat betekend echter nog niet dat dit zo is, veel modems hebben hier helemaal geen logs over. Daarnaast vraag ik me af wat het hem kan schelen. Oh en, torrentverkeer kan door veel torrentprogramma's wel ge-encrypt worden ;)
Wat is een VNC?

Hij kan dus alleen mits de router log mogelijkheden heeft zien wat ik doe? Hij kan niet op de macbook zelf kijken?

Als je torrentverkeer encrypt wat gebeurd er dan? Kan hij dan niet zien dat ik aan het downloaden ben?

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:10:
[...]

Wat is een VNC?

Hij kan dus alleen mits de router log mogelijkheden heeft zien wat ik doe? Hij kan niet op de macbook zelf kijken?

Als je torrentverkeer encrypt wat gebeurd er dan? Kan hij dan niet zien dat ik aan het downloaden ben?
Een VNC is dat je een computer via een andere computer kan besturen. Daarvoor moet je echter zelf ook het een en ander instellen dus iemand kan niet 'zo maar' jouw pc besturen, ook niet als je in zijn netwerk zit.

Hij kan als de router log mogelijkheden heeft inderdaad zien wat je doet, en niet je MacBook bekijken. En als je torrentverkeer encrypt heeft je huisbaas met z'n logjes geen idee wat er gebeurd, behalve dan dat er veel netwerkverkeer is.

• job

job

googlelen
juist
kan hij nog steeds zien.

Maar als je huisbaas technisch is, en hij wil persee weten wat er met zijn verbinding gebeurt dan kan hij prima alles loggen door tussen modem en router een pc met logsoftware te hangen. Nadeel van het loggen... De logs worden sneller aangemaakt dan iemand kan lezen.
Maar ik zou niet zo panisch doen en gewoon gebruik maken van die verbinding.
Die huisbaas heeft wel anders te doen dan meekijken met het internet verkeer.

Als er iemand is die met jouw verkeer kan meekijken (ja nu ook al) dan is het je provider.
En KPN kan meeluisteren met jouw telefoongesprekken. Maar denk je dat ook maar iemand de moeite gaat doen?

[ Voor 10% gewijzigd door job op 27-05-2008 19:14 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:10:
Wat is een VNC?

Dit zijn vragen die je met een beetje eigen inzet echt wel zelf kunt beantwoorden, gebruik de zoekfunctie en Google. En nee, als jouw beveiliging goed is, dan is er niet zoveel aan de hand. Maar vraag jezelf eerst eens af: waarom die geheimzinnigheid en paranoia? Wat wil je gaan doen dat je echte anonimiteit nodig hebt? Waarom mag de huisbaas het niet weten als je "er recht op hebt"? Nofi, maar je verschillende angsten doen vermoeden dat het niet zo is.

Oftewel: lees je in op de materie, en blijf gewoon je eigen internetverbinding gebruiken als je angsten houdt. Of ga met je huisbaas praten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Is er niet een mogelijkheid om al je internetverkeer te encrypten?

Ik heb geen angsten, maar als het kan blijf ik liever zo anoniem mogelijk. Ik download af en toe een spel wat dus eigenlijk niet mag (maar het leven als student is al duur genoeg) en zit op een forum waar soms toch wel persoonlijke dingen worden besproken.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Even voorop gesteld dat je geen recht hebt op zijn verbinding. Hij betaalt er toch voor? Staat toch op zijn naam? Hij mag dus bepalen wat hij ermee doet.

Voor de rest, lees je aub een beetje in over e.e.a., bespaart je een hoop vragen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Dat kun je ook prima zelf opzoeken. Gebruik zoiets als TOR. Het schijnt echter verschrikkelijk traag te zijn.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:21:
Even voorop gesteld dat je geen recht hebt op zijn verbinding. Hij betaalt er toch voor? Staat toch op zijn naam? Hij mag dus bepalen wat hij ermee doet.

Voor de rest, lees je aub een beetje in over e.e.a., bespaart je een hoop vragen.
Ik heb een contract getekend voor de huur van een kamer en daar was internet bij inbegrepen. Ik heb daar dus wel recht op. Dus wat probeer je mij nu duidelijk te maken?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:25:
Ik heb een contract getekend voor de huur van een kamer en daar was internet bij inbegrepen. Ik heb daar dus wel recht op. Dus wat probeer je mij nu duidelijk te maken?
Waarom dan de angst dat de huisbaas ziet dat je verbonden bent met zijn draadloze internet? Als je er recht op hebt, dan zeg je dat toch gewoon tegen de huisbaas, geen reden om stiekem te liften? Je spreekt jezelf een beetje tegen :)

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 27-05-2008 19:27 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:25:
[...]

Staat niet in je TS. Maar dan nog betaalt hij ervoor en staat het op zijn naam, en mag daar dus mee doen wat hij wilt. Wil je volledige "anonimiteit", hou je eigen verbinding.

Als jullie fysiek in één netwerk zitten, bestaat de kans dat jouw (al dan niet bestaande) shares door anderen gelezen kunnen worden, als deze bijv. niet goed met wachtwoord beveiligd zijn. Qua logging is ook van alles mogelijk met een beetje router.

En daarnaast, verdiep je in de materie, dan kom je een eind.
Pagina: 1