Lange termijn DIYproject: Nieuwe speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Allereerst deel ik mede dat de bouw van deze speakers pas na de zomervakantie van start gaat.
Voor het zover is heb ik voldoende tijd om informatie in te winnen betreffende de drivers, filters en
de kastvorm.

Wat is het doel?

Het doel is om een speaker te bouwen die aan al mijn wensen voldoet.
Ik wil mijn versterker flink open zetten, zonder dat er vervorming optreedt.
Het laag hoeft geen <30Hz regionen te bereiken, maar moet daar boven wel super strak klinken.
Het mid en hoog moet perfect op elkaar aansluiten, zonder schreeuwerig te worden op hogere volumes.

Wat wordt de driver bezetting?

Geen idee. Ik heb nog wel 2 Visaton AL170 midwoofers liggen en deze week komen er 2 B&G NEO3 tweeters bij. Het zou leuk zijn als ik deze drivers kan gebruiken in mijn project, hoewel ik vermoed dat de AL170 al vervangen wordt door een AL130 of Peerless HDS 152 EXCL gezien dit echte mids zijn en verder geen laag zullen weergeven.

Het laag wordt verzorgd door de Peerless SLS315.

Hoe gaat de speaker er uitzien?

Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/166/htrfhrtxl7.jpg
(Sorry voor de paint skills :P )

Of de mid en de tweeter in open baffle komen weet ik nog niet, maar dit is alvast een impressie van de vormgeing. De laagkast is gesloten en voorzien van een grill voor de woofer. Verder is het gewoon een recht toe recht aan kast. De voet onder de speaker is voorzien van een versterker voor de Peerless woofer en een filter voor de mid en de tweeter.

Wat wil ik van jullie weten?

Subwoofers en versterkers bouwen gaat mij prima af. Maar speakers ontwerpen is nieuw voor mij. T.z.t. zal ik een meetmic. en een goede geluidskaart moeten kopen, maar eerst doe ik al het filter werk via een Behringer crossover.

Als ik een beetje gespeeld heb met crossover instellingen e.d. zou ik graag iemand uit willen nodigen om het zaakje na te laten meten (uiteraard tegen vergoeding) en zo nodig te optimaliseren.

Op- en aanmerkingen betreffende het ontwerp, driver keuze e.d. zijn hartelijk welkom :)

Edit:

Ik heb in WinISD de Visaton AL130 vergeleken met de Peerless HDS-152EXCL en het blijkt dat de AL130 het in alle opzichten wint. Zowel in gesloten als BR gaat de AL130 dieper en vervormt het minste.

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 27-05-2008 21:49 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 15:57
Kijk! Ziet er uit als een mooi projectje.

Waar ik alleen erg benieuwd naar ben is wat je voor de tussenverbindingen tussen de hoog/mid kast gaat gebruiken en de woofer?

En het is ook lastig te zien hoe groot deze dingen gaan worden. Al enig idee?

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-06 18:47
Je gaat dus 3 losse eindversterkers gebruiken icm met een actieve crossover van Behringer (DCX2496 of iets anders?)?
Waar denk je dat je crossover gebieden zullen liggen?

Tof project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk project zo. Ontwerp is ook helemaal niet slecht. Mischien kun je er iets van een Watt Puppy van maken?

Afbeeldingslocatie: http://www.sonicflare.com/IMG_1787.jpg

Opmeten moet geen probleem zijn :) Ik denk echter dat je eerst eens de hele zooi zal moeten opbouwen.

Merk ook op dat de SLS315 in een behoorlijk flinke kist moet. Zo'n 150 Liter. Als je daar plek voor hebt is dat natuurlijk niet zo'n probleem. Je kunt natuurlijk met het filter ook nog het een en ander aanpassen.

Wil je dipool, kun je natuurlijk eerst de sub maken, en dan de rest op een plankje schroeven om te testen of je dat mooi vindt :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Bedankt voor de reacties :)
digitalmind schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:20:
Je gaat dus 3 losse eindversterkers gebruiken icm met een actieve crossover van Behringer (DCX2496 of iets anders?)?
Waar denk je dat je crossover gebieden zullen liggen?

Tof project!
De monitor wordt als eerste gebouwd en daarna pas komen de laagkasten. Geert van ZBA heeft mij toestemming gegeven om zijn monitor (ook AL130 + NEO3) te kopieren. Als de laagkasten gebouwd zijn ga ik de AL130 pas ontlasten in het laag, dit zal rond de 80 Hz komen te liggen.

De monitors worden passief en de laagkasten aktief.
voodooless schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:04:
Leuk project zo. Ontwerp is ook helemaal niet slecht. Mischien kun je er iets van een Watt Puppy van maken?

[afbeelding]

Opmeten moet geen probleem zijn :) Ik denk echter dat je eerst eens de hele zooi zal moeten opbouwen.

Merk ook op dat de SLS315 in een behoorlijk flinke kist moet. Zo'n 150 Liter. Als je daar plek voor hebt is dat natuurlijk niet zo'n probleem. Je kunt natuurlijk met het filter ook nog het een en ander aanpassen.

Wil je dipool, kun je natuurlijk eerst de sub maken, en dan de rest op een plankje schroeven om te testen of je dat mooi vindt :)
Ik heb het er met Bart over gehad en de SLS315 blijkt inderdaad geen beste kandidaat, gezien de gewenste output die ik wil bij relatief kleine afmetingen. We zijn tot de conclusie gekomen dat een Dayton reference 12 hier goed op zijn plek is ;)

Dipool lijkt mij leuk en ga ik zeker proberen met de SLS. Voor de kosten hoef ik het niet te laten :)

[ Voor 45% gewijzigd door Barry|IA op 28-05-2008 13:36 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
De B&G NEO3 tweeters zijn binnen.

Ribbon:
Afbeeldingslocatie: http://img362.imageshack.us/img362/3715/ribbonzd8.jpg

Achterkant Ribbon:
Afbeeldingslocatie: http://img374.imageshack.us/img374/953/backsx7.jpg

Faceplate:
Afbeeldingslocatie: http://img374.imageshack.us/img374/7339/faceplatekk0.jpg

Ribbon + faceplate:
Afbeeldingslocatie: http://img374.imageshack.us/img374/2899/compleeter8.jpg

Ik heb de G25FFL even vervangen door de NEO3 in mijn huidige speakers. Zonder het filter aan te passen hoor ik al een duidelijke verbetering. Het maakt niet uit op welk volume ik mijn muziek draai, de NEO3 blijft hetzelfde klinken, maar dan harder. Iets wat de G25FFL absoluut niet heeft, die gaat 'schreeuwen'.

De NEO3 is bepalend voor 'het loslaten van het geluid uit de speakers'. Ik merk nu dat een woofer daar vrij weinig mee te maken heeft. De NEO3 straalt erg mooi af en ook off-axis zijn de details nog goed te volgen (zelfs een verdieping lager in huis :X ).

Het wordt natuurlijk nog mooier wanneer er een goed filter voor de NEO3 aanwezig is :)
Maar het valt mij op dat ik liever naar de AL170 + NEO3 luister ZONDER aangepast filter, dan dat ik naar de G25FFL luister MET 'perfect' filter.

Echterrrrrrrrr, ik kwam deze tegen op het ZBA forum:
Afbeeldingslocatie: http://www.fountek.net/products/neocd10.jpg

Wanneer mijn monitor af is wil ik gaan vergelijken met deze Fountek NeoCD1.0M.
Wat afwerking betreft vind ik deze tweeter gewoon veel mooier. Ik ben benieuwd. Ik wacht nu nog even af wat de metingen zeggen over deze Fountek.

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 11-06-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als ie net zo slecht is als zijn grote broer zou ik hem niet nemen. Zie hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 16:23:
Als ie net zo slecht is als zijn grote broer zou ik hem niet nemen. Zie hier :)
Valt tegen idd. Eens kijken wat Edo van de kleine versie vind :)

Ik twijfel nog steeds tussen de AL130 en de HDS-152EXCL. Zoals jij waarschijnlijk weet is de conus van de AL170 nogal fragiel. Ik heb een aantal keren hard gedraaid en het aluminium is langs de surround helemaal verbogen. Ik zie niet in waarom de AL130 hier geen last van zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Een mid unit maakt minder/geen uitslagen. Dus kan me best voorstellen dat dit minder snel gebeurt dan met een mid/laag unit.

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Kentsfield schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 09:39:
Een mid unit maakt minder/geen uitslagen. Dus kan me best voorstellen dat dit minder snel gebeurt dan met een mid/laag unit.
Maar als ik de AL130 inzet als mid/laag unit, zal deze tot 70Hz weergeven. Dat zijn alsnog flinke uitslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zo laag :? Laat hem zijn werk lekker vanaf 150~200 Hz doen. Heb je er al eens aan gedacht wat het gaat kosten om die mooie woofer zo laag te filteren (als je uiteindelijk van actief naar passief gaat in ieder geval)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:06:
Waarom zo laag :? Laat hem zijn werk lekker vanaf 150~200 Hz doen. Heb je er al eens aan gedacht wat het gaat kosten om die mooie woofer zo laag te filteren (als je uiteindelijk van actief naar passief gaat in ieder geval)?
Omdat de laagkasten veel later komen. En ik nog niet zeker ben van de plaatsing van de laagkasten.
Onder of naast de monitor.. Of aan de andere kant van de kamer.

[ Voor 14% gewijzigd door Barry|IA op 12-06-2008 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In dat geval zou ik eigenlijk nog lager dan 70 Hz crossen, zeker als je de subs ergens anders gaat neerzetten.

Eigenlijk is het ook doodzonde om het zo te doen. Je hebt net een mooi ontwerp gemaakt waar je iets moois mee kan maken, en dan ga je gewoon het geheel weer uit elkaar trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 11:10:
In dat geval zou ik eigenlijk nog lager dan 70 Hz crossen, zeker als je de subs ergens anders gaat neerzetten.

Eigenlijk is het ook doodzonde om het zo te doen. Je hebt net een mooi ontwerp gemaakt waar je iets moois mee kan maken, en dan ga je gewoon het geheel weer uit elkaar trekken.
Het is maar voor tijdelijk en om een beetje ervaring op te doen met verschillende systemen voor het laag. BR wil ik sowieso niet aan beginnen voor serieuze muziekweergave, maar een U-frame, W-frame met 2x SLS of de Dayton 12'' units behoort tot een van de expirimenten. Gesloten met LT is ook zeker iets wat ik wil proberen, maar dan komen alleen de Dayton units in aanmerking.

Dus eerst de monitoren zo ''full-range'' mogelijk om tot een goed compromis te komen (belastbaarheid V.S. respons). Vandaar ook aktief, zodat ik makkelijk kan switchen tussen crossover frequenties.

Maar als de laagkasten onder de monitoren komen te staan, ga ik de AL130 natuurlijk niet belasten met <150Hz.

Maar stiekem hoop ik dat het uiteindelijke ontwerp in een U-frame komt, gezien de baffle van de laagkasten dan dezelfde breedte kan worden als de monitoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 12-06-2008 12:01 ]

Pagina: 1