Wisselende beeldkwaliteit videouitgang laptops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik heb hier een HP W2207 LCD scherm. Als ik hier mijn 3 jaar oude Asus laptop A6G via VGA op aansluit heb ik een strak plaatje. Gitzwarte letters die erg duidelijk en scherp zijn. Meer kan ik niet wensen.

Ik heb nu 3 andere laptops kunnen testen, een Sony TZ90 via VGA, een Sony SZ680 via VGA en een Macbook Air via DVI, en deze halen het alle drie niet t.o.v. de Asus. De letters worden wat wazig en minder goed leesbaar.

Weet iemand hoe dit komt?

De Asus heeft wel een dedicated Ati radeon 9700 64mb, heeft dat er wellicht iets mee te maken? De andere geteste laptops hebben geintegreerd videogeheugen

Zijn er merken die bekend staan als erg goed qua videokwaliteit?

Ik wil toch graag een laptop ter vervanging van mijn Asus aanschaffen, maar op deze manier wil dat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

OS en drivers schijnen er soms ook mee van doen te hebben..

De Vaio FZ serie geeft een wazig beeld via VGA onder Windows XP, terwijl het onder Vista haarscherp is (meerdere mensen klaagden hierover in het Vaio topic).

Ook de kwaliteit van de bekabeling/print naar de externe vga kan de beeldkwaliteit beïnvloeden.

Zelf heb ik er nooit problemen mee gehad; tot nu toe een Acer Extensa, Aspire en Sony Vaio gehad... allemaal superscherp beeld.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ok ja ik heb kabels en OS redelijk kunnen uitsluiten.

Het probleem heb ik nu bijvoorbeeld met mijn Mac zowel in XP SP3 als in OS X 10.5.

Edit: voor de zekerheid de Macbook Air ook nog via een DVI naar VGA kabel aangesloten. Zelfde slechte resultaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Philflow op 27-05-2008 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mijn theorie: CRT=goedkoop, dus lage resolutie. Elke cent is er een, dus je wilt als producent op de kwaliteit van de videouitgang besparen. De C'T test als een van de weinige ook regelmatig de kwaliteit van het analoge signaal, de resultaten zijn schrikbarend. Voor veel videouitgangen geldt dat boven de 1280 eigenlijk niet goed kan.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Maar dan is het toch gek dat een nieuwe Macbook Air notabene met digitale uitgang het niet goed kan.

En een 3 jaar oude Asus wel...

En Sony staat meestal bekend om kwalitatief goede laptops.

Ik vind dit wel lastig worden want het komt er in de praktijk op neer dat ik een laptop eerst zal moeten kunnen testen, voordat ik hem kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je gebruikt bij de Macbook Air niet de digitale, maar de analoge uitgang die geintegreerd zit op de DVI-poort. Anders zou de analoge monitor ook geen beeld kunnen geven, hij kan niet overweg met een digitaal signaal.De adapter bevat geen electronica, maar verander puur het type connector.
De makkelijkste oplossing is een nieuw beeldscherm met digitale ingang ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Volgens mij begrijp ik je niet helemaal.
Milmoor schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:26:
De makkelijkste oplossing is een nieuw beeldscherm met digitale ingang ben ik bang.
Ik heb gewoon een DVI ingang op mijn HP W2207.
Milmoor schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:26:
Je gebruikt bij de Macbook Air niet de digitale, maar de analoge uitgang die geintegreerd zit op de DVI-poort.
Bedoel je dat de Mini DVI out van de Macbook Air geen digitale is?

[ Voor 40% gewijzigd door Philflow op 28-05-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Philflow schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:03:
Ik heb gewoon een DVI ingang op mijn HP W2207.
Dan gaat mijn verhaal niet op, tenzij je het analoge gedeelte van de DVI-ingang gebruikt. DVI is er in een aantal smaken: puur digitaal en digitaal + analoog (zie hier. Als je een DVI-naar-VGA adapter gebruikt, gebruik je het analoge gedeelte van de DVI .
Bedoel je dat de Mini DVI out van de Macbook Air geen digitale is?
Daar had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je hem alleen met de adapter had geprobeerd, en dan snap ik waarom er slecht beeld is (analoog signaal). Maar DVI naar DVI hoort gewoon perfect beeld te geven. Kortom, een notebook met een DVI-uitgang zou jouw problemen niet moeten hebben. Als dat niet zo is zou het nog kunnen zijn dat je niet de "native-resolution" van je monitor gebruikt. Die heeft fysiek een aantal pixels, dat is ook het aantal dat je als resolutie op de computer wilt gebruken voor optimaal strak beeld.
Dus als je monitor (bijv.) 1650x1080 als native resolution heeft, is dat ook de resolutie die je op je PC gebruikt, anders moet de monitor gaan interpoleren (truukjes uithalen om toch een redelijk beeld te geven).

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 28-05-2008 14:27 . Reden: Kleine verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Resolutie is gewoon native dus dat is het niet. 1680*1050 ofzo.
[b][message=30145055,noline] Maar DVI naar DVI hoort gewoon perfect beeld te geven.
Precies dat dacht ik dus ook. Ik hoop niet dat het aan de DVI ingang ligt van de HP, dat zou ook nog kunnen.

Ik ga eens proberen om een andere laptop te regelen met DVI, zodat ik dat kan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Zo, ik heb eens een 'factory reset' uitgevoerd op de HP LCD. Het ziet er een stuk beter uit nu.

Ik zal vanavond nog eens kijken met wat minder omgevingslicht, maar het lijkt erop dat het probleem is opgelost.

Edit: Ja hoor dit is stukken beter. Het verschil tussen de Asus via VGA en de Mac via DVI is nu nagenoeg verdwenen.

Bedankt allen voor het meedenken.

[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 28-05-2008 22:54 ]

Pagina: 1