canonical landscape (gratis) alternatief

Pagina: 1
Acties:

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:29
Momenteel beheer ik een aantal computers die onlangs allemaal een update hebben gekregen naar ubuntu 8.04.
Nu had ik het graag geregeld dat ik mijn computers centraal kan updaten en software kan installeren op bepaalde groepen van computers.
Via de de landscape webservice is dit mogelijk om te doen, spijtig genoeg zit hier een kostenplaatje aan van 150 - 180 euro per node per jaar.
Ik ben dus op zoek naar een alternatief die op een soortgelijke manier werkt, zodat ik niet meer telkens via ssh moet inloggen om op een computer zijn updates te doen/software te installeren.
Via google/ ubuntu forums ben ik al terecht gekomen op ebox en webmin, maar na installatie en het uitgeprobeerd te hebben lijken deze meer bedoelt voor servers te beheren.
Dus kent er iemand nog een alternatief waarbij je alle computers (met ubuntu 8.04) centraal kunt beheren?

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Een one purpose key in combinatie met een simpel bash script wat automatisch (bijvoorbeeld dmv een array) connect met de computers (dmv de one purpose key) en zijn werk doet? Als het allemaal dezelfde computers zijn lijkt me dat geen probleem :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, die pagina is wel vrij oud; Hij adviseert DSA keys te gebruiken, terwijl tegenwoordig aangeraden wordt juist RSA keys te gebruiken. Iets om rekening mee te houden ;)

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

deadinspace schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:16:
[...]

Hmm, die pagina is wel vrij oud; Hij adviseert DSA keys te gebruiken, terwijl tegenwoordig aangeraden wordt juist RSA keys te gebruiken. Iets om rekening mee te houden ;)
Jup, maar verder is het principe van zo'n one time key hetzelfde. Ik neem aan dat iemand ook van te voren wat onderzoek doet voordat hij/zij klakkeloos wat over gaat copy/pasten :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Puppet ?
What is Puppet?

Put simply, Puppet is a system for automating system administration tasks.

http://www.howtoforge.com/installing_puppet_on_ubuntu

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:29
Beide oplossingen zien er goed uit! Ik ga deze vandaag allebei is uitproberen in een testomgeving en laat het resulaat hier wel weten, alvast bedankt voor de input en als er andere mensen zijn met een idee laat dan maar iets horen.
Pagina: 1