Toon posts:

[Flash] Een REL in getURL zonder JS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een REL toevoegen aan een externe link in een Flashbestand. Na een lange zoektocht op Google kon ik louter resultaten vinden waarbij JS gebruikt dient te worden. Ik vraag mij af of zoiets eenvoudigs niet gewoon in Flash zelf gerealiseerd kan worden.

code:
1
<a href="http://www.url.nl" rel="iets">Testlink</a>

Moet naar:

code:
1
2
3
on (release) {
    getURL("http://www.url.nl", "_blank");
}

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Het rel-attribuut is bedoeld om functie/rel(atie) van de link aan te geven. Het is niet iets dat je meestuurt oid. Dus ik snap even niet waarom je dit uberhaupt zou willen?

Dit is iets waar een reader (rendering engine of spider bijvoorbeeld) iets mee kan. Daar heb je in Flash toch niks aan op deze manier?

Of, m.a.w. nee, het kan niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2008 16:53 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Misschien handig om te weten wat je probeert te bereiken, want ik zie hier een denkfout gemaakt worden. Vergissing tussen HTML en HTTP, zo lijkt het.

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil inderdaad een rel="nofollow" meegeven. Het gaat om een aantal advertenties die door middel van GetURL gelinked dienen te worden (dus geen HTML). Het zijn vrij kostbare advertenties per click en men wil voorkomen dat bots een jaar lang voor onnodige kosten zorgen.

Waarom geen JS, omdat ik dat wat omslachtig vind, maar als het niet anders kan, dan moet het maar..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 19:54 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Als je wil voorkomen dat een bot die link niet "aanklikt", voor zover een bot flash applets afspeelt, moet je die getURL gewoon niet uitvoeren, lijkt me :?

日本!🎌

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:54:
Ik wil inderdaad een rel="nofollow" meegeven. Het gaat om een aantal advertenties die door middel van GetURL gelinked dienen te worden (dus geen HTML). Het zijn vrij kostbare advertenties per click en men wil voorkomen dat bots een jaar lang voor onnodige kosten zorgen.

Waarom geen JS, omdat ik dat wat omslachtig vind, maar als het niet anders kan, dan moet het maar..
Een bot kan al niks met je flash, dus daar houdt de noodzaak al op.

Daarnaast betwijfel ik of een slimme bot uberhaupt banners doorklikt (google is ook niet achterlijk, die links hebben 0,0 waarde).

Een niet goeie bot gaat je rel="nofollow" waarschijnlijk ook compleet negeren.

Dus op welke feiten baseer je dit doel eigenlijk? Naast het feit dat je verschillende dingen compleet door elkaar haalt. Ook met JS ga je namelijk nergens komen.

Sorry voor de botheid hoor, maar wat je zegt komt ongeveer overeen met "Ik wil graag nummerweergave op mn televisie, zodat ik kan voorkomen dat chinezen mn programma's afluisteren".

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2008 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flash inclusief links worden wel degelijk geindexeerd en gevolg. Dat is niet alleen theoretisch zo maar met een eenvoudige test kun je zelf de resultaten uit de praktijk bewonderen.

Op dit moment worden de advertenties dan ook tientallen keren per dag vanaf diverse locaties door bots aangeklikt. Niemand klaagt maar ik vraag me af of dat niet anders kan wanneer geturl noodzakelijk is en paginabreed niet handig.

Enfin de rede is eigenlijk ook niet van belang, het ging om de oplossing en die is er dus niet.

Overigens adviseert een Adobe medewerker het met JS te doen. Ik heb het nog niet geprobeerd dus kan je nog niet vertellen of je gelijk hebt. Ik ben ook niet echt een JS-guru, dus heb mij daar nog niet in verdiept.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 01:04 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat je met JS zou kunnen doen is je link uit je html halen( bot-spiderbaar ) en hem dan met JS weer in de html zetten.

Op zich wel een bruikbare manier als het over Flash gaat, dit is toch nooit bedoeld om via een bot te spideren. Een google-bot etc zie je dan niet meer terug ( ook niet met een goede robots.txt etc etc ).

Een spam-bot ga je wel terug zien, maar een spam-bot trekt zich ook niets aan van een nofollow argument etc.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 08:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je bent iig de oplossing voor je probleem in de compleet verkeerde richting aan het zoeken. De rel="nofollow" is een attribuut dat geld binnen de context van een standaard html pagina en de manier waarop standaard html de gebruiker aanbied om naar een andere pagina te gaan.

Flash (en javascript for that matter) doen dat op een heel andere manier. Je zult dus eerst uit moeten vogelen waarom de bots blijkbaar de acties in je flash aanroepen waarmee naar een andere pagina gegaan wordt.

Mij lijkt het trouwens onwaarschijnlijk dat bots acties in flash aan gaan roepen. Ik denk dat het meer voor de hand ligt dat de gegenereerde flash bij de html in de html zelf ook enkele (niet zichtbare) links zet. Dit gebeurt vaak zodat flash onderdelen ook geindexeerd kunnen worden. Een andere mogelijkheid is dat er, in het geval van het niet aanwezig zijn van flash, alsnog een html variant aangeboden wordt zonder dat de TS dat eigenlijk door heeft.

Kortom. Probeer eerst het probleem eens te begrijpen voordat je met hagel erop gaat schieten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1