Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik ben een beginnend fotograaf en nu heb ik rondgekeken tussen alle foto's wat mij aanspreekt en vind macro foto's erg mooi en wil dit dus ook zelf gaan doen.

Wat ik heb:
Sony DSLR-A300 met de Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 (SAL-1870).

Nu mijn vraag wat voor lens kan ik daarvoor het beste gaan gebruiken?
Heb een budget van ong. 200 euro.

Heb op de site van sony al een 50mm lens gezien maar die is in de PW 318 euro en dat is me iets teveel dus zoek een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Je kunt ook es kijken naar close-up lenzen (van Canon en Nikon, die zijn erg goed, bijv. de Canon 500D). Dat zijn "brillen" die je als een filter op de lens schroeft.

Verder kun je nog es kijken naar tussenringen. Kenko, Soligor etc. bieden die dingen tegen redelijke prijzen aan. Of deze beschikbaar zijn voor Sony weet ik niet.

Ikzelf heb van Nikon een 60 en een 105 mm lens, maar dat was mij niet heftig genoeg. Ik wilde nog dichterbij. Ik doe of een 50mm omgekeerd op de 105, of ik schroef er tussenringen tussen. Verder zet ik wel eens een 20mm omgekeerd rechtstreeks op mijn body.

Wat betreft macrolenzen: ik weet niet wat er allemaal voor Sony beschikbaar is, maar Tamron heeft een erg goede 90mm, Sigma een goede 70 en 105 en Tokina een erg goede 100mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 14:23
sigma 50 mm

€ 268 denk niet dat je veel goedkoper zal komen.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Niet online
the squaler1 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:09:
sigma 50 mm

€ 268 denk niet dat je veel goedkoper zal komen.
Die ziet er opzich goed uit en kan het budget wel wat uitstrekken, maar in hoeverre zou dit beter resultaat opleveren dan mijn 18-70mm lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:48

Sharky

Skamn Dippy!

Met dat budget zou ik voor een voorzetlens gaan, dan heb je redelijke prestaties voor niet belachelijk veel geld.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Niet online
Sharky schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:28:
Met dat budget zou ik voor een voorzetlens gaan, dan heb je redelijke prestaties voor niet belachelijk veel geld.
Nog suggesties? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:48

Sharky

Skamn Dippy!

Raynox schijnt een goeie te hebben. Heb hem ooit eens van mijn zus geleend. Leuk ding op zich, anders moet je even in macrotopic kijken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
raynox dcr-250 kun je leuke resultaten mee halen en het kost een paar tientjes. De Tamron 90mm is er ook voor sony maar tikje buiten je budget.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor €200 kun je ook wel ergens tweedehands een macrolens scoren :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Budget-macrolens: oud trucje: 50mm lens achterstevoren bevestigen op je body, en met nog een verloopstukje daar je lens op zetten. Focus zal niet meer mogelijk zijn, maar je komt dan toch met een euro of 60 behoorlijk dicht bij goede macrofotografie. Daarbij kan een 50mm lens nooit kwaad bij je lenzencollectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 16:55
ik weet zo niet of er een variant is voor jouw sony a300, maar voor nét iets meer koop je (2e hands) een tamron 90mm macro :)

heb hem zelf ook, het is (zeker voor z'n geld) een erg goede lens. Helaas gebruik ik hem amper.. maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Je kunt natuurlijk zoeken naar een tweedehands Tamron of Sigma, erg goed spul maar of je dat haalt voor je budget is nog de vraag.

Zoek eens op internet naar dingen als reverse lens macro en op eBay naar balgen, tussenringen en omkeerringen. Ja, ze hebben beperkingen voor het te gebruiken licht en de focus, maar voor een paar tientjes kun je belachelijk goede macro foto's maken. Het is alleen een beetje oefenen...

Edit: Oh ja en als je nog eens veel geld wint zit je met je merk goed voor de beste macro lens ooit. Tenzij ik de loterij eerst win natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Jiriki op 27-05-2008 22:44 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1