• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Mijn vriendin doet al enige jaren aan Acem Meditatie ( www.acem.nl ), dit is een westerse, niet religeuze vorm van meditatie. En als zij een half uur gemediteerd heeft dan komt ze uit de meditatie alsof ze gewoon een goede nachtrust heeft gehad. En ik verbaas me elke keer weer over.

Nu ben ik zelf een chaotisch persoon, voornamelijk voor mijn omgeving. In me hoofd heb ik nog wel het gevoel alles op een rijtje te hebben. Maar ik ben wel degelijk van bewust dat het beter kan. En het laatste jaar ben ik ook wat rustelozer, veel veranderingen in mijn leven ( voornamelijk positieve ).

En om wat meer rust in me hoofd en voor mijn omgeving te creeeren wil ik dus ook gaan mediteren.

Maar waar? En welke methode? Er zijn er nogal veel verschillende. Met elk een andere benadering tot het zelfde probleem.

Hebben jullie ervaring met meditatie?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee, maar ik heb in mijn omgeving er al zoveel over gehoord, dat ik tot een niet andere conclusie kan komen, dat elke vorm van meditatie heilzaam werkt.
Het enige is dat het onnodig is om er extreem veel geld aan uit te geven. Waarom ga je niet gewoon met je vriendin mee? Van haar weet je toch dat ze een betrouwbare methode volgt?

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Techneut schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:28:
Nee, maar ik heb in mijn omgeving er al zoveel over gehoord, dat ik tot een niet andere conclusie kan komen, dat elke vorm van meditatie heilzaam werkt.
Het enige is dat het onnodig is om er extreem veel geld aan uit te geven. Waarom ga je niet gewoon met je vriendin mee? Van haar weet je toch dat ze een betrouwbare methode volgt?
De Acem cursussen worden niet zo vaak gegeven. In NL zijn er maar 4 docenten, en die doen het ook nog eens vrijwillig.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:19

Wish

ingwell

Ik ken de methode van je vriendin niet, maar er zijn legio vormen van meditatie en evenveel instituten die trainingen daar in geven. Zelf doe ik aan Zen meditatie, mijn vriendin aan een soort van geleide meditatie. Maar ik ben met Techneut om te zeggen dat veel vormen van meditatie je zouden kunnen helpen. Begin eens hier : http://meditatie.startpagina.nl/ en zoek wat bij je past.

[ Voor 3% gewijzigd door Wish op 27-05-2008 14:36 ]

No drama

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

LuCarD schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:14:
Hebben jullie ervaring met meditatie?
Een vorm van meditatie die ik beoefen, is 'voel-meditatie'. Bij (alternatieve) danslessen komt dat wel eens aan de orde, en het is een simpele meditatie die inderdaad heilzaam werkt, vooral als je er aan went en regelmatig doet.

Het is de bedoeling dat je stopt met denken en begint te voelen. Ga in een rustig omgeving staan met rustige (instrumentale) muziek of stilte, afhankelijk van wat je op dat moment wilt. Begin met het voelen van je ademhaling. Is die rustig? Snel? Diep? Alleen maar voelen, verder niet over nadenken. Voel dan hoe je staat. Waar is het gewicht? Sta ik stil of beweeg ik? Til eens één voet heeeeel langzaam op en voel hoe je voet van de grond komt, en zet hem weer heeeeel langzaam terug. Hoe is de spanning in mijn enkels? Hoe staan mijn knieën? Wat gebeurt er als ik doorbuig? En ze op slot zet? Raken mijn armen mijn lichaam? Zo ja, waar? Als ik opzij buig en mijn arm helemaal ontspan, wat doet het arm, waar gaat het langs? Is mijn kaak ontspannen? Span je kaak en ontspan hem daarna.

Enzovoorts, heel het lichaam bij langs. Het is de bedoeling dat je alleen maar voelt en niet denkt 'hm, al mijn gewicht staat nu op links', maar het alleen maar voelt. In het begin superlastig, maar probeer het vol te houden en 'vergeef' jezelf als je toch afdwaalt met gedachten en ga gewoon weer verder waar je gebleven was. Als je het 15 (begin) tot 30 (na enkele dagen/weken oefenen) minuten achtereen volhoudt, voel je je inderdaad een stuk beter dan als de 'gedachtentrein' de hele dag maar doordendert.

Bijkomend voordeel is dat je een beter gevoel krijgt in je lichaam, waardoor je eerder merkt wanneer je ergens last van hebt, welk eten je eigenlijk niet zo goed valt, wanneer de dagelijkse dingen eigenlijk teveel worden en je stress begint te ervaren etc. Goed voor de korte en langere duur. Plus dat je het gratis en (bijna) overal kunt beoefenen, een verloren uurtje in de trein, een saaie vergadering, etc. ;) Het vereist wel enige discipline, les in meditatie is misschien handig om mee te beginnen om de gewoonte erin te krijgen.

Vraag anders je vriendin eens of zij je wil leren wat zij geleerd krijgt. Het hoeft niet perfect te zijn, maar ze kan je allicht op gang helpen totdat je tegen een of andere cursus aanloopt.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 19:59
Ik beoefen onder andere transcendente meditatie, wat als neveneffect heeft dat je je op dat moment niet alleen je geheel vrij van gedachten maakt, maar ook een eenheidsbewustzijn creeert. Tip: Koop het boek "Mediteren voor dummies". Staan zeer goede oefeningen in :)

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
niet dat ik zon kei ben in mediteren, maar je kan beginnen met ademhalingsoefeningen.Op je rug gaan liggen, Lagszaam diep door je eus inademen ( met je middenrif even vast houden en dan langsaam weer door je mond uitademen. Doe dat 20 keer en je zult merken dat al heel veel van heel goed, je stress verdwenenen is. het is een van de basistechniekken van meditatie en je word er behoorlijk ontspannen van, meer dan je denkt. Komt onderandere omdat je goed zuurstof binnen krijgt, maar ook omdat je zo geconcentreert op je ademhaling bent, dat alle stress gedachten ff geen plek in je hoofd hebben. T werkt echt heel goed twegen stress, en ik zou t zelf ook vaker moeten doen. lijkt me een goed begin.

The freedom of saying E=MC3

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

verleemen schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:43:
niet dat ik zon kei ben in mediteren, maar je kan beginnen met ademhalingsoefeningen.Op je rug gaan liggen, Lagszaam diep door je eus inademen ( met je middenrif even vast houden en dan langsaam weer door je mond uitademen. Doe dat 20 keer en je zult merken dat al heel veel van heel goed, je stress verdwenenen is. het is een van de basistechniekken van meditatie en je word er behoorlijk ontspannen van, meer dan je denkt. Komt onderandere omdat je goed zuurstof binnen krijgt, maar ook omdat je zo geconcentreert op je ademhaling bent, dat alle stress gedachten ff geen plek in je hoofd hebben. T werkt echt heel goed twegen stress, en ik zou t zelf ook vaker moeten doen. lijkt me een goed begin.
I second that. Dat is sowieso de basis van de meeste meditatie, en voor uitgerust worden en te onstressen al voldoende.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Mastermind schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:57:
Ik beoefen onder andere transcendente meditatie, wat als neveneffect heeft dat je je op dat moment niet alleen je geheel vrij van gedachten maakt, maar ook een eenheidsbewustzijn creeert. Tip: Koop het boek "Mediteren voor dummies". Staan zeer goede oefeningen in :)
Volgens mij is elke betekenis, die je aan mediatatie toekent, die verder gaat dan stressvermindering, een illusie. Als je het een prettige fantasie vindt, ga je gang, maar verwacht er niet teveel van ;).

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Mastermind schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:57:
Ik beoefen onder andere transcendente meditatie, wat als neveneffect heeft dat je je op dat moment niet alleen je geheel vrij van gedachten maakt, maar ook een eenheidsbewustzijn creeert.
Tisdat, een 'eenheidsbewustzijn'?

• Mar2zz
  • Laatst online: 20-08 07:53
Rekcor schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:23:
[...]
LOL!
Gedachten op een rijtje zetten, ff hoofd leegmaken, dat is wat mediteren doet. Ik heb dat automatisch als ik mij ergens in verdiep, een goed boek, leuk computerspel, beetje voor de lol internetten, leuke film, leuke serie kijken. Dat is een stuk makkelijker.

eenheidsbewustzijn... met wat of wie dan een?

• Oberon
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 05:46

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Mar2zz schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:35:
[...]

LOL!
Gedachten op een rijtje zetten, ff hoofd leegmaken, dat is wat mediteren doet. Ik heb dat automatisch als ik mij ergens in verdiep, een goed boek, leuk computerspel, beetje voor de lol internetten, leuke film, leuke serie kijken. Dat is een stuk makkelijker.

eenheidsbewustzijn... met wat of wie dan een?
Neen, waar jij het over hebt is concentratie en/of identificatie, niet meditatie. Het hoofd leegmaken is dus niet jezelf afleiden wat jij dus doet.

Het ultieme doel van meditatie is dat er geen enkele gedachte nog in je hoofd opkomt - en dat je je niet meer indentificeert met jouw lichaam. Dit kan pas na lange en gedurige training, eerst een aantal seconden en later misschien een minuut. Elke afleiding zoals muziek vermoeilijkt alleen maar het meditatieproces, je krijgt sowieso al genoeg afleiding van jouw eigen lichaam (je gaat met maken hebben met jeuk, kramp, pijn,...). Daar moet je dus zien boven te komen.

Meditatie wordt ook vaak verward met contemplatie (inspiratie verkrijgen) of concentratie (focussen op een idee met jouw denken).

[ Voor 3% gewijzigd door Oberon op 04-06-2008 15:38 ]

TOGAF, ArchiMate, DEMO, ITILF, VCE, MCSE, CCA, CCAA, CCEE, CCIA

• Mar2zz
Als ik nou zeg:

Neen, waar jij het over hebt is concentratie en/of identificatie, niet meditatie. Het hoofd leegmaken is niet jezelf afleiden wat jij dus doet.

Meditatie is concentratie op de het idee dat ideeen afwezig zijn en dat je je lichaam niet meer te identificeren is. Dit kan pas na lange en gedurige training, omdat je jezelf voor de gek moet houden en dat is lastig als je een rationeel wezen bent. Hoe langer je traint in mediteren hoe gekker je wordt en hoe langer je het volhoudt.

Neem die shamanen vroeger, die namen drugs om zo gek mogelijk te worden zodat ze uren aan een stuk konden mediteren en praten met the ancestors.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Mar2zz schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:01:
Als ik nou zeg:

Neen, waar jij het over hebt is concentratie en/of identificatie, niet meditatie. Het hoofd leegmaken is niet jezelf afleiden wat jij dus doet.

Meditatie is concentratie op de het idee dat ideeen afwezig zijn en dat je je lichaam niet meer te identificeren is. Dit kan pas na lange en gedurige training, omdat je jezelf voor de gek moet houden en dat is lastig als je een rationeel wezen bent. Hoe langer je traint in mediteren hoe gekker je wordt en hoe langer je het volhoudt.

Neem die shamanen vroeger, die namen drugs om zo gek mogelijk te worden zodat ze uren aan een stuk konden mediteren en praten met the ancestors.
Misschien heb ik het mis maar shamanisme is toch vorm van meditatie?

En hebben jullie het niet eigenlijk over het zelfde maar noemen jullie het gewoon anders. Zo ver ik heb begrepen, kan je met mediteren ( verzamelnaam ) veel verschillende effecten bereiken. En de 1 doet het om rust in zijn hoofd te krijgen, dan ander om complexe problemen intuïtief op te lossen en de andere weer om in contact met lichaam te komen.

Volgens mij is er ook geen foute manier van mediteren, aangezien het bij ieder persoon net weer even anders werkt.

• Oberon

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Mar2zz schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:01:

Drugs nemen kan ik eigenlijk niet meditatie noemen. Misschien wel als je zoals velen "meditatie" gebruikt als verzamelnaam voor zowat alles. Daarom is het blijkbaar ook zo lastig voor iedereen om nou eigenlijk meditatie te definiëren.

Maar soit, meditatie heeft dus niet als doel contact te maken met "ancestors" of eender welk "wezen".

Ik laat nu wel in het midden of meditatie enig spiritueel belang heeft, maar er kan wel degelijk een psychologisch effect waargenomen worden. Als dit nu een positief effect heeft, net zoals een placebo bv, dan kan ik alleen maar deze praktijk adviseren. Van meditatie (in de ware zin van het woord) heb ik echter nog niemand gek zien worden. Als je drugs etc er bij wilt nemen, dan tsjah...

Geesten oproepen of whatever heeft 0,0% uit te staan met meditatie.

• Mar2zz
Hetzelfde psychologisch effect word ook waargenomen bij christenen die met de handen gevouwen omhoog kijken, moslims die op de knieen naar mekka en de grond kijken, joden die naar een muur kijken...

Als het maar werkt denk ik dan... maar er zijn rare manieren bij...

• Harm
  • Niet online
Rekcor schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:23:
[...]

Dat je niet langer een onderdeel bent van de wereld en alles om je heen (mensen en dingen), maar dat je er één mee bent. Jij bent je omgeving en de omgeving is jou, zogezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Harm op 08-06-2008 19:32 ]

• Oberon

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Harm schreef op zondag 08 juni 2008 @ 19:31:
[...]

Dat je niet langer een onderdeel bent van de wereld en alles om je heen (mensen en dingen), maar dat je er één mee bent. Jij bent je omgeving en de omgeving is jou, zogezegd.
Heel interessant hieromtrent is het verhaal van Dr. Jill Bolte Taylor.

In't kort: Op 10 december 1996, Jill (neuro-anatomiste) was toen 37 jaar, werd ze ’s morgens wakker met een brandende pijn ter hoogte van haar linker oog. Ze besefte dat een ader in het linker gedeelte van haar hersenen was geëxplodeerd en binnen enkele uren was ze niet meer in staat om zich voort te bewegen, te spreken, lezen, of schrijven. Eenmaal in het hospitaal opgenomen, werd er in het linkergedeelte van haar brein een bloedklonter ter grootte van een golfbal weggenomen. Het duurde 8 jaar vooraleer Jill Bolte Taylor volledig herstelde, maar het geheel gebeuren veranderde de kijk op haar eigen leven op een meest dramatische en aangrijpende manier.

YouTube (een must see!): http://www.youtube.com/watch?v=UyyjU8fzEYU

Pagina: 1