Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Fujitsu-Siemens Amilo Pa2548 laptop, geleverd met Vista geinstalleerd. Er zit een Amd Turion64 X2 processor in (TL-60)

Als ik in de sidebar op de multimeter kijk,dan werkt maar 1 core van de 2.Hoeveel applicaties ook draaien, 1 core blijft inactief. In taakbeheer wordt ook maar 1 core weergegeven, ik heb de mogelijkheid niet om te kiezen voor weergave van meerdere cores/cpu's.
Ik heb de nieuwste BIOS en drivers van Fujitsu-Siemens.
In apparaatbeheer worden wel 2 processors weergegeven, met juiste benaming.

Bij computer in apparaatbeheer staat: op ACPI x86 gebaseerde PC. Als ik handmatig een ander stuurprogramma hiervoor wil installeren dan kan ik alleen voor deze kiezen en voor ACPI pc.
Ik heb ook al gezocht naar een andere driver voor deze processor, maar niet gevonden.

Ik heb AMD powermonitor geinstalleerd, en als ik dit progje start, dan krijg ik de melding:"Your system is equipped with multi-core processors, however support is not enabled in your OS and/or BIOS. AMD power monitor cannot display information on all processor cores."

Het BIOS heeft maar beperkte mogelijkheden, deze is dichtgetimmerd door de fabrikant. Je kunt alleen de tijd enzo en de bootvolgorde veranderen.
Ik heb het PMG faq uiteraard ook al doorgespit, evenals vele andere topics, maar daarin nog niet de oplossing gevonden.

Verwijderd

welke vista staat er op geinstalleerd ....?

Verwijderd

Klinkt als een HAL-issue. Maar hoe ze dat dan voor elkaar krijgen met een preinstall OS :X

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Uitvoeren, msconfig, boot, advanced options, detect hal aanvinken.

Rebooten..en dan nog een keer kijken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:40:
welke vista staat er op geinstalleerd ....?
Home premium...

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Rechtermuisknop op Deze Computer -> Eigenschappen -> Geavanceerde Systeemeigenschappen -> Tabblad "Geavanceerd" -> Omgevingsvariabelen -> NUMBER_OF_PROCESSORS

Kijk eens wat voor waarde daar achter staat. Als het een 1 is kun je hem veranderen in een 2, de pc een reboot geven en dan zou het ook moeten werken :)

Verwijderd

Topicstarter
Er stond idd een 1, die heb ik veranderd in een 2, maar na rebooten is het weer een 1.
Ik heb ook de HAL aangevinkt bij msconfig. Die vink blijft staan na reboot.

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Edit: Bullcrap:
Hmz, toevallig al een kijkje genomen in jou bios ? Staat daar toevallig iets in de trant van:
Dual Core CPU "Enabled/Disabled" ?
Edit:

Ik heb er even op los ge-googled. Er zijn een aantal mensen die wel is waar met een andere flaptop het zelfde probleem hebben. Er word gerefereerd naar de functie "AM2+ Boost" of het aanzetten van het "Overclock Profiel". Het lijkt mij niet logisch dat het hier inzit 8)7

Even een vraag naar jou kant, ik neem aan dat de bios aan geeft dat er een "Dual Core CPU" gededecteerd is. Best logisch. Kun jij in de bios de temperaturen uitlezen van beide cores ? De snelheid van beide cores ?

Waar het niet aan ligt zijn:

* HAL
* Number Of Processors

Het enige waar ik op kan komen op dit moment is het volgende:

* En bios setting die te maken heeft met het Aan of Uit zetten van een Dual Core CPU. (Echter zijn jou bios settings beperkt)
* Dat het toch enig zins aan Windows kan liggen. (m.u.v. HAL en nmbr. Of Processors)

Je zou de Dual Core Optimizer van AMD kunnen proberen. Alhoewel deze denk ik het zelfde doet als de funtie die ik eerder beschreef. Het is het proberen waard.

Mocht er uit het bovenstaande niks positiefs uitkomen dan zie ik wel een bios update staan :)
* *
* BIOS Flash-update for *
* *
* Fujitsu Siemens Computers *
* *
* AMILO Pa 2548 *
* *

Connect AC adapter before flashing
Please reboot your system after flashing

After running the Pa25481.0H.exe the floppy disk should contain following files:

flash.bat

BIOS FLASH FILES

Readme.TXT (this file)

To flash your BIOS, boot to DOS-mode and run flash.bat from the floppy disk.

Download the Winflash_Pa25481.0H.exe and save it at the WINDOWS desktop or to
an folder you like.

Close all programms and applications

To flash your BIOS run Winflash_Pa25481.0H.exe by a double-click.
Dit alles is te vinden via De Volgende Link O-)

Als ik het zo lees is het update process niet moeilijk. In mijn ogen kan een bios update het geheel alleen maar beter maken, niet slechter.
Voordat je begint aan deze fase, check even welke bios versie je hebt !

Ik hoop je genoeg te hebben geholpen :) 8)

[ Voor 92% gewijzigd door CDAAbeltje op 28-05-2008 23:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo CDAAbeltje,

Bedankt voor het meedenken! (en de anderen ook natuurlijk!)
Als ik het goed begrijp stel je een BIOS update voor. Dit heb ik echter al gedaan, en heb nu de nieuwste versie van feb. 2008.
Op je vraag of ik in het BIOS temperaturen kan uitlezen, of het aantal cores en de snelheid daarvan, kan ik kort zijn: Nee.
Het enige wat ik in het BIOS kan doen zijn de systeemtijd veranderen, WakeUp on LAN enabelen of disabelen, het BIOS beveiligen met een wachtwoord en de bootvolgorde veranderen.
In een eerder topic van mij schreef ik dat het geavanceerde gedeelte van het BIOS afgesloten was met een wachtwoord, maar dat heb ik niet goed gezien. Dat was alleen maar de mogelijkheid om zelf een wachtwoord in te stellen voor dit magere BIOSje.

Omdat ik zelf ook denk dat het probleem op te lossen is in het BIOS (maar dan de geavanceerde versie) is het misschien raadzaam om contact te zoeken met de fabrikant? In hun forum kan ik niets vinden mbt dit probleem...

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Dan is het inderdaad erg raadzaam om contact op de nemen met Fujitsu-Siemens of wat je ook zou kunnen doen is terug gaan naar de winkel waar je de laptop aan hebt geschaft.
Mocht je 1 van deze stappen ondernemen en restultaat boeken, let me know. Ben erg benieuwd :)
Pagina: 1